شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶

اعزام اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان به اندیشه های آسمانی

به گزارش کانون سبحان حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان امروز(۱۱ شهریور) درجمعی از خبرنگاران، گفت: دهمین دوره اندیشه های آسمانی با مخاطب ویژه ترکیبی، از بین فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.   وی با بیان اینکه امسال دهمین دوره طرح اندیشه های آسمانی […]

حجت الاسلام موسوی:کانون های فرهنگی هنری مساجد سنگر مقابله هجمه های دشمنان هستند.

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان در گفت و گو با  شبستان در خرم آباد، با گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد پایگاه مهم دینی، انسان سازی و تربیت است. وی با بیان اینکه مقابله با […]

کد خبر:13685 | بازدید: 323
تاریخ انتشار:۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱:۱۸ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب
نماز جمعه 94/3/8 هندودر؛

امام جمعه موقت هندودر:با اصلاح خویش آماده ظهور حضرت حجت(عج) باشیم.

کانون سبحان/خطبه اول:امام جمعه موقت شهر هندودر حجت الاسلام والمسلیمن رضایی در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار  را به  تقوای الهی و پرهیز از گناه توصیه نمودند و با اشاره به آثار و برکات تقوا گفتند :تقوا به دو بخش اثار دنیوی و آثار اخروی تقسیم می شود آثار […]

2015-06-01_134612کانون سبحان/خطبه اول:امام جمعه موقت شهر هندودر حجت الاسلام والمسلیمن رضایی در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار  را به  تقوای الهی و پرهیز از گناه توصیه نمودند و با اشاره به آثار و برکات تقوا گفتند :تقوا به دو بخش اثار دنیوی و آثار اخروی تقسیم می شود آثار دنیوی هم به فردی و اجتماعی تقسیم می شود.

ایشان آثاردنیوی  را در چند قسمت توضیح دادند:

۱- هدایت :  هذا بیان للناس و هدیً و موعظةً للمتقین (آل عمران/۱۳۸).
قرآن، قابل فهم براى همه‏ى مردم، در هر عصرى است. با آنكه قرآن براى عموم مردم است، ولى تنها افراد پرهیزگار و متّقى پند پذیر هستند. «موعظة للمتقین»

۲- قدرت تشخیص حق از باطل :  اِن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا (انفال/۲۹).
وسیله ومعیار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
انبیا واولیاى الهى؛ چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله را فاروق نامیدند

ویا در حدیث مى‏خوانیم: «مَن فارق علیّاً فقد فارق اللّه»  هر كس على علیه السلام را رها كند، خدا را رها كرده است.
ب: كتاب آسمانى؛ كه با عرضه امور به آن مى‏توان حقّ را از باطل تشخیص داد.
ج: تقوا، زیرا طوفان غرائز و حبّ و بغض‏هاى همراه با بى‏تقوایى، مانع درك حقایق است.
د: عقل و خرد؛ كه بدون آن نمى‏توان حتّى به سراغ وحى رفت.
فرقان و قدرت تشخیص حقّ از باطل، حكمت و بینشى خدادادى است كه به اهل تقوا داده مى‏شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست.

۳- جلب دوستی پروردگار :  بلی من اوفی بعهده واتقی فان الله یحب المتقین (آل عمران/۷۶).
وفاى به عهد در تمام موارد زیر لازم است:
الف: عهدى كه خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسان‏ها بسته است.
ب: عهدى كه انسان با خدا مى‏بندد.
ج: عهدى كه انسان با مردم مى‏بندد.
د: عهد رهبر با امّت و بالعكس.

۴- برون رفت از تنگناها :  و من یتق الله یجعل له مخرجا (طلاق/۲).

انسان متقى، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار مى‏دهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نیز به بن بست نخواهد رسید.

۵- نجات از سختی ها و شبهات :  و من یتق الله یجعل له من امره یسراً (طلاق/۴).
– بخشى از گره‏هایى كه در زندگى پیدا مى‏شود، به خاطر بى تقوایى است. (البتّه بخشى از مشكلات افراد باتقوا به خاطر ابتلا و آزمایش است). براى افراد باتقوا، تحمّل سختى‏ها آسان است. چون تقوا ظرفیّت انسان را بالا مى‏برد.

۶- آسان شدن کارها و مشکلات :  فاما من اعطی و اتقی و صدّق بالحسنی فینسره للیسری (لیل/۵).
در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسایه هنگامى كه میوه آن درخت به زمین مى‏ریخت، آن را برگرفته و مى‏خوردند ولى صاحب درخت، میوه را از دهان اطفال مى‏گرفت. پدر اطفال مسئله را به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله گزارش داد.
حضرت نزد صاحب خانه رفته و پیشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پیامبر داد و گفت: دنیاى نقد را به آخرت نسیه نمى‏فروشم. پیامبر برگشت. یكى از یاران پرسید: آیا اگر من آن درخت را بگیرم و با من نیز چنین معامله‏اى مى‏كرد؟
د؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهایى چندین و چند برابر، درخت را خریدارى كند و در اختیار پیامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقیر آمده و درخت را به آنها بخشید. در این هنگام آیات این سوره نازل شد.فامّا من اعطى‏ و اتقى‏ و صدق بالحسنى
هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ایمان به معاد و تقوى بردارد، خدا ظرفیّت و شرایط روحى او را براى كارها هموار مى‏كند و روح او را با كار خیر مأنوس مى‏گرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مى‏برد، الهام و ابتكار به او مى‏دهد، پذیرش مردمى و اجتماعى او
زیاد مى‏كند و راه‏هاى جدیدى را براى كار خیر پیش پاى او مى‏گذارد كه همه اینها مصداق <<فسینسره للعسرى>> است.
نكته لطیف آن است كه قرآن مى‏فرماید: او را براى آسان‏ترین راه آماده مى‏كنیم <<فسنیسره للیسرى>> و نفرمود: كار را براى او آسان مى‏كنیم «سنیسر له الیسرى» و فرق است میان آنكه انسان روان باشد یا كارش روان باشد. انسان مى‏تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت
نهایت آسان داراى چنان سكینه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذیرد و انجام هر كار خیر براى او آسان باشد.
در تاریخ كربلا مى‏خوانیم كه همین كه زینب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسین‏علیه السلام را دید گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القلیل» پروردگارا این شهید در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذیر! آرى ایمان و تقوى انسان را در برابر هر حادثه بیمه كرده و كار روان و آسا
مى‏كند. امام حسین علیه السلام درد شمشیر را حس نمى‏كردند و این است معناى <<فسنیسره للیسرى‏>>
مراد از كلمه «یُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها یا راه‏هاى آسان و مشكل است.
آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زیاد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.

خطبه دوم

خطیب موقت شهر هندودر .در این خطبه هم خود و همه برادران و خواهران را که در نماز شرکت دارند، دعوت  به تقوا، به پرهیزگاری کردند و به بیان مناسبتهای هفته آینده پرداختند

مناسبت اول

 امام جمعه موقت ضمن تبریک میلاد حضرت  علی اکبر(ع) و روز جوان  دوره جوانی را جزء بهترین و با نشاطرین دوره ی زندگی  دانستند و گفتند :فرصت جوانی فرصتی استثنائی و زمینه ای مناسب برای برداشتن گامهای بلند و حرکت به سوی کمال مطلوب است، ائمه(ع) در سخنان گهربار خود بر اهمیت و لزوم بهره برداری کامل از این دوره طلایی تأکید بسیار نموده اند.

امام علی (ع) فرموده است: شیئانِ لایعرفُ فَضلَهما الاّ مَن فقدهُما: الشبابُ و العافیهُ.

در روایتی دیگر فرمود: انّ اللهَ یُحبُ الشابَ الذی یُفنی شبابَهُ فی طاعهِ اللهِ؛

همچنین ایشان می فرماید: بهترین جوانان شما کسی است که شبیه پیران رفتار نمایند و بدترین پیران شما کسی است که شبیه جوانان رفتار نماید.
امام صادق(ع) می فرمایند: لَستُ اُحبُ أن أری الشابَ مِنکُم الاّ نمادیاً فی حالینِ: إما عالماً أَو مُتَعَلماً؛ دوست ندارم جوانی از شما(شیعیان) را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.

مناسبت دوم

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با تبریک نیمه شعبان و تولد خجسته میلاد حضرت مهدی موعود بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه سال ۲۵۵ قمری روز جهانی مستضعفان، و روز سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به تمامی عاشقان، ارادتمندان اضافه کردند:

امیدوارم که با اصلاح خویش آماده ظهور حضرت حجت باشیم چون منتظران مصلح خود باید صالح باشند.

افضل الاعمال انتظار الفرج

 و همچنین تکلیف منتظران فرج را در چند نکته بیان کردند:

۱- معرفت: مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً

۲- ایجاد سنخیت:  در رفتار، گفتار، کردار، صحبت کردن، نگاه کردن، با گناه نکردن،

۳- اطاعت و محبت

۴- حفظ نظام

۵- پیاده کردن اسلام واقعی در کشور

۶- تحقق عدالت در کشور حفظ اتحاد و اجتناب از اختلاف

۷- صدور انقلاب

مناسبت سوم

خطیب موقت شهر هندودر با یادآوری ۱۴ خرداد سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفتند

۱- حضرت امام (ره) چهره بی نظیر عالم بعد از انبیاء علیهم السلام بودند.

۲- رمز جاذبه الهی و مغناطیس وجودی امام اخلاص و ارتباط با خدا و تنزه از شرک بود (کار برای خدا).

۳- تجلیل از امام (ره) یعنی اصرار بر راه امام (ره).

۴- مشخصه های عمده راه امام (ره)

الف) تعقیب هدف و حاکمیت اسلام

ب) تکیه به مردم

ج) عدالت اجتماعی و کمک به محرومان که صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند.

د) دشمن شناسی و فریب نخوردن از دشمن

و) حساس بودن به سرنوشت مسلمان عالم

ه) تعالی علمی و سازندگی کشور

 امام جمعه در مورد دیدار امروز رهبر با نمایندگان بیان کردند: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم استمرار کار و تلاش جدی در یکسال پایانی   مجلس نهم و قرار نگرفتن تحت تأثیر عاملان انتخابات، تعامل با دیگر قوا بخصوص دولت، اهتمام ویژه به موضوع اقتصاد مقاومتی بخصوص در بررسی قانون برنامه ششم و بودجه سال ۱۳۹۵، و پافشاری بر مواضع و مبانی اصلی نظام و انقلاب را از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس برشمردند و تأکید کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین موضوع هسته ای، تکیه بر ظرفیت های درونی و باور به اقتصاد مقاومتی است. در کشور بن بستی وجود ندارد، راه علاج مشکلات تقویت تولید داخلی و رعایت انضباط مالی است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین