• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تاثیر شگرف تغذیه در نوزادی بر بروز چاقی در بزرگسالی

  • کد خبر : 8168
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
تاثیر شگرف تغذیه در نوزادی بر بروز چاقی در بزرگسالی

به گزارش “کانون سبحان”؛ طی دهه گذشته چاقی در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است و این در حالی است که تغذیه جمعیت های مختف الگوی کم چرب پیدا کرده است (۳-۱)؛ علت چیست؟ یافته های دانشمندان علوم تغذیه مرکز UREN فرانسه، نشان می دهد که استفاده از ترکیبات غذایی غنی از پروتئین در نوزادان […]

ghazaye-kodak-660x319به گزارش “کانون سبحان”؛ طی دهه گذشته چاقی در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است و این در حالی است که تغذیه جمعیت های مختف الگوی کم چرب پیدا کرده است (۳-۱)؛ علت چیست؟

یافته های دانشمندان علوم تغذیه مرکز UREN فرانسه، نشان می دهد که استفاده از ترکیبات غذایی غنی از پروتئین در نوزادان می تواند باعث افزایش وزن آنها در سن کودکی شود (۴). نتیجه آخرین پژوهشهای آنان نشان می دهد که در صورتی که تغذیه نوزاد در دو سال اول زندگی حاوی چربی های سالم باشد، می تواند از بروز چاقی در سنین بزرگسالی جلوگیری کند! به عبارت دیگر احتمال چاقی در افرادی که در سنین اولیه زندگی تغذیه کم چرب داشته باشند، افزایش می یابد(۵). تغذیه می­تواند بصورت مستقیم با تغییر موازنه تولید انرژی بدن یا بصورت غیرمستقیم با واسطه هورمون های تنظیم کننده وزن بدن با کمک مکانیسم های اپی ژنتیک بر روی توده بدنی تاثیرگذار باشد. مقاومت به لپتین (مهمترین هورمون تنظیم کننده چربی بدن) یکی از مکانیسمهای مهمی است که با واسطه آن تغذیه در دوران نوزادی می تواند در شکل گیری توده چربی بدن موثر باشد (۵).

بر پایه معیار سازمان غذا و کشاورزی (FAO) پنجاه درصد، انرژی نوزاد در ۶ ماهه اول نوزادی بایستی از چربی تامین شود و تا سن ۲ سالگی این مقدار به ۳۵% برسد (۶). این در حالی است که امروزه، کودکان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه چربی سالم کمتری مصرف می کنند (۷) و این هشداری برای اصلاح الگوی تغذیه و جلوگیری از تبعات آن در بزرگسالی است. متاسفانه امروزه رژیم غذایی پر کربوهیدرات (قند) و با پروتئین زیاد در الگوی غذایی ما وارد شده است و می طلبد که با آگاهی به این موضوع و تغذیه سالم و متناسب، از بروز افزایش وزن و چاقی جلوگیری نموده و راه پیشگیری از بروز بیماریها را در پیش بگیریم.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=8168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.