• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

آلودگی بیش از حد هوا نفس آسمان کوهدشت را گرفت! / پایین بودن میزان دید نسبت به سایر شهرهای استان/مسئولین به فکر باشند.+هواشناسی

  • کد خبر : 7801
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
آلودگی بیش از حد هوا نفس آسمان کوهدشت را گرفت! / پایین بودن میزان دید نسبت به سایر شهرهای استان/مسئولین به فکر باشند.+هواشناسی

لرستان امروز نیز با معضل آلودگی هوا مواجه بوده، گرد و غباری که چند روز است آسمان را محو کرده تا هنوز این موج آلودگی فروکش نکرده متولیان امر از ورود موج جدید طی اواخر هفته آینده خبر دهند.

2015-04-17_081840به گزارش “کانون سبحان”؛  گرد و غبار همچنان سایه خود را از سر آسمان لرستان کم نکرده است تا به رغم بارشهای باران طی روز گذشته همچنان این ذرات معلق با مقاومت تمام از تسخیر آسمان لرستان دست نکشند و به حکمرانی خود بر هوای لرستان ادامه دهند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پایشی که صبح امروز جمعه انجام گرفت کیفیت هوای استان بر اساس میزان ذرات ۲.۵ میکرون در وضع بسیار ناسالم قرار گرفت.

وی ادامه داد: میزان ذرات گرد و غبار موجود در هوای شهرستان پلدختر در مرز لرستان و خوزستان به مانند روز گذشته از مرز خطرناک را عبور کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان استاندارد ذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوا را ۴۰ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: صبح امروز میزان ذرات معلق در هوای لرستان ۱۰ برابر حد استاندارد بوده است.

روز قبل مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در پی ورود ریزگردهای عربی به آسمان لرستان، هم اکنون میزان آلودگی هوا در شهر خرم آباد، کوهدشت و پلدختر شانزده و نیم برابر حد مجاز استاندارد است.

*بدترین شرایط آلودگی در شهرستان کوهدشت می باشد.

فتحی بیرانوند ادامه داد: در حال حاضر بدترین شرایط آلودگی هوا را در شهرستان کوهدشت شاهد هستیم که میزان دید نسبت به سایر شهرهای استان پایین تر گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه ذرات معلق در هوا اندازه های مختلفی از یک، ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند، افزود: ذرات ۱۰ میکرون را می توان در هوا مشاهده کرد و خطری برای سلامتی انسان ندارند اما ذرات یک و ۲.۵ میکرون قابل مشاهده نبوده و خطرات متعددی برای سلامتی دارند.

فتحی بیرانوند با اشاره به تاثیر بارشها بر روی وضعیت آلودگی هوا گفت: از روز گذشته تاکنون به دلیل بارش باران در بخشهای مختلف استان غلظت ذرات گرد و غبار در هوای استان کمتر شده است.

وی یادآور شد: امروز هشتمین روز در سال ۹۴ بوده که لرستان شاهد پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان عنوان کرد: سال گذشته نیز آسمان لرستان میزبان ۱۳۶ روز غبارآلود بوده است.

علی سالاروند رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان نیز با اشاره به تاثیر بارشها بر روی وضعیت آلودگی هوا به مهر گفت: در حال حاضر به رغم بارش باران در بخشهای مختلف استان همچنان هوای استان آلوده است و میزان آلودگی مشابه روز گذشته است.

سالاروند یادآور شد: مطابق پیش بینی هواشناسی میزان ذرات معلق در هوای استان به همین وضعیت تا بعدازظهر فردا شنبه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: به رغم تعدیل آلودگی هوای استان از عصر روز شنبه مطابق پیش بینی هواشناسی موج جدید گرد و غبار از اواخر هفته آینده وارد آسمان لرستان می ود که شدت و غلظت آلودگی آن بیشتر خواهد بود.

بنابراین گزارش استان لرستان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، سال ۸۹ را با ۹۰ روز، سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود، سال ۹۱ را با ۹۰ روز، سال ۹۲ را با ۸۹ روز و سال ۹۳ را با ۱۳۶ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.

این آمارها نشان می دهد که استمرار روند آلودگی هوا در استان لرستان در حال رقم زدن فاجعه ای است که تبعات آن را در بلندمدت خواهیم دید؛ فاجعه ای که زمینه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان های استان را از هم اکنون فراهم آورده است.

این روند که دیگر به موضوعی عادی در زندگی لرستانیها تبدیل شده به نظر می رسد موضوعی هشدار دهنده برای آینده مردم این استان است، آینده ای که در آن به قربانیان این آلودگی هوا برخواهیم خورد.

 از سوی دیگر استمرار ماندگاری گرد و غبار در آسمان استان معضلی است که در میان استانهای درگیر با پدیده ریزگردها بیشتر در لرستان دیده می شود به طوریکه استمرار این پدیده گاه چندین روز خروج از خانه ها و تردد در فضای آزاد را مشکل ساز می کند.

به گفته مسئولان امر متأسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده، ماندگاری پدیده‌ گرد و غبار در لرستان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و لرستان در این زمینه در صدر استانهای درگیر قرار دارد و این امر به این معنی است که ورود موج های مختلف ریزگردها به آسمان استان گاه تا چند روز ماندگار بوده و به دلیل شرایط توپوگرافی استان این پدیده استمرار دارد.

2015-04-17_081749

2015-04-17_081804

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=7801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.