• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

حجت الاسلام دکتر احمد مبلغی: تشکیل گروه های علمی در فضای مجازی ضروری است

  • کد خبر : 2701
  • ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال رویکرد جدیدی از جمله حرکت به سمت تشکیل هسته های علمی و استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت های موجود در فضای علمی حوزه و دانشگاه هستیم.   به گزارش “کانون سبحان“؛ ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی علمی در جمع محققان […]

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال رویکرد جدیدی از جمله حرکت به سمت تشکیل هسته های علمی و استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت های موجود در فضای علمی حوزه و دانشگاه هستیم.

 

به گزارشکانون سبحان“؛ ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی علمی در جمع محققان و کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی، اظهار داشت: در رویکرد جدید کوشش بر آن است که استفاده از ظرفیت های موجود را هم از طریق فضای مجازی و هم از طریق ارتباطی و حضوری پیگیری کنیم.

 

وی اظهار داشت: کیفیت گرایی و انسجام بخشی محتوایی به مطالعات در حال انجام تنها راه روزآمد و پاسخگو نمودن مرکز در قبال مطالبات متراکم متوجه به آن است.

 

وی گفت: عناصر اصلی در هسته های علمی از حیث ساختاری و تشکیلاتی عبارتند از : ارتباط حداکثری با محققان و صاحبان اندیشه های حقوقی و فقهی و تجمیع ایده های آنها، چند بعدی و چند فعالیتی کردن هر هسته، غیرمتمرکز بودن اعضای هر هسته از حیث بهره گیری از فضاهای مکانی خاص( با امکان برگزرای جلسات و نشست ها در فضاهای مختلف).

 

رییس مرکز تحقیقات مجلس بیان داشت: تفویض مدیریت پژوهشی به صاحبان هر هسته علمی، اعمال نظارت دقیق بر فرآیند برگزاری هسته های علمی و فعالیت آنها، انجام عملیات تحلیل و بازتحلیل محتواهای برآمده از هسته های علمی در حلقه های تخصصی در مرکز و تبدیل نهایی آنها به پیشنهاداتی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی از دیگر عناصر هسته های علمی از نظر ساختاری و تشکیلاتی می باشد.

 

وی گفت: کیفیت گرایی( اجتناب از کمیت گرایی بی ثمر بلکه مضر)، متناظر کردن این ایده ها به یکدیکر، تحلیل محتوایی این ایده ها، تبدیل اولیه محتواهای تبدیل شده و منسجم شده به پیشنهادات و ارائه آنها به مجلس شورای اسلامی نیز عنصر محتوایی این هسته های علمی را تشکیل می دهد.

 

وی ادامه داد: هر هسته علمی با در اختیار گرفتن یک حوزه پردامنه و رصد تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به آن، همه فعالیت های مرتبط با آن حوزه را سامان می بخشد، این هسته ها باید با جمع آوری اطلاعات مربوطه این آمادگی را در خود ایجاد کنند که اگر لایحه ای در این زمینه به مرکز ارجاع شد بتوانند به دو پاسخ فوری و اجمالی و در صورت فرصت، به پاسخ تفصیلی دست بزنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: با تشکیل هسته های علمی به دنبال ایجاد کیفیت بهتر در محصولات حقوقی فقهی مرکز هستیم.

 

وی، موفقیت هسته های علمی را منوط به مسئولیت پذیر بودن مدیران هسته و نظارت بیشتر بر کار آنها دانست و گفت: مسئولین هسته های علمی از افراد مسئولیت پذیر انتخاب می شوند و باید خود آنها عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به مقوله نظارت بر هسته های علمی نیز گفت: معاونت پژوهشی مرکز باید دائما نظارت دقیق بر این هسته های علمی داشته باشد، و اگر زمانی این هسته های علمی، مسیری غیر از اهداف پژوهش واگذار شده به آنها، را در پیش گیرند، رویه آنها را تصحیح و ایجاد بستر، انسجام و جهت دهی کند.

 

وی گفت: فضاهای مجازی بستر مناسبی برای همنشین شدن محققان برای گفت وگوی پژوهشی محققان با یکدیگر است. باید بتوانیم با تشکیل گروه های علمی در فضای مجازی از این ابزار در هسته های علمی نیز بهره بردای کنیم .

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: ممکن است در آینده نشست های تخصصی را در فضای وایبری طراحی کنیم و در آن صورت محققان و خبرنگاران به این نشست دعوت می شوند تا از سخنرانی و نظریه پردازی علمی صاحبان اندیشه بتوانند استفاده کنند

 

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=2701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.