• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

حجت الاسلام فاطمی نیا: اعتکاف بهترین فرصت دور شدن از دلبستگی های دنیوی می باشد. /مسئولین باید شرایط را برای ایجاد شغلهای تولیدی فراهم کنند.

  • کد خبر : 8725
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۴۷
حجت الاسلام فاطمی نیا: اعتکاف بهترین فرصت دور شدن از دلبستگی های دنیوی می باشد. /مسئولین باید شرایط را برای ایجاد شغلهای تولیدی فراهم کنند.

به گزارش “کانون سبحان”؛ امام جمعه هندودر حضرت حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار را به تقوای الهی دعوت کردند ودر ادامه بحث از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین علی ابن حسین (ع) در این فقره از دعا می فرمایندوَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى […]

2015-05-02_140953به گزارش “کانون سبحان”؛ امام جمعه هندودر حضرت حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در خطبه اول ، خود و همه خواهران و برادران نماز گزار را به تقوای الهی دعوت کردند ودر ادامه بحث از دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین علی ابن حسین (ع) در این فقره از دعا می فرمایندوَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّیکی از راهای تکامل اخلاق برای هر انسانی و برای مومنین مخصوصا ، گره گشایی ازامور و کارهای مردم هست .

امام سجاد در این دعا همین مطلب را از خدا می خواهد و درخواست می کند که خدایا خیر و منفعت مردم را در دستان من جاری بگردان این خواسته امام سجاد (ع) چرا که اگر حل امور دیگران به دست کسی باشد در واقع مورد لطف خدای متعال قرار گرفته بنا بر این گره گشایی از کار مومنین از جمله راههای تکامل اخلاق انسان هست نه تنها رفع مشکلات مومنین بلکه هر انسانیانسانی که اهل گره گشایی از امورات دیگران هست توجهی به خصوصیات آن افراد ندارد بنابر این انسان اهمیت زیادی به این امر داده در واقع بی تفاوتی نسبت به آن انسان را از مسیر تکامل باز می دارد و حتی انسان را از صفت مومن بودن و حتی مسلمان بودن دور می کنددوری از فرهنگ اسلام و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت مشکلات زیادی را برای جامع به بار می اورد یکی از این مشکلات بی تفاوتی نسبت به مسائل جامع استانسان اگر نسبت به درد و مشکلات دیگران بی تفاوت باشد از صفت انسانیت هم دور می شود چه برسد به صفت مومن بودنپیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

مَنْ اَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛

اگر کسی شب و روز بر آن بگذرد و اهتمامی نورزد به مشکلات مردم مهم فقط کار خود باشد این شخص مسلمان به حساب نمی آید با توجه به شعر معروف سعدی که می فرماید:

بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

انسان خیلی باید نسبت پیرامون و اطراف ، همسایه ها ی خود مواظب باشد یکی از اهداف و فلسفه وجودی اجتماعاتی مثل نماز جمعه و یا موسم حج با خبر بودن از اوضاع و احوال یکدیگر مومنین است در یک جامع اسلامی مومنین حق ندارند که توجهی نداشته باشند به احوال یکدیگرپیکر جامع اسلامی به منزله یک پیکر انسان هست که تمام اعضای یک پیکر با یکدیگر ارتباط دارندامام علی (ع) می فرماید ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلیَ مِنَ الَّذینَ لا حیلَةَ لَهْمُ مِنَ المَساکینِ وَ المُحْتاجینَ وَ اَهْلِ … حواستون را جمع کنید خدار را در نظر بگیرد نسبت به پایین دستان نسبت به محتاجین خیلی بایستی توجه داشته باشد به گرفتاران و دردمندان جامع

قال الله عزّوجل: ألخَلقُ عِِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیَّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَشعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ. «الكافی، ج 2، ص 199»

مردم عیال خدا هستند به منزله عیال خدا هستند بهترین مردم و محبوبترین مردم کسانی هستند که با مردم مهربانتر هستند و نسبت به رفع نیازهای مردم کوشاتر هستند

امام صادق(ع) می فرماید هروقت شخصی به من مراجعه می کند که مشکلی دارد یا حاجتی دارد من تلاشم این است که به سرعت مشکل این شخص را حل کنم من حاجتش را براورده کنم همچنین می فرماید می ترسم قبل از کمک من حاجت این شخص براورده شود و من محروم شوم از این فیض با امید که خداوند به همه توفیق خدمت بدهد.

خطبه دوم

خطیب جمعه در خطبه دوم نیز تقوا ، تقوا ، تقوا ، این سفارش همه ی اولیاءخدا انبیاء الهی بزرگان دین که بارها در قران کریم با سراحت به آن گفته شده که راه سعادت انسان در گرو تقوای الهی است توجه به مناسک و عبادتها همه نمازگزان را به تقوای الی توصیه کردند و با یادآوری مناسبتهای هفته ضمن گرامی داشتن ، امروز یازدهم اردیبشهت روز کار و کارگرافزودند : ملتی که فرهنگ کار و تلاش در آن کمرنگ باشد آن ملت ، ملتی ضعیف است امروز اهمیت به کار و تلاش و اهمیت به کارگر و قدردانی از کارگران عزیز دراولویت قرار دارد .

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران مطالبی را فرمودند که در این مطالب خیلی تأکید داشتند و اشاره داشتند به کار و تلاشی که همراه با سختی است توجه شود و همچین فرمودند گره مشکلات یا کلید مشکلات ما در کشورهای غربی نیست کلید این مشکلات در درون کشور خود ما هست آن هم به وسیله توجه به کار و تلاش مردم البته از جمله روشهای قدردانی از کارگران در این مملکت این است که از تولیدات داخلی حمایت شود هم در سرمایه گذاری در این باب از طرف مسئولین و هم در بعد مصرف تولیدات داخلی از طرف مردم اگر اکثریت مردم به دنبال مصرف تولیدات داخلی خودمان باشندو از طرفی خود تولید کننده گان هم توجه بیشتری به کیفیت کار داشته باشند کار و تلاش در کشور ما رونق می گیرد .

امام جمعه محترم هندودر در خطاب به جوانان بیان کردند :یکی از آفتهاو آسیبهای زندگی که مانع کار و تلاش می شود تنبلی و سستی است یک جوان مومن باید به شدت پرهیز کند از تنبلی و سستی نسبت به کار. مردم این منطقه باید به نکته توجه داشته باشند ،کار فقط پشت میز نشینی نیست آیا کار فقط کار در ادارات می باشد مهمترین سرمایه هر شخص سلامتی آن شخص است.

جوانان عزیز که خیلی از شما بیکار هستید ولی از نعمت سلامتی برخوردار هستید به این مسئله توجه کنید و به دنبال کارهای تولیدی در این منطقه باشید و نمی توانم برای یک جوان معنی ندارد. مسئولین باید شرایط را برای ایجاد شغلهای تولیدی فراهم کنند با توجه به نعمتهای بسیار زیاد این منطقه . جوانان از طرح های تولیدی و وامهای خود اشتغالی کمیته امداد و سایر ارگانها استقبال کنند. هیچ کاری بدون سختی به نتیجه ای نمی رسد .

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا سالروز ولادت با سعادت امیر المونین حضرت علی (ع) در سیزدهم رجب با اشاره به روایتی گفتند : اگر همه درختان عالم قلم بشوند ، اگر همه ی دریاهای دنیا مرکب بشود و اگر همه ی انس و جن همگی کاتب بشوند باز نمی توانند تمام فضایل علی (ع) را بنویسند.

امام جمعه با یادآوری ایام اعتکاف مراسم اعتکاف را بهترین فرصت برای دور شدن از دلبستگی های دنیوی دانستند و افزودند:با اعمال روزهای آخر اعتکاف(اعمل ام داود)که موجب رحمت الهی و برکات آسمانی برای منطقه باشیم

خطیب جمعه با یاد آوری و تبریک هفته معلم به مردم و همه ی فرهنگیان بیان کردند:باید در این هفته همه مردم، نه فقط قشر فرهنگی این هفته و معلم را گرامی بدارند . کار معلم رشد دادن و تکامل بخشی به جامعه است و چه کاری با ارزش تر از این ،شغلی که پیامبر افتخار می کند به این کار و فرمود» من معلم مبعوث شده ام و کارم معلمی است» لذا معلمی شغل انبیا است و همه وظیفه دارند این جایگاه را تکریم کنند.

امام جمعه با تسلیت سالروز رحلت جانسوز زینب کبری ، عمه سادات به حضرت بقیه اله العظم و مقام معظم رهبری و مردم بیان نمودند : . ارج نهادن به حضرت زینب ارج نهادن به امام حسین است . یاد زینب یاد کربلا و عاشورا است .

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=8725

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.