• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

یادداشت حجت الاسلام دکتر محمدی وفایی/ تا کی دختر ستیزی؟

  • کد خبر : 2312
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹

محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان تسلیت می گویم. بسم الله الرحمن الرحیم تا کی دختر ستیزی؟ محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان […]

محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان تسلیت می گویم.

بسم الله الرحمن الرحیم

تا کی دختر ستیزی؟

محرم است و سالروز پرپر شدن گلهای گلستان حضرت پیامبراکرم(ص)،این ایام سرشار از حزن را به شما و همه ی آزادگان جهان تسلیت می گویم.

ماه محرم یاد آوری قیام خونین امام حسین(ع)، و یاران وفادارش می­باشد و هدف از آن قیام نیز به تصریح حسین بن علی(ع)،اصلاح امت است.او فرمود:« من نه از روى خود خواهى و يا براى خوشگذرانى و نه براى افساد و ستمگرى ، از مدينه خارج شدم ، بلكه هدف من از اين سفر، امر به معروف و نهى از منكر و خواسته ام از اين حركت ، اصلاح مفاسد امور است و احيا و زنده كردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم على ابن ابيطالب است».

اکنون نیز که  بیش از سیزده قرن از عاشورای حسینی می­گذرد،جامعه­ی اسلامی،در ابعاد مختلفی به اصلاح امور نیازمند است.

 به مناسبت سالگرد قیام امام حسین(ع) از قم به شهرم کوهدشت،رفتم .کوهدشت با این که دلاوری دلاورمردانش، در طول انقلاب و جبهه های حق علیه باطل ، می­درخشد،اما متاسفانه از صنعت و کارخانه، بهره­ای ندارد و  به حدی جوان تحصیل کرده بی­کار دارد که  می­توان آن را،ابر شهر بی کاران نامید.

غم کوهدشت فقط بی کاری نیست ،این شهر از نظر فرهنگی نیز، نیاز به برنامه ریزی و کار و جد و جهد بیشتری دارد، در این شهر،هنوز هم قصه­های سرشار از غصه­ ای، در مورد دختر بودن فرزند،یافت می­شود، هرچند می­توان گفت این نوع بینش­ها اختصاصی کوهدشت و لرستان نیست ولی شهری که فقر اقتصادی آزارش می­دهد ، اگر از نظر فرهنگی نیز فقیر باشد،رنج و حزن  خانواده­ها ، مضاعف خواهد شد.

در همین محرم،خانمی به تلفن همراهم زنگ زد و گفت حاج آقا وفایی، بنده از  پا منبرهای شما هستم،نکاتی که می گویی یاداشت می کنم و دوست دارم نکات کلیدی را ، به غایبین هدیه دهم  اما افتاده در این مشکلها،از جمله این که شوهرم می گوید چرا به مجالس روضه می روی؟ مگر از خدای امام حسین(ع)خیری به شما رسیده است؟!

او در اصل  از این که همه ی بچه هایم،دخترند ناراحت است و به بهانه های گوناگون حقوق شرعی و وظایف شرعیش را،رعایت نمی کند.شرمنده ی رویتان،مکان خوابمان نیز متفاوت شده است! نمی دانم چه کنم و نمی دانم چرا تخت و بختم واژگون شده است؟

حاج اقای وفایی ! چرا شوهرم این دختران گلرخ را، فرزند به حساب نمی آورد؟ مرهم این مرض مزمن چیست؟ و با این نوع بینشی که شوهرم دارد  آیا می توانم نفرینش کنم؟

دلگیرم ازدنیاوآدم های دنیـــــــــایی

از روز وشب های پرازتشویش وتنهایی

دلگیرم ازاین بغضهای تلخ وپی درپی

خسته شدم ازاین همه صبروشکیبایی

این تلفن برای من تداعی کننده قانون جاهلیت بود که دختران را زنده به گور می­کرده­اند.از این سوال به پرسشهای مشابه و موجود در جامعه منتقل شدم ، از جمله این که:

چرا برخی از پدران به دخترانشان می­گویند هر کدام از شما، سرچشمه­ی  گرفتاری­ و دردسرها خواهید بود؟

چرا برخی خانم­ها ازترس دختر آوردن ، به حامله شدن نمی­اندیشند؟

چرا مادران وقتی به دستان سنوگرافی سپرده می­شوند تمام بدنشان می­لرزد که نکند جنس جنینشان دختر باشد؟!

آیا می­دانید خانمی را برای تعیین جنسیت جنینش ، در اختیار سنوگرافی قرار دادند،و چون سنوگرافی از دختر بودن بچه گفت ،شوهرش دست به کتک شد و پا در میانی دیگران جان سالم به در برد؟!

می‌شنیدم فحش و خر میراندم
رب یسر زیر لب میخواندم

هر زمان می‌گفتم از سوز درون
اهد قومی انهم‌ لایعلمون

علاوه براین برخی از پدران که فقط دختر دارند،زمین کشاورزیشان را می­فروشند تا بعد از خودشان ، موجب نزاع و بگو و مگوها نشود، و برخی نیز از غم ،بی پسری  به اعتیاد روی می آورند!

خواهرم !

برترى پسر بر دختر نزد مشركان رايج بوده، قرآن كريم به مشركان اعتراض مى كند،و وجدان آنها را بيدار مى سازد كه چرا آنچه را كه براى خود مى پسنديد براى خدا نمى پسنديد؟ آيا اين روشى به دور از عدل و انصاف نيست؟

 اسلام تلاش فراوانى براى احياى ارزش مقام زن نموده است. چنان كه رسول اكرم (ص) فرمود: «ما اكرم النّساء الاّ كريم ولا أهانهنّ الاّ لئيم»  «جز انسان هاى بزرگوار و كريم، كسى به زنان تكريم نمى كند و جز افراد فرومايه و پست به زنان اهانت نمى كند».

به هرحال  از اين واقعيت نمى توان به آسانى گذشت كه با نهايت تأسّف هنوز هم در جامعه اسلامى، آثارى از همان افكار جاهلى وجود دارد و هنوز كم نيستند خانواده هايى كه از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت مى شوند و يا لااقل تولد پسر را بر دختر ترجيح مى دهند.

 امام حسین(ع) در روز عاشورا با بدنی زخمی و خونین و لباسهایی پاره در آخرین دیداری که با امام سجاد(ع) داشت فرمود «ایاک والظلم» ؛ و چه ظلمی بالاتر از این که  مادری ماهها  جنینی چند کیلوی حمل کند، نه ماه از راحت خوابیدن فاصله بگیرد  و در هر قدمی که برداشته احتیاط ها کند ، تا حملش سقط نشود.سپس او را شیر دهد  و نوزاد را تر و خشک کند.و از شوهرش پول شیری نیز نگیرد و منتی هم نگذارد وبا این حال شوهرش  اعتراض کند که چرا دخترزاییده ای؟!!

من دراین برزخ دنیا تا ابد زنده به گورم

ازجهنم تو خسته ازبهشتت خیلی دورم

  از سویی روز عاشورا ساعت ها سینه می زنیم ،و از طرفی  بسیاری از همین حسین گویان،دختر را فرزند درجه سه می دانند و بر خلاف نص صریح قرآن کریم،آنان را  از ارث محروم می کنند.

تعداد صاحبان این نوع بینش به حدی زیاد است که ، گاه با گفتن آه و افسوس ها ، بابای دختران را تحت تاثیر قرار می دهند و قطرات اشک را بر گونه هایشان می رویانند . در مثنوی آمده است: «يك آخوند مكتبي بود كه بچه هاي زيادي را درس مي داد . بچه ها دلخوشي شان اين بود كه روزي از چنگ اين آخوند خلاص و آزاد بشوند . بچه هاي زرنگ با خود گفتند كه ما چكار كنيم كه آخوند ما را رها كند . نقشه اي كشيدند . فردا يكي از بچه ها كه اول آمد – و آخوند نشسته بود – گفت : جناب آخوند خدا بد ندهد ، مثل اينكه مريض هستيد ، كسالتي داريد . گفت نه كسل نيستم برو بنشين . رفت نشست . نفر بعد آمد و گفت : جناب آخوند رنگ رويتان امروز پريده . آخوند كمي آرامتر گفت : برو بنشين سرجايت . سومي آمد و همين را گفت ، و آخوند صدايش كمي شل تر شد . ترديدش برداشت كه شايد من مريض هستم . هر بچه اي كه آمد همين را گفت . سرانجام آخوند گفت : بلي كسلم ، خيلي ناراحتم ، و از او اقرار گرفتند كه ناخوش است . گفتند اجازه بدهيد برايتان شوربائي بپزيم ، و كم كم آخوند مريض شد و رفت دراز كشيد ، شروع كرد به ناله كردن و به بچه ها گفت برويد منزل كه من ناخوش هستم . بچه ها هم همين را مي خواستند . غرض اينكه اين بچه ها در اثر تلقين ، اين بدبخت را انداختند و مريض كردند .

نه این که فکر کنی مرهم احتیاج نداشت

که زخم های دل خون من علاج نداشت

منم خلیفه ی تنها رانده از فردوس

خلیفه ای که از آغاز تخت و تاج نداشت

تفاوت من و اصحاب کهف در این بود

که سکه های من از ابتدا رواج نداشت

 خداوند متعال  می فرماید: « پادشاهی و ملک آسمان ها و زمین تنها و تنها برای خداست. هر چه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر و به هر که بخواهد پسر می بخشد، یا در یک رحم دو فرزند؛ یکی پسر و یکی دختر قرار می دهد و هر که را بخواهد عقیم و نازا می گذارد. همانا خداوند دانا و تواناست». (سوره شوری، آیات 49 و 50)

درست است که بعضی از مردم دلشان می خواهد فرزندشان دختر باشد. و بعضی پسر دوست دارند اما باید توجه داشته باشیم که دختر یا پسر بودن فرزند، به حکم و اراده الهی است و ما باید همیشه تسلیم و مطیع امر خداوند باشیم چون هر چه را برای انسان رقم بزند به مصلحت دنیا و آخرت اوست؛ آن هم مصلحتی که چه بسا در آینده بسیار دوری برای فرد مشخص شود. کسی که از نعمت داشتن فرزند بی بهره است باید بداند حتماً حکمتی در کار است که اراده خداوند بر این قرار گرفته و گرنه خداوند بی دلیل نعمت و رحمتش را از هیچ بنده ای دریغ نمی کند.گویند گنجشکی محزون با خدای خود شکوه کرد که :پروردگارا صبحگاهان طوفانی فرستادی که آشیانم را ويران كرد. من با تو چه کرده بودم و کدام گوشه سلطنتت را تنگ کرده بودم که مستوجب چنین عقوبتی شدم ؟خدای فرمود:ماری بزرگ در کمین تو و جوجه هایت بود در حالیکه تو در خواب خوش بودی . بادی در راه بود فرستادمش تا لانه ات را به آرامی واژگون کند تا از نیستی برهی ! «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حال آنکه خیر شما در آن است»

 امام سجاد(ع) وقتى مژده فرزندى را به او مى دادند، سئوال نمى فرمود كه پسر است يا دختر، اول مى پرسيد آيا سالم است ؟ اگر سالم بود مى فرمود: شكر خداى را كه از من فرزند ناسالم نيافريد.

يحيى ابن زكريا گويد از حضرت هادى(ع)،تقاضا نمودم برايم دعا كند تا خداوند به من پسرى عنايت فرمايد،حضرت در جواب نامه نوشتند:چه بسيار دخترى كه از پسر بهتر است.

وقتى همسرم زايمان نمود،دخترى به دنيا آورد، ولى همچنانكه حضرت فرموده بود، دخترى شد بهتر از بسيارى از پسران دوران .

علاوه براین براى يكى از شيعيان دخترى متولد شده بود، نزد امام صادق(ع) آمد، حضرت ديد ناراحت است فرمود: بگو ببينم اگر خداوند به تو وحى كند و از تو بپرسد كه من برايت انتخاب كنم يا خودت براى خودت انتخاب كنى چه مى گوئى ؟ عرض كرد: مى­گويم خدايا شما برايم انتخاب كن،حضرت فرمود:خدا براى تو(دختر) انتخاب كرده است .سپس (حضرت با اشاره به داستان موسى و خضر كه خضر آن پسر بچه را كشت و موسى اعتراض كرد) فرمود آن پسر بچه كه آن عالم او را كشت خداوند عزوجل مى فرمايد :فاردنا ان يبدلها ربهما خيرا منه زكوة و اقرب رحما.
يعنى خداوند خواست فرزندى پاكيزه و نزديكتر به جاى آن پسر بچه به آنها عنايت كند سپس حضرت صادق (ع) فرمود: خداوند به جاى آن ، پسر دخترى به آنها داد كه هفتاد پيامبر از او متولد شد.

و در حديثى آمده است كه به پيامبر(ص)خبر دادند خدا به او دخترى داده است، ناگهان نگاه به صورت يارانش كرد ديد آثار خشنودى در آنها نمايان نگشت ، پيامبر(ص) فوراً فرمود: «مالكم؟ ريحانه اشمها، و رزقها على اللَّه عزوجل» «اين چه حالتى است در شما مى بينم؟ خداوند گلى به من داده آن را مى بويم،و اگر غم روزى او را مى­خوريد، روزيش با خدا است».

 ای زن ، چه دلفریب و چه زیبایی
گویی گل شکفته ی دنیایی
گل گفتمت، ز گفته خجل ماندم
گل را کجاست چون تو دلارایی ؟
گل چون تو کی ، به لطف ، سخن گوید ؟
تنها تویی که نوگل گویایی
گر نوبهار ، غنچه و گل زاید
ای زن ،‌ تو نوبهار همی زایی
چون روی نغز طفل تو ، ایا کس
کی دیده نو بهار تماشایی؟

حضرت پيامبر(ص) فرمودند:«چه فرزند خوبى است دختر. هم پرمحبّت است، هم كمك كار، هم مونس است».او به دخترش فاطمه زهرا(س) به گونه اى احترام مى گذاشت كه مردم تعجب مى كردند، با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى بوسيد و به هنگام مراجعت از سفر نخستين كسى را كه ديدار مى كرد، دخترش فاطمه بود و به عكس هنگامى كه مى خواست به سفر برود آخرين خانه اى را كه خداحافظى مى كرد باز خانه فاطمه (س) بود.

خواهرم ! به او بگو «پیامبر در خصوص داشتن سه دختر یا سه خواهر می فرمایند: کسی که سه دختر یا سه خواهر داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود.» در واقع داشتن سه دختر یا سه خواهر نعمت بزرگی است که باعث باز شدن درب رحمت پروردگار به سوی انسان است.

به او تذکر بده که امام صادق (ع ) فرمودند : پسران نعمتند و دختران خوبی هستند. خداوند از نعمت ها سوال می کند و به خوبی ها پاداش می دهد.»

این بابای نادان نمی داند، مستحب است برای داشتن فرزند دختر دعا کند.حضرت ابراهیم (ع) با وجودی که فرزندان فرهیخته و بزرگواری چون حضرت اسماعیل و اسحاق (ع) داشت، برای داشتن فرزند دختر هم دعا می کرد.

 و درود بر استاد قرائتی خوش گو وخوش خو که فرمودند خداوند برایم سه فرزند دختر مقدر کرد و هرگز نخواهم گفت خدایا فرزند پسر می خواهم.

او نمی داند بهترین انسان روی کره زمین رسول الله(ص)است و به او لقب«ابوالبنات»می دادند.این لقب(پدر دخترها بودن ) برای او خوشایند بود و تبسم را بر چهره او می نشاند .

حال چه شده است برخی ها را اگر به آنها گفته شود بابای دخترها از آن تلقی فحش و ناسزابودن را دریافت می کنند؟ خدایا اگرآن رسول اعظمت 12 پسر می داشت و دختری نمی داشت برخی از این باباها به خانم و دخترانشان چه می گفتند؟!

پيامبر(ص)فرمودند:«كسى كه بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد همچون كسى است كه مى خواهد به نيازمندانى كمك كند و هنگامى كه مى خواهد تحفه را تقسيم كند نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل عليه السلام را آزاد كرده باشد».

خانم ! از پیامبراکرم(ص)پرسیدند خداوند چه چیزی را نیافریده است؟ فرمودند راحتی خالص.در زیر این آسمان و بر روی این کره ی خاکی حتی یک نفر یافت نخواهد شد که از هر جهت راحت باشد .خدا را شکر کن نعمت های فراوانی داری و فرزندان سالمی و نام شوهری نیز در شناسنامه ات ثبت است و فرزندانت احساس یتیمی نمی کنند .آیا می دانی ، اگر همین شوهر را نیز نداشتی،مورد هجوم مشکلات عدیده ای واقع می شدی؟

خواهرم به جای آن که زبانت را به نفرین باز کنی ، به فکر اصلاح او باش .در این ماه محرم دعاگویش باش و در قالب نذورات به خداوند پناه ببر.

شما می توانید با خانواده هایی ارتباط برقرار کنید که مهربانی و فرهنگ اسلامی در کانون خانواده آنها موج می زند.حضرت علی (ع) به امام حسن فرمودند:« با خوبها بنشین چون همنشینی اثر دارد . اگر با هرکس بنشینی ، تمام شخصیت را از دست می دهی بعضی دوستان باد بهاری هستند . شما کنار آنها می نشینی، زنده میشوی . نشاط و طراوت پیدا می کنی . و بعضی باد پاییزی هستند . وقتی کنار آنها می نشینی ، همان خرده معرفت و ایمانی را هم که داری از دست می دهی.

خواهرم! همگان غرق نعمتند(نعمت امنیت و سلامتی و…) و عاجز از شکرگزاری این همه نعمت . و معمولا  تا نعمتی سلب نشود،به عظمت آن پی برده نمی شود.در میان اقوامم  بچه ای چهارساله وجود دارد که تاکنون 32بار تهران برده شده است تا یکی از چشمانش معالجه شود و به کوری مبتلا نشود .آیا داشتن چند دختر سالم نیازمند تشکری از خداوند نیست؟

خدایا تو را شکر می گوییم  که این پدران ابوالعلایی فکر نمی کنند.او«ابوالعلاء» که  يكى از فلاسفه بدبين است ، افكارش بر محوربدبينى دور مى زد و زندگى را سراسر رنج و عذاب مى دانست، براى اينكه نسل بشر منقرض شود توالد و تناسل را بر انسان تحريم كرد. مى گويند هنگامى كه در آستانه مرگ قرار گرفت وصيت كرد اين جمله را بر لوح قبرش نقش كنند:«هذا جناه ابى علىّ وما جنيت على احد; اين قبر از آثار جنايت پدر من در حق من است و من درباره هيچ كس جنايت نكرده ام!».

بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست

از خود بطلب هرآنچه خواهى، که تویى

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.