• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

دو دلیل مهم جوانان برای ازدواج نکردن و پاسخ آن!

  • کد خبر : 19668
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
دو دلیل مهم جوانان برای ازدواج نکردن و پاسخ آن!

در همین جامعه و در میان همین مردم ، بسیاری از ازدواج ها در زمانی انجام شده که زوجین در کویر فقر به سر می بردند اما بعد از ازدواج ، زندگیشان دگرگون شد و از فقر به ساحل بی نیازی رسیدند.

سید صادق محمدی وفاییسرویس یادداشت و مقاله “کانون سبحان”؛ حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

به اطرافم نگاه می کنم جوانانی را می بینم که سفیدی موی سرشان خودنمایی می کند.از آنان می پرسم چندسال دارید؟می گویند ۲۹،۲۸، ۳۰ و ۳۳ و…!

چرا مجردید؟!مگر نمیدانید از نظر اسلام جوان چون میوه ای بر درخت است که اگر به وقت چیده نشود فاسد می شود؟

لبخند برلب می گوید سی و سه سال سن دارم .زیبایی طرف برایم بسیار مهم است. موردی مناسب نمی بینم!

برادرم!

ای کاش به مرتبه ای پایین تر از زیبایی رضایت می دادی تا اکنون دهمین سال ازدواجت راجشن می گرفتی.اگر این همه وسواس به خرج نمی دادی اکنون برای چندمین فرزند و چندمین سال جشن تولد فرزندانت را می گرفتی.

جوانی دیگر،آهی سرد می کشد و می گوید مدرک فوق لیسانسم را گرفته ام ،مورد تحصیل کرده مناسب سراغ دارم اما دلپسند خانواده ام نیست! بسیاری از جوانان هم دودلیل برای ازدواج نکردنشان ذکر می کنند :

دلیل اول: فقر اقتصادی

می­گویند: زندگی سرشار از رنج شده است. هزینه­ های زنده ماندن و زندگی بسیاربال ارفته است. چگونه ازدواج کنیم، در صورتی که برای ازدواج مسکن نیاز است.حد اقل پول رهنی لازم است. جد و جهد دولت­ها هم درپرداخت مبلغی ناچیز تحت عنوان وام ازدواج خلاصه شده است و گرفتن آن وام نیز با دهها دردسر در آمیخته است! از لابه لای گفتار برخی از والدین نیز فهمیده می­شود چون پول جهیزیه ندارند هر خواستگاری را رد می­کنند!

جواب اول:

هرچند نمی توان به جوانان گفت هزینه زندگی بالا نیست . نمی­توان گفت پول رهن و اجاره ضرورتی ندارد.حتی نمی­توان گفت چند میلیون وام دولتیان ساده و بی­ دردسر گرفته می­شود. ولی می­ توان گفت خداوند راستگوترین است و هرگز خلف وعده نخواهد داشت.

اگر شخصی مورد اعتماد به جوانی بگوید ازدواج کردن از شما ، و پرداخت هزینه از بنده ، به یقین آن جوان به وعده او اعتماد می­کند،حال اگرخداوندصادق الوعد ، وعده ی بی نیازی بدهد ،آیا می توان به وعده او بی اعتماد بود؟ !

در قرآن کریم آمده است:«وَاءَنكِحُواْ الاْيَمَى مِنكُمْ وَالصَّلِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَآئِكُمْ إِن يَكُونُواْ فُقَرَآءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ » ؛ پسران و دختران بى همسر وغلامان وكنيزان شايسته ى (ازدواج ) خود را همسر دهيد. (و از فقر نترسيد كه ) اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بى نيازشان مى گرداند. خداوند، گشايشگر داناست.(او از فقر و نياز شما آگاه است وبر كفايت شما وعده داده است ودر عمل به وعده اش قدرت دارد.» با توجه به این آیه شریفه پیامبراکرم(ص) فرموده اند:«اگر كسى به خاطر ترس از وجود اهل و عيال ازدواج را ترك كند پس به خدا بدگمان گرديده است…» البته در این که دولت اسلامی باید به فکر جوانان باشد و بسیاری از دلسوزی­هایش را صرف ازدواج و جوانان کند ، تردیدی وجود ندارد.

جواب دوم:

استفاده از تجربه دیگران خرد پسند است و همگان در هر موردی سعی می کنند از تجربه دیگران استفاده کنند.در همین جامعه و در میان همین مردم ، بسیاری از ازدواج ها در زمانی انجام شده که زوجین در کویر فقر به سر می بردند اما بعد از ازدواج ، زندگیشان دگرگون شد و از فقر به ساحل بی نیازی رسیدند.

بنده که در سال ۷۲ ازدواج کردم، دل فقر برایم می سوخت. با دویست وپنجاه هزارتومان ازدواج کردم که مبلغ بالایی از آن بدهی بود. وسایل منزلم را با پیکانی به قم آوردم (فقط فرشی ۶متری و کمدی را با ماشینی دیگر فرستادم).بسیاری از لوازم منزل را نداشتیم . مرغی را که می خریدیم یخچالی نداشتیم تا الباقی مرغ را در آن قرار دهیم به ناچار آن را به یخچال دوستی می سپاردم .

هر چند ذهن مشغولی به بدهی سخت بود و طلب بقیه ی مرغ آسان نبود و مدتی ذهنم به بدهی های ازدواج مشغول بود ولی به لطف الهی بعد از مدتی فقر چشیدن،وعده خداوند نمایان شد و در زندگیمان هر روز گشایشی حاصل می شد. اکنون همه ذرات وجودم می گویند: ای جوانان با اعتماد به وعده ی الهی « إِن يَكُونُواْ فُقَرَآءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ.» به سوی ازدواج بشتابید.

علاوه بر این جوانى به خدمت پيامبر اسلام (ص) رسيد و از فقر مالى شكايت نمود.آن حضرت فرمود: « تُزَوِّج ، فَتَزَّوجَ فَوَسَّعَ عَلَيهِ.» ازدواج كن ، او هم ازدواج كرد و به گشايش­ هايى در زندگى نائل گشت .امام صادق(ع) نیز فرمودند:« الرَّزقُ مَعَ النِّساءِ وَالعَيالِ . روزى و رزق انسان با وجود زن و فرزندان افزايش پيدا مى­ كند.

ای کاش در این زمینه تحقیقی جامع صورت گیرد تا روشن شود ، چند درصد از جوانان نسل های گذشته با جیب هایی سرشار از پول ازدواج کردند؟ چه تعدادی فقیر و نیازمند بودند ولی با توکل بر وعده الهی عروسی کردند و سپس بی نیاز شدند؟

البته در دنیا ماندن چه به صورت مجردی و چه متاهلی غم و رنج ها خاص خودش را دارد؛ زیرا قران کریم می فرماید:«انسان در رنج آفریده شده است».

از پیامبر اکرم(ص) نیز پرسیدند خداوند چه چیزی را خلق نکرده است؟ فرمود راحتی خالص آفریده نشده است.بنابراین مشکلات و رنج و مصیبت بوده و خواهد بود ولی مهم استقامت در مقابل مشکلات است .شكسپير فرموده اند: «سعادتمند كسى است كه به مشكلات و مصائب زندگى لبخند بزند.»

دلیل دوم :

برخی از جوانان نا امیدانه حرف می زنند و می­گویند اخلاق و روحیات بسیاری از دخترها ،تغییر کرده است. بعضی از دخترها روحیه سازش ندارند فقط چند روز بعد از عروسی خواهان قطع ارتباط با پدر و مادر و دیگر بستگان هستند! برخی از آنها دوست پسر دارند و بعضی به حدی بد پوشش و بداخلاق شده­ اند که تا آخر مجرد ماندن بهتر از زندگی کردن با چنین دخترانی است.

آنان می گویند : شما در زمانی ازدواج کرده ­اید که دختران ساده­ زیست و اهل زندگی کردن و قناعت پیشه و مقاوم در برابر سختی­ها بودند. چند درصد از دامادهای آن زمان به خاطر عدم پرداخت مهزیه ، زندانی شدند ؟ اما اکنون سری به زندانها بزنید تا دریابید چه بسیارند جوانانی که زندانی جهیزیه­ اند!

دختران نیز از برخی پسران گله­ های مشابهی دارند و آنها را به بی وفایی و مرد زندگی نبودن و… متهم می کنند . برخی از پدرها(دختران) نیزمی­گویند بسیاری از پسران اهل زندگی نیستند .برخی­ها معتاد یا خلافکار هستند.جوانانی هم که دانشگاه رفته اند و مدرکی گرفته اند،شغلی ندارند.

نقد و جواب :

در این که در میان دختران و پسران ، ناپاکان و بی­ غیرت­هایی وجود دارد تردیدی نیست. بی­ غیرت بودن برخی­ها، از همان مراسم عروسیشان نیز آشکار است.زیرا همین بعض هستند که برای اقوام و دوستان کارت دعوت می فرستند و سپس عروسشان را به آرایشگاه می­برند بعد ازآرایش و آراسته شدن عروسشان ، او را با لباسی زننده و سر و کله ای برهنه ،دست در دست هم از جلوی انواع و اقسام دعوت شدگان(چشم پاکان و ناپاکان) رژه می روند!

راستی اگر شخصی چند روز بعد از مراسم عروسی به درب منزل این نوع از زوجین برود و به داماد بگوید الهی عروسیتان مبارک باشد بنده به علت مسافر بودن نتوانستم در مراسم جشنتان شرکت کنم و خانمتان را ببینم! اکنون به خانمتان بگویید تشریف بیاورند تا به او نگاهی بکنم،چه خواهد گفت؟ به یقین مخالفت خواهند کرد.پرسش این است چرا در مجلس جشن پوشش لازم نیست و نگاه کردن به هرتعداد آزاد است ولی اکنون ممنوع است؟چرا از اول غیرتی نبودید؟!

علاوه بر این، دختران نیز در این رابطه گله ها دارند آنان نیز می گویند برخی از پسران دوست دختر دارند و نمی از وفا در وجودشان دیده نمی شود . غیرت زندگی و گاه غیرت دینی هم ندارند .

از سویی هر چند در هر زمانی بعضی از دختران روحیه سازش ندارند وگاه بد پوشش نیز هستند.ولی بسیاری از دختران پاک و اهل زندگی هستند.باید رفت و تحقیق کرد و دختر اهل زندگی را پیدا کرد.

چگونه بعضی ها برای یافتن ماشینی بدون رنگ و با کیفیت پرسجوهای لازم و دقت های کافی انجام می­دهند ، و از کارشناس و ابزارپیشرفته برای فریب نخوردن استفاده می کنند ولی برای یافتن یاردائمی زندگی دقت های کافی و مشورتهای راهگشا طلب نمی کنند؟!

البته باید توجه داشت یکی از راههای انتخاب شدن ، دیده شدن است با این حال عده ای ، از دختران پاک و با حجاب کمتر خود را در معرض دید قرار می دهند. چه اشکالی دارد پاکان نیز در مجالس عمومی و با رعایت مسائل شرعی و عرفی، حضور داشته باشند؟

خاتم پیامبران فرموده اند:

«اگر امید را از مادری که بچه شیر دهی دارد ، بگیرند ، هرگز به بچه شیرخوارش شیر نمی­دهد.»پس یادمان باشد هرگز ناامیدانه حرف نزنیم.البته برخی از عروسی ها روشمند انجام نمی شود به طلاق و عوارضات شوم دیگری مبتلا می شوند.جامعه شناس شهير «ويل دورانت» مى نويسد: «چون ازدواج زن و مرد در اجتماع جديد، به معناى صحيح صورت نمى گيرد; زيرا تنها بر اساس رابطه جنسى استوار است، نه بر مبناى احساس پدرى، از اين رو به زودى به تباهى كشيده مى شود; چون چنين ازدواجهايى كه فاقد همبستگى با همنوع و با زندگى است، به سرعت گسسته مى گردد و آنگاه زن و مرد كه گويى دو جزء كاملاً جدا از همند، هر يك سر به گريبان خود فروبرده و در نتيجه، نوع دوستى كه در عشق وجود دارد، به خود پرستى كه بر اثر تحريك و فشار ماسكهاى دروغين پديد مى آيد، مبدّل مى گردد.

در اين صورت، تمايل مرد كه هر روز طعمه تازه اى مى يابد، به او باز مى گردد; چون ديگر آن انس كه وجودش را، سبكبار و آرام مى كند، فاقد گشته و همسرش چيز تازه و جديدى ماوراى آنچه تا كنون داشته و عرضه داشته، ندارد…»

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=19668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.