• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

جزئیات فعالیت های ناتمام مسجد شهید ابطحی خرم آباد

  • کد خبر : 2927
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱:۱۰

 به رغم تلاش های نمازگزاران و مردم برای احداث سرویس های بهداشتی و وضوخانه در مسجد ابطحی خرم آباد متولیان امر در اداره اوقاف با تخریب عملیات عمرانی صورت گرفته، زحمات مردم را هدر دادند. به گزارش “کانون سبحان“؛ ، صبح روز سه شنبه هفته جاری اتفاق قابل تاملی در محل مسجد شهید ابطحی خرم […]

 به رغم تلاش های نمازگزاران و مردم برای احداث سرویس های بهداشتی و وضوخانه در مسجد ابطحی خرم آباد متولیان امر در اداره اوقاف با تخریب عملیات عمرانی صورت گرفته، زحمات مردم را هدر دادند.

به گزارشکانون سبحان“؛ ، صبح روز سه شنبه هفته جاری اتفاق قابل تاملی در محل مسجد شهید ابطحی خرم آباد رخ داد تا مسئولان اداره اوقاف شهرستان خرم آباد در حرکتی قابل تامل نسبت به تخریب سرویس های بهداشتی و وضوخانه های تازه بنا شده این مسجد به وسیله پتک و کلنگ اقدام کنند.

ماجرا از این قرار است که با توجه به مشکل سرویس های بهداشتی و وضوخانه های مسجد در دو بخش خواهران و برادران و کمبودها در این زمینه هیئت امنا، نمازگزاران و بانیان ساخت مسجد تصمیم می گیرند دو باب مغازه تجاری متعلق به مسجد را تخلیه و نسبت به احداث سرویس های بهداشتی و وضوخانه در این محل برای رفع مشکلات نمازگزاران اقدام کنند.

مسجد ابطحی خرم آباد

تخریب عملیات عمرانی صورت گرفته توسط اوقاف

با توجه به وقفی بودن مسجد شهید ابطحی خرم آباد و متعلقات آن، این واحدهای تجاری پیش از این اجاره داده می شده و هزینه اجاره آنها به حساب اداره اوقاف واریز می شده است و حال با توجه به وصیت نامه بانی مسجد مبنی بر اینکه در صورت نیاز می توان مغازه ها را برای توسعه مسجد به فضای آن ملحق کرد هیئت امنا، امام جماعت و خانواده بانی مسجد تصمیم به اضافه کردن این واحدهای تجاری به مسجد برای احداث سرویس بهداشتی و وضوخانه برای رفع مشکل نمازگزاران می گیرند.

وقتی تلاش های مردم هدر رفت

پس از تصمیم گیری در این زمینه استشهاد محلی در زمینه رضایت و تقاضای نمازگزاران و مردم محلی نیز تهیه شده و برای تایید موضوع متولیان مسجد راهی اداره اوقاف می شوند و از مسئولان وقت اجازه می گیرند که نسبت به ساخت سرویس های بهداشتی اقدام کنند.

مسجد ابطحی خرم آباد

هزینه مورد نیاز برای ساخت سرویس های بهداشتی با فراخوان نمازگزاران و اهالی محل از محل کمک های اهدایی مردمی تهیه شده و مردم نزدیک به ۲۵ میلیون تومان برای ساخت سرویس های بهداشتی و وضوخانه کمک می کنند.

پس از چندین ماه فعالیت سرویس های بهداشتی احداث می شود ولی روز سه شنبه هفته جاری مسئولان اداره اوقاف شهرستان خرم آباد به دلیل آنچه “عدم توجه به نیت واقف” عنوان شده نسبت به تخریب سرویس های بهداشتی احداث شده اقدام می کنند.

مسجد ابطحی خرم آباد

هرچند که مسئولان امر در اداره اوقاف پاسخ روشنی در زمینه علت اقدام خود به خبرنگار مهر ندادند ولی به متولیان مسجد و مردم اعلام شده است که تبدیل واحدهای تجاری به سرویس بهداشتی و وضوخانه برخلاف نیت واقفین بوده و اداره اوقاف اجازه این کار را نمی دهد.

در این راستا خبرنگار مهر برای بررسی میدانی موضوع در هنگام نماز ظهر روز چهارشنبه در میان نمازگزاران و اهالی محله حضور پیدا کرد تا سخنان آنها را بدون کم و کاست شنیده و منعکس کند.

وصیت واقف مسجد از زبان پسرش

برادر شهید ابطحی و پسر بانی این مسجد در این باره به خبرنگار مهر گفت: مرحوم پدر من بانی این مسجد بوده است که در وصیت نامه ایشان قید شده است هرگاه مسجد به فضای مغازه ها و دکان های حاشیه مسجد نیاز داشت می توان برای تبدیل به احسن کردن مسجد این دکانها را تخریب کرد.

مسجد ابطحی خرم آباد

مجید ابطحی افزود: با توجه به اینکه سرویس های بهداشتی مسجد ابطحی خیلی خراب بوده و تعداد آنها پاسخگوی نمازگزاران این مسجد نبود هئیت امنای مسجد و امام جماعت آن تصمیم گرفتند از فضای این دکانها برای ایجاد سرویس های بهداشتی استفاده کنند.

وی بیان داشت: امام جماعت مسجد ابطحی برای ساخت سرویس بهداشتی در این مسجد از اهالی محل و نمازگزاران مسجد استشهادنامه ای جمع کرد و همه مردم راضی بودند دکان ها را تخریب کرده و در محل آنها سرویس بهداشتی احداث شود.

مسجد ابطحی خرم آباد

برادر شهید ابطحی و پسر بانی این مسجد اضافه کرد: مدیرکل قبلی اداره اوقاف مجوز لازم برای تخریب این دکان ها را صادر کرده بود و با این اقدام هیچ مخالفتی نداشتند حال با عوض شدن این مسئول اداره اوقاف مخالف برچیدن دکان ها بوده و این اقدام را غیر قانونی می داند.

مردم برای ساخت سرویس های بهداشتی ۲۵ میلیون تومان هزینه کرده اند

ابطحی با اشاره به اینکه برای ساخت سرویس بهداشتی مسجد شهید ابطحی ۲۵ میلیون تومان هزینه شده است اظهار داشت: تمامی این مبلغ از اهالی محل و نمازگزارن مسجد جمع آوری شده است ولی صبح سه شنبه اوقاف نسبت به تخریب سرویس های بهداشتی ساخته شده اقدام کرد و تمامی هزینه های صورت گرفته هدر رفت.

مسجد ابطحی خرم آباد

تخریب فعالیتهای صورت گرفته توسط اوقاف

وی افزود: اداره اوقاف نه تنها به این مسجد برای ساخت سرویس های بهداشتی کمکی نکرده بلکه نسبت به تخریب آنها نیز اقدام کرده است.

برادر شهید ابطحی و پسر بانی این مسجد اقدام اداره اوقاف شهرستان خرم آباد را عملی بسیار زشت دانست و گفت: عمل تخریب مسجد بدون اطلاع قبلی به هئیت امنای مسجد و امام جماعت آن صورت گرفت و اگر من آن هنگام در محل حضور داشتم به عنوان فرزند بانی مسجد جلوی آنها سینه سپر کرده و مانع از تخریب می شدم.

مسجدی که از سال ۶۷ میزبان نمازگزاران است

وی اظهار داشت: کلنگ مسجد شهید ابطحی از سال ۶۱ زده شد و عملیات ساخت آن در سال ۶۷ تکمیل شد که در سال های اولیه ساخت مسجد کرایه مغازه ها را من می گرفتم و پول ناچیز کرایه صرف امورات مسجد می شد تا اینکه بعد از مدتی متوجه شدم اداره اوقاف از مستاجران دکان ها خواسته است پول کرایه ها را در اختیار آن ها قرار دهد.

مسجد ابطحی خرم آباد

ابطحی ادامه داد: وقتی پیگیر این قضیه شدم اداره اوقاف در جواب گفت مطابق قانون هنگامی که بانی اول ملک وقفی از دنیا برود کرایه مغازه ها را اوقاف می گیرد. به همین دلیل ما دیگر کاری به اجاره دکان ها نداشتیم و اوقاف کرایه آنها را دریافت می کرد.

وی گفت: البته هرگاه مسجد هزینه ای مثل ایزوگام مسجد، تهیه صابون مایع برای سرویس های بهداشتی آن، سنگ تابلو مسجد و … داشت اداره اوقاف کمکی از محل دریافت کرایه دکان ها و مغازه ها به این مسجد می کرد ولی از اعتبارات خود کوچکترین هزینه ای صرف مسجد نکرده است.

آباد نمی کنید چرا خراب می کنید؟

ابطحی بیان داشت: بنا شده است که همه نمازگزاران و امام جماعت مسجد در محل اداره اوقاف حضور یافته وعلت را از مسئولان جویا شوند و از آن ها بپرسیم که شما که آباد نمی کنید چرا خراب می کنید.

مسجد ابطحی خرم آباد

تخریب مسجد توسط اداره اوقاف خرم آباد صورت گرفته است

یکی از اعضای هئیت امنای مسجد ابطحی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در وقف نامه نوشته شده است که هر طوری هیئت امنای مسجد تصمیم بگیرند می توانند تغییر کاربری بدهند.

مسجد ابطحی خرم آباد

وی اظهار داشت: تخریب مسجد شهید ابطحی شهر خرم آباد توسط اداره اوقاف شهرستان خرم آباد صورت گرفته است.

اکبری گفت: مدیرکل اوقاف استان و معاون ایشان در پاسخ به اعتراض ما به این اقدام در اینباره ابراز بی اطلاعی کرده و گفتند ما از این عمل خبر نداریم!

پولی که توسط مردم فقیر محله جمع شده به راحتی هدر رفت

یکی از نمازگزاران مسجد شهید ابطحی نیز این مسجد را یکی از شلوغ ترین مساجد شهرستان به لحاظ تعداد نمازگزار دانست و در اینباره به خبرنگار مهر گفت: مسجد شهید ابطحی چند سرویس بهداشتی خراب داشت که تعداد آنها جوابگوی تعداد نمازگزاران این مسجد نبود.

مسجد ابطحی خرم آباد

وی افزود: بخش اعظمی از سرویس های بهداشتی این مسجد با هزینه مردم ساخته شده بود و کار در مراحل پایانی بود که اداره اوقاف آن ها را تخریب کرد و پولی که توسط مردم فقیر محله و با تلاش بسیار جمع آوری شده بود را هدر دادند.

وی ادامه داد: اداره اوقاف نه تنها کمکی به این مسجد نکرده است بلکه بارها در امورات مسجد دخالت کرده و در کارهای آن سنگ اندازی کرده است و کاری می کنند که نمازگزاران از حضور در نماز جماعت و مشارکت در توسعه و ساخت مسجد زده شوند.

مسجد ابطحی خرم آباد

این نمازگزار مسجد شهید ابطحی با بیان اینکه سالهاست نمازگزار این مسجد هستم و تا کنون ندیده ام اوقاف کمکی به این مسجد کند افزود: بطور متوسط این مسجد ۳۰۰ نفر نمازگزار دارد ولی آقایان اوقاف بجای اینکه کمک کنند افراد زیادی به نماز خواندن جذب شوند و در این زمینه فرهنگسازی کنند با این اقدام مردم را از مسجد زده می کنند.

وی گفت: وقتی ساخت مسجد با پول فقرا، مستمندان و مردمی که از قشر ضعیف بوده و از پول خانواده خود برای ساخت مسجد زده اند انجام شده است اداره اوقاف چرا باید از ساخت آن جلوگیری می کند.

بنا نیست هر مسئولی عوض شد کارهای بی نتیجه بماند

یکی از اهالی محل نیز در اینباره به مهر گفت: مردم در بیابان ها مسجد درست می کنند آنگاه اداره اوقاف مسجدی که در داخل شهر درست شده است را به خاطر اجاره دادن مغازه های آن و استفاده از پول اجاره خراب می کنند.

مسجد ابطحی خرم آباد

وی بیان داشت: من در هنگام تخریب مسجد در محل حضور داشتم ولی نتوانستم جلوی آن ها را بگیرم چرا که نمی خواستم موجب ایجاد تنش شود.

وی افزود: اداره اوقاف سال های زیادی کرایه مغازه های حاشیه مسجد را گرفته است ولی این پول ها چه دردی از آنها و مشکلات مسجد دوا کرده است که الان باز دنبال این قضیه هستند.

وی با اشاره به موافقت مسئولان قبلی اوقاف با ساخت سرویس های بهداشتی در مسجد عنوان کرد: بنا نیست هر مسئولی عوض شد کارهای مسئول دیگر بی نتیجه بماند و مسئول جدید باید به اقدامات مسئول قبلی احترام بگذارد.

سرویس های بهداشتی جوابگو نمازگزاران نیست

یکی از خانم های نمازگذار مسجد شهید ابطحی نیز به مهر گفت: وضو خانه های مسجد شهید ابطحی به ویژه سرویس های قسمت خواهران خیلی خراب است و در ماه رمضان و محرم که جمعیت نمازگزاران بیشتر می شود خیلی مشکل داریم زیرا دو چشمه سرویس بهداشتی جوابگوی جمعیت آنها نیست.

مسجد ابطحی خرم آباد

وی افزود: موقع تخریب مسجد توسط اوقاف در محل حضور داشتم و هرچه تلاش کردم مانع از این کار شوم موفق نشدم و التماس های بیش از حد اهالی به آنها نتیجه ای در پی نداشت.

این نمازگزار مسجد از خبرنگار مهر خواست در این رابطه پیگیری های لازم را انجام داده و صحبت های اهالی محله را به گوش مسئولان برساند.

مدیرکل اوقاف: موضوع بررسی می شود

و اما مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در پی تماس خبرنگار مهر پیرامون مشکلات رخ داده در مسجد ابطحی خرم آباد گفت: رسیدگی به امور ساخت و سازها در تمامی مساجد مربوط به سازمان اوقاف است.

مسجد ابطحی خرم آباد

وضوخانه کنونی مسجد

حجت الاسلام مرتضی خاکباز با بیان اینکه نظارت بر کار عمرانی مساجد بر عهده این سازمان است افزود: در مورد آنچه در مسجد ابطحی رخ داده نیاز است که از نزدیک بررسی شود که می خواهند چکار کنند.

وی با بیان این جمله که در حال رفتن به محل مسجد ابطحی خرم آباد است یادآور شد: خودم در محل حضور پیدا کرده و موضوع را بررسی خواهم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا در جریان جزئیات تخریب عملیات عمرانی صورت گرفته در محل این مسجد نبوده است؟ گفت: گویا قبلا محلی در مسجد تجاری بوده که تصمیم گرفته اند آن را تبدیل به سرویس بهداشتی کنند که باید این موضوع را بررسی کنیم.

مسجد ابطحی خرم آباد

سرویس بهداشتی کنونی بخش بانوان مسجد

حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه باید دید هیئت امنای مسجد چه نظری دارند و مسئولان اداره اوقاف شهرستان خرم آباد چه می گویند افزود: باید این موضوع بررسی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر که آیا نمی شد قبل از تخریب عملیات عمرانی، بررسی صورت گرفته و مشکل به وجود آمده را با گفتگو حل کرد و نسبت به ایجاد نگرانی در نمازگزاران و مردم اقدام نمی شد؟ گفت: اگر الان نظری در این زمینه بدهم یک طرفه به محکمه رفتن است. باید این موضوع را بررسی کنم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان هر گونه اظهار نظر در زمینه آنچه در مسجد شهید ابطحی خرم آباد رخ داده است را موکول به بررسی کرد.

ابهاماتی که همچنان باقیست

گفتگوی صورت گرفته توسط خبرنگار مهر با حجت الاسلام خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه شامگاه روز چهارشنبه انجام گرفت در حالیکه تخریب عملیات عمرانی صورت گرفته در مسجد ابطحی صبح روز سه شنبه توسط اوقاف صورت گرفته است و به نظر می رسد گذشت نزدیک به دو روز از زمان وقوع این رخداد مدت زمان کافی برای بررسی آنچه در این محل رخ داده است، باشد.

مسجد ابطحی خرم آباد

سرویس های بهداشتی ساخته شده جدید

به هر روی آنچه مردم، نمازگزاران، هیئت امنا، امام جماعت و بانیان مسجد بر روی آن تاکید دارند این است که اولویت مسجد شهید ابطحی خرم آباد تکمیل سرویس های بهداشتی و وضوخانه ها و رفع مشکلات نمازگزاران و نه داشتن واحدهای تجاری است و در این راستا مسئولان امر باید به خواسته های مطرح شده با دیده احترام بنگرند.

هرچند پاسخ روشنی به سوالات مردم و ابهامات موجود در این زمینه از سوی مسئولان داده نشد ولی خبرگزاری مهر همچنان آمادگی دارد توضیحات مسئولان امر و بررسی های مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در مورد آنچه در مسجد شهید ابطحی خرم آباد رخ داده است را منتشر کند.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.