• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

شرح کاملی از حادثه آتش سوزی جنگلهای کوهدشت/حیوانات زنده زنده در آتش سوختند+تصاویر

  • کد خبر : 16822
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
شرح کاملی از حادثه آتش سوزی جنگلهای کوهدشت/حیوانات زنده زنده در آتش سوختند+تصاویر

فاطمه نیازی: بخش وسيعي از جنگل هاي بلوط شهرستان کوهدشت از صبح روز سه شنبه تا امروز پنج شنبه در آتش سوخت. نیروهای اعزامی به منطقه گزارش دادند که حجم آتش سوزی بسیار گسترده است. متعاقب اعلام فاجعه زیست محیطی در شهرستان کوهدشت، مردم محلی، اعضای NGO ها، پرسنل ادارات و به خصوص اعضای انجمن […]

2015-08-06_043134

فاطمه نیازی: بخش وسيعي از جنگل هاي بلوط شهرستان کوهدشت از صبح روز سه شنبه تا امروز پنج شنبه در آتش سوخت. نیروهای اعزامی به منطقه گزارش دادند که حجم آتش سوزی بسیار گسترده است.

متعاقب اعلام فاجعه زیست محیطی در شهرستان کوهدشت، مردم محلی، اعضای NGO ها، پرسنل ادارات و به خصوص اعضای انجمن های محیط زیستی با دست خالی و به وسیله ی شن و خاک و خاک و شاخه های درخت به نبرد با آتش رفتند.

تن زخمی جنگل های بلوط
فاجعه ی اسف بار که مهار آتش سوزی در جنگل های بلوط شهرستان کوهدشت را طعمه ی حریق کرده، کمبود امکانات در استان لرستان و تأخیر در بالگرد است؛ به طوری که مردم کوهدشت و بلوط های داغدیده در حسرت پرواز یک بالگرد بر تن زخمی جنگل ها سوختند.
آتش سوزی در جنگل های بلوط شهرستان کوهدشت در حالی رخ داد که تابستان امسال، آتش، مرثیه ای را بر جان بلوطستان زاگرس سرود و حالا دامنه ی این آتش به شهرستان کوهدشت باز شده و در حال پیشروی می باشد. نقطه اشتراک آتش سوزی ها در زاگرس، بي امکاناتي و دست هاي خالي مهارکنندگان آتش بود از ايلام تا لرستان.
بنا بر این گزارش، آتش سوزی در منطقه «هرین خلیفه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت از صبح روز سه شنبه شروع و به ارتفاعات چنگری کشیده شده و پس از آن به منطقه دالاب رسیده و مناطق «درون سخته، پل تاوی، چه جرمی، قلا چنگری، گردنه هرین، گردنه گاورسی، مه قاسمی، بازگیر، چه خیره، تنگ کمر، آسمان دول کنی هفی، تنگ سیاه، گردنه کل اسبی، دربند سخته، چنار، توره، تنگه شروه، تنگه ماه و دختر، برآفتاب تک تکه، دربند هوله شماش، برآفتاب درازماه و دختر و تنگ قلا چنگری» را درنوریده است.2015-08-06_043224

حیوانات زنده زنده در آتش سوختند
بنا بر مشاهدات خبرنگار خبرآنلاین بسیاری از حیوانات زنده زنده در آتش سوختند؛ به طوری که حتا لاکِ لاک پشت ها از فاجعه آتش سوزی در امان نبود و لاک پشت ها در میان آتش منفجر می شدند. صدای انفجار لاک پشت ها در میان هرم آتش شنیده می شود.
صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی در شهرستان کوهدشت، اعزام نیروها را با تهدید جدی روبرو ساخته است. عمق صعب العبور بودن منطقه و وجود پرتگاه ها و صخره ها با جان نیروهای اعزامی به منطقه بازی می کند؛ اما آن ها نمی توانند نظاره گر آتشی باشند که کوهدشت را سیاه پوش کرده است.
فاصله محل حادثه تا آخرین نقطه ی ماشین بیش از دو ساعت است و این امر روند اعزام نیروها را با مشکل جدی تر روبرو ساخته است. نیروهای اعزامی حتی آب آشامیدنی هم در دسترس ندارند و برخی از آن ها به علت تشنگی شدید و گرمای بسیار در منطقه مجبور به بازگشت می شوند.
هنوز میزان خسارت وارد شده به جنگل ها، محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش شهرستان کوهدشت در این آتش سوزی مشخص نشده؛ ولی آنچه معلوم است این که بخش وسیعی از جنگل ها در آتش سوخته و یک فاجعه را رقم زده و شععله های آتش را شدیدتر کرده است.
این در حالی است که برخی از مسئولان استان لرستان در خبرگزاری ها از مهار آتش خبر داده بودند. خبر اعلام مهار آتش از سوی مسئولان استان لرستان، دل فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت را آشوب می کند.

2015-08-06_043252

اظهارات متناقض مسئولان در مهار آتش سوزی
یکی از فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت در این رابطه می گوید: آتش سوزی روز 13 مرداد 94 در ساعت 2 بعد از ظهر به ما گزارش داده شد.
مصطفی رضایی با بیان اینکه به هنگام آتش سوزی جزو اولین نیروهایی بودیم که به منطقه اعزام شدیم؛ گفت: بعد از سه ساعت پیاده روی به منطقه ی حریق رسیدیم که در لحظه ی ورود ما به منطقه، حدود 200 تا 300 هکتار در حال آتش سوزی بود.
این عضو انجمن یاران سبز توضیح می دهد: اگر تعداد نیروها در همان ساعات اولیه آتش سوزی حدود 50 نفر می بود؛ آتش مهار می شد.
این عضو انجمن آوای اردیبهشت با بیان اینکه ما در لحظه ی ورود به منطقه ی آتش سوزی 5 نفر بودیم؛ می گوید: به هنگام مهار آتش در تنگه ای گرفتار شدیم, به طوری که همان لحظه اشهد مرگ را ادا کردم.
او با بیان اینکه باد در شمال غرب شهرستان کوهدشت در حال وزش بود؛ می گوید: وزش باد باعث می شد که شعله های آتش شدیدتر شوند و ما مجبور به عقب نشینی می شدیم.

2015-08-06_043057

فصل مرداد، کابوس جنگل های بلوط
این فعال محیط زیست، فصل مرداد را کابوس جنگل های بلوط دانست و گفت: به هنگام آتش سوزی، لاک پشت ها در آتش منفجر شدند.
مصطفی رضایی با بیان اینکه بوی سوختگی و اجساد حیوانات سوخته، وحشتناک بود؛ گفت: اگر بالگردی به منطقه اعزام می شد؛ بازدهی نیروهای اعزامی برای مهار آتش سوزی بالاتر بود.
این عضو انجمن یاران سبز، با اعلام اینکه رییس منابع طبیعی شهرستان کوهدشت، فرماندار و بخشدار، تشکل های مردمی، نیروهای بسیج و سپاه و اعضای انجمن های محیط زیستی در خاموش کردن حریق جنگها نقش داشتند، گفت: ما وسیله ی اطفای حریق اصلاً نداشتیم و با شاخه های درخت آتش را مهار می کردیم.
مصطفی رضایی با بیان اینکه طبق برآورد ما، آتش سوزی قبل از رسیدن نیروها به منطقه شروع شده؛ گفت: دامنه آتش سوزی ها به منطقه ی کشماهور و حتا بخش درب گنبد نزدیک شده است.
او پوشش جنگلی منطقه را شامل بلوط، زالزالک وحشی، امرود و پسته وحشی عنوان کرد و گفت: جنگل انبوه چنگری در آتش سوخت و به هنگام مهار آتش سوزی با صحنه هایی مواجه شدیم که روح را به شدت می آزارد.
این عضو انجمن یاران سبز، آمار آتش سوزی در منطقه را بین 1500 تا 2500 هکتار تا شب گذشته دانست و گفت: اگر آتش سوزی مهار نشود؛ عمق اتش سوزی تا 4000 هکتار هم خواهد رفت.
او ضمن اشاره به تأخیر بالگرد به منطقه ی آتش سوزی، گفت: هلال احمر استان لرستان برای هر ساعت مهار آتش با بالگرد، بر اساس اظهارات مسئولان، درخواست 5 میلیون تومان را داشت.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه درختان سه هزارساله در آتش سوختند و منطقه نابود شد؛ گفت: سال های سال طول می کشد که دوباره حیات به منطقه بازگردد.

2015-08-05_231318

منبع:خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=16822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.