• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تیم داوری فینال از ایران فینال جام ملت‌های آسیا/علیرضا فغانی در یک نگاه+عکس

  • کد خبر : 2856
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰:۴۲

علیرضا فغانی داوری ایرانی فینال جام ملت‌های آسیا را روز شنبه بین دو تیم کره جنوبی و استرالیا سوت می‌زند. به گزارش “کانون سبحان“، کاش روز شنبه تیم ملی ایران در فینال جام ملت‌های 2015 آسیا حضور داشت و همچنان مردم فوتبالدوستان‌مان با هیجان و استرس جام ملت‌ها این ساعت‌های باقی مانده تا فینال را […]

علیرضا فغانی داوری ایرانی فینال جام ملت‌های آسیا را روز شنبه بین دو تیم کره جنوبی و استرالیا سوت می‌زند.

به گزارش کانون سبحان، کاش روز شنبه تیم ملی ایران در فینال جام ملت‌های 2015 آسیا حضور داشت و همچنان مردم فوتبالدوستان‌مان با هیجان و استرس جام ملت‌ها این ساعت‌های باقی مانده تا فینال را سپری می‌کردند ولی تیم ملی ما حتی به نیمه نهایی هم نرسید اما خوشحالیم که حداقل تیم داوری فینال از ایران است.

 

علیرضا فغانی مردی از کاشمر روز شنبه افتخار فوتبال ایران در آسیا خواهد بود. او اولین داور ایرانی است که فینال جام ملت‌ها را سوت می‌زند و این افتخار بزرگی برای داوری فوتبال ایران محسوب می‌شود.

 

علیرضا فغانی در خانواده‌ای کاملا فوتبالی و ورزشی بزرگ شد. پدرش محمد فغانی داور فوتبال و خودش هم فوتبالیست قابلی بود. در تیم نوجوانان بانک ملی‌ توپ می‌زد و سپس به تیم‌های دیگر رفت و در آخر سر هم به تیم‌های شهاب خودرو و اتکا پیوست و در لیگ دسته دوم فوتبال ایران هم بازی کرد اما مسئولان وقت فدراسیون فوتبال دستور دادند نمی‌توان هم داور بود و هم فوتبالیست، از بین این دو فقط یکی را باید انتخاب کرد. علیرضا فغانی هم داوری را به بازی ترجیح داد او عاشق داوری بود، هرچند مربیانی چون چراغپور و روزبهانی در فوتبال داشت و در زمان سربازی هم در تیم نیروی زمینی بازی کرد ولی در نهایت سوت داوری و قضاوت را به بازی کردن ترجیح داد.

 

 

 

محمد فغانی، پدر علیرضا در این باره می‌گوید: «همان زمان مربیانش می‌گفتند اگر علیرضا فوتبالش را ادامه بدهد می‌تواند به تیم ملی برسد. بازیکن مستعدی بود اما او داوری را به فوتبال ترجیح داد و می‌بینید که امروز جامعه داوری به او افتخار می‌کند. من و همه خانواده‌اش هم از این موفقیت خوشحال هستیم. ثمره تلاش‌های علیرضا به بار نشسته است و او فینال جام ملت‌ها را سوت می‌زند البته برای اینکه علیرضا به فینال جام ملت‌ها برسد یک کار دسته جمعی انجام شده است. باید از همه مسئولان فوتبال و داوری تشکر کنم از ارشد برازنده خدا بیامرز گرفته تا سید رضا غیاثی، حسین عسگری، مسعود عنایت و منوچهر نظری و خوشخوان و… همه آنها برای فغانی زحمت کشیدند و بیشتر از همه خود علیرضا تلاش کرد. باید از مهدی تاج هم تشکر کنم که یک دست هدست داوری برای علیرضا خرید.»

 

علیرضا فغانی در جام جهانی 2014 برزیل هم به عنوان داور ذخیره حضور داشت و پس از مدتی یعنی در ژانویه 2015 به فینال جام ملت‌های آسیا رسید. با این حال پدرش می‌گوید:« علیرضا هنوز داور ایده‌آلی نشده و هرچه بیشتر قضاوت کند بهتر خواهد شد و امیدوارم او در جام جهانی 2018 روسیه سوت بزند.»

 

علیرضا از همان دوران کودکی با داوری و قضاوت در فوتبال آشنا شد همان زمانی که فاصله 12 کیلومتری خانه تا بیمارستان را به همراه پدر و برادرش( محمدرضا) می‌دوید تا آمادگی جسمانی‌ خوبی پیدا کند، به داوری عشق و علاقه پیدا کرد. پدرش یکی از داوران خوب فوتبال بود اما در سال 62 نتوانست داور ملی شود چون زبان انگلیسی را به خوبی بلد نبود. همان موقع فهمید که اگر پسرانش می‌خواهند داوری درجه اول و ممتاز بین المللی شوند باید زبان انگلیسی را هم بلد باشند و به همین دلیل دو پسرش را تشویق به فراگیری زبان انگلیسی کرد تا در کنار آمادگی جسمانی و دانش داوری زبان انگلیسی را هم به طور کامل فرا بگیرد و اکنون او دو داور به فوتبال ایران تحویل داده است. علیرضا و محمدرضا فغانی.

 

 

پشتکار یکی از ویژگی‌ها مثبت شخصیتی علیرضا فغانی است. او در ایران روزی 6 جلسه تمرین می‌کند آن هم در شرایطی که در دانشگاه تربیت بدنی مشغول تحصیل هم هست.

 

پدرش می‌گوید:« وقتی دانش آموز بود هرچه به او می‌گفتیم درس بخوان به حرفم گوش نمی‌کرد و عاشق فوتبال و داوری بود اما امروز او با همه مشغله‌هایی که دارد در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول تحصیل است تا مدرک دانشگاهی‌ هم بگیرد ولی در گذشته فقط تا سطح دیپلم درس خواند ولی امروز می‌داند که باید تحصیلات دانشگاهی هم داشته باشد.»

 

 

 

وقتی با محمد فغانی همکلام می‌شویم می‌فهمیم که این پدر گلایه هم کم ندارد اما می‌گوید:« هرچه بود گذشت الان وقت مطرح کردن گلایه‌ها نیست همه باید خوشحال باشیم که علیرضا روز شنبه فینال جام ملت‌ها را سوت می‌زند. فقط دوست دارم مردم بدانند که همسر و فرزندان علیرضا و کل خانواده خیلی سختی‌ها را تحمل کردیم تا او امروز به این سطح رسیده و بازهم باید از همه مسئولان فوتبال تشکر کنم گلایه‌ها هم دیگر نمی‌خواهم بر زبان بیاورم. باید از مسئولان شهرداری تهران هم تشکر کنم چون علیرضا کارمند شهرداری منطقه 20 است.»

 

علیرضا فغانی پدر دو فرزند است. سپهر 12 ساله و ساغر 3 ساله که روز شنبه این پسر و دختر با اینکه دل‌شان برای پدر تنگ شده بازهم مجبورند دوری او را تحمل کنند و فقط از پای تلویزیون او را در میدان سبز فوتبال ببینید. البته همراه این دو فرزند و خانواده فغانی، بینندگان میلیونی زیادی پدرشان را می‌بینند و آنها به داشتن چنین پدری افتخار می‌کنند.

 

سپهر فغانی هم مثل پدرش به فوتبال علاقه دارد اما پدر گفته که باید درسش را در اولویت قرار بدهد.

 

تمام فوتبالدوستان ایرانی روز شنبه برای این داور خوب و بزرگ کشورمان آرزوی موفقیت می‌کنند حتی آن مربیان و بازیکنانی که در لیگ برتر ایران با حرف‌ها و مصاحبه‌هایشان علیرضا را آزرده بودند شاید روز شنبه از کرده خود پشیمان شوند و بیشتر قدر فغانی و همه داوران زحمتکش و پرتلاش فوتبال ایران را بدانند.

 

 

 

فغانی روز شنبه می‌تواند انتقام فوتبال ایران را هم خیلی شیک و با کلاس از داور استرالیایی بگیرد. بنجامین ویلیامزی که با اخراج مهرداد پولادی در بازی ایران و عراق یکی از دلایل حذف تیم ملی را فراهم کرده بود هم روز شنبه قطعا داوری خوب فغانی را نظاره‌گر خواهد شد و پای درس داوری او می‌نشیند. داور استرالیایی در رده بندی داور چهارم است و روز شنبه باید نحوه قضاوت و مدیریت علیرضا فغانی را در میدان ببیند و بیاموزد تا بداند در آینده چگونه بازی‌ها را بهتر قضاوت کند تا مجبور نشود صفحه‌های اجتماعی‌اش را ببند!

 

فغانی در یک نگاه:

 

نام و نام خانوادگی: علیرضا فغانی

تاریخ تولد: 1357/1/1

محل تولد: کاشمر

قد: 176 سانتیمتر

وزن: 70 کیلوگرم

میزان تحصیلات: فوق دیپلم زبان انگلیسی

شغل: کارمند شهرداری

سال شروع داوری: 1373

سال ورود به لیگ برتر: 1382

سال ورود به لیست فیفا: 2008

رشته قضاوت: فوتبال – داور وسط

 

منبع:علیرضا وهابی-خبرگزاری فارس

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.