• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

تنها پل تمام سنگ ایران،واقع در لرستان احیا می شود +عکس

  • کد خبر : 7250
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
تنها پل تمام سنگ ایران،واقع در لرستان احیا می شود +عکس

خرم آباد – با پیگیری های متولیان امر امید به احیای ظرفیت پل تاریخی شاپوری رنگ گرفته است تا دلداری از میراث دل شکسته لرستان و آزادسازی حریم این بنای تاریخی کلید زده شود.

به گزارش“کانون سبحان”؛  اطراف پل تاریخی شاپوری خرم آباد طی سالهای اخیر به زباله دانی تبدیل شده و به دلیل عدم آزادسازی این بنای تاریخی شاهد مغفول ماندن ظرفیت گردشگری این محل بوده ایم، چالشی که رفع آن نیازمند تملک اراضی محدوده این بنای تاریخی است.

در این راستا با تاکیدات هوشنگ بازوند استاندار لرستان نشستی با حضور مسئولان برگزار شد که در این جلسه تصمیماتی برای آزادسازی حریم این بنای تاریخی گرفته شد.

در این نشست که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید سیروس ابراهیمی مشاور استاندار لرستان، عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، یحی عیدی بیرانوند شهردار خرم آباد، عطا حسن پور مدیر پایگاه پلهای تاریخی لرستان، سیف الدین آشتیانی عضو شورای شهر خرم آباد، جمعی از کارشناسان و همچنین نمایندگان مالکان زمینهای اطراف پل شاپوری شهرستان خرم آباد حضور داشتند.

در این جلسه مباحثی در خصوص مشکلات مربوط به مالکیت زمین های اطراف پل شاپوری خرم آباد مطرح شد و مسئولان امر به تبادل نظر در این زمینه پرداختند تا بتوان راهکارهایی برای رهاسازی پل تاریخی شاپوری اتخاد کرد.

عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این جلسه در سخنانی بیان داشت: با توجه به تاکیدات و دستور استاندار لرستان تعیین تکلیف و رفع مسائل و مشکلات مربوط به زمینهای اطراف پل شاپوری خرم آباد در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: هدف از برگزاری این جلسه تسریع در حل و فصل مشکلات برای ایجاد یک منطقه توریستی است که امیدواریم در چند روز آینده گامهای مثبتی در این راه برداشته شود.

مهاجری نژاد گفت: خوشبختانه عزم تیم مدیریتی استان و همچنین مالکان ااضی محدوده پل شاپوری بر توافق استوار است که امید واریم هرچه سریع تر شاهد آزادسازی محدوده این بنای تاریخی باشیم.

وی از برنامه ریزی برای ایجاد سایت گردشگری در محل این پل تاریخی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به زودی یکی از مهمترین پروژه های گردشگری استان لرستان در سالهای اخیر در این محل عملیاتی شود.

سیروس ابراهیمی مشاور استاندار لرستان نیز به ظرفیت لرستان در زمینه بناهای تاریخی اشاره کرد و با یادآوری اینکه لرستان به عنوان دیار پلهای تاریخی شهرت ملی دارد ادامه داد: پلهای لرستان در فهرست ثبت موقت جهانی به تایید رسیده و در انتظار جهانی شدن است.

وی با اشاره به اینکه توجه به حوزه گردشگری از اولویت های مدیریت ارشد استان است گفت: با توافق صورت گرفته میان مالکان اراضی و دستگاههای مرتبط پل شاپوری خرم آباد به عنوان یک اثر ارزشمند به یک مجموعه گردشگری زیبا تبدیل خواهد شد.

عطا حسن پور مدیر پایگاه پلهای تاریخی لرستان نیز در رابطه با ظرفیت لرستان در حوزه پلهای تاریخی بیان داشت: لرستان با دارا بودن بیش از ۹۰ پل تاریخی مهمترین مرکز پلهای تاریخی در ایران است.

وی گفت: پل شاپوری خرم آباد با قدمت هزار و ۵۰۰ سال یکی از مهمترین پلهای تاریخی شهر خرم آباد و ایران است.

مدیر پایگاه پلهای تاریخی لرستان افزود: این پل تنها پل تمام سنگی ایران است که در قسمت جنوبی شهر خرم آباد واقع شده است.

حسن پور با اشاره به اینکه این پل زمانی شرق و غرب لرستان را به هم وصل می کرده است، افزود: پل شاپوری خرم آباد یک حلقه ارتباطی بین مسیرهای “شوش – همدان” و “تیسفون -شاپورخواست” بوده است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1391/12/28/IMG10292137.jpg

بنابر این گزارش پل شکسته یا پل شاپوری که نمادی از معماری غنی ایرانی در دوره ساسانی است به دلیل بی توجهی های متولیان امر تبدیل به زباله دانی شده که ساماندهی این اثر تاریخی و آزادسازی حریم آن باید مورد توجه قرار گیرد.

پل شکسته (شاپوری) در زمان شاپور اول ساسانی همزمان با ساخت قلعه فلک الافلاک در یک کیلومتری جنوب قلعه در شهر خرم آباد ساخته شد. این پل که بیش از ۳۳۰ متر طول دارد از بزرگترین پلهای سنگی ایران است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی از شوش به سمت هگمتانه احداث شد.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن “طاقِ پیل اِشکِسَه” گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد.

طاق پیل اشکسه سالیان دراز مهمترین عامل ارتباطی غرب استان لرستان (طرهان) به شرق این استان و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌ است.

این پل بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط پنج چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاقهای پل به صورت جناقی ساخته شده اند و پایه‌های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی ۶ ضلعی از سنگ ساخته شده‌ اند.

اگر این پل را از نزدیک ببینید، می توان مصالحی مثل قلوه سنگهای رودخانه‌ای و لاشه سنگهای چشمه، ملات گچ و ساروج را دید که در کنارهم، چنین بنای عظیمی را به وجود آورده اند. کف این پل با سنگهای بلوک قرمز سنگفرش شده که در اثر فرسایش آب زوایای خود را از دست داده اند و شکل مسطح و نرمی پیدا کرده اند.

به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اثر تاریخی “پل شکسته” لرستان تنها پل در دنیاست که تماما از سنگ ساخته شده است.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کم توجهی به آزادسازی حریم و ساماندهی این بنای تاریخی در حالی است که پل شاپوری از جمله آثاری بوده که در نوبت ثبت جهانی قرار دارد و ثبت جهانی پلهای تاریخی استان لرستان از جمله مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به این استان است.

برای ساماندهی این اثر تاریخی موارد مختلفی از سوی متولیان امر مطرح می شود؛ از یک سو بحث تعیین حریم این اثر مطرح بوده و از سوی دیگر موضوع تملک اراضی موجود در حریم این بنای تاریخی بارها در سخنرانی مسئولان مورد بحث قرار گرفته است.

همچنین موضوع قرار گرفتن این اثر تاریخی در محدوده شهری نیز محل بحث اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری است به طوریکه شهرداری معتقد است این اثر تاریخی در محدوده شهری نیست و باید از سوی اداره کل راه و شهرسازی این اثر را به محدوده شهری ملحق کرد تا شهرداری بتواند در این زمینه ورود پیدا کند.

همچنین مشکلات اعتباری میراث فرهنگی لرستان برای تملک اراضی حریم این اثر تاریخی مشارکت دیگر دستگاهها در این زمینه را ضروری ساخته است تا برای تملک اراضی به یاری این اداره کل بیایند؛ موضوعی که تاکنون در جلسات مختلف مطرح شده که امید می رود با جلسه اخیر این مشکل نیز رفع شود.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=7250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سايت تون خوب شده تبريك مي گويم بهتر مطالب كمتر بشه خيلي شلوغه لطفا بعضي ها را حذف نماييد مطالب زيادند و تاريخ بعضي هم خيلي و قت پيشه

  2. باسلام و عرض ادب خدمت شما جناب سوری محترم ؛
    تشکر می کنم از شما ،چشم نظر شما رو به دیدگان قرار می دهیم،و نیز در مورد تاریخ مطالب نیز شما درست می فرمایید زیرا یک شب از راه اندازی قالب می گذرد و نیز ما مطالبمنو از دیتالایف به وردپرس منتقل نمودیم و بیشتر در گیر قالب جدید بودیم،ان شالله با تیمی جدید درخدمتتون هستیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.