• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

کابوس آتش سوزیهای جنگل های بلوط زاگرس/ازبین رفتن بیش از 10 هکتار جنگل های منطقه مله کوه رومشکان در اثر آتش سوزی+عکس

  • کد خبر : 12729
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

کوهدشت – فصل آتش سوزی بلوطستان های قلب زاگرس امسال زوتر آغاز شده تا در نخستین حادثه ۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه مله کوه شهرستان رومشکان طعمه آتش شود.

به گزارش“کانون سبحان”؛ ، جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش زودتر از هر سال به سر وقت بلوط ها آمده است تا در حادثه ای که در اواخر هفته گذشته رخ داد بیش از ۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه مله کوه شهرستان رومشکان در آتش خاکستر شود.

محمد محمدی نژاد فرماندار شهرستان رومشکان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اثر آتش سوزی بیش از ۱۰ هکتار از جنگلهای منطقه مله کوه در شهرستان رومشکان از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این آتش سوزی روز پنج شنبه هفته گذشته راس ساعت ۱۱ آغاز شد ادامه داد: با ورود نیروهای منابع طبیعی و همچنین گروه های مردم نهاد این آتش سوزی بعد از دو ساعت مهار شد.

فرماندار شهرستان رومشکان با اشاره به میزان خسارتهای وارد شده به این منطقه بر اثر آتش سوزی تصریح کرد: در مجموع بیش از ۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع این منطقه در آتش سوخته است.

محمدی نژاد با اشاره به دلیل وقوع این آتش سوزی در منطقه مله کوه رومشکان عنوان کرد: به احتمال زیاد این آتش سوزی از سوی گله داران مستقر در این منطقه بوده ولی با این وجود بررسی ها در این زمینه از سوی کارشناسان منابع طبیعی در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

استاندار لرستان در این رابطه پیش از این گفته بود که برگزاری این مانور اقدامی خوب برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت در این زمینه است که اردیبهشت ماه امسال در استان های لرستان، گلستان و فارس برگزار شد.

هوشنگ بازوند همچنین وجود ظرفیت هزار و ۱۰۰ نفری دهیاران استان را ظرفیت مناسبی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها دانست و گفت: ضرورت دارد در سال ۹۴ برنامه مدونی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل های استان تهیه شود و در صورت نیاز از طریق تنظیم قرارداد با دهیاران از این ظرفیت برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها استفاده کرد.

بنابراین گزارش وقوع آتش سوزیهای گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=12729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.