• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سید عباس عراقچی: چهار تا شش ماه طول خواهد کشید که تحریم های اقتصادی برداشته شود/ بعد از 10 سال پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت مختومه خواهد شد/ درباره مسائل امنیتی و دفاعی خود حاضر به مذاکره نیستیم چه برسد به مصالحه

  • کد خبر : 16035
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲:۲۸
سید عباس عراقچی: چهار تا شش ماه طول خواهد کشید که تحریم های اقتصادی برداشته شود/ بعد از 10 سال پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت مختومه خواهد شد/ درباره مسائل امنیتی و دفاعی خود حاضر به مذاکره نیستیم چه برسد به مصالحه

به گزارش “کانون سبحان” به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان امشب (دوشنبه) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به تشریح روند برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا صدور قطعنامه شورای امنیت پرداخت. عراقچی گفت که ظریف سه شنبه در جلسه علنی مجلس حضور خواهد یافت. وی با اشاره به […]

13940305000514_PhotoAبه گزارش “کانون سبحان” به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان امشب (دوشنبه) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به تشریح روند برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا صدور قطعنامه شورای امنیت پرداخت.

عراقچی گفت که ظریف سه شنبه در جلسه علنی مجلس حضور خواهد یافت.

وی با اشاره به روز توافق گفت: در روز توافق اتحادیه اروپا مصوبه دیگری در شورای وزیران اتحادیه صادر خواهد کرد و تحریمهای یکجانبه را لغو خواهد کرد. در روز توافق دولت آمریکا اجرای تحریم های کنگره را متوقف خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: چهار تا شش ماه طول خواهد کشید که تحریم های اقتصادی رسما برداشته شود.

عراقچی با اشاره به تصویب برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل گفت: این یک دستاورد بسیار بزرگی است که شورای امنیت در اولین گام برجام را تایید می کند که متضمن غنی سازی توسط ایران است. به همان دلیلی که شورای امنیت، ایران را تحت فصل هفت منشور برده بود الان همان شورای امنیت قطعنامه ای را تصویب و برنامه غنی سازی ما را می پذیرد که ادامه یابد. امروز شورای امنیت برای اولین بار غنی سازی یک کشور در حال توسعه را پذیرفت.

وی ادامه داد: ایران با دست پر از فصل هفت منشور خارج می شود و این نشانگر عزت و اقتدار ایران است.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: بعد از 10 سال موضوع پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت خود به خود مختومه خواهد شد.

عراقچی گفت: در قطعنامه جدید ممنوعیت های تسلیحاتی به محدودیت تبدیل می شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بین قطعنامه و توافق اختلاف وجود دارد و نقض توافق نقض قطعنامه به حساب نمی آید. در بیانیه ای که امروز صادر کردیم تأکید شد که اگر مفاد قطعنامه لغو شود نقض قطعنامه است نه توافق.

وی تصریح کرد: ما درباره مسائل امنیتی و دفاعی خود حاضر به مذاکره هم نیستیم چه برسد به مصالحه.

عراقچی گفت: در مذاکره به آنها گفتیم به هر کس و هر جا لازم باشد اسلحه خواهیم داد و از هر جا بخواهیم اسلحه خواهیم گرفت و این را در مذاکره روشن کردیم. در هیچ کجای توافق اشاره ای به بحث تسلیحاتی و موشکی نمی بینید. حتی ذکر شده که مفاد برجام و قطعنامه دو چیز جداست.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: اگر در رابطه با حفظ امنیت ملی خود صلاح بدانیم هر کاری لازم بدانیم انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما برای حفظ و گسترش توانایی های دفاعی خود و حفظ استقلال و حاکمیت خود و کمک به متحدان منطقه ای خود برای مبارزه با تروریسم هر چه لازم بدانیم انجام خواهیم داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: در بیانیه امروز وزارت خارجه آمده است موشک های ما برای حمل سلاح های کشتار جمعی طراحی نشده است و از مقوله قطعنامه جدا هستند.

وی تصریح کرد: امنیت ملی و دفاع ما اولویت بر همه چیز دارد.

عراقچی درباره بازگشت پذیری گفت: بازگشت پذیری یک امر متقابل و بدیهی است. اگر طرف مقابل ما در لغو تحریم ها و تعهداتی که پذیرفته کوتاهی کرده و نقض کند، برای ما بازگشت پذیری هست و ما به شرایط قبل از توافق برمی گردیم و برعکس.

معاون وزیر خارجه افزود: وقتی شاکله تحریم فروریخت دوباره گذاشتن تحریم های سر جایش و شکل گرفتن ساختار تحریم کار آسانی نیست.

وی گفت: برخی از قسمت هایمان برگشت پذیری خیلی سریع است. ظرفیت غنی سازی در فردو خیلی سریع است، رآکتور اراک یک مقدار زمان بیشتری می برد. آنها می دانند که اگر ایران اراده کند به وضعیت سابق برگردد چگونه عمل خواهد کرد.

عراقچی ادامه داد: اگر شورای امنیت دوباره بخواهد قطعنامه صادر کند و تحریم ها را اعمال کند نیاز به اجماع پنج عضو دائم دارد.

وی درباره مکانیسم ماشه گفت: این مکانیسم حداقل 60 روز طول می کشد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه عنوان کرد: توافقی که به دست آمده نتیجه چند عامل است از جمله مقاومت مردم ایران در برابر فشارها و تحریم ها و همچنین سربازان، نظامیان، ارتش و سپاه ما که دشمن را از تهدید نظامی ناامید کردند و همچنین رهبری داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری و هدایت رئیس جمهور که در 2 سال گذشته مذاکرات را مدیریت کردند و کار به سرانجام رسید.

عراقچی ادامه داد: من ایرادات را نفی نمی کنم، زیرا توافقی است که متوازن و بده و بستان است. اینگونه نیست که ما به صد در صد خواسته هایمان رسیده باشیم و صد در صد هم به نفع طرف مقابل نیست. ولی به خواسته های اصلی، چارچوبها و خطوط قرمزمان رسیدیم.

وی گفت: در نبرد اراده ها ما پیروز شدیم و حرف ما به کرسی نشست.

معاون وزیر خارجه با اشاره به خاطره ای از روسای تیم های مذاکراتی مبنی بر اینکه ایرانی ها واقعا نابغه هستند و از شورای امنیت سازمان ملل چراغ سبز و مجوز برای غنی سازی خود پذیرفتند و ما به ازای آن تحریم هایشان را برداشتند، گفت: خط قرمزهای مقام معظم رهبری همه رعایت شده است. هیچ خدشه ای به برنامه موشکی و تسلیحاتی ما وارد نشده است.

عراقچی اضافه کرد: تحریم ها در صورتی برمی گردد که ما توافق را نقض کنیم.

وی گفت: امکان بردن مجدد ایران تحت فصل هفتم منشور به لحاظ تئوری هست ولی عملی نه.

معاون وزیر خارجه همچنین تصریح کرد: امنیت و ثبات خودمان را خودمان تامین می کنیم.

عراقچی از همه محققان و کارشناسان و تحلیلگران خواست که تصویر کلان را ببینند.

معاون وزیر خارجه در خصوص راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در توافق نقش برجسته ای به آژانس داده شده و این طبیعی است برای اینکه در ارزیابی نسبت به برنامه هسته ای کشورها، قاضی و داور آژانس است. ممکن است این قاضی به عدالت برخورد نکند ولی ما هیچ جایگزین دیگری نداریم.

وی ادامه داد: آنچه تلاش کردیم در توافق صورت گیرد این است که در قضاوت نسبت به عملکرد ایران در راستای برجام، قضاوت های آژانس هیچ وقت کیفی نخواهد بود بلکه کمی خواهد بود.

عراقچی اضافه کرد: اگر آژانس یا طرف مقابل دبه در آورده و تعهداتشان را نقض کنند، بازگشت ما به شرایط قبلی ممکن است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: روال قانونی تصویب توافق در ایران باید طی شود. اینکه این روال چگونه خواهد بود بنده اطلاعی ندارم. طبق مصوبه مجلس توافق را به مجلس ارائه می دهیم برای ارزیابی که این کار فردا (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس توسط آقای ظریف ارائه خواهد شد و بقیه با مجلس است که چه روالی را طی کند. این روال باید صورت گیرد و تصویب شود.

وی درباره عبارات لغو، تعلیق و توقف گفت: ما در توافق و قطعنامه کلمه تعلیق نداریم. آنچه داریم لغو است و توقف.

عراقچی عنوان کرد: هر زمان کنگره تحریم خود را لغو کرد ما پروتکل الحاقی را به مجلس می فرستیم که اگر مجلس خواست تصویب کند و در طول این مدت پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم.

وی درباره پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) نیز گفت: بیش از 10 سال است این موضوعات وجود دارد و ما و آژانس تلاش کردیم در این مدت این موضوع را حل کنیم. در 2 سال گذشته برای حل این راه حل هایی را پیدا کردیم. آنها گفتند یکسری دسترسی ها را به آژانس به افراد و محل ها بدهید که این راه حل پیشنهادی در تهران قابل قبول نشد و مذاکرات در این زمینه ادامه یافت. چارچوبی دو سال پیش بین ایران و آژانس صورت گرفت که قرار شد احیا شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: الان برای اینکه کار تسریع شود با آژانس گفته ایم حاضریم 11 پرونده ای که هست را روی میز بگذاریم و با هم بررسی کنیم. بازدید و بازرسی از امکان نظامی حتی به صورت دسترسی های مدیریت شده قرار نیست باشد. ما از اماکن نظامی خود مطمئن هستیم. ظرف چند ماه آینده می توان پی ام دی را فیصله داد.

عراقچی از همه مردم که یار و یاور مذاکره کنندگان بودند قدردانی کرد.

وی گفت: آنچه به ما روحیه می داد دعاهای مردم و اظهارات مقام معظم رهبری بود که در عرصه های این کارزار به ما روحیه و انرژی می داد. زبان قاصر است که بتواند تشکر کند که ایشان چنین القابی درباره ما به کار بردند. حمایت های ایشان بزرگترین روحیه بخش ما بوده و خاضعانه از ایشان تشکر می کنم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: اطمینان دارم اگر همین مسیری که طی کردیم همراهی و مقاومت و صبوری مردم و همراهی مسئولان و ایستادگی ارتش و سپاه و انسجام ملی همه وجود داشته باشد مسیر که قطعا آسان نخواهد بود، طی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=16035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.