• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

دکتر سپهوند:سیلاب شهرستان کوهدشت، می‎توانست نباشد.

  • کد خبر : 19561
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
دکتر سپهوند:سیلاب شهرستان کوهدشت، می‎توانست نباشد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: باران و رواناب، مدیریت علمی دارد.

تصاویر سیل کوهدشت لرستان (9)به گزارش “کانون سبحان”؛ دکتر «مراد سپهوند» اظهار کرد: با مدیریت رواناب می‎توانستیم از خسارت‌های جانی و مالی سیل کوهدشت جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کوهدشت دارای 5 تا 6 آبراهه است که از شمال آن به شهر وارد می‎شوند و سیلاب به خاطر وجود این آبراهه‎ها بوده است.

سپهوند با بیان این‌که مرکز تحقیقات و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری از حدود 20 سال پیش یک کار تحقیقاتی در زمینه آبخوان‎داری بر روی آبراهه‎های داوود رشید انجام داده است، افزود: متراژ این پژوهش نشان می‎دهد رواناب‎ها و سیلاب‎ها را از طریق آبخوان‎داری می‎توان در زمین و خاک نفوذ داد و هم‌اکنون این مرکز با این سازه توانسته تمام رواناب را در خاک نفوذ دهد و هیچ‌گونه خسارتی به اراضی و تأسیسات پائین‎دست وارد نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان این‌که در حال حاضر این آبخوان قابل مشاهده است، ادامه داد: حجم بارندگی‎های اخیر در کل شهرستان کوهدشت معادل 300 میلیون مترمکعب بوده که در خوشبینانه‎ترین حالت تنها 50 تا 70 میلیون مترمکعب آن جذب خاک شده و بقیه به‌صورت رواناب و سیل مخرب درآمده و از منطقه خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر عملیات آبخیزداری و آبخوان‎داری در اطراف دشت کوهدشت و سایر دشت‎های این شهرستان انجام می‎شد می‎توانستیم بالغ بر 200 میلیون مترمکعب این بارندگی را در داخل خاک نفوذ دهیم و سفره‎های آب زیرزمینی، چاه‎ها و چشمه‎ها را به‌شدت تقویت کنیم.

سپهوند با بیان این‌که می‎توانستیم خطرات ناشی از سیلاب را به حداقل برسانیم، افزود: از مسئولان می‌خواهیم به نتایج کارهای پژوهشی توجه کنند و بدانند که باران و رواناب هم مدیریت علمی دارند که نمونه آن ایستگاه آبخوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در پایین دست روستای داوود رشید است.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=19561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.