• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ماجرای عزیمت آیت الله ماشالله مروجی (ره) به کوهدشت

  • کد خبر : 75
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴

کانون سبحان کوهدشت/ آیت الله روح الله کمالوند(ره): ایشان اهل دنیا نیستند و لذّتش تنها در تبلیغ دین و بیان احکام است.درسال 1339 هجری شمسی ، جمعی از مردم کوهدشت ، نزد آیت الله کمالوند می روند و از این که هیچ روحانی عالمی در دیارشان نیست ،[…] کانون سبحان کوهدشت/ آیت الله روح الله […]

کانون سبحان کوهدشت/ آیت الله روح الله کمالوند(ره): ایشان اهل دنیا نیستند و لذّتش تنها در تبلیغ دین و بیان احکام است.درسال 1339 هجری شمسی ، جمعی از مردم کوهدشت ، نزد آیت الله کمالوند می روند و از این که هیچ روحانی عالمی در دیارشان نیست ،[…]

کانون سبحان کوهدشت/ آیت الله روح الله کمالوند(ره): ایشان اهل دنیا نیستند و لذّتش تنها در تبلیغ دین و بیان احکام است.


ماجرای عزیمت آیت الله ماشالله مروجی (ره) به کوهدشت



درسال 1339 هجری شمسی ، جمعی از مردم کوهدشت ، نزد آیت الله کمالوند (۱) می روند و از این که هیچ روحانی عالمی در دیارشان نیست ، گلایه می گزارند. از مرحوم سید علی رضا هاشمی(۲) که در رأس آن گروه بوده ، نقل شده است که به آقای کمالوند می گویند : «منطقه طرهان – که در آن زمان ، بخش 7 خرم آباد شمرده می شده – متأسفانه یک روحانی هم ندارد. آقایانی هم که برای تبلیغ می آیند،شش ماه یا کم تر و بیش تر می مانند و می روند و طاقت ماندن ندارند. ما هم موفق نمی شویم آن ها را نگه بداریم . به یک روحانی نیاز داریم که بیاید و ماندگار شود».

 


 

آیت الله کمالوند می فرمایند:«من کسی را برای شما پیدا کرده ام که می آید و می ماند». آقای هاشمی می پرسد :چه طور؟ آیت الله کمالوند جواب می دهند:

 

چون اهل دنیا نیست و لذّتش تنها در تبلیغ دین و بیان احکام است.

 

آن گاه ، آیت الله مروجی را فرا می خواند و به او می گوید : من علی رغم این که دوست دارم شما پیش ما بمانید، پیشنهاد می کنم به کوهدشت بروید.

 

آیت الله مروجی ، این پیشنهاد را – که خودش آن را «دستور استاد» می دانست – پذیرفت . وی تا سال 1341 ش . در چندین سفر کوتاه و بلند ،به امور دینی مردم منطقه رسیدگی می کرد؛ اما در بهار سال 1342ش. برای همیشه ، رهسپار کوهدشت شد و رسما ساکن آن دیار گشت تا باقی عمر خود را وقف آموزش و ارشاد مردم این منطقه کند.

 

 

 

پی نوشت:

 

(۱)روح‌الله کمالوند در سال۱۳۱۹ قمری در خانواده‌ای کشاورز در خرم آباد به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش گذراند و علوم اسلامی را نزد ابوتراب جزایری آموخت. سپس در سن هفده سالگی به بروجرد رفت تا در محضرآیت الله حسین بروجردی فقه بیاموزد. پس از آن به سلطان‌آباد یا اراک امروزی رفت و شاگرد عبد الکریم حائری یزدی شد. در اراک وی همدرس روح الله موسوی خمینی شد که وی نیز از شاگردان آیت الله حائری بود. با مهاجرت آیت‌الله حائری به قم، کمالوند نیز همراه وی به این شهر روانه شد. بعدها با مهاجرت آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم، روح الله کمالوند فرصت دوباره یافت تا در درس وی حاضر شود و یکی از شاگردان برجسته و بعدها از یاران نزدیک وی شد.

 

(۲)مرحوم حاج سیّد علی رضا هاشمی ، تاجری مؤمن و بسیار پر تلاش بود که در رعایت مسائل شرعی ، دقّت بسیار داشت . در برهه ای که کسی در کسوت روحانی ، ساکن شهرستان کوهدشت نبود ، او به وکالت از آیت الله کمالوند(ره) برخی از امور شرعی را برپا می داشت و منزلش نیز اقامتگاه طلاب و روحانیونی بود که برای تبلیغ و یا امر دیگری ،به کوهدشت می آمدند. او در تابستان سال ۱۳۸۸ش. حدود یک سال پیش از آیت الله مروجی به دیار باقی شتافت.روحش شاد!

 

منبع :کتاب درس بندگی /ص۳۶ – دانشنامه ویکی پدیا

 

 

 

 


لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=75

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.