• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

حجت الاسلام دکتر احمد مبلغی:نسل امروز نیازمند تحلیل‌های عالمانه، دقیق و منطقی علامه عسکری است.

  • کد خبر : 18161
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۹:۴۶
حجت الاسلام دکتر احمد مبلغی:نسل امروز نیازمند تحلیل‌های عالمانه، دقیق و منطقی  علامه عسکری است.

رئيس مركز تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: بدون ترديد از آنجايي كه علامه اهل گفتگو بود مي بايست ایشان را يك شخصيت تقريبي معرفي كرد.

حجت الاسلام دکتر احمد مبلغيبه گزارش “کانون سبحان”؛ ، حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي امشب در مراسم هشتمين سالگرد ارتحال علامه عسكري(ره) در مسجد اعظم قم اظهارداشت: علامه اهل گفتگو بود باید شخصیت او را یک شخصیت تقریبی هم به شمار آورد؛ چون گفتگو اگر نیمی از تقریب نباشد، بدون شک سهم مهمی در تقریب دارد و با گفتگو بخش های زیادی از اهداف تقریب محقق می شود، علامه از آن جا که به دنبال وحدت امت اسلامی بود، ابعاد دیگری را هم از تقریب مدنظر داشت.
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه علامه عسكري (ره) داراي وي‍ژگيها و خصوصيات ممتازي بود، ‌افزود: « اصلاح گري»،‌» آگاه به زمان»، « توجه به روزآمدي حوزه هاي علميه» از جمله اين ويژگيها مي باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغي گفت: علامه عسکری به دنبال اصلاح حوزه های علمیه هم بود و از آن جا که فرزند زمان خود بود، دائما در تردد بودند. گاه به نجف، سامرا، بغداد و گاه به خارج از جهان تشیع می رفت، دائما در سفر بود و تا توانایی داشت درصدد بود که با سفرهای خود در حوزه های مختلف حرکت هایی را بنیان بگذارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد:  مسافرت های زیاد ايشان همیشه هدفمند انجام می شد و در دوره های مختلف با وجود محدودیت هایی که در گذشته به ویژه در تاسیس موسسه یا نهاد علمی داشت، ولی باز هم ایشان از پای ننشست.
حجت الاسلام  والمسلمین مبلغی در بخش ديگري از سخنانش به  مهم ترین موضوع در آثار ایشان اشاره كرد و افزود: علامه در آثار خود به بررسی ظلم هایی پرداخته  که بر شیعه رفته است و مطالعات ایشان متمرکز بر همین موضوع بود،  چون بسیاری از شبهاتی که درباره شیعه مطرح شده،  خاستگاه تاریخی و نتیجه تحریف و ظلم به تاریخ بوده است، به همین دلیل مطالعات ایشان بر کشف و رفع این ظلم ها متمرکز بود. البته ایشان بر وحدت اسلامی هم بسیار تاکید داشت و همین امر یکی دیگر از محورهای کارها و فعالیت ایشان مي باشد.
رئيس مركز تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: تحریف زدایی از تاریخ اسلام و برملا کردن شخصیت های ساختگی تاریخ صدر اسلام، به منظور پاسخ گویی به اتهاماتی که برخی به شیعه نسبت می دهند و ارائه تصویری درست از این دوران، یکی از بزرگ ترین خدمت هایی بود که علامه سید مرتضی عسکری به جهان اسلام کرد.
حجت الاسلام  والمسلمین مبلغی از ديگر ویژگی هاي علامه عسکری را دارا بودن قدرت و توانایی تحلیل تاریخ و پرداختن به تاریخ دانست و گفت: او از کسانی بود که پاسخ مسائل روز را با تحلیل تاریخ به دست می آورد.
به گزارش کانون سبحان رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این ویژگی افزود: كسانيكه در طول تاریخ موثر بوده و توانسته اند حرکتی را ایجاد کنند، کسانی بوده اند که به سراغ تاریخ با نگاه تحلیلی و هدفمند رفته اند. گاهی ما تاریخ را به صورت تحلیلی و برای دست یابی به یک دغدغه پی گیری می کنیم و اگر این امر به صورت هدفمند و منظومه وار باشد، تاثیر آن هم ماندگار خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه چهار مولفه را برای مطالعه آثار  علامه عسکری ذکر کرد و در توضیح آن ها گفت: مولفه اول این بود، که موضوع مورد مطالعه ایشان یک موضوع معاصر بود و یک بعد تازه ای داشت. مولفه دیگر این  است که موضوع مورد بحث ایشان جنبه تاریخی داشت و رویکرد ایشان تاریخی بود. سوم این که نگاه ایشان در این مطالعات جنبه قرآنی داشت و چهارم این که این مطالعات دارای بعد حدیثی نیز بود. لذا بیشتر مباحث مطرح شده توسط ایشان دارای این چهار مولفه است که طبعا جمع این مولفه ها خود یک هنر و یک توانایی است؛ چنان که بسیاری فقط ممکن است به سراغ قرآن بروند و قرآن را در خلاء تفسیر می کنند و یا حدیث را اگر چه با دقت زیاد ولی بریده از تاریخ بررسی می کنند.
وي تصريح كرد:  حفظ اصالت در مکتب فکری برجسته ترين خصوصيت اين عالم رباني بود و به جرات باید گفت که نسل امروز نیازمند تحلیل‌های عالمانه، دقیق و منطقی  علامه عسکری است.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان  همیشه در همه عرصه ها نگاهی مبصرانه و عمیق داشتند؛ تاریخ اسلام 10 جلدی او تفسیر جامع ایشان از جمله مواردی است که باید در خصوص این عالم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی قدردانی از علامه عسکری را وظیفه الهی دانست و گفت: ما هنوز به برخی زحمات علامه عسکری نیازمندیم؛ هنوز برخی از روشهای تحقیقی و ترویجی و تحلیلی علامه عسکری نیاز اول جامعه ماست.
لازم به ذكر است،‌ مرحوم علامه عسکری در ۲۶شهریور۱۳۸۶ در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
منبع: خبرگزاري «حوزه»

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=18161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.