• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مسئولیت ، طعمه یا امانت؟/حجت الاسلام سید محمدصادق محمدی وفایی

  • کد خبر : 16048
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
مسئولیت ، طعمه یا امانت؟/حجت الاسلام سید محمدصادق محمدی وفایی

به نام خداوند جان و خرد سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ حجت الاسلام سید محمد صادق محمدی وفایی: جناب لقمان به حدی محبوب خدا و مکتب رسول الله(ص) است که سوره ای از قرآن کریم به نام اوست و بندگان برگزیده ی خداوند حکمت هایی از او نقل کرده اند او انسانی امین و […]

2015-07-21_120917به نام خداوند جان و خرد
سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ حجت الاسلام سید محمد صادق محمدی وفایی: جناب لقمان به حدی محبوب خدا و مکتب رسول الله(ص) است که سوره ای از قرآن کریم به نام اوست و بندگان برگزیده ی خداوند حکمت هایی از او نقل کرده اند او انسانی امین و بسیار اهل تفکر بود .به او گفته شد آیا مقام قضاوت و داوری در میان مردم را می پذیری؟ فرمودند اگر دستوری است از طرف خداوند چاره ای جز پذیرش ندارم انشاالله او کمکم خواهد کرد و اگر پذیرش این مقام اختیاری است هرگز قبول نمی کنم چون عافیت را برخطراتی که این پست و مقام دارد برتری می دهم! اگر در دنیا سر به زیر باشم ولی در آخرت سربالا باشم بهتر از این است در دنیا سربالا ولی در آخرت سر به زیر باشم.

در عصرما به برکت خون شهدا و ایثار ایثارگران و استقامت مردم و رهبری خردمندانه و مومنانه امام خمینی«ره» و نایب مجاهدش مقام معظم رهبری نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت.هر چند از عمر این نظام مقدس دهها سال می گذرد ولی همچنان مصداقی است برای فرموده ی استاد قرائتی که :«شعار می­دادیم نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی و اکنون نه شرقی هستیم و نه غربی و با آن جمهوری اسلامی نیز فاصله داریم»

به یقین درصد بالایی ازاین فاصله که گاه باعث تب دار شدن نظام و آزرده خاطرشدن توده هایی مردم می­شود به خاطر کاردار شدن نا اهلان است.مقام دار شدن نا اهلان هرچند اندک هم باشد زیبنده ی نظام مقدسی چون جمهوری اسلامی ایران نیست از اینرو علاوه بر انتخاب افراد اصلح و رهنمودهای فرمانده کل قوا ، نظارت و درصحنه بودن مردم انقلابی و نهادها و دستگاههای نظارتی امری ضروری است .این نهادها باید در دفع و طرد نا اهلان (بدون در نظر گرفتن مسائل باندی و جناحی)مجاهدانه و خستگی ناپذیر عمل کنند.

امام على(ع) در نامه اى به یکی از فرماندارنش نوشته ­اند:

«وَإِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه وَلکِنَّهُ فى عُنُقِکَ أَمانَهٌ ؛ پست و مقامى که به دست تو افتاده شکارى در چنگال تو نیست؛ بلکه، امانتى است که بر گردنت سنگینى مى کند!» و چون شخصی از حضرت پیامبر(ص) پستی را طلب کرد و گفت: «اَلاتَسْتَعْمِلنُى؛ آیا یکى از پست­هاى مهم را به من واگذار نمى کنى؟!»

پیامبر(ص) دست بر شانه او زد و فرمود:«أِنَّکَ ضَعیفٌ، وَإِنَّها أَمانَهٌ (وَ الاَْمانِهُ ثَقیلهٌ) وَإِنَّها یَوْمَ الْقِیامَهِ خِزْىٌ وَنَدامَهٌ، إِلاّ مَنْ أَخْذَها بِحَقِّها وَأَدَّى الَّذى عَلَیْهِ فیهآ! ؛

تو ضعیف هستى، و این پست­ها امانت است (و امانت الهى سنگین است) و روز قیامت مایه رسوائى و پشیمانى مى گردد، مگر کسى که آن را به حق بگیرد، و وظیفه خود را درباره آن ادا کند!»

پیغمبر گرامى اسلام(ص) به تمام امرا و فرماندهان شدیداً هشدار داده است: «اایُما وال وَلِىَ الاَْمْرَ مِنْ بَعْدى اُقیمَ عَلى حَدِّ الصِّراطِ وَنَشَرَتِ الْمَلائِکَهُ صَحیفَتَهُ فَإِنْ کانَ عادِلاً أَنْجاهُ اللّهُ بِعَدْلِهِ وَإِنْ کانَ جائِراً إِنْتَفَضَ بِهِ الصِّراطُ حَتّى تَتَزایَلَ مَفاصِلُهُ ثُمَّ یَهْوى إِلَى النّارِ؛

هر کس بعد از من ولایت و منصبى را بپذیرد، روز قیامت او را در کنار صراط نگه مى دارند؛ و فرشتگان نامه اعمال او را مى گشایند، اگر عادل بوده خدا او را به برکت عدالتش نجات مى دهد، و اگر جائر و ظالم بوده، صراط آنچنان فشارى بر او وارد مى کند که تمام مفاصلش از هم جدا مى شود سپس در آتش سرنگون مى گردد!

در جمهوری اسلامی هر چند بسیاری از کارگزاران و کارمندان نظام امین هستند و بیت المال را طعمه ی شخصی نمی دانند اما برخی ها نیز وجود دارند که برای تصرف کمترین مقامی از خط قرمزها عبور می کنند و به چهره ی بیت المال و مسولیت ها با دید طعمه نگاه می کنند.این گروه از افراد به پستی که می رسند خویشاوندسالاری و باندبازی را جایگزین شایسته سالاری می کنند.و دریک کلمه به این امانت الهی خیانت می کنند.

درد آور تر از همه این که بسیاری از افراد در چنین مواردی به امر به معروف و نهی از منکر روی نمی آورند.این در حالی است که نظام مقدس تاریخ انقضایی چند ساله ندارد تا نسبت به خادم و خائن بودن برخی از مدیران و کارمندان آن بی­خیال باشیم.

به یقین اگر همه ی کارگزاران و کارمندان نظام در فکر خدمت به خلق باشند و مسولیت ها را امانت بدانند نه طعمه ،و بادیدی الهی مسولیت پذیر شوند،کوخ نشینان جامعه با دلی آرام و قلبی مطمئن به ادارات مراجعه می­کنند.پارتی بازی و فسادها می­میرند،رانت­ها شکل نمی­گیرند و امیر خسروی­های جدید متولد نمی­شوند.

شیخ انصارى ، برادرى داشته است به نام شیخ منصور، که از دانشمندان بزرگ و گرامى بوده است ، ولى بسى تنگدست و فقیر. روزى ، مادر شیخ ، به حالش رقت کرد و به برادر بزرگ ترش ، شیخ انصارى ، که در آن هنگام ، مرجع یگانه شیعه بود، گله کرد و زبان به اعتراض گشوده و گفت : تو مى دانى که بردارت ، منصور، با این عائله سنگین ، در شدت فقر به سر مى برد و ماهانه اى که به او مى دهى ، احتیاجات او را رفع نمى کند، در صورتى که این همه اموال ، در دست تو است و مى توانى به او بیش از دیگران کمک کنى !

شیخ کلید اتاقى را که وجوه شرعى در آن بود تحویل مادر داد و با لحنى مودبانه و خاضعانه ، گفت : مادر!بیا این کلید را بگیر و هر چه پول براى منصور مى خواهى بردار، به شرط این که در برابر آن ، من مسئولیتى نداشته باشم

مادرم !اگر پاسخى براى فرداى قیامت دارى ، هر چه مى خواهى انجام ده ، ولى بدان که حسابى در پیش است بس دقیق و سخت و هولناک و بدون کم ترین مسامحه !.

مادر شیخ چون این را شنید، از خوف خداوند لرزه بر اندامش افتاد و از گفته خویش توبه کرد و در حالى که کلید را به فرزند تقدیم مى کرد، از او پوزش طلبید و مستمندى منصور را به فراموشى سپرد.

پیغمبر اکرم(ص) مى فرماید:«إِذا ضُیِّعَتِ الاَْمانَهُ إِنْتَظِرِ السّاعَهَ قیلَ یا رَسُولَ اللّهِ وَما أَضاعَتْها؟ قالَ: إِذا أَسْدِىَ الاَْمْرُ إِلى غَیْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرِ السّاعَهَ:

هنگامى که امانت ضایع گردد منتظر پایان جهان باش! عرض کردند: اى رسول خدا! منظور از ضایع کردن امانت چیست؟ فرمود: هنگامى که کارها به دست غیر اهلش سپرده شود،منتظر پایان جهان باش!»

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=16048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.