• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:عربستان‌ برای تحویل مابقی پیکرها ‌مدارک شناسایی می‌خوا‌هد/ایران هنوز 65 مفقودی دارد.

  • کد خبر : 18314
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱:۲۴
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:عربستان‌ برای تحویل مابقی پیکرها ‌مدارک شناسایی می‌خوا‌هد/ایران هنوز 65 مفقودی دارد.

مسئولان عربستانی برای تحویل دادن جنازه‌ها خواستار ارائه مدارک شناسایی هستند

حجت الاسلام قاضی عسگریبه گزارش “کانون سبحان”؛  حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر امشب در همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا که به همت جامعه مدرسین حوزه عملیه قم در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با بیان اینکه حج امسال با بحران‌های متفاوتی همراه بود تصریح کرد: وزیر حج عربستان به صورت رسمی به ریاست سازمان اعلام کرد که برگزاری دعای کمیل ممنوع بوده و در صورت انجام این امر با زائران برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دعای کمیل امسال چند بار متوالی در سفر حج خوانده شد، ابراز کرد: برگزاری مراسم‌های معنوی، همایش‌های بین‌المللی و دیدار با مسئولان حج کشورهای دیگر به خوبی انجام شد و دستگیری منجر به نگهداری نیز نداشته‌ایم به جز اینکه در روزهای اخیر دو نفر از خواهران مبلغ دستگیر شدند که به‌علت ایام تعطیلات آزادسازی آن‌ها دو روز به طول انجامید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن حادثه منا، مدیران کاروان‌ها به خوبی زائران زیرنظر خود را مدیریت و خدمت‌رسانی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حج در جمهوری اسلامی ایران به عنوان وسیله قدرتمندی برای معرفی انقلاب و افتخارات نظام اسلامی به‌کار گرفته می‌شود، مطرح کرد: بسیاری از بعثه‌هایی که با مسئولان ایران اسلامی دیدار می‌کنند بارها به توانایی نظام در مدیریت حج تاکید کرده‌اند.

قاضی‌عسکر از افتادن جرثقیل و کشته شدن 11 نفر از زائران ایرانی در حادثه مسجدالحرام یاد کرد و گفت: دو نفر از زائران اهل سنت نیز در این حادثه فوت کرده و بیش از 70 نفر از زائران مجروح شدند که با بسیج شدن نیروهای امدادی ایران اسلامی بیشتر این افراد در این حادثه آسیب جسمی جدی ندیدند.

وی با بیان اینکه برخی از چهره‌های انقلابی ایران اسلامی از اهل سنت و تشیع در حوادث حج فوت شدند عنوان کرد: برای افتادن جرثقیل دولت سعودی در گام نخست شرکت «بن‌لادن» را مقصر دانست و دستور داد تا زمانی که حجاج حضور دارند جرثقیل‌ها کار نکند.

قاضی‌عسکر یادآور شد: دولت سعودی برای جبران حادثه مذکور به هر نفر از مجروحان 500 هزار ریال و برای زائران فوت شده یک میلیون ریال به واحد پول عربستان پرداخت کرد.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری جلسات متعدد به زائران نسبت به ازدحام منا و لزوم حضور آن‌ها در زمان‌های کم تراکم هشدار داده شده بود، گفت: 455 کاروان برای حج امسال از ایران به عربستان اعزام شدند که از این میان 400 کاروان به این توصیه‌ها عمل کرد و آسیبی ندید اما دیگر کاروان‌ها دچار مشکل شدند و عمل نکردن این کاروان‌ها به توصیه‌های سازمان حج و زیارت مورد بررسی کمیته‌ها قرار گرفته است.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از پلیس‌های عربستان زائران را به خیابان 204 هدایت می‌کرد و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا در سال‌های گذشته از خیابان‌های دیگر گذر می‌کردیم.

وی تلفات فاجعه منا امسال را نسبت به حوادث سال‌های گذشته بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: هیئت پزشکی و هلال احمر تعداد زیادی از حجاج را نجات دادند اما فاجعه به میزانی عمیق بود که نیروها نمی‌توانستند پاسخگوی تلفات باشند.

قاضی‌عسکر از جمع‌آوری گزارشات مستند حادثه منا یاد کرد و افزود: برای بررسی دلایل این حادثه تلاش‌های گسترده‌ای انجام می‌شود و در این راستا اگر عربستان فیلم‌ها را در اختیار ایران قرار دهد می‌توانیم به زودی به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: اتومبیل یکی از نظامی‌ها را در خیابان 204 پارک کردند و ماموران جلوی جمعیت را گرفته‌اند و از ورود حجاج به این خیابان جلوگیری نکردند اما اکنون نمی‌توانیم در مورد علت این امر سخنی داشته باشیم.

قاضی‌عسکر به شرایط نابه‌سامان امدادرسانی در فاجعه منا اشاره کرد و یادآور شد: الجزایری‌ها در گام نخست از ورود حجاج به خیمه‌هایشان ممانعت می‌کردند اما با دیدن حجم جمعیت همکاری کردند؛ جمعی از شخصیت‌های کشوری در این واقعه حضور داشتند اما دچار مشکل خاصی نشدند.

وی با بیان اینکه حرکت حجاج به سمت آب‌های آشامیدنی سبب شد که برخی زیر دست و پا بیفتند تصریح کرد: گرمای هوا نزدیک به 45 درجه بود و زائران الجزایری که از رمی بر می‌گشتند به جای دور زدن خیابان در مقابل جمعیت حجاج قرار گرفتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خستگی، بی‌حوصلگی و بی‌تابی را از عوامل فوت برخی از زائران دانست و ابراز کرد: اینکه آب را روی زائران گرفتند لباس زائران را سنگین کرد و برخی نتوانستند خود را از میان جمعیت بیرون کشند به همین علت جان دادند.

وی با اشاره به اینکه ماموران نظامی آل‌سعود گروه‌های امدادی ایران را از صحنه خارج کردند، بیان کرد: یکی از مسئولان ایرانی را دستگیر و مانع از فعالیت او برای جمع‌آوری اطلاعات حجاج مجروح شدند.

قاضی‌عسکر با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های عربستان برای بستری جمعیتی انبوه آمادگی نداشت عنوان کرد: با وجود جمعیت انبوه نمی‌توانستند از آمبولانس‌ها استفاده کنند به همین علت از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا یک بامداد جنازه‌ها را از میان جمعیت خارج می‌کردند و طولانی شدن زمان امدادرسانی سبب شد بسیاری از افراد طی این مدت جان دهند.

وی ادامه داد: مسئولان عربستان باید نسبت به سهل‌انگاری‌ها پاسخگو باشند زیرا با وجود چهره‌های برجسته حجاج فوت شده این حادثه برای جامعه اسلامی گران تمام شده است. تازه امشب اعلام کردند که وسایل همراه آقای رکن‌آبادی پیدا شده ولی پیکر ایشان هنوز تحویل داده نشده است.

قاضی‌عسکر با بیان اینکه فاجعه منا حداقل 5 هزار کشته داشته است ابراز کرد: بدون اینکه مدرک شناسایی حجاج را مورد بررسی قرار دهند آن‌ها را در سردخانه‌های کانتینری که دمای آن‌ها بالای صفر بوده نگهداری می‌کردند در صورتی که با استفاده از پنج نیرو می‌توانستیم اجساد هر کانتینر را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سوء‌تدبیر به معنای تمام در فاجعه منا قابل مشاهده بود، مطرح کرد: سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی مسئولان عربستان را تکان داد و تاثیر مستقیمی در ادامه پیگیری‌ها داشت و حمایت مقام معظم رهبری از ملت خود با این شجاعت و صلابت بی‌سابقه است.

 قاضی‌عسکر با تاکید بر اینکه مسئولان عربستانی برای تحویل دادن جنازه‌ها خواستار ارائه مدارک شناسایی هستند، عنوان کرد: قوه قضاییه و وزارت خارجه با استفاده از شهود و مستندات برای واکاوی این قضیه اقدام می‌کنند و مجموعه تحقیقات به زودی تکمیل می‌شود اما منتظر هستیم که زائران ایرانی برگردند تا به صورت جدی پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه با شیوه سنتی برگزاری حج نمی‌توان این حجم از زائران خانه خدا را اداره کرد، اضافه کرد: خیابان‌بندی منا در سال‌های گذشته توسط مهندسانی که به حج آشنایی نداشته‌اند ساخته شده است در صورتی که باید از تجربیات کشورهای اسلامی برای اداره حج استفاده شود.

وی با بیان اینکه 65 نفر از زائران ایرانی مفقود هستند، تصریح کرد: اگر آل‌سعود بخواهد جنازه‌ها را تحویل ندهد یا اینکه برخی از افراد را به‌علت عدم شناسایی دفن کرده باشد مشکلات بسیاری خواهیم داشت که امیدواریم با تدبیر مسئولان، دعای مردم و عنایت خداوند این مشکلات برطرف شود.

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=18314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.