• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

امام جمعه هندودر:«صنایع نقش زیادی در پیشرفت یک جامعه دارند.»/«خبرنگاران با اخبار صحیح ، زمینه پیشرفت جامعه و منطقه را فراهم می کنند.»

  • کد خبر : 16980
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
امام جمعه هندودر:«صنایع نقش زیادی در پیشرفت یک جامعه دارند.»/«خبرنگاران با اخبار صحیح ، زمینه پیشرفت جامعه و منطقه را فراهم می کنند.»

به گزارش “کانون سبحان” نماز جمعه این هفته هندودر اراک به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا امام جمعه این خطه برگزار شد. وی ضمن بیان مباحثی در مورد دعای مکارم الاخلاق در ادامه گفت: حضرت زین العابدین فرموده اند: و ابدلنی منبغضة اهل الشنئآن المحبه، کینه شدید دشمنان مرابه دوستی و محبت […]

2015-08-09_232907به گزارش “کانون سبحان” نماز جمعه این هفته هندودر اراک به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا امام جمعه این خطه برگزار شد. وی ضمن بیان مباحثی در مورد دعای مکارم الاخلاق در ادامه گفت: حضرت زین العابدین فرموده اند: و ابدلنی منبغضة اهل الشنئآن المحبه، کینه شدید دشمنان مرابه دوستی و محبت تبدیل کن  موضوع این خطبه  را به محبت اختصاص می دهیم.

امام جمعه هندودر در ادامه افزود: حب و بغض یا مودت و عداوت از موضوعات پر اهمیت در زندگی انسان هستند ونقش بسیار زیادی دارند. در قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این زمینه سخنان و احادیث  بسیارزیادی مطرح شده از نظر قران کریم حب و بفض در سه مورد مطرح می شود.

1. حب خدا به خلق خود

2.حب خلق خدا به خدا

3.حب خلق و مردم نسبت به هم دیگر

از نظر قران حب خدا به خلق در موارد متعددی بیان شده است و به مصادیق مختلفی اشاره شده  که عبارتند از:

  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِینَ.خداوند اهل توکل را دوست دارد
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الصابرینکسانیکه که اهل صبر هستند
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المحسنین انسانهای نیکوکار
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المتقین انسانهای با تقوا  
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المقسطین کسانی که اهل قسط و اهل عدل هستند
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المطهرین آنهایی که اهل پاکزیکی هستند پاکیزگی روح و جسم
  • إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التوابین کسانی که اهل توبه هستند

محبت خداوند نسبت به انسانها دارای چندنکته پراهمیت است:

اولا به حق است و موردی که خداوند به آن محبت می ورزد شایسته محبت است و این ظرفیت را دارد   محبت خدا از روی عدالت است. حب خدا منشا افرینش است و  فعل خدا بر اساس محبت است  همه کارهای خدا بر اساس محبت است .حب خدا بدون نیاز به محبوب است بر خلاف  انسان  که اگر به چیزی محبت می ورزد به خاطر نیاز انسان به آن چیز است اما خدای متعال صرفا به خاطر فضل و کرمی که دارد محبت می کند

وجود ذیجود  خدای متعال جوری هست که محبت می کند به غیر از این انتظار نمی رود  و نمی شود خدا را خدا دانست در حالی که محبتی نداشته باشد چه حتی خلق باشد چه خلق نباشد فیض خدا جوری تعریف شده که دائما در حال محبت است و به قول مولوی

من نکردم خلق تا سودی کنم  بلکه بر بندگان جودی کنم

بنابراین محبت خدا در قبال کاری نیست در قبال این نیست تا بنده بندگی کند اگر بنده بندگی خدا را می کند نه بخاطر محبت بلکه به خاطر اینکه خدا شایسته بندگی کند .

هر کسی که مورد محبت خدا واقع شود قطعا این شخص هم خدا را دوست دارد

در حدیث قدسی فرمود أنّیحبیب من أحبّنی من دوست کسی هستم که مرا دوست بدارد . یا در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد می فرماید انهج لی إلی محبّتک سبیلاً سهلهأکمللیخیر الدنیا و الآخرة خدایا راه آسانی را نشان من بده که من به سوی محبت تو رهنمون شوم تا باعث شود خیر دنیا و آخرت نصیب من شود . این نشان دهنده این است که محبت خدا باعث خیر دنیا و آخرت می شود برای انسان .و باعث کسب کمالات انسانی برای انسان می شود .

این دو لازمه ی همدیگر می باشند . هر چه محبت انسان نسبت به پرودگار بیشتر باشد رسیدن به موفقیت ها رسیدن به کمالات انسانی و قله سعادت بیشتر است .

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اینگونه بودند در زیارت جامعه کبیره خطاب به آنها اینگونه می گوییم:التَّامِّینَفِیمَحَبَّةِاللَّهِ به نحو تام و کامل و در اوج محبت به خدا بودند عشق به پروردگار داشتند لذا به همان اندازه در قله ی کمال و سعادت هستند .

قران کریم می فرماید وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّالِّلّهِآنهایی که اهل ایمان هستند به نحو شدید ی خدا را دوست دارند.

نقل می کنند حضرت ابراهیم خلیل در زمانی که چوپانی می کردند دریک جایی ایستاده بودند در کنار گوسفندان ندای آمد سبوح قدوس،رب الملائکةو الروح،حضرت ابراهیم وقتی این جمله را شنید  فرمود:چه کسی است نام محبوب مرا برد اگر  تکرار کندیک سوم گوسفندان را به او هدیه می دهم  تا سه بار تکرار کرد و هر باری حضرت ابراهیم گفت من تمام گوسفندان را به همراه اینکه من در خدمت او باشم .

آنقدر علاقه ی حضرت ابراهیم به خدا زیاد بود و بعد معلوم شد حضرت جبرئیل است که می خواهد عشق حضرت ابراهیم نمایان شود به وسیله این کار . لذا مومنین اشد محبت را به خدای متعال دارند . البته این که انسان نسبت به خدای متعال محبت داشته باشد اینگونه نیست که ظرف وجودش جوری باشد که خود به خود محبت در درونش جا بگیرد  نه این اکتسابی است به خاطر این ارزش دارد . اصل محبت خدا در وجود ما به خاطر کمال جو بودن ما  فطری است . و تمام کمالات در وجود خداوند متعال است، اما برای اینکه این محبت به کمال خود برسد باید تلاش کنیم . ائمه معصومین رهنمودهایی در این زمینه دارند  خلاصه همه این رهنمودها دو موضوع پر اهمیت است

  1. سرچشمه محبت  به خدا شناخت و معرفت است. اگر انسان خدای متعال را بشناسد معرفت پیدا کند به خدای متعال خواهی نخواهی خدا را دوست دارد .امام مجتبی (ع) فرمود:منعرف الله أحبهکسی که خدا را شناخت قطعا خدا را دوست دارد .
  2. انسان اهل تفکر در آثار با عظمت خدا باشد این باعث جذب محبت به خدا می شود و باعث می شود محبت خدا در ظرف وجودیش جا بگیرد تفکر در آفرینش ، تفکر در آسمانها در پیرامون خودش .ذکر و مداومت بر یاد خدا ، انسان اگر دایما یاد خدا باشد باعث جذب محبت می شود  و یاد خدا توسط عبادت و نماز و مناجات محقق می شود.2015-08-09_232529

 

خطبه دوم

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا خود و نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی ، پرهیز از محرمات و دوری از گناهان و انجام عبادات توصیه نمودند.

خطیب جمعه با یادآوری مناسبتهای هفته آینده، خطبه دوم را اینگونه آغاز نمودند :

مناسبت اول شنبه 17 مرداد ماه  روز خبرنگار است برای جامعه ما بحث خبر و خبرنگاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

خطیب نمازجمعه هندودر گفتند: انسان فطرتا  دنبال اخبار و اطلاع از امورات در جامعه است و نیاز به  اطلاعات دارد  و یکی از راه های پیشرفت هر جامعه ای وجود خبرگزاری در آن جامعه،بخش و منطقه است.

خبر حرف اول را در ارتباطات اجتماعی دارد. کار خبرنگاری  فطرت انسان را به شرط متناسب بودن با اخلاق و عدالت، سیراب می کند.

امام جمعه محترم هندودر ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به اهمیت خبر خبرگزاری در منطقه گفتند :در این منطقه نیاز شدید به خبرگزاری وجود دارد . اگر در هر بخشی خبرنگاری و خبرگزاری وجود داشته باشد  خیلی از مشکلاتی که وجود دارد درجامعه و کشور انعکاس پیدا می کند و مقدمه و زمینه ای برای رفع مشکلات و مقدمه ای برای پیشرفت آن جامعه فراهم می شود که متاسفانه این شهر در این زمینه محروم بوده

خطیب جمعه در توصیه ای به خبرنگاران  شهرستان و استان گفتند :

  • رعایت اخلاق خبر نگاری مخصوصا در ایام خاصی مثل انتخابات که خبرنگاران تاثیر زیادی می توانند داشته باشند از حیث فضای اخلاقی داشته باشند
  • خبرها باید مطابق با واقع باشد . چون هرچه خبر متناسب با واقعیتی که درمتن جامعه است باشد زمینه پیشرفت آن جامعه و منطقه بیشتر خواهد بود

علاوه بر رعایت اخلاق خبرنگاری رعایت عدالت انعکاس خبرها توصیه می شود. این بخش و منطقه جزء شهرستان  است و نباید از این جهت غافل بماند نباید از محرومیتهایی که این بخش دارد صدای مشکلات و فریاد مردم به جایی نرسد نباید خبرگزاری شهرستان  و یا استان فقط مشکلات مراکز را در نظر بگیرند و آن را در رسانه ها انعکاس بدهند. ما از خبرنگاران استان و شهرستان توقع بیشتری داریم ما انتظار داریم که به مناطق محرومی مثل بخش سربند  توجه بیشتری بکنند و خبرهای این منطقه را انعکاس بدهند در روزنامه ها و نشریه منتشر کنند.

 امام جمعه شهر هندودر ضمن تسلیت  سالروز شهادت رئیس مذهب تشیعامام صادق (ع)  در 25 شوال سال 148 ه ق به دست منصور دوانقی خلیفه وقت بنی عباس، گفتند :  اگر فعالیتهای علمی امام صادق(ع) نبود قطعا خبری از  فقه، معارف و مذهب شیعه نبود . دو نفرنقش اساسی در حفظ مذهب تشیع داشتند یکی حضرت سید الشهدا (ع) با خون خودش و یکی امام صادق (ع) معارف شیعه را تبیین کردند.

امام صادق (ع) در اواخر عمر شریف خود فرمودند:  شفاعت ما اهل بیت به کسانی که نماز را سبک می شمارند نمی رسد.

 حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با یادآوری روز چهارشنبه 26 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک   به مردم و مسئولین توصیه کردند:

  صنایع نقش زیادی در پیشرفت یک جامعه دارند  و مسئولین باید از تولیدات کوچک و خانگی حمایت مالی ، معنوی و فکری کنند که اگر این فرهنگ کار در خانه توسط مردم رواج پیدا کند قطعا مشکل بیکاری رفع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=16980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.