• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سخنی با تریبون داران

  • کد خبر : 13951
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
سخنی با تریبون داران

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ حجت الاسلام سید محمد صادق محمدی وفایی: به نام خداوند جان وخرد جرج جرداق مسیحی می گوید: «اگر مسلمانان اسلام را مثل امام موسی صدر تبلیغ می کردند اثری از مسیحیت و سایر ادیان باقی نمی ماند!» این گفتار از جرج جرداق مرا به فکر فرو برد که افق […]

سرویس یادداشت و مقاله2015-04-26_143708 کانون سبحان/ حجت الاسلام سید محمد صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان وخرد
جرج جرداق مسیحی می گوید: «اگر مسلمانان اسلام را مثل امام موسی صدر تبلیغ می کردند اثری از مسیحیت و سایر ادیان باقی نمی ماند!» این گفتار از جرج جرداق مرا به فکر فرو برد که افق دید یک روحانی همانند امام موسی صدر تا چه اندازه می تواند عالی باشد که باعث تقریب مذاهب بلکه ادیان آسمانی باشد و گاه یک روحانی می تواند تا چه اندازه تنگ نظرانه عمل کند که حتی وحدت شیعیان را خدشه دار کند! شیوه ی جالب امام موسی صدر درجاهایی که مخاطبانش یهودی، مسیحی و یا سنی بودند،این بود که برمشترکات تشیع ، تسنن یا اسلام با مسیحیت و یهود تاکید می کرد. او درابتدای سخنرانیش علاوه برذکرآیاتی ازقرآن کریم ، عبارتی از تورات یا انجیل را نیز قرائت می کرد.

تاکید بر مشترکات اختصاص به عالم اعتقادات ندارد.در حوزه سیاست نیز می توان بر مشترکات جناح های انقلابی تاکید و از بزرگ نمایی اختلافات سلیقه ای خودداری کرد.

به یقین یک روحانی امام جمعه و جماعت باشد و یا جناب روحانی رئیس جمهور باشد، باید گفتار و کردارش برای جامعه اسلامی آرامش بخش ، وحدت آفرین و در دایره ی مکارم اخلاق باشد. اخلاص در عمل ، ژرف اندیشی ، پرهیز از تنگ نظری ، اعمال جاذبه و دافعه در زمان مناسب و استفاده بهینه ازخصلت های خدادای، باعث به ثمر نشستن تبلیغات یک روحانی است.

ای کاش نهادی یا سازمانی عملکرد تریبون داران کشور عزیزمان را ارزیابی کند تا برای همگان روشن گردد که کدامین افراد به تقویت وحدت می پردازند و چه اشخاصی گاهی سخنان تنش آمیز تولید می کنند.بنده که از این زاویه به سخنان عالی جناب دولت تدبیر و امید نگاه کردم همه ی سخنان او را تقویت کننده وحدت نیافتم . مثلا آن رییس جمهور محترم در مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست فرمودند «برخی ها معنای تحریم کشور را نمی دانستند. »

درهمایش فرمانداران فرمودند: «مسیری که دولت انتخاب کرده ، مسیر درستی است. ما دارای عصمت نیستیم، خواب هم متاسفانه نمی بینیم و به فال و جن گیر هم معتقد نیستیم . مبنای هر اقدام دولت ما ، مشورت با صاحبنظران بوده و هست.»

این فراز از گفتار او بازتاب های گسترده ای در فضای مجازی پیدا کرد.جناب احمدی نژاد نیز فرمودند:«… برای مخفی کردن نقش خود، انبیاء و صلحا را به سحر و جادو متهم کرده و می کنند. اینان بدانند که در آیندۀ نزدیک از این جهت نیز در نزد مردم رسوا خواهند شد. چنانکه هم اکنون نیز این رسوایی آغاز شده است.»

به نظرم جملاتی چون: «منتقدان بی سواد، بی شناسنامه و تازه به دوران رسیده، لطفا بروید به جهنم »! زیبنده ی آن روحانی عالی مقام نیست.

علاوه براین هرچند در این که «الناس علی دین ملوکهم » حدیث است یا ضرب المثل تردید وجود دارد ولی واقعیت این است که مسولان و تریبون دارن یک کشور(چون رسانه ها و ابزارهای لازم تبلیغاتی را در اختیار دارند) اثرگذاری بیشتری برمردم دارند. پس به جاست که در گزینش و چینش کلمه و جمله ها بیش از این دقت کنند.

مقام معظم رهبری «دام ظله العالی» فرمودند :

«افرادى که حساس هستند و حرکات و حرف و اشاره و تصریح آنها در مردم اثر مى‌گذارد، باید مواظب باشند که کار آنها به ایجاد اختلاف و تفرقه دامن نزند. کسانى که قلم در دستشان و تریبون در اختیارشان است، و کسانى که در میان مردم از وجهه‌یى برخوردارند، باید خیلى مراقبت کنند. باید وحدت کلمه را حفظ کرد؛ این وصیت دایمى امام بود. شاید در طول ده سال بعد از انقلاب، کمتر مسأله‌یى به اندازه‌ى «وحدت» مورد تأکید آن بزرگوار بود.۳/۴/۱۳۶۸»

او فرمودند:« همدیگر را تحمل کنید . اصولی هست ، محورهایی هست . مهم این است که در این اصول، همدل باشیم . ممکن است افراد در تعدادی از فروع ، با همدیگر اختلاف داشته باشند. این منافات ندارد با اجتماع و مجتمع شدن، اینها باید ملاک باشد.»

و به فرموده امام موسی صدر: «امیدواریم که از تنگ نظری قدیمیان، و از تندروی امروزیان، که نتیجه و عکس العمل آن افراط بوده است، بر حذر باشیم و فرزندانمان آینده‌ای سعادتمند داشته باشند»

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=13951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.