• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آیت‌الله خاتمی: نامه تاریخی عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست.

  • کد خبر : 18774
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
آیت‌الله خاتمی: نامه تاریخی عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست.

آیت‌الله خاتمی خطیب نماز جمعه تهران گفت: نامه تاریخی عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست.

آيت الله خاتمي امام جمعه موقت تهرانبه گزارش “کانون سبحان”؛ ، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: نامه تاریخی عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست.

وی با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری نامه معمولی نبود، افزود: کلمه به کلمه این نامه بر روی حساب بود بنابراین اگر دنیا می‌خواهد موضع ملت ایران را بفهمد این نامه موضع ملت ایران است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه این نامه تجلی پیام عاشورا بود، گفت: در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و انقلابی حاکم است و این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود اصرار دارد و این مایه نشاط نیروهای انقلابی است که دغدغه ارزش‌های نظام را داشتند شد چرا که تمام این نامه را می‌توان هیهات من‌الذله دانست.

آیت‌الله خاتمی از دیگر ویژگی‌های بارز نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور کشورمان را نفرت از آمریکا برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همچون امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند و از بدقولی و دروغگویی این کشور سخن گفتند.

وی تأکید کرد: اگر هر یک از طرف‌های مذاکره‌کننده بگویند که ساختار تحریم‌ها به قوت خود باقی است این نقض برجام است اگر در طول این چند سال با هر بهانه‌ای همچون بهانه نخ‌نمای حمایت از تروریسم و یا نقض حقوق بشر بخواهند برای ما تحریم جدیدی را وضع کنند این به معنای نقض برجام تلقی می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند باید هیأتی قوی، آگاه و هوشمند پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل را دقیق رصد و راستی‌آزمایی کند و اگر خواستند زیر عهدشان بزنند پاسخی متقابل اتخاذ شود.

آیت‌الله خاتمی افزود: موضع ولایت نشان داد افراط و تفریط‌ هایی که در طول این ایام دو طرف ابراز می‌کردند نزد مقام عظمی ولایت هیچ جایگاهی ندارد. اینکه کسانی برجام را فتح‌الفتوح معرفی کرده و یا افرادی برجام را به خطر افتادن انقلاب می‌دانستند مورد پذیرش رهبری انقلاب نبود بلکه مقام معظم رهبری با 9 شرط برجام را تأیید کرد.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای می‌گویند مقام معظم رهبری برجام را تأیید کرد حتماً تأیید مشروط برجام را نیز ذکر کند و البته ما به عنوان خطیب جمعه تقاضا داریم که بگو و مگوها دیگر در مورد برجام تمام شود چرا که الان برجام یک قانون است و همه باید از این فرصت برای سامان دادن به جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به دغدغه مقام معظم رهبری درباره نفوذ ایالات متحده آمریکا با توسل به پسابرجام اشاره و تأکید کرد: از زمان برجام تاکنون صد روز می‌گذرد و مقام معظم رهبری 70 بار خطر نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را گوشزد کرده‌اند بنابراین مسئولان و مردم باید مراقبت کنند دشمنی را که 36 سال پیش از پنجره بیرون کردیم از در وارد نشود.

آیت‌الله خاتمی در مورد وظایف رسانه‌های تصویری و نوشتاری در مورد برجام نیز گفت: رسانه‌ای‌ها نباید جاده صاف‌کن نفوذ آمریکایی‌ها شوند، نباید چهره آمریکا را بزک کرد کسانی که این چنین عمل کنند و به بازسازی چهره آمریکا بپردازند قطعاً عامل آنها به حساب خواهند آمد.

وی ادامه داد: خوش‌بینی به دشمن و قول و قرارهای آنان ناپختگی سیاسی است. سفیر کوبا می‌گوید با اینکه آمریکا مدت‌هاست که قول داده تحریم‌ها را لغو کند هنوز آمریکا به قول خود عمل نکرده است بنابراین آنهایی که بی‌جهت خوش‌بین هستند ناپختگی سیاسی دارند.

آیت‌الله خاتمی در مورد فاجعه منا ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان این فاجعه اظهار کرد: دولت عربستان در کوتاهی این حادثه مجرم است و باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به آل‌سعود گفت: اولاً چرا راه را بستید که این فاجعه را برای جهان اسلام آفریدید. شما 4 هزار و 500 دوربین داشتید و جای جای منا را به صورت زنده مشاهده می‌کردید. چرا کمک‌رسانی نکردید و به داد جانباختگان نرسیدید.

وی تأکید کرد: ما در هر چیزی که شک داشته باشیم در قصور دولت سعودی شکی نداریم چرا که حداقل وظیفه را صورت ندادند. حدود 8 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و اینها نه تنها عذرخواهی نکردند بلکه طلبکارانه می‌گویند ایران مسئله را سیاسی کرده است کدام سیاسی؟ شما آدم کشته‌اید و وظیفه ما این است که از حقوق ملت خود دفاع کنیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه فاجعه منا نباید به این زودی‌ها از اذهان پاک شود، گفت: دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و زیارت باید این مسئله را به طور جد پیگیری کنند مگر اینکه پیگیری آن سالها به درازا بیانجامد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد فاجعه منا نیز گفت: کمیته حقیقت‌یاب باید با حضور همه کشورهایی که در فاجعه منا جانباخته داشته‌اند تشکیل شود اما خود سعودی‌ها حق ندارند در این کمیته عضویت بگیرند چون مجرم و متهم هستند.

وی با بیان اینکه در قضیه فاجعه منا سازمان‌های بین‌المللی افتضاح عمل کردند، گفت: سازمان‌های بین‌المللی چون دولت سعودی رفیقشان بود حرفی نزدند و بدتر از آن کشورهایی بودند که جانباخته داشتند و صدایی از آنها بلند نشد. احسنت به جمهوری اسلامی ایران که در مقابل این بی‌مسئولیتی دولت سعودی فریاد اعتراض سر دادند.

آیت‌الله خاتمی معتقد است که وهابی‌ها آرزویشان این است که پای جمهوری اسلامی ایران را به مناسک حج قطع کنند بنابراین نباید در درون کشور نغمه تعطیلی حج سر بدهیم بلکه حرف ما این است که سعودی‌ها لیاقت برگزاری حج را ندارند و باید اداره حج به دست جامعه اسلامی بیفتد.

وی تصریح کرد: وظیفه خود می‌دانیم که از دولت محترم، بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت در مورد فاجعه منا که تلاش‌های عظیمی داشتند تشکر کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد ناآرامی‌های اخیر فلسطین نیز گفت: انتفاضه سوم فلسطین و این انتفاضه‌ها خیر و برکت برای مردم فلسطین است و قطعاً برای به دست آوردن آن نیز باید هزینه‌هایی نیز پرداخت کنیم اما این نسخه‌های سازش تاکنون فقط تمدید اسارت فلسطینی‌ها را به دنبال داشته است.

آیت‌الله خاتمی در ابتدای سخنان خود شجاع، بصیرت و وفاداری از ویژگی‌های یاران اباعبدالله‌الحسین (ع) دانست و گفت: مداحان و بانیان مراسم عزا باید به گونه‌ای بخوانند و برنامه‌ریزی کنند که خروجی این مجالس تربیت یاران باوفای سیدالشهداء (ع) باشد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها که علیرغم متن برجام باز سخن از گزینه روی میز می‌زنند بدانند که این ملت، ملت عاشورایی و کربلایی هستند و دنبال میدان ایثار می‌گردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد شهادت مرحوم حاج مصطفی خمینی گفت: شهادت حاج مصطفی خمینی در سال 1356 جرقه انقلاب را زد و امام فرمود رفتن حاج مصطفی از الطاف خفیه الهی بود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به شهادت سردار حسین همدانی نیز گفت: سردار مخلص شهید حسین همدانی عمری را با جهاد گذراند خداوند مزد وی را با شهادت داد. اگر سردار همدانی نبود به گفته برخی از همرزمان ایشان دولت سوریه تاکنون سقوط کرده بود.

وی تصریح کرد: یاد و خاطره آیت‌الله مهدوی کنی این فقیه بصیر و مجاهد را که از عالم بزرگ اسلام و مصداق صلح است را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=18774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.