وی با تقسیم عبادات به دو بخش درونی و بیرونی گفت: عبادت درونی خشوع است و ما چون روح عبادت را که خضوع و خشوع در برابر خداوند است درک نکرده و دنبال یک پوسته ظاهری از عبادت هستیم، عبادتها گاه برایمان سخت و تحمیلی می شود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خشوع از توجه انسان به عظمت خدواند و لطف بی حد وحصر او به بندگان عارض می شود، گفت:Â ایجاد خشوع امری در دسترس است؛ مشکل این است که ما نمی خواهیم عبادت درونی داشته باشیم و تنها به عبادت بیرونی و مناسکی بسنده می کنیم. وی گفت: بدون خشوع نه روح عبادت حاصل می شود و نه شیرینی عبادت احساس می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبلغی تصریح کرد: تنها روزه در ماه مبارک رمضان، بویی – هر چند کم – از مشقت و سختی دارد که خداوند رحیم به خاطر این مشقت، چنان نعماتی و نتایجی به بندگان خود ارزانی داشته است که این مشقت ناچیز می شود؛ تسبیح شدن نفسها، عبادت شدن خواب انسان ، حصول مغفرت الهی، سپر شدن روزه در مقابل آتش جهنم و کسب رضایت الهی نتایج مترتب بر روزه هستند.
مهر