• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

ده نکته به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) و امام صادق(ع)

  • کد خبر : 2721
  • ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴

هر چند قرن­ها از طلوع و غروب آن نبی مکرم (ص) و امامان معصوم(علیهم­السلام) می­گذرد ولی جامعه­ی بشری همچنان (شدیدا) نیازمند اجرایی شدن آموزه­های دین مبین اسلام است. به نام خداوند دانا و توانا   کانون سبحان/ حجت الاسلام محمدی وفایی: این ایام یاد آور میلاد برترین رسول الهی و امام صادق(ع) است تولد آن […]

هر چند قرن­ها از طلوع و غروب آن نبی مکرم (ص) و امامان معصوم(علیهم­السلام) می­گذرد ولی جامعه­ی بشری همچنان (شدیدا) نیازمند اجرایی شدن آموزه­های دین مبین اسلام است.

به نام خداوند دانا و توانا

 

کانون سبحان/ حجت الاسلام محمدی وفایی:

این ایام یاد آور میلاد برترین رسول الهی و امام صادق(ع) است تولد آن ذات­های پاک را تبریک می­گویم.

هر چند قرن­ها از طلوع و غروب آن نبی مکرم (ص) و امامان معصوم(علیهم­السلام) می­گذرد ولی جامعه­ی بشری همچنان (شدیدا) نیازمند اجرایی شدن آموزه­های دین مبین اسلام است.

 

آن روز که رسول الله(ص) طلوع کرد دختران را زنده به گور می­کردند و اکنون نیز داعشی­ها بر اثر جهل و تعصب  گردن زدن و تیر باران کردن مسلمانان را قانون زندگی خود کرده­اند و حتی دیگران  را به تماشای گردن زدن  مسلمانان دعوت می کنند! در آن زمان بت پرستی رایج بود اکنون گاو پرستی و …وجود دارد.

 

اکنون که در پرتو این همه امکانات،از جهان با این فراخی به دهکده­ی جهانی تعبیر می­کنند ، بشریت  در تب گمراهی و جهالت­ها می­سوزد.راستی این همه اشتباه از کجا و چگونه آمده است؟

 

 علامه جعفری«ره» فرموده­اند: «به عقيده ما،بشر يك ميليون اشتباه ندارد، بلكه تنها و تنها، يك اشتباه مرتكب شده است و آن اين است كه هدف و ايده آل زندگي خود را نمي­داند»

 

.این ایام خجسته لحظاتی زیبا برای خودسازی و یافتن هدف و ایده آل برتراست. مرحوم  طباطبایی«ره» فرموده­اند: «کاری مهمتر از خودسازی نداریم.» و به نظر می­رسد ایام میلاد آن رسول اعظم(ص) فرصتی برای تطبیق خویشتن بر آموزه­ها و دستورات آن رسول اعظم است. به مناسبت این ایام خجسته نکاتی را تقدیمتان می­کنم:

 

1- نیش خواهی خورد

 

پیامبرخدا(ص) برترین رسول الهی است و بهتر از او به دنیا نیامده است و نخواهد آمد و دین اسلام نیز صراط او بود دارای مکارم اخلاق بود و درستایش اخلاق و رفتار و کردار او تمجیدها و تکریم­ها وارد شده است؛آن حضرت چون به تبیین و تبلیغ شریعتش پرداخت،عده­ای شیفته­ی او شدند و برخی­ها تهمت و نیش زنان او را آماج حملاتشان قرار دادند.او را مجنون و ساحر خواندند،سنگش زدند و به او گفتند افسانه­ی گذشتگان را برای ما آورده ای! به او گفتند اگر پیامبری باید باغها داشته باشی و خانه­ات از طلا ساخته شده باشد! و این چه رسولی است که از جنس بشر است؟!

 

بنابراین هرکسی هستی و در هرجایگاهی قرار داری، و هر طوری هم حرکت کنی، بدان در جامعه افرادی مریض و تنگ نظر وجود دارند،که از تهمت و نیش و غیبت،پرونده­سازی و اذیت و آزار آنها در امان نخواهی بود.چه بهتر آزار و اذیت­ها را در ره دین متحمل شوی.

 

2-بدنی شناژ نشده 

 

برخی­ها به محض این که ساختمانی شناژ شده می­سازند ذهنشان به استحکام ساختمان معطوف می شود  و غافل از این که بدنشان شناژ نشده است و با این بدن­های شناژ نشده باید همیشه منتظر اخبار ناخوش آیند بود.

 

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه جوش کوچکى در بدن خود مى‏دید به خداوندپناه مى‏برد و اظهار مسکنت و زارى در برابر او مى‏نمود. به او عرضه مى‏داشتند: یارسول اللّه، چیز مهمى نیست؛مى‏فرمود: خدا اگر بخواهد چیز کوچک را بزرگ، وچیز بزرگ را کوچک خواهد نمود.

 

امام سجاد(ع) نیز جملاتی دارد که گویای این است خدای بدنی شناژ نشده دارم . اللهم و انك من الضعف خلقتنا و علی الوهن بنیتنا، و من ما مهین ابتداتنا، فلا حول لنا الا بقوتك و لا قوه لنا الا بعونك. فایدنا بتوفیقك و سددنا بتسدیدك.

 

خدایا تو ما را از ضعف آفریدی و از سستی بنیانمان نهاده ای و از نطفه بی ارزش ما را بنا نهادی، پس هیچ حول و قوه ای جز قوه و كمك تو نداریم، پس به توفیق خود ما را مؤ ید گردان و استحكام وجودی و ایمانی ما را تشدید فرما.

 

وقتی این جسم شناژ نشده به مریضی مبتلا شود اولیای الهی به عبادت کردن پناه برده اند؛ امام زین العابدین علیه السّلام فرمود: امیر مؤمنان علیه السّلام به مصیبتى دچار نشد جزآنکه در آن روز نماز مى‏خواند و بر شصت مسکین صدقه مى‏داد و سه‏روز هم روزه مى‏گرفت. و به فرزندان خود فرمود: هرگاه به مصیبتى دچار شدیدهمین گونه که من عمل کردم عمل کنید، زیرا رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را دیدم که چنین مى‏کرد .

 

3- اخلاص چهل روزه

 

رسول اکرم (ص) می فرمایند: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت ینابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ.؛هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‏ هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى ‏شود.

 

آیت الله مظاهری می­فرمایند: اگر كسي در اين دنيا خدا را نداشته باشد در همان قدم اول مي‌ماند. ضعف عصب، دلهره و اضطراب خاطر، نگراني و غم و غصه از همين‌جا پيدا مي‌شود. آن كه خدا را دارد غم و غصه، دلهره، اضطراب‌ خاطر و نگراني ندارد؛ «اِلا اِنَّ اَوْلِياءَ اللّهِ لاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاهُمْ يَحْزَنُونَ» (يونس/62)

 

هر نفس نو می شود دنیا و ما        بی خبر از نو شدن اندر بقا

 

عمر همچون جوی نو نو می رسد     مستمری می نماید در جسد

 

4- آرزوی پیامبر(ص)

 

در سنن النبی مرحوم علامه طباطبای«ره» آمده است،آرزوی رسول­الله(ص) این بود که یک شب داشته باشد و یک شب نداشته باشد تا در دل آن شبی که داشت دستان تشکرآمیزش به آسمان بلند شودو درشبی که نداشت دستان نیازمندش آسمانی شود.روح این روایت گویای این نکته است که آرزوی آن حضرت اتصال همیشگی با خداوند دانا و توانا بوده است.

 

در همین کتاب آمده است که رسول خدا (ص) در دعاى خود مى فرمود: خدایا، مرا مسکین و تهیدست‏زنده بدار، و مسکین و تهیدست بمیران، و در زمره مسکینان و تهیدستان محشورفرما.و نیز فرمودهمه­ی خوشبختی­ها در داشتن عمری طولانی است که در ره خدا صرف شود.«السعاده کل السعاده طول العمرفی­طاعه الله.» اکنون تا چه اندازه به این سنخ از فرمایشات عمل می­کنیم؟

 

5– امان از دلهای تاریک

 

پيغمبر اكرم (ص) با آن جاذبه‌اش همه را جذب مي‌كرد، اما نمي‌توانست در آن دلهايي‌كه تاريك بود و در آن افرادي كه رابطه‌اي با خدا نداشتند تأثير بگذارد. هدايت قرآن براي متقين است. شما ببينيد، اول سورة بقره: «بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم، الم، ذلِكَ الْكِتابُ لارَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ».مي‌گويد قرآن، معلم وهادي است، اما براي متقين و نه ديگران اين «هدي للمتقين» دوجور مي‌شود تفسير كرد: يك معنا اين است كه براي تشريف و تعظيم متقين قرآن شريف مي‌فرمايد: من آمدم براي متقين؛ اما يك معناي ديگر اين است كه قرآن مي‌تواند روي افرادي اثر بگذارد كه متقي باشند، اما اگر گناه دل كسي را سياه كرده باشد، ديگر نمي‌تواند قرآن، جاذبة پيغمبر، جاذبه قرآن، جاذبة ائمه‌طاهرين روي آن اثر بگذارد.این آيه‌اي می فرماید اگر دل سياه باشد، نه اين‌كه اثر نمي پذیرد، بلكه بدتر مي‌شود.
امام حسين عليه‌السلام در روز عاشورا از مردم خواست ساكت شوند تا با آنها صحبت كند، هرچه گفت ساكت نشدند بعد به آنها فرمود: «قد ملات بطونكم من‌الحرام» ؛ شكمهايتان از حرام پرشده و دلها سياه و تاريك شده است.

 

با سیه دل چه سود گفتن وعظ؟ نرود میخ آهنین در سنگ.

 

6- رعایت اخلاق اسلامی

 

پیامبر اسلام(ص) فرمودند:«من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شده ام.توجه به امور اخلاقی یکی از نیازهای شدید جامعه­ی امروزی ماست.به یقین اگر در انتخابات­ها به اصول اخلاق اسلامی پایبند باشیم بسیاری از مشکلات و رنج ها بر مردم تحمیل نمی شود .امام صادق (ع) مي­فرمايد:«خداوند متعال پيامبرانش را با مکارم اخلاق بر ديگران امتياز بخشيد. پس هر کس خود را آراسته به فضايل اخلاق يافت، خداوند را بر اين نعمت بزرگ شاکر باشد و هر کس خود را از آن بي بهره يافت به درگاه خدا تضرع و زاري کند و آن را از او بخواهد.»

 

اکنون نیز افرادی به اولیای الهی نزدیکند که بیش از دیگران اخلاق اسلامی را رعایت کنند.بسیاری از مشکلات جامعه­ای امروزی ما به خاطر شکستن نکات اخلاقی است. در جامعه ای که غیبت کردن و تهمت زدن قانون زندگی ها شود برکات و نزولات آسمانی را مانع خواهد شد.در عصر حاضر نیز یکی از مشکلات جامعه وجود غیبت و تهمت های آخرت سوز است در پرتو رعایت  اخلاق اسلامی  و مبارزه با نفس قحطی غیبت  و تهمت حادث خواهد شد و در نتیجه رضایت و برکات الهی نازل خواهد شد.

 

آیت الله مظاهری نوشته اند:« استاد بزرگوار ما، مرحوم امام خمینی«ره» فرمود: آن كساني كه در روح آنها غيبت روي غيبت متمركز بشود، اين غيبت ها به روح آنان رنگ مي‌دهد، و در نتيجه هويت آنها عوض مي‌شود، و به صورت سگي در مي‌آيند. اين سگ جهنم مي‌رود و در آن جا غذا مي‌خواهد. در آن جا غذايش چيست؟ آنچه كه قرآن در اين‌باره مي‌گويد: اين است كه غيبت هاي او، آن گوشت هاي گنديده و آن گوشت هاي كثيف را به جهنم مي‌برند، و در آن جا نان و خورش اين سگ مي‌شود.

 

و این همان توضیح و تفسیر روایتی است که می­فرماید: «الغيبه ادام كلاب اهل النار»؛غيبت نان و خورش سگهاي جهنم است.

 

شخصی به نام … نزد پيامبر اكرم(ص) غيبتي كردپیامبر فرمود: چرا غيبت كردي؟ استفراغ كن. پيامبر(ص) حال كشف به او دادند. او استفراغ كرد و يك مقدار گوشت گنديده از دهانش بيرون آمد. گفت: يارسول‌الله، من گوشت نخورده بودم. فرمود: مگر نخواندي: «لايَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ» (حجرات/12). 

 

در پرتو این اخلاق اسلامی گره گشایی از کار دیگران رونق می گیرد و و کوچه و خیابان ها سرشار از ایثار می شود.از افراد چند شغله خبری نخواهد بود و از این همه جوان بی کار بسیاری جذب کار می شوند.

 

 مرحوم  كليني ـ ره ـ در كافي نقل مي‌كند كه كسي را به صف محشر مي‌آورند، روسياه، چشمها از ترس فرو رفته، غل و زنجير شده و بر پيشاني‌اش نوشته شده «آيس من روح‌الله». خطاب مي‌شود: اين خائن به خدا و خائن به پيغمبر است. بعد هم خطاب مي‌شود كه اين را به روي در آتش جهنم بيندازيد. بعد خطاب مي‌شود: اين كسي بود كه مي‌توانست گره از كار مسلمانها بگشايد اما نمي‌گشود.

 

7- انتقام نگرفتن

 

رسول خدا (ص)فرمود: اگر توانستى که در تمام روز و شب خود حقد وکینه‏اى از کسى به دل نداشته باشى چنین کن، زیرا این از سنّت من است، و هر که سنّت‏مرا زنده کند مرا زنده کرده، و هر که مرا زنده کند در بهشت با من خواهد بود.و آن حضرت هیچ‏گاه براى خود از کسى انتقام‏نگرفت، بلکه آزار دهندگان را مى‏بخشید و از آنان گذشت مى‏فرمود.

 

8—تقسیم وقت

 

پیامبر (ص) ضمن برخوردهای مثبت با خانواده ، اوقات خود را در منزل به سه بخش  کرده بود : بخشی را برای خدا که در آن  به نماز ، عبادت و تهجد می پرداخت ، بخش هایی را برای اهل خانه ، انس گرفتن و گفتگو با آنان و تامین نیازهای روحی و عاطفی ایشان و بخش هایی را برای خود اختصاص داده بود .

 

9– معلم رذالت ها

 

قرآن شريف مي‌فرمايد: آهنگ­هاي شهوت‌انگيز، عكس­هاي مبتذل و فيلم­هاي مبتذل موجب مي‌شود كه انسان از نور به ظلمتها كشيده شود و موجب مي‌شود كه اصلاً از دين بيرون رود. مي‌فرمايد: «وَمِنَ الْنّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً» به طور ناخودآگاه از دين بيرون مي‌رود و به آن‌جا مي‌رسد كه اصلاً حق و حقيقت را مسخره مي‌كند. «وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً» چنان تخدير شود كه آن تخديرش موجب شود ديگر چشم نداشته باشد، گوش نداشته باشد، دل نداشته باشد. لذا به دنبال آيه مي‌فرمايد: «وَاِذا تَتْلي عَلَيْهِ آياتُنا وَلّي مُسْتَكْبِراً لَمْ يَسْمَعْها كَأنَّ اُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشّرْهُ بِعَذابٍ اَليمٍ» (لقمان/7).
اين آيه شريفه مي‌فرمايد فيلمهاي شهوت‌انگيز، عكسهاي شهوت‌انگيز و آهنگهاي شهوت‌انگيز، اينها معلم اخلاقند، اما معلم اخلاق در جهت رذالت. انسان را رذل مي‌كنند و صفات رذيله را به دل رسوخ مي‌دهند و به آن‌جا مي‌رسانند كه اصلاً به واسطه آن صفات رذيله زير همه‌چيز مي‌زند.

 

10- امان از رها زبانان!

 

جواني‌كه شاگرد پيغمبر اكرم(ص) بود مرد پيغمبر او را در قبر گذاشت و روي قبر را پوشاند. مادرش گفت: برايت گريه نمي‌كنم. به دست پيغمبر اكرم به خاك رفتي.پيغمبر اكرم(ص) به اصحاب فرمودند: قبر چنان فشاري به او داد كه استخوانهايش درهم شكسته شد. گفتند: يا رسول‌الله، آدم خوبي بود. فرمود: زبانش كليد نداشت؛ چيزهايي مي‌گفت كه نه نتيجه دنيا داشت نه نتيجه آخرت .

 

به یقین وقتی انسان به مقامات عالی می­رسد که بتواند به حواس و ذهن خود قفلی بزند که هر جایی گشوده نشود.علاوه بر این همه­ی ماها به یک اندازه از مکتب نورانی اسلام استفاده نمی­کنیم و به یک اندازه از اعمال،ثواب نمی­بریم زیرا درجه­ی معرفت و خلوص نیت­ها و…برابر نیست از اینرو آن حضرت فرمودند:«دو نفر از امت من به نماز می­ایستند، ولی فاصله­ی ثواب نمازهایشان زمین تا آسمان است.»

 

بنابراین همانطور در میان صدها بازی فوتبال دو مسابقه را نمی­توان یافت که از هرجهت مثل هم باشند،اعمال و معرفت پیروان مکتب محمدی(ص) نیز بسیار متفاوت است.بر این اساس پیروز میدان کسی است که به جای تحلیل دیگران به فکر ساختن شخصیت خودش باشد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.