• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تیر تهمت و ترورِ شخصیت ها /حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی

  • کد خبر : 18120
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
تیر تهمت و ترورِ شخصیت ها /حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی

سرویس یادداشت و مقاله “کانون سبحان”/حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی: به نام خداوند جان و خرد در طول تاریخ بسیاری از مصلحان،پیامبران وشخصیت های پاک هدف تیر تهمت قرار گرفته ­اند.و می توان گفت شیعه شهید تهمت بوده است. امام باقر(ع) فرموده اند: «شيعيان ما در همه شهرها كشته مي­ شوند و با تهمت،دست […]

2015-07-11_010912سرویس یادداشت و مقاله “کانون سبحان”/حجت الاسلام سید صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

در طول تاریخ بسیاری از مصلحان،پیامبران وشخصیت های پاک هدف تیر تهمت قرار گرفته ­اند.و می توان گفت شیعه شهید تهمت بوده است. امام باقر(ع) فرموده اند: «شيعيان ما در همه شهرها كشته مي­ شوند و با تهمت،دست و پايشان را قطع مي­ كنند و هر كس از محبت ما ياد كند يا به سوى ما آيد ، به زندان افكنده مي­ شود و اموالش را به يغما مى برند و خانه اش را در هم مي­ كوبند.»

با توجه به این که تاریخ معلم انسان هاست و از گذشته ها باید عبرت گرفت شش نکته در مورد تهمت و برخی از ارجمندانی که هدف تیر تهمت قرار گرفته اند ذکر خواهم کرد.

نکته یکم:

تهمت ، قدمتی به بلندای تاریخ دارد و چون شیطان ، تا آخر دنیا باقی خواهد ماند. تهمت ، واژه­ ای چهار حرفی است ولی میلیاردها ، دل را شکسته است و کهکشانی از سوزناک ترین آه و اندوه ها، را تولید کرده است. تهمت به بى گناه از هر نژاد و مكتب و در هر سنّ و شرايطى كه باشد، حرام است .

تهمت یعنی به دروغ عیب و یا نقصی را ، به کسی نسبت دادن . شايد از آن جهت به تهمت ، بهتان گفته مى شود كه افراد پاكدامن ، با شنيدن آن نسبت ها، بهتشان مى­ زند.

تهمت که پرتاب تير به آبروى دیگران است . در حقيقت بدترين نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غياب وى باشد غيبت هم به شمار مى‏ آيد و انسان در واقع مرتكب دو گناه شده است يكى دورغ و ديگرى غيبت و بزرگترين ظلم در حق برادر مؤمن آنست كه او را متهم به ارتكاب گناهى كنى كه هرگز آنرا انجام نداده است.

در قرآن کریم دو استعاره لطیف در مورد تهمت زدن به کار رفته است.نخست این که تهمت زدن را «رمی» خوانده است و رمی به معنای تیر اندازی به سمت دشمن و یا شکار است.

دوم از منظر قران کریم شخصی که تیر تهمت به او اصابت کرده است ، همانند شخصی است که ناجوانمردانه ترور و کشته شده است.

البته اگر تهمت زننده با آگاهی از این كه فلان شخص پاک است و داراى فلان عيب نيست و با این حال آن گناه و یا عیب را به او نسبت ‏دهد ،در اصل به او افتراء بسته است.

نکته دوم:

از منظر قرآن کریم قتل نفس حرام و بسیار مذمت شده است . کسی که مومنی را بکشد گویا همه انسان ها را کشته است. ترور شخصیت نیز کمتر از قتل نفس نیست. زیرا اگر کسی جسمش هدف گلوله ای قرار ­گیرد،جان می­ دهد و از غم و رنج زندگی آسوده می شود ولی اگر شخصیت فردی ترور شود ، در هرروز ، بارها، سوزش و حرارت تیر تهمت را از عمق جان درک می­ کند.به یقین يك بار مردن دلپذيرتر از روزي هزار بار به تير تهمت و افترا جان سپردن است.

نکته سوم:

حضرت پیامبر (ص) فرموده­ اند: « كسى كه به مرد يا زن با ايمان تهمت بزند و يا درباره او چيزى بگويد.كه در او نيست ، خداوند در روز قيامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد.»

از امام صادق(ع) فرموده اند: «كسى كه برادر مسلمانش را متهم كند ، ايمان در قلب او ذوب مى‏ شود همانند ذوب شدن نمك در آب!»

امام صادق(ع) از حكيمى نقل مى‏ كند: «تهمت زدن به بی­ گناه، از كوه‏هاى عظيم نيز سنگين‏ تر است.تهمت زدن با روح ايمان سازگار نيست؛ البهتان على البرئ اثقل من جبال راسيات‏».

نکته چهارم:

از آیات قرآن کریم استفاده می­ شود كه بیشترین نوع حركات مخالفان و دشمنان، در قالب و اشكال ترور شخصیت سامان دهی می شده است. درآیات ۱۷۶ و ۱۸۵ سوره شعراء از ترور شخصیت شعیب پیامبر سخن گفته شده است . آیات ۲۳ و ۲۵ سوره قمر و نیز ۱۴۲ و ۱۵۳ سوره شعراء می­ گویند: حضرت صالح را به هوسرانی و نیز افسون شدن از سوی جنیان متهم کرده­ اند.

یهودیان نیز شیوه­ ی ترور شخصیت را ادامه داده­ اند از اینرو حضرت عیسی(ع) را به سحر و جادو متهم کرده­ اند.(مائده آیه ۱۱۰ و نیز صف آیه ۶)

تهمت دلی بی­ رحم دارد از اینرو داعش­ وار به احدی رحم نمی­­ کند ! حتی برای او معصوم و غیر معصوم معنا ندارد. تاریخ می­ گوید : چون عمران ، پدر حضرت مریم(س) از دنیا رفت ، حضرت مریم(س) چنان می­ درخشید که هر کسی دوست داشت سرپرستی او را به عهده بگیرد. به ناچار قرعه کشی کردند و نام حضرت زکریا(ع) که شوهر خاله­ ی حضرت مریم(س) نیز بوده است، از جام قرعه بیرون کشیده شد.

حضرت مریم(س) بزرگ و بزرگ تر شد تا این که به اذن الهی، به عیسای نبی(ع)حامله شد ، زنندگان تهمت گفتند حامله شدن حضرت مریم (س) ازجانب جناب زکریا ، بوده است! در نتیجه، طوفانى از غم و اندوه , سراسر وجود پاك مريم را فرا گرفت . به قدرى اين طوفان سخت بود كه مادر عیسای مسیح(ع) فرمود:« ياليتني مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا»؛ اى كاش پيش از اين مرده بودم و به كلى فراموش مى شدم.

برترین نبی و خاتم پیامبران الهی حضرت محمد(ص)است ،با این حال ، مریض­ دلان ، او را ، مجنون ، ساحر و خیانتکار خواندند! از تهمت هايى كه به پيامبر اسلام مى زدند، آن بود كه قرآن را شخص ديگرى به محمّد(ص) ياد داده است.

شیعه و اهل سنت و حتی معاویه امام علی(ع) را به عظمت یاد کرده­ اند. معاویه در وصف حضرت امیر(ع) گفته است «دنیا عقیم است شخصی چون علی به خود ببیند» با این وصف ، خوارج ، امام علی(ع) را به کفر و شرک ، متهم کردند! تهمت و بلیغ شوم ناپاکان تا حدی اثر گذاشت که وقتی امیر مؤمنان علی علیه السلام در محراب عبادت به شهادت می رسند و مردم از این خبر تعجب کرده و از هم می پرسند مگر علی هم نماز می خواند که در محراب کشته شده باشد!

با این که میزان دشمنی خاندان امام علی(ع)بر کسی پوشیده نیست و میزان نفرت خاندان علوی از مروانیان نیز برای همگان روشن است به امام سجاد(ع)تهمت زده اند که او مطیع ترین و محبوب ترین شخص به مروان و عبدالملک بوده است!

از شهید چمران نقل شده است که فرموده­ اند :

«ای علی! امروز هم تو را می‌کوبند؛ حتی شیعیانِ تو هم تو را می‌کوبند. هر کسی که راه تو را در پیش بگیرد می‌کوبند. گویا مقدّر شده است که پیروان راستین تو باید مثل تو لعن و نفرین شوند؛ تکفیر شوند؛ کوبیده شوند؛ و در زجر و شکنجه، در دنیایی از غم و درد به ملاقات خدا بروند و آن قدر شکنجه ببینند که هنگام شهادت فریاد برآورند: «فُزتُ وَ رَبّ الکَعبة» – به خدای کعبه قسم که آزاد شدم».

شهید مطهری«ره» فرموده اند: «در تاريخ اسلام كمتر صاحب فضيلتى را مى­ توان يافت كه هدف تير تهمت اين طبقه(خوارج) واقع نشده باشد. يكى را گفتند منكر خدا ، ديگرى را گفتند منكر معاد ، سومى را گفتند منكر معراج جسمانى و چهارمى را گفتند صوفى، پنجمى را چيز ديگر و همين طور،به طورى كه اگر نظر اين احمقان را ملاك قرار دهيم هيچ وقت هيچ دانشمند واقعى مسلمان نبوده است. وقتى كه على تكفير بشود ، تكليف ديگران روشن است. بوعلى سينا، خواجه نصير الدين طوسى، صدر المتالهين شيرازى، فيض كاشانى، سيد جمال الدين اسد آبادى و اخيرا محمد اقبال پاكستانى از كسانى هستند كه از اين جام جرعه­ اى به كامشان ريخته شده است. بوعلى در همين معنى مى­گويد:

کفر چو منی گزاف و آسان نبود

محکم تر از ایمان من ایمان نبود
در دهر یکی چون من و آنهم کافر

پس در همه دهر یک مسلمان نبود

خواجه نصير الدين طوسى كه از طرف شخصى مسمى به «نظام العلماء»مورد تكفير واقع شد، مى­ گويد:

نظام بی نظام ار کافرم خواند

چراغ کذب را نبود فروغی
مسلمان خوانمش، زیرا که نبود

دروغی را جوابی جز دروغی

امام خمینی «ره» نیز به خاطر تدریس فلسفه وعرفان، متهم به کفر و الحاد وصوفی گری شد و کوزه ای را که فرزندش مصطفی از آن آب خورده بود به آب کشیدند!

به شهید بهشتی «ره» تهمت های متنوعی زده شد آن شهید مظلوم در این باره فرموده اند :

گفتند همسرآلمانی دارد!

من اصلا سیگار نمی­ کشم گفتند زیر سیگاریش طلاست!

گفتند با ماشین که از در خانه‌اش وارد می‌شوی، باید یک ربع به ساعت راه بروی تا به ساختمان برسی، این دروغ‌ها را تا کی مردم باور می‌کنند؟

شهید چمران نیز نوشته اند:

« ای علی! جز عشق و فداکاری از وجود ام تراوش نکرده است. حسودان و توطئه‌چینان که از اعمال گذشته‌ی من نمی‌توانند نقطه‌ضعفی پیدا کنند، می گویند: «در آینده خواهید دید که او آدم تبهکاری است. آینده نشان خواهد داد که او جنایتکار است!» کسانی که خود یک قدم مثبت برنداشته اند؛ جز ریا و تزویر و تهمت و توطئه، کاری نکرده اند؛ برای کوبیدن عمل صالح، به چنین فریبی دست می‌زنند و مردم عامی را بدین وسیله می‌فریبند!»

و نیز فرموده­ اند:

«ای علی ، ای علی ، ای علی (ع) به من تهمت زدند ، مرا محکوم می‌کردند ، به من فحش می‌دادند ، زیرا تو را دوست می‌دارم . ای علی ، نمی‌دانی که چه جنایت‌ها کردند ، چه ظلم‌ها ، چه بدی‌ها ، که همه را تحمل کردم. فداکاری می‌کردم ، باز هم فحشم می‌دادند ، بدی می‌کردند…

ای علی! به لبنان رفتم تا با محرومین و مستضعفین آن‌جا انیس و هم درد باشم. عده‌ای … مرا متهم می‌کردند که یا جاسوسم یا بهائی!

درسال ۱۳۵۱ امام موسی صدر به همراه شهید چمران طی سفری به اتحاد جماهیر شوروی در نظر داشت تا پروژه ساختمان بیمارستانی را که در حال تاسیس داشت به مناقصه بگذارد. ، و به همین علت او را به کمونیستی و کفر و الحاد متهم ساختند. و گفتند: آنهایی که ادعای مسلمانی دارند چگونه به خود اجازه می دهند از بلاد کفر ،شرک و الحاد دیدن کنند؟!

نکته پنجم:

تهمت بهاری دارد و بهار شوم تهمت،فصل و موسم انتخابات است. برخی ها در هر انتخاباتی هزینه های اقتصادی آن را محاسبه می کنند و سپس از ارقام بالای مبالغ صرف شده می گویند. ای کاش کمی هم به جنبه آخرتی انتخابات ها توجه شود.راستی در هر انتخاباتی چه میزان تهمت و غیبت تولید می شود؟ در هر انتخاباتی به صورت و سیمای چند نفر لجن تهمت مالیده می شود؟ آیا در انتخابات اسفندماه نیز سیمای شوم غیبت ها و تهمت های رنگارنگ و متنوع دیده خواهد شد؟

در ایام انتخابات تهمت، ابزار هرکسی برای خارج کردن دیگران از میدان انتخابات نیست. خوبانی که می­دانند جایگاه مومن به مراتب ارجمندتر از خانه­ ی خداست ، هرگز دلی را نمی­ آزارند. دشنه­ ی تهمت از ان حسودان ،نامردان، غافلان و خودشیفته ­های است که خود را تافته­ ای جدا بافته می پندارند !

تیر تهمت از آن کسانی است که با قانون و منطق ناسازگارند و با این دید که هدف وسیله را توجیه می­ کند ، شایستگان و ارجمندان جامعه را هدف قرار می­ دهند. تیر سهمگین تهمت از کمان افرادی شلیک می­شود که آخرت را نسیه می­ پندارند و پست و مقام دنیا را نقد و همیشگی! تاریخ می­ گوید یزید ، جام شراب را سر می­ کشید و می­ گفت من این شراب نقد را به بهشت نسیه نمی­دهم!

نکته ششم:

به یقین اگر فضای شوم تهمت ،بر جامعه ای حاکم شود ، صمیمیت جایش را به کینه و عداوت می دهد ، حق باطل و باطل به صورت حق جلوه می­ کند.بی­ گناهان متهم و گرفتار وگناهکاران آزاد می­ شوند. اعتماد عمومی مردم از یکدیگر سلب می­ شود و زمینه هرج و مرج فراهم می­ گردد.

مقام معظم رهبری در ديدار با نمايندگان محترم مجلس خبرگان فرمودند:«هرگونه هتك حرمت و رفتارهاي غيراخلاقي و توهين‌آميز، خلاف شرع، مخالف عقل سياسي و ضربه به جمهوري اسلامي است و خداوند را خشمگين مي‌سازد. برخي رفتارهاي غيراخلاقي در بعضي نماز جمعه‌ها يا محيط درسي، غلط اندر غلط است. من اين مسائل غيراخلاقي را قاطعانه و به طور كامل رد مي‌كنم و نبايد انجام شود. از همه به خصوص جوانان عزيز مي‌خواهم كه نگذارند فضاي غيبت، تهمت، هتاكي و شكسته شدن حريم‌ها ادامه پيدا كند كه اگر ادامه يابد مانند يك بيماري به همه چيز سرايت مي‌كند.»
منبع: (صراط صادق) http://smsv.blogfa.com/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=18120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.