دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

حجت الاسلام موسوی: مساجد همواره مورد حرکت های مهم و اساسی بوده اند. موسوی کانون مساجد

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های  فرهنگی وهنری مساجد استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در خرم آباد، گفت: مسجد محل عبادت، بندگی و محل اجتماع و وحدت جهان اسلام است. وی، با اشاره به کارکرد های مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مساجد همواره […]

۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان در لرستان 2016-08-21_021356

به گزارش«کانون سبحان» به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان، امروز(۲۷ مرداد) درجمع خبرنگاران، گفت: مهلت ثبت نان اینترتی در جشنواره قرآنی مدهامتان تا ۳۱ مرداد تمدید شده است. وی افزود:  تاکنون  حدود ۴۰۰نفراز اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به […]

کد خبر:17764 | بازدید: 389
تاریخ انتشار:۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ ب.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب

آیا «حادثه منا در حج سال ۹۴» از علائم ظهور است؟

“کانون سبحان”- مصطفی امیری: طبق روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی(عج)، پس از قیام سفیانی، و شنیده شدن صیحه  آسمانی در ماه رمضان، در ایام حج و ماه ذی الحجۀ، در منطقه مِنی، میان حجّاج کشتار و قتل خونین، روی می دهد؛ لکن حوادث فاجعه بار حج امسال، جزو حوادث و نشانه های ظهور […]

2015-09-24_220942“کانون سبحان”- مصطفی امیری: طبق روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی(عج)، پس از قیام سفیانی، و شنیده شدن صیحه  آسمانی در ماه رمضان، در ایام حج و ماه ذی الحجۀ، در منطقه مِنی، میان حجّاج کشتار و قتل خونین، روی می دهد؛ لکن حوادث فاجعه بار حج امسال، جزو حوادث و نشانه های ظهور نیست. زیرا هنوز ندای آسمانی که همه جهانیان می شنوند، رخ نداده است. در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد. بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.
ترتیب و حوادث ماه ذی الحجه سال ظهور
ذی الحجه سال ظهور، ماه خون و فتنه در عربستان
بسيارى از روايات از ماه ذيحجه به عنوان ماه خون و خون‏ريزى ياد كرده‌‏اند. ابى بصير ضمن حديثى طولانى نقل می‏كند كه از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: و ذيحجه چطور ماهى است؟ فرمودند:
ذاك شهر الدم.‏ [۱]
آن ماه خون (خونريزى) است.
حضرت رسول، صلّى اللّه عليه و آله، هم در اين‏‌باره فرموده‏‌اند:
و يسلب الحاج و تسفك الدماء فی ذی الحجة. [۲]
آشوب‌هاى منا در ذی الحجه سال ظهور
احاديث شريف ما از آشوبى كه در ميان حاجيان طى مراسم حج رخ خواهد داد، خبر میدهند كه در واقع دنباله اختلافات اهالى حجاز بر سر پادشاهى آن ديار است.
يحج الناس معا، و يعرفون- أی يقفون بعرفات- معا على غير إمام، فبينا هم نزول بمنى يأخذهم مثل الكلب، فتثور القبائل فيما بينها حتى تسيل- جمرة- العقبة بالدماء، فيفزعون، و يلوذون بالكعبة. [۳]
مردم باهم حج میكنند (مناسك حج را به جاى می‌‏آورند) و وقوف در عرفاتشان را هم با همديگر و بدون امام انجام می‏دهند. هنگامى كه در منا هستند فتنه سختى برمی‏خيزد و همه قبايل بر هم میشورند.
«جمره عقبه» از خون رنگين می‏شود. مردم وحشت‏زده گشته و به كعبه پناهنده می‏شوند.
از اين حديث می توان فهميد كه مردم در آن زمان چندان روابط صميمانه‌‏اى باهم ندارند كه بلافاصله پس از انجام مناسك حج و يا حتى پيش از اتمام آنها، طى انجام رمى جمرات در منا كه بخشى از مناسك حج است، دسته‌‏دسته‏ شده و شورش‌ها شكل می‏گيرد. حاجيان غارت شده و اموالشان به تاراج رفته و خودشان هم كشته می‏شوند و پرده‏هاى نواميس مردم دريده مى‏شود.
سهل بن حوشب از رسول مكرم صلّى اللّه عليه و آله، نقل كرده است كه:
سيكون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعة، و فی ذی القعدة تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تكون ملحمة بمنى و يكثر فيها القتل و تسيل فيها الدماء حتى تسيل دماؤهم على الجمرة. [۴]
در ماه رمضان  (ندای آسمانی) صدايى خواهد بود و در ماه شوال درگيرى و در ذيقعده قبايل باهم به جنگ می پردازند و نشانه آن تاراج [در] حج است. جنگى در منا به پا می‏شود و كشتار زيادى طى آن رخ میدهد و خون چنان جارى می‏شود كه به جزيره (يا جمره) می‏رسد.
که در ادامه، درباره این روایت، نکاتی مطرح خواهد شد.
عبد اللّه بن سنان هم از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است:
يشمل الناس موت و قتل حتی يلجأ الناس عند ذلك إلى الحرم فينادی مناد صادق من شدة القتال، فيم القتل و القتال؟ صاحبكم فلان. [۵]
مردم چنان دچار مرگ و كشتار میشوند كه به حرم پناه می‏برند. پس [از آن‏] منادى راستگويى ندا درمی‏دهد كه براى چه جنگ و كشتار به پا كرده‌‏ايد؟ سرور شما فلانى (امام عصر) است.
آیا حادثه منا در حج سال ۹۴، نشانه ظهور است؟
آنچه که پس از حادثه تاسف بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه های اجتماعی پخش میشود که حاکی از آنست که پیامبر(ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور میباشد، آیا صحت دارد.؟
در ادامه، به بررسی این موضوع، پرداخته خواهد شد.
متن  روایت و حدیث منقول از پیامبر، به این شرح است:
“خبر پیامبر(ص) از کشته شدن صدها نفر از حجاج در مسیر رمی جمرات در منا در آستانه ظهور”
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، حول علائم قیام القائم من أهل البیت علیهم السلام: … وعلامته نهب الْحَاج وَتَکون ملحمة بمنی یکثر فِیهَا الْقَتْل وتسیل فِیهَا الدِّمَاء حَتَّی تسیل دِمَاؤُهُمْ علی الْجَمْرَة. [۶]
.. و نشانه آن، گریختن حاجیان است و فاجعه ای که در منا رخ خواهد داد که تعداد زیادی از حجاج در آن کشته خواهند شد و خون های شان، بر مسیر جمرات روان خواهد گشت.
درباره این روایت و بررسی فقه الحدیث آن، نکاتی قابل طرح است:
۱٫ از بررسی سندی روایت که بگذریم، از جهت متن روایت تحریف صورت گرفته است و روایت کامل نقل نشده است!
۲٫ متن اصلی روایت، چنین است: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره. [۷]
بانگی (ندای آسمانی) در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذی الحجه به جنگ بر می خیزند و نشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند و فاجعه بزرگی در منا روی می دهد و افراد بیشماری کشته می شوند و خون ها روان می شود و بر جمرات می ریزد.
۳٫ مراد از بانگی در رمضان، همان صیحه آسمانی است که جزو علایم حتمی ظهور است. این نشانه قبل از واقعه منی رخ میدهد در حالی که ماه رمضان گذشته بوده و همه جهانیان، باید بشنوند. اين مطلب در احاديث اهل‌بيت عليه السلام با تعبير‌های شنيدن اهل مشرق و مغرب، شنيدن تمام اهل زمين، شنيدن تمامی جانداران، عام بودن ندای آسمانی، مطرح شده است. ويژگی ديگر ندا برای مخاطبان، شنيدن هر قوم و گروه به زبان خودشان است؛ سه حديث که از جهت سند، معتبر هستند با عبارت‌های: «يسمعه کل قوم بألسنتهم»؛ «حتی يسمعه کل قوم بلسانهم»؛ «عام يسمع کل قوم بلسانهم» به بيان اين مطلب میپردازند.[۸] و زمان آن در احاديث، ماه مبارک رمضان معرفی شده است. اين احاديث با عبارت‌های «صيحة في شهر رمضان»، «يکون الصوت فی شهر رمضان»، «شهرالله تعالی و فيه ينادی باسم صاحبکم و اسم ابيه » و… آمده است. [۹] بنابراین، ندای آسمانی، به دلیل معجزه آسا بودن و قابلیت تکرار ناپذیری، که در تاریخ بشریت، فقط یک بار، رخ خواهد داد، مهمترین و اصلی ترین نشانه حتمی ظهور است که قابلیت مشابه سازی، ندارد. و بقیه حوادث و نشانه ها، باید با این معبار سنجیده شوند.
۴٫ تعبیر به کشتار بی شمار شده است “تکثر فیها القتلی” در حالی که کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر را در مقایسه تعداد میلیونی حجاج از کشورهای مختلف، را نمی توان کشتار گسترده ای دانست.
۵٫ جوی خون جاری می شود و بر جمرات ریخته می شود، در حالی که در حادثه مکه چنین چیزی مشاهده نشده است.
۶٫ در ضمن برخی از روایت، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی به امام عصر، و با حمایت غربی ها، وارد مکه و مدینه شده و بعد زا قتل و کشتار شیعیان در مدینه، به سمت مکه حرکت کرده که به معجزه الهی، دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه، خواهند شد. امام علی علیه السلام در نامه ایی که به معاویه می نویسد، حمله لشکر سفیانی به مدینه را چنین توصیف می کند:
… َ فَيَبْعَثُ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَةِ فَيَدْخُلُونَهَا فَيُسْرِفُونَ‏ فِيهَا فِی‏ الْقَتْلِ‏ وَ الْفَوَاحِشِ‏ … . [۱۰]
… سفیانی لشکری را به مدینه می فرستد و در این شهر بسیار قتل و کشتار و اعمال منافی عفت و اقدامات ناشایست انجام می دهند … .
بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.
۷٫ بنابر آنچه ذکر شد، حادثه منا در ماه ذی الحجه، در موسم حج، زمانی رخ می دهد که بعد از ندای آسمانی، آوازه حضرت مهدی و منجی مسلمانان، در جهان طنین انداز شده است و جهانیان در جستجوی این امر، برآمده اند. از این‌رو، لشکر سفیانی بعد از تسلط بر تمام مناطق شام و سرمست از این غرور، همزمان در عین اعزام لشکری به عراق و حمله به مراکز مقدسه شیعیان، به قصد دسترسی و قتل آخرین ذخیره الهی، به مدینه، نیز لشکر نظامی، اعزام می کند.

امام باقر عليه ‌السلام در روایت معتبری فرموده‌اند:

… وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة… وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِی بَعْثاً إِلَى الْمَدِينَة … . [۱۱]

… و سفیانی سپاهی را به کوفه گسیل می­دارد … و سفیانی سپاهی را به مدینه می‌فرستد … .

در حالیکه اگر حادثه منا، جزو نشانه های ظهور، بود باید تمام این حوادث و نشانه ها حتمی، قبل از این حادثه، باید اتفاق می افتاد. در حالیکه چنین نیست. در حادثه منا، هیچکدام از این حوادث و نشانه های مهم، قبل از حادثه منا، اتفاق نیافتاده است.

بنابراین، هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه، نیست و هنوز این وقایع، رخ نداده است.

۸٫ نکته بسیار مهم این است که: مجموعه حوادث و نشانه های حتمی ظهور، باید در کنار هم، بررسی شوند و بررسی جداگانه و منفصل آنها و تطبیق، خسارت زیانباری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، ممکن است تبعات ناگوراری، به دنبال خود داشته باشد. بنابراین باید به دستور ائمه معصومین، همواره ظهور را نزدیک دانست و در عین حال، از عجله در امر ظهور و درخواست زودتر از موعد قبل از وقوع نشانه های حتمی ظهور، پرهیز کرد. چنانچه، در احادیث منقول از اهل بیت، تاکید شده است:
… هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ. [۱۲]
… تعجیل کنندگان درامر ظهور، هلاک میشوند و تسلیم شوندگان (و آنان که در انتظار وقوع نشانه های حتمی ظهور، می باشند)، نجات می یایند.
بنابراین، آنچه که پس از حادثه تاسف بار و کشته شدن صدها نفر از حجاج مسلمان در صحرای منا، در شبکه های اجتماعی پخش شد که حاکی از آنست که پیامبر (ص) نوید این حادثه را داده بودند و از علائم ظهور میباشد، صحت ندارد. زیرا هنوز ندای آسمانی به عنوان اصلی ترین نشانه حتمی ظهور که باید بقیه علامت های حتمی و غیرحتمی با این نشانه، سنجیده شوند، هنوز اتفاق نیفتاده است.
البته وقوع این گونه حوادث تلخ و تاسف بار در سرزمین حجاز و در ایّام فریضۀ حج، سبب بی آبرویی خاندان پادشاهی آل سعود و بروز اختلاف میان آنان و سقوطشان در آینده ای نزدیک می شود.
………………………………………………………..
پی نوشت:
[۱] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۲؛ بشارة الاسلام، ص ۱۴۲
[۲] منتخب الاثر، ص ۴۵۱؛ يوم الخلاص، ص ۲۸۰
[۳] الممهدون للمهدى، عليه السّلام، ص ۶۰؛ يوم الخلاص، ص ۵۷۰
[۴] منتخب الاثر، ص ۴۵۱
[۵] الغيبة نعمانى، ص ۱۷۸
[۶] الملاحم و الفتن، ص۳۳
[۷] عقد الدرر، ص ۱۴۲
[۸] طوسی، الغیبۀ ص۴۳۵؛ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۵۵۶؛ نعمانی، الغیبۀ، ص۲۸۲
[۹] نعمانی، الغیبۀ، ص۲۶۲ و ۲۶۶؛ طوسی، الغیبۀ، ص۴۵۲
[۱۰] مجلسی، بحار الانوار، ج ۳۳، ص ۱۵۷
[۱۱] الغیبۀ نعمانی، ص ۱۹۸
[۱۲] نعمانی، الغیبۀ، ص ۲۸۰

گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین