کانون سبحان/خطبه اول:امام جمعه موقت شهر هندودر حجت الاسلام والمسلیمن رضایی در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار را به تقوای الهی و پرهیز از گناه توصیه نمودند و با اشاره به آثار و برکات تقوا گفتند :تقوا به دو بخش اثار دنیوی و آثار اخروی تقسیم می شود آثار دنیوی هم به فردی و اجتماعی تقسیم می شود.
ایشان آثاردنیوی را در چند قسمت توضیح دادند:
1- هدایت : هذا بیان للناس و هدیً و موعظةً للمتقین (آل عمران/138).
قرآن، قابل فهم براى همهى مردم، در هر عصرى است. با آنكه قرآن براى عموم مردم است، ولى تنها افراد پرهیزگار و متّقى پند پذیر هستند. «موعظة للمتقین»
2- قدرت تشخیص حق از باطل : اِن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا (انفال/29).
وسیله ومعیار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
انبیا واولیاى الهى؛ چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله را فاروق نامیدند
ویا در حدیث مىخوانیم: «مَن فارق علیّاً فقد فارق اللّه» هر كس على علیه السلام را رها كند، خدا را رها كرده است.
ب: كتاب آسمانى؛ كه با عرضه امور به آن مىتوان حقّ را از باطل تشخیص داد.
ج: تقوا، زیرا طوفان غرائز و حبّ و بغضهاى همراه با بىتقوایى، مانع درك حقایق است.
د: عقل و خرد؛ كه بدون آن نمىتوان حتّى به سراغ وحى رفت.
فرقان و قدرت تشخیص حقّ از باطل، حكمت و بینشى خدادادى است كه به اهل تقوا داده مىشود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست.
3- جلب دوستی پروردگار : بلی من اوفی بعهده واتقی فان الله یحب المتقین (آل عمران/76).
وفاى به عهد در تمام موارد زیر لازم است:
الف: عهدى كه خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسانها بسته است.
ب: عهدى كه انسان با خدا مىبندد.
ج: عهدى كه انسان با مردم مىبندد.
د: عهد رهبر با امّت و بالعكس.
4- برون رفت از تنگناها : و من یتق الله یجعل له مخرجا (طلاق/2).
انسان متقى، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار مىدهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نیز به بن بست نخواهد رسید.
5- نجات از سختی ها و شبهات : و من یتق الله یجعل له من امره یسراً (طلاق/4).
– بخشى از گرههایى كه در زندگى پیدا مىشود، به خاطر بى تقوایى است. (البتّه بخشى از مشكلات افراد باتقوا به خاطر ابتلا و آزمایش است). براى افراد باتقوا، تحمّل سختىها آسان است. چون تقوا ظرفیّت انسان را بالا مىبرد.
6- آسان شدن کارها و مشکلات : فاما من اعطی و اتقی و صدّق بالحسنی فینسره للیسری (لیل/5).
در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسایه هنگامى كه میوه آن درخت به زمین مىریخت، آن را برگرفته و مىخوردند ولى صاحب درخت، میوه را از دهان اطفال مىگرفت. پدر اطفال مسئله را به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله گزارش داد.
حضرت نزد صاحب خانه رفته و پیشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پیامبر داد و گفت: دنیاى نقد را به آخرت نسیه نمىفروشم. پیامبر برگشت. یكى از یاران پرسید: آیا اگر من آن درخت را بگیرم و با من نیز چنین معاملهاى مىكرد؟
د؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهایى چندین و چند برابر، درخت را خریدارى كند و در اختیار پیامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقیر آمده و درخت را به آنها بخشید. در این هنگام آیات این سوره نازل شد.فامّا من اعطى و اتقى و صدق بالحسنى
هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ایمان به معاد و تقوى بردارد، خدا ظرفیّت و شرایط روحى او را براى كارها هموار مىكند و روح او را با كار خیر مأنوس مىگرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مىبرد، الهام و ابتكار به او مىدهد، پذیرش مردمى و اجتماعى او
زیاد مىكند و راههاى جدیدى را براى كار خیر پیش پاى او مىگذارد كه همه اینها مصداق <<فسینسره للعسرى>> است.
نكته لطیف آن است كه قرآن مىفرماید: او را براى آسانترین راه آماده مىكنیم <<فسنیسره للیسرى>> و نفرمود: كار را براى او آسان مىكنیم «سنیسر له الیسرى» و فرق است میان آنكه انسان روان باشد یا كارش روان باشد. انسان مىتواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت
نهایت آسان داراى چنان سكینه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذیرد و انجام هر كار خیر براى او آسان باشد.
در تاریخ كربلا مىخوانیم كه همین كه زینب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسینعلیه السلام را دید گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القلیل» پروردگارا این شهید در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذیر! آرى ایمان و تقوى انسان را در برابر هر حادثه بیمه كرده و كار روان و آسا
مىكند. امام حسین علیه السلام درد شمشیر را حس نمىكردند و این است معناى <<فسنیسره للیسرى>>
مراد از كلمه «یُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها یا راههاى آسان و مشكل است.
آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زیاد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
خطبه دوم
خطیب موقت شهر هندودر .در این خطبه هم خود و همه برادران و خواهران را که در نماز شرکت دارند، دعوت به تقوا، به پرهیزگاری کردند و به بیان مناسبتهای هفته آینده پرداختند
مناسبت اول
امام جمعه موقت ضمن تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان دوره جوانی را جزء بهترین و با نشاطرین دوره ی زندگی دانستند و گفتند :فرصت جوانی فرصتی استثنائی و زمینه ای مناسب برای برداشتن گامهای بلند و حرکت به سوی کمال مطلوب است، ائمه(ع) در سخنان گهربار خود بر اهمیت و لزوم بهره برداری کامل از این دوره طلایی تأکید بسیار نموده اند.
امام علی (ع) فرموده است: شیئانِ لایعرفُ فَضلَهما الاّ مَن فقدهُما: الشبابُ و العافیهُ.
در روایتی دیگر فرمود: انّ اللهَ یُحبُ الشابَ الذی یُفنی شبابَهُ فی طاعهِ اللهِ؛
همچنین ایشان می فرماید: بهترین جوانان شما کسی است که شبیه پیران رفتار نمایند و بدترین پیران شما کسی است که شبیه جوانان رفتار نماید.
امام صادق(ع) می فرمایند: لَستُ اُحبُ أن أری الشابَ مِنکُم الاّ نمادیاً فی حالینِ: إما عالماً أَو مُتَعَلماً؛ دوست ندارم جوانی از شما(شیعیان) را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.
مناسبت دوم
حجت الاسلام والمسلمین رضایی با تبریک نیمه شعبان و تولد خجسته میلاد حضرت مهدی موعود بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه سال 255 قمری روز جهانی مستضعفان، و روز سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به تمامی عاشقان، ارادتمندان اضافه کردند:
امیدوارم که با اصلاح خویش آماده ظهور حضرت حجت باشیم چون منتظران مصلح خود باید صالح باشند.
افضل الاعمال انتظار الفرج
و همچنین تکلیف منتظران فرج را در چند نکته بیان کردند:
1- معرفت: مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً
2- ایجاد سنخیت: در رفتار، گفتار، کردار، صحبت کردن، نگاه کردن، با گناه نکردن،
3- اطاعت و محبت
4- حفظ نظام
5- پیاده کردن اسلام واقعی در کشور
6- تحقق عدالت در کشور حفظ اتحاد و اجتناب از اختلاف
7- صدور انقلاب
مناسبت سوم
خطیب موقت شهر هندودر با یادآوری 14 خرداد سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفتند
1- حضرت امام (ره) چهره بی نظیر عالم بعد از انبیاء علیهم السلام بودند.
2- رمز جاذبه الهی و مغناطیس وجودی امام اخلاص و ارتباط با خدا و تنزه از شرک بود (کار برای خدا).
3- تجلیل از امام (ره) یعنی اصرار بر راه امام (ره).
4- مشخصه های عمده راه امام (ره)
الف) تعقیب هدف و حاکمیت اسلام
ب) تکیه به مردم
ج) عدالت اجتماعی و کمک به محرومان که صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند.
د) دشمن شناسی و فریب نخوردن از دشمن
و) حساس بودن به سرنوشت مسلمان عالم
ه) تعالی علمی و سازندگی کشور
امام جمعه در مورد دیدار امروز رهبر با نمایندگان بیان کردند: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم استمرار کار و تلاش جدی در یکسال پایانی مجلس نهم و قرار نگرفتن تحت تأثیر عاملان انتخابات، تعامل با دیگر قوا بخصوص دولت، اهتمام ویژه به موضوع اقتصاد مقاومتی بخصوص در بررسی قانون برنامه ششم و بودجه سال 1395، و پافشاری بر مواضع و مبانی اصلی نظام و انقلاب را از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس برشمردند و تأکید کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین موضوع هسته ای، تکیه بر ظرفیت های درونی و باور به اقتصاد مقاومتی است. در کشور بن بستی وجود ندارد، راه علاج مشکلات تقویت تولید داخلی و رعایت انضباط مالی است