• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

نامزدهای انتخابات لرستان به‌یک‌باره شریک غم مردم می‌شوند/ پهن شدن سفره شام و نهارهای انتخاباتی

  • کد خبر : 7901
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
نامزدهای انتخابات لرستان به‌یک‌باره شریک غم مردم می‌شوند/ پهن شدن سفره شام و نهارهای انتخاباتی

به گزارش“کانون سبحان”؛   استان لرستان پس از گذشت 36 سال از انقلاب نشان داده، یک پای ثابت تمام انتخابات در کشور بوده و مشارکت فعال در این عرصه ملی و به‌ویژه انتخابات مجلس یکی از خصوصیات این خرده اقلیم فرهنگی است.  اما موضوع مورد اهمیت این است که متأسفانه بعضی از کاندیداها و جریان‌های سیاسی […]

716998به گزارش“کانون سبحان”؛   استان لرستان پس از گذشت 36 سال از انقلاب نشان داده، یک پای ثابت تمام انتخابات در کشور بوده و مشارکت فعال در این عرصه ملی و به‌ویژه انتخابات مجلس یکی از خصوصیات این خرده اقلیم فرهنگی است.

 اما موضوع مورد اهمیت این است که متأسفانه بعضی از کاندیداها و جریان‌های سیاسی با سوءاستفاده از ظرفیت مردم لرستان و میزان بالای مشارکت در انتخابات، مدت‌ها قبل از موعد تبلیغات رسمی و قانونی، تبلیغات خود را شروع می‌کنند.

دموکراسی موضوعی است که در کشور ما و توجه به ظرفیت‌های ویژه کشورمان، بومی‌سازی شده است اما بعضی از قواعد آن هنوز در بعضی مناطق، مثل استان لرستان بومی‌سازی نشده است.

 مقام معظم رهبری سال‌ها قبل در حسینه امام خمینی و در جمع اقشار مختلف مردم نسبت به پررنگ شدن زودهنگام تبلیغات انتخاباتی هشدار دادند و دلیل آن‌هم این است که به همان اندازه که مشارکت ندادن مردم در امور برای هر حکومتی مضر است به همان میزان افراط، کج روی و حاشیه در این زمینه برای یک مملکت زیان‌آور است.

نامزد شدن برای خدمت به لرستان یا …

متأسفانه این روزها در بعضی شهرستان‌های لرستان بعضی کاندیداها در فاصله یک سال مانده تا انتخابات مجلس، تبلیغات خود را به‌صورت نامحسوس شروع کرده‌اند، اما سؤال ما از این کاندیداها و دوستان تبلیغاتچی‌شان این است که آیا این تبلیغات زودرس به سود مردم لرستان است؟

 آیا مشغول کردن اذهان مردم به موضوعی که قرار است یک سال دیگر اتفاق بیفتد کار عاقلانه ایست؟ چرا در استانی که موضوعات طایفه‌ای و سیاست زدگی که بسیار پررنگ است کاندیداها نیز در فاصله یک سال مانده به انتخابات، برای رأی آوردن بر طبل این مسائل حساس می‌کوبند؟

باید از این تبلیغاتچی‌ها پرسید در نظامی که متبرک به نام اسلام است آیا کاندیدای شما برای حفظ اسلام و حل کردن مشکلات مردم، احساس تکلیف کرده‌اند؟ چرا چنین شتابان گام به میدان نهاده‌اند، اگر برای اسلام آمده است پس چرا از حکم حکومت اسلامی مبنی بر غیرقانونی بودن تبلیغات، سرپیچی می‌کنند

.

به کسی که برای قانونگذاری، قانون شکنی می کند؛ نمی شود رای داد

 موضوع خیلی مشخص است نامزد انتخاباتی که به این اصل قانونی احترام نگذارد به هیچ قولی، اعم از حل مشکلات مردم لرستان مانند بیکاری، کمبود و نبود زیرساخت‌های مختلف، مشکلات فرهنگی و آموزشی متعهد نخواهد بود.

وقتی کاندیداهای انتخابات مجلس از این اصل قانونی مملکت تعدی می‌کنند عجیب است که می‌خواهند در مجلس قانون‌گذاری کنند، خوب است که مردم لرستان به رفتار این اشخاص خوب بنگرند و یکی از ملاک‌هایشان برای رأی دادن رفتار انتخاباتی قانونمند کاندیدا باشد.

متأسفانه در سابقه انتخابات گذشته مجلس همواره شاهد بی‌اخلاقی‌های در قبل و بعد از انتخابات هستیم و بعضی نامزدهای انتخاباتی با استفاده کردن از تمام ظرفیت‌های قانونی و غیرقانونی، موج‌آفرینی می‌کنند و بعد موج‌سواری و نتیجه امر این موضوع است که در تاریخ یکی از شهرهای لرستان به دلیل عملی نشدن قول‌ها، یک نماینده برای دو بار منتخب مردم نشده است.

از تبلیغات زودهنگام تا تبلیغات پوپولیستی

یکی از آسیب‌های این عرصه که در استانی با بافت عشایری و فامیلی لرستان شاید بیشتر به چشم بیاید، تبلیغات زودهنگام آن‌هم به شیوه‌های غیر کارشناسی و کاملاً منطبق با قدیمی‌ترین و منسوخ‌ترین روش‌های جذب آرا از سوی کاندیداها، مخصوصاً نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد.

این روزها درحالی‌که بیشتر از یک سال به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است، در استان لرستان بسیاری از افرادی که حضور به‌عنوان کاندیدای این عرصه را در ذهن می‌پرورانند، در مجالس عزا و شادی مردم می‌توان دید. رقابتی که گویی نباید هیچ‌یک از کاندیداهای احتمالی ازآنجا بمانند.

با نگاهی به صفوف چنین مراسم‌هایی خواهید دید که همه چهره‌هایی که چند سالی خبری از آن‌ها در مجامع عمومی نبوده است شریک غم و شادی مردم شده‌اند و با احترام ویژه‌ای در برنامه‌های مردمی حضور پیدا می‌کنند. عده‌ای هم پا را فراتر نهاده و با در نظر نگرفتن شرایطی که ممکن است بر این مجالس حاکم باشد، حلقه‌های لابی جذب آرا و اعلام کاندیداتوری تشکیل می‌دهند.

چهره‌هایی که به‌یک‌باره شریک غم می‌شوند

این‌همه ماجرا نیست، اگر سری به تالارهای پذیرایی و رستوران‌های شهر بزنید هنوز ماه‌ها مانده به آغاز ایام تبلیغات انتخاباتی کاندیداها هزینه‌های هنگفتی می‌کنند و سفره‌های گرانی برای مردم تدارک می‌بینند.

اما آیا چنین روش‌ها و اقداماتی می‌تواند در کسب و جلب آرای عمومی تأثیرات گذشته را داشته باشد؟

تعدادی از موضوعات غیرقانونی و غیرشرعی و انسانی که بعضی از کاندیداهای مجلس در استان لرستان در سال‌های گذشته به آن متوسل شده‌اند به این شرح است:

تبلیغات انتخاباتی بسیار زودهنگام، سوءاستفاده کردن از مسائل طایفه‌ای، پررنگ کردن اختلافات سیاسی، زدن اتهام‌های ناروا به دیگر کاندیداها، خط‌ونشان کشیدن برای ارکان قانونی مملکت، دادن شعارهایی که خارج از توان یک نماینده مجلس است.

 باید یک‌بار برای همیشه مردم به رفتار انتخاباتی کاندیداها نگاه کنند و یکی از ارکان تصمیم‌گیری‌شان رعایت کردن این مسائل باشد، امید است ارکان قانونی برگزاری انتخابات در لرستان، نسبت به رفتار غیرقانونی کاندیداها از هم‌اکنون موضع نشان داده و نامزدهای انتخاباتی و تبلیغاتچی‌هایشان نیز بگذارند این استان که در بعضی امور اسیر سیاست زدگی، طایفه‌گرایی و رفتار غیرقانونی، است نفسی به‌آرامی بکشد و از هم‌اکنون وارد گیرودار تبلیغات انتخاباتی غیرقانونی نشود.

منبع:لرستان خبر

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=7901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.