• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

«تیم ملی والیبال؛ از پدیده تا فاجعه! »/« بررسی عملکرد شاگردان کواچ در جام جهانی »

  • کد خبر : 17546
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰:۵۰
«تیم ملی والیبال؛ از پدیده تا فاجعه! »/« بررسی عملکرد شاگردان کواچ در جام جهانی »

تیم ملی والیبال ایران که پیشتر به عنوان «پدیده» والیبال جهان مطرح شده بود در جام جهانی این رشته نتایج بدی گرفت تا همگان نگران رسیدن این تیم در المپیک ۲۰۱۶ ریو باشند.

2015-09-23_141610به گزارش “کانون سبحان” به نقل از تسنیم، جام جهانی والیبال برای ایران با 4 پیروزی و 7 شکست به پایان رسید. فدراسیون والیبال پیش از اعزام تیم ملی به ژاپن اعلام کرد که توقع گرفتن سهمیه المپیک را از جام جهانی ندارد و تا حد زیادی فشار را از روی شانه‌های شاگردان کواچ برداشت. مربیان تیم و بازیکنان ایران توقع داشتند علاوه بر پیروزی مقابل تیم‌هایی که در رنکینگ جهانی، پایین‌تر از آنها هستند بتوانند تیم‌های قدرتمند جهان را نیز مثل تورنمنت‌های دیگر به چالش بکشند و شکست دهند اما این اتفاق در جام جهانی 2015 هرگز نیفتاد.

نخستین بازی ایران در جام جهانی مقابل آرژانتین و شاگردان خولیو ولاسکو بود. هر چقدر که ولاسکو تیم ایران را می‌شناخت، بازیکنان ایران هم برای شکست دادن حریف خود انگیزه داشتند. کفه ترازوی این بازی اما به سود آرژانتین سنگین‌تر بود و نخستین بازی حساس شاگردان کواچ و نخستین مسابقه جام جهانی با شکست آنها به پایان رسید.

باخت در بازی مقابل آرژانتین با 2 پیروزی قابل پیش‌بینی مقابل تونس و ونزوئلا همراه بود تا تیم موقتاً از افت روحی خارج شود اما در پایان این 3 بازی تنها غروری برای بازیکنان باقی ماند که خود آنها هم بارها و بارها از آن شکایت کرده بودند. شاهد آن هم شکست 3 بر 2 مقابل لهستان بود. اگر این بازی را ایران به سود خود تمام می‌کرد، قطعاً سرنوشت خود و کل جام جهانی عوض می‌شد کما اینکه شکست لهستان در بازی آخر خود مقابل ایتالیا (صبح امروز) این تیم را که پیش از این بدون شکست در صدر جدول بود از رسیدن به المپیک تا حد زیادی دور کرد. با توجه روحیه بازیکنان ایران، پیروزی مقابل لهستان می‌توانست تا حد زیادی روی نتایج بعدی آنها تاثیر بگذارد اما این اتفاق نیفتاد و ایران در 3 بازی بعدی مقابل روسیه، ایتالیا و آمریکا حتی یک ست هم نتوانست بگیرد.

بازیکنان ایران مقابل ژاپن، کار بزرگی انجام دادند و انتقام 2 شکست قبلی را در خاک ژاپن از این تیم گرفتند اما واگذار کردن بازی استرالیا و کانادا با نتیجه 3 بر صفر، داورزنی، رئیس فدراسیون را که برای حمایت از تیم ملی به ژاپن رفته بود مجبور کرد برای بررسی علل نتایج ضعیف تیم ملی، وعده تشکیل کارگروه ویژه را بدهد. در نهایت جام جهانی با پیروزی مقابل مصر و عذرخواهی شهرام محمودی بابت نتایج نه چندان خوب تیم ملی به پایان رسید.

بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها هم در ایران داغ بود تا جایی که کار به احتمال اخراج کواچ و یا حداقل دستیارانش کشیده شد.

در لابه‌لای صحبت‌های کواچ و کارشناسان والیبال – که ترجیح دادند برای حمایت از تیم ملی در طول برگزاری جام جهانی کمتر مصاحبه کنند – می‌شد فهمید که بازیکنان تیم ایران پس از کسب عنوان چهارم لیگ جهانی و ششم جهان، برای همه تیم‌های جهان احترام قائل نیستند و تنها کشورهایی مثل برزیل، لهستان و آمریکا را به عنوان حریف قبول دارند. همین غرور کاذب و دست کم گرفتن حریفان باعث می‌شود تا آنها از همه توان روحی و جسمی خود در زمین بازی استفاده نکنند.

تیم ملی ایران در جام جهانی گذشته با پیروزی مقابل ژاپن، صربستان، لهستان، آرژانتین و مصر برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرد و لقب «پدیده» را گرفت. ایران در لیگ جهانی سال قبل به عنوان چهارمی رسید و اگر شرایط روحی و بدنی بازیکنان اجازه می‌داد در مسابقات قهرمانی جهان سال 2014 به عنوانی بهتر از ششمی می‌رسید. قطعا درست نیست و نمی‌توان این افتخارات را با نتایج نه چندان خوب جام جهانی فراموش کرد و نادیده گرفت اما بازی انتقادآمیز شاگردان کواچ در ژاپن نیاز به بازبینی و تصمیم جدی دارد. ایران اگر نتواند در مسابقات زیرگروه المپیک که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، جواز حضور در المپیک 2016 ریو را به دست آورد، می‌توان به خاطر هدر رفتن زحمات 5 ساله فدراسیون، بازیکنان و کادر فنی، عنوان «فاجعه» را به راحتی به کار برد.

نتایج دیدارهای ایران جام جهانی والیبال 2015 به شرح زیر است:

ایران یک – آرژانتین 3
ایران 3 – تونس یک
ایران 3 – ونزوئلا صفر
ایران 2 – لهستان 3
ایران صفر – روسیه 3
ایران صفر – ایتالیا 3
ایران یک – آمریکا 3
ایران 3 – ژاپن 2
ایران صفر – استرالیا 3
ایران صفر – کانادا 3
ایران 3 – مصر صفر

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=17546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.