• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

حق ملت «صدقه» نیست که کدخدا بدهد./اجازه کوچک ترین تعرضی به حق هسته ای مان را نمی دهیم.+عکس

  • کد خبر : 13167
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
حق ملت «صدقه» نیست که کدخدا بدهد./اجازه کوچک ترین تعرضی به حق هسته ای مان  را نمی دهیم.+عکس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حق یک ملت صدقه سری نیست که کدخدا بدهد گفت: خرمشهر اثبات کرد که این ملت می تواند بایستد و حق خود را بگیرد و در دهن کدخدا بزند.

2015-05-24_115615به گزارش “کانون سبحان”؛، سعید جلیلی در مراسم گرامیداشت روز مقاومت و ایثار تحت عنوان «خرمشهر را خدا آزاد کرد نه کدخدا» که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امبیرکبیر برگزار شد، گفت: یکی از ضرورت های حرکت دانشجویی این است که مسائل اصلی و واقعی کشور توجه و از مسائل حاشیه ای که هیچ فایده ای برای انقلاب و کشور ندارد پرهیز کند.

جلیلی بحث خدا و کدخدا را به قدمت تاریخ انبیا دانست و گفت: بحث خدا و کدخدا یک دعوای همیشگی و محل نزاعی بود میان انبیاء الهی و کسی که در مقابل آنان ایستادگی می کردند، بوده است.

وی مسئله ربوبیت را محل نزاع میان پیامبران و فرعونیان دانست و گفت: تمام دعوای پیامبران با مخالفینشان بر سر این بود که چه کسی سیاست کند و در جایگاه ربوبیت قرار بگیرد.

جلیلی افزود: یکی از سیاسی ترین مفاهیم قرآن ربوبیت است یعنی کسی که سیاست یک گروه و قومی را عهده دار و رب آن قوم می شود. در طول تاریخ کسانی که در برابر خدا قرار می گیرند همیشه ادعای ربوبیت داشتند و نه خالفیت.

وی ادامه داد: امروز هم اگر می بینیم عده ای ادعای کدخدایی می کنند همین بحث است  و می گویند که ما کدخداییم و باید برای همه تصمیم بگیریم.

وی کدخدا بودن را جاهلیت مدرن نامید و گفت: کدخدایی یعنی کسی غیر از خداوند در موضع ربوبیت جهان قرار گیرد و می بینیم در همین سال ۲۰۱۵ نیز کسانی ادعای چنین ربوبیتی دارند.

جلیلی با اشاره به سند استراتژی امنیت ملی آمریکا گفت: در این سند به صراحت این ادعا را مطرح می کند که مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دنیا را ما باید تعیین کنیم؛ لذا اگر کسی بگوید که تو چکاره ای و در برابرشان بایستد آن را بر نمی تابند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: کسانی برای خودشان حق کدخدایی قائل هستند ، می گویند که من باید راجع به تحقیق و توسعه در دانشگاه امیر کبیر اجازه دهم یا من باید حد توسعه و تحقیق در کشور دیگری را تعیین کنم و من هستم که باید در مورد تراکنش بانکی کشورهای دیگر نظر بدهم.

وی گفت: در این سند استراتژی آمریکا آمده است، آمریکا باید در دنیا رهبری کند و رهبری جهان توسط آمریکا اجتناب ناپذیر است و این یعنی جاهلیت مدرن .در همین سند آمده است که اگر لازم باشد در مقابل تهدیدها به صورت یکجانبه اقدام می کنیم تا تاثیر و نفوذ کشور ما از همه کشورها بیشتر باقی بماند.

جلیلی با طرح این سئوال که چه کسی این امتیازات را به آمریکایی ها داده و آنان بر چه مبنایی چنین حقی را برای خود قائل هستند، ادامه داد: امروز می بینیم در همین دانشگاهها اینان را پدران آزادی و اندیشه معرفی می کنند.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اینکه عده ای می گویند سیاست خارجی جای ارزش ها و آرمانها نیست، گفت: عده ای در صدد آن هستند که از سیاست خارجی ارزش زدایی کنند. حتی کسانی که ادعای کدخدایی دارند می گویند که ما باید بر اساس ارزشهایمان در دنیا عمل کنیم و حتی در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا یک بخشی به نام ارزشها وجود دارد و می گویند ارزشهای ما منبع قدرت و امنیت ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: آمریکایی ها می گویند مناسباتی در دنیا شکل داده ایم که کسی حق ندارد آن مناسبات را به هم بزند. مثلا وقتی که در ان پی تی حق داشتن انرژی هسته ای برای همه آمده است ، اینها می گویند که فناوری هسته ای فقط باید مخصوص چند کشور باشد و یا آنکه در استراتژی خود آورده اند که نظمی که در طول ۷۰ سال گذشته درست شده به خوبی در خدمت آمریکا بوده است و باید همچنان نظم بعد از جنگ جهانی دوم را حفظ شود و این جاهلیت مدرنی است که می خواهند خود را بر جهانیان تحمیل کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: حقوق این نیست که بگویند بیایید با من توافق کنید تا سهمی از این حقوقتان به شما بدهم و جالب این است که کسانی که پادویی کدخدا می کنند، ادعای آزادی دارند؛ اما آزادی برای کسانی است که چنین مناسباتی را بر نمی تابند. آزادی از آن کسانی است که خود آزاده باشند و آزاد کنند؛ همچون شهید جهان آرا.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی افزود: جهان آرا برای آزادسازی خرمشهر منتظر کدخدا نماند. منتظر نبود که ببینند صدام را محکوم می کنند یا نه. درس بزرگ خرمشهر ایستادگی در برابر این جاهلیت مدرن بود و گفتند که ربوبیت تنها از آن خداست و بر ربوبیت غیر خدا مقاومت کردند.

وی با تاکید بر اینکه حق یک ملت صدقه سری نیست که کدخدا بدهد گفت: خرمشهر اثبات کرد که این ملت می تواند بایستد و حق خود را بگیرد و در دهن کدخدا بزند.

جلیلی با اشاره  به مذاکره ایران با ۱+۵ گفت: آیا واقعا چند کشور تنها از چند سانتریفیوژ ما ترسیده اند. آنها می بیینند که یک کشوری ایستاده و می تواند مقاومت و پیشرفت کند تاجائیکه به عنوان یک رقیب جدی برایشان تبدیل شده است؛ چرا که می دانند اگر یک تمدنی پیدا شد و به قدرت لایزال الهی وصل شد دیگر شکست ناپذیر است.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی گفت: دیدید کسانی که رفتند و با کدخدا ساختند چه بر سرشان آمده است. همین اتحاد جماهیر شوروی؛ کشور خود را تجزیه کردند، اندیشه خود را به تاریخ سپردند، حمایت خود را از کوبا، ویتنام و دیگر ظرفیت های منطقه برداشتند، بعد گفتند روسیه به سه کشور تجزیه شود  و سپس این کشور را از  گروه جی ۸ اخراج کردند و علیه آن تحریم وضع کردند ؛ لذا اینکه رهبری می فرمایند ما بی اعتماد هستیم یک منطق روشن دارد.

وی ادامه داد: مثلا همین ژاپنی ها می گویند که ما ۷۰ سال است که اعتماد سازی می کنیم اما هنوز پایگاههایشان را از کشور ما جمع نکرده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه در طول ۳۶ سال گذشته در هر صحنه مبارزه استکبار از ایران شکست خورده است گفت: اراده کدام کشور در انقلاب، دفاع مقدس، آزادی خرمشهر و انرژی هسته ای موفق و پیروز شد؛ لذا آمریکایی ها می دانند که پیروز مبارزه چه کسی است و تمام تلاشش امروز این است که ما را از اصل مبارزه منحرف کند.

جلیلی در پاسخ به این سئوال که امروز نمایندگان مجلس خبر دادند که تیم مذاکره کننده هسته ای بازرسی مدیریت شده را پذیرفته است گفت: رهبری چهارچوب ها و خطوط قرمز را مشخص می کنند و باید بر همان اساس کار جلو رود.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در شش سالی که من با ۱+۵ گفتگو کردم یک دور حکومت تمام این کشورها عوض شد و اتفاقا حزب رقیبشان سر کار آمد. مثلا اوباما به جای بوش با شعار تغییر آمد اما در تمام این گفتگو ها یک درصد هم مواضع و سیاستشان با یکدیگر تفاوت نداشت؛ لذا چارچوب ها باید تعریف شود و دولت ها فراخور توانایی و استعدادهایشان در آن چارچوب عمل کند.

وی عدم بازرسی از مراکز امنیتی و نظامی را یک اصل جدی در مذاکرات نامید و گفت: امروز امنیت ایران یک امنیت مثال زدنی و ستودنی است که حاصل هوشیاری ها است؛ لذا باید این موضوع در مذاکرات هسته ای مورد توجه قرار گیرد.

جلیلی همچنین در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه حاکمیت نباید از مردم انتظار آرمانخواهی داشته باشد، گفت: اگر امروز برخی مشکلات وجود دارد باید دید ناشی از آرمانهاست و یا ناشی از ضعف ها است. اتفاقا بسیاری از موفقیت های ما جاههایی بوده که بر مبنای آرمانهایمان عمل کرده ایم که دفاع مقدس نمونه آن است و آنجا که مشکلات بیشتر شده جاهایی بوده که از آرمانها فاصله گرفته ایم. همچنان که دانشمندان هسته ای ما جاهلیت مدرن را سراب می دانستند و نه آب و گول آن سراب را نخوردند.

در ادامه دانشجویی پرسید شما می‌گویید فن‌آوری هسته‌ای حق مسلم ماست و نباید از آن عقب‌نشینی کرد ، ولی شما در مذاکرات آلماتی ۲ می‌خواستید که سوخت ۲۰ درصد را بدهید و در برابرش دو تحریم برداشته شود؛ پس شما نیز در آن دوره می‌خواستید که بخشی از حقوق ملت را به آن‌ها بدهید. پس فرقی وجود ندارد،‌ حال ممکن است در دوره شما امتیاز کم‌تری داده می شد و در دوره‌ای امتیازات بیش‌تری که جلیلی پاسخ داد: یکی از مباحث اساسی که وجود دارد این است که آیا باید کسی حقوق یک ملت را تعریف کند و یا این که یک ملت حقوقی دارد که باید از آن دفاع کند. برخی می‌خواهند این حقوق را برای ما تعریف کنند و مثلا می گویند که بیایید صحبت کنیم تا فلان سهم را به شما بدهیم.

وی ادامه داد: زمان آقای لاریجانی که دبیر شورای امنیت ملی بود این مبحث مطرح بود که آن‌ها چه کاره هستند که می خواهند با ما گفتگو کنند. آن‌ها به ما می‌گفتند که مشکلات اساسی در فعالیت هسته‌ای شما وجود دارد و به خاطر همین باید گفتگو کنیم.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه دفاع از حقوق هسته ای دفاع از تمام حقوق ملت است گفت: ما عضو ان پی تی هستیم و زمانی که با اختیار خود عضو این معاهده شدیم بین حقوق و تکالیف ما باید یک توازنی باشد و قبول نمی کنیم که استثنایی میان ایران و سایر کشورها باشد، یعنی حقوق کمتر و تکالیف بیشتری به ما تحمیل شود.

جلیلی تصریح کرد: در مدالیته شش مسأله مد نظر بود و در واقع آژانس اعلام کرده بود که از نظر آن سازمان این شش مسأله مانده است که باید حل شود. ما نیز گفتیم یک بار برای همیشه هر چه مسأله هست بگویید که ما حل کنیم و بر اساس همین مدالیته در شش ماه این شش مسأله حل شد که البته عده‌ای می‌گویند در آن زمان بیانیه خوانده شد در حالی که این شش مسأله حل شد.

وی ادامه داد: در دهم اسفند ۸۶ آژانس نامه ای نوشت که طی آن نامه اعلام کرد ۶ مسائل اختلافی میان ایران و آژانس حل شده است اما بعد از ۴ روز از نامه آژانس بر علیه ایران قطعنامه صادر کردند و بعد گفتند که گفتگو کنیم که ما نیز در پاسخ گفتیم دیگر گفتگو پیرامون موضوعات هسته ای موضوعیت ندارد و بسته پیشنهادی را مطرح کردیم که در آن بسته آمده بود راجع به ۷ موضوع مشترک که یکی از آن  هسته ای بود با یکدیگر بحث کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از این بسته پیشنهادی آنها به موضع انفعال رفتند و خود یک بسته پیشنهادی دادند که ما گفتیم بنشینیم روی مشترکات دو بسته گفتگو کنیم و یک سال و نیم طول کشید و نتیجه ژنو ۳ این شد که برای همکاری حول مسائل مشترک با یکدیگر گفتگو کنیم.

وی گفت: در سال ۸۸ سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران تمام شده بود؛ راکتوری که یکی از مصارف آن تامین دارو برای هزاران نفر بیمار بود. در آن مقطع که بحث بر روی گفت‌وگو در مورد مسائل مشترک بود ما اعلام کردیم که نیاز به سوخت ۲۰ درصد داریم و شما این سوخت را به ما بدهید و آنها می خواستند از این نیاز به عنوان یک اهرم فشار علیه ما استفاده کنند؛ لذا در داخل اقدام به تولید سوخت ۲۰ درصد کردیم.

جلیلی با توضیحاتی درباره مذاکرات آلماتی ۲ ادامه داد: آن‌ها به ما گفتند حال که نیاز شما در ارتباط با سوخت ۲۰ درصد تامین شد و دیگر آن را ادامه ندهید. ما گفتیم که این می‌تواند در چارچوب همکاری باشد نه این که شما برای ما تعیین تکلیف کنید. بلکه شما باید دشمنی‌ها و تحریم‌ها را بردارید و باید همکاری‌ها در این زمینه متقابل و متوازن باشد. آن‌ها به ما گفتند در ازای همکاری مثلا ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی شما را رفع می‌کنیم . قبل از نشست آلماتی، نشستی با صاحبان پتروشیمی برگزار کردیم و آن‌ها به ما گفتند که ما در همین منطقه خودمان به قدر کافی مشتری داریم و اگر شما می‌خواهید به ما کمک کنید کاری کنید که دولت جلوی صادرات ما را نگیرد.

جلیلی ادامه داد: زمانی که معاون اروپا و آمریکا بودم با همتای اروپایی ملاقاتی داشتم که مشکلی برای ساختمان سفارت آنان پیش آمده بود و من گفتم کمیته ای تشکیل شود . پس از ۴ جلسه این فرد گفت این موضوع جزو حقوق ما است و حق قابل گفتگو نیست و من به او گفتم پس چرا در مورد حقوق هسته ای ما گفتگو می کنید؟

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دشمن باید بفهمد که ما در دفاع از حقوق هسته ای خود جدی هستیم و اجازه نمی دهیم کوچک ترین تعرضی به حق هسته ای مان داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=13167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.