• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

عراقچی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو:تیم مذاکره‌کننده خطوط قرمز تعیین شده هرگز عدول نمی‌کند./پروتکل الحاقی برای ما جزو خطوط قرمز نبود.

  • کد خبر : 13247
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱:۳۴
عراقچی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو:تیم مذاکره‌کننده خطوط قرمز تعیین شده هرگز عدول نمی‌کند./پروتکل الحاقی برای ما جزو خطوط قرمز نبود.

به گزارشسرویس سیاسی “کانون سبحان”؛ “سیدعباس عراقچی” عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 4 خرداد ماه به بررسی آخرین موضوعات مذاکرات هسته ای پرداخت. در ابتدای این برنامه وی اظهارداشت: برای بنده جای بسیار خوشحالی است که موضوع هسته‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کشور […]

eeeeبه گزارشسرویس سیاسی “کانون سبحان”؛ “سیدعباس عراقچی” عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 4 خرداد ماه به بررسی آخرین موضوعات مذاکرات هسته ای پرداخت.
در ابتدای این برنامه وی اظهارداشت: برای بنده جای بسیار خوشحالی است که موضوع هسته‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کشور ما با آن مواجه است این قدر وسیع و گسترده مورد توجه مردم و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و آنقدر درباره آن بحث می‌شود و به عنوان یک دغدغه ملی درباره آن گفتگو صورت می‌گیرد که این نشان دهنده رشد و بلوغ سیاسی جامعه ماست که ظرفیت مباحثه و گفتگو در خصوص مهم‌ترین موضوعی که با امنیت ملی و منافع ملی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند را به این شکل گسترده پیدا کرده و مباحث این قدر باز شفاف و گسترده بیان می‌شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد: قطعاً این موضوع به ارتقاء و کیفیت بحث‌ها کمک می‌کند ضمن این که صدا و سیما در این خصوص نقش بسیار خوبی را با برگزاری مناظره‌ها و گفتگو ایفا کرده است.
در جلسه دیروز غالب نمایندگان از مباحث مطرح شده رضایت داشتند
عراقچی اضافه کرد: البته ممکن است در این حین بداخلاقی‌هایی هم صورت گیرد و قاعده کار رعایت نشود که البته این موضوع طبیعی است که هر چقدر بلوغ سیاسی جامعه بیشتر شود بداخلاقی‌ها کمتر خواهد شد و محیط سالم‌تری برای مباحثه به وجود می‌آید.
وی در ادامه به حضور تیم مذاکره کننده هسته ای کشور در روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ما مرتب پس از انجام هر مذاکره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا می‌کردیم و خدمت نمایندگان عضو این کمسیون گزارش می‌دادیم که این بار درخواست نمایندگان این بود که این گزارش در صحن عمومی مجلس و در یک جلسه غیرعلنی برگزار شود.
عراقچی افزود: جلسه غیر علنی مشخصات خود را دارد با این فرض که صحبت‌ها در بیرون جلسه منعکس نمی‌شود فرصت راحت‌تری را فراهم می‌کند تا گفتگوها آرام‌تر صورت گیرد و جلسه دیروز هم به همین شکل بود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور یادآور شد: در جلسه روز گذشته 4 نفر از نمایندگان مجلس از فراکسیون‌های مختلف از مخالفان و موافقان دیدگاه های خود را بیان کردند و دکتر ظریف و بنده نیز نکاتی را خدمت نمایندگان عرض کردیم. در مجموع احساس می‌کنم که رضایت غالب نمایندگان وجود داشت.
عراقچی در ادامه این گفتگو در خصوص موضوع بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشور نیز اظهار داشت: از آن جایی که موضوع بازرسی و دسترسی آژانس به افراد، مراکز و اسناد یک موضوع بسیار حساسی است و خیلی از دوستان و منتقدین با حساسیت زیادی به عنوان خط قرمز با آن برخورد کردند، لازم است که به تشریح خطوط قرمز بپردازند.
تیم مذاکره‌کننده بر اساس دستورالعمل‌ها و خطوط قرمز تعیین شده حرکت کرده و هرگز از آن‌ها عدول نمی‌کند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور اضافه کرد: به خاطر شبهاتی که ایجاد شده و ممکن است با یک نگرانی عمومی ایجاد شده باشد لازم می‌دانم کلیتی را عرض کنم و آن این است که دیپلمات‌ها در کلیت خودشان و مذاکره کنندگان در هر حوزه ای، این‌ها کسانی هستند که دقیقاً مطابق دستورالعمل‌های خود رفتار می‌کنند به این معنی که در هر مذاکره و در هر گفتگویی که هر فرستاده و سفیری که برای مذاکره می‌رود مأمور است به این که یک سری دستورالعمل‌های مشخصی را اجرا کند و از خود اختیار خاصی ندارد مگر این که یک قدرت مانوری در برخی جزئیات، محدوده و نوع بیان مطالب باشد ولی دستورالعمل‌ها خطوط قرمز و چارچوب‌ها دقیقاً برای دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان تعریف می‌شود.
یک شورایی زیر نظر رئیس جمهور مسئول طراحی و چگونگی مذاکرات است
وی یادآور شد: همان طور که مستحضر هستید که موضع هسته ای یک موضوع بسیار حساسی است و مطابق با منافع ملی و امنیت ملی کشور است چارچوب‌ها ، اصول و خطوط قرمزی وجود دارد که بسیار مهم هستند و مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی که داشتند اشاره کردند که خطوط قرمز و چارچوب‌ها تحت نظر ایشان تدوین و طراحی می‌شود و البته جزئیات واگذار می‌شود به کسانی که در صحنه هستند که در این جا یک شورایی وجود دارد که برای طراحی عملیاتی مذاکرات و تدوین دستورالعمل‌ها شکل گرفته که افرادی هستند که توسط مقامات عالی در این شورا تعیین شدند و این‌ها تحت نظر مستقیم خود رئیس جمهور بر مذاکرات نظارت دارند لذا  دستورالعمل‌ها ، چارچوب‌ها و خطوط قرمز توسط این شورا مشخص و به تیم مذاکره کننده ابلاغ می‌شود ما در صحنه عمل موظف به اجرای این‌ها هستیم.
عراقچی تصریح کرد: البته ممکن است چارچوب‌ها و خطوط قرمز بسته به شرایط و یک دوره زمانی برخی خطوط جا به جا شوند که این مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و دوباره به تیم مذاکره کننده ابلاغ می‌شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور تاکید کرد: ما دقیقاً در همین چارچوب‌ها حرکت کردیم و در آینده نیز خارج از این چارچوب عمل نخواهیم کرد.
یکی از اصول تعیین شده مربوط به اطلاعات امنیتی کشور است که بر رعایت آن تاکید داریم
وی اظهار داشت: یکی از این چارچوب‌ها و اصول نحوه بازرسی‌هاست که این موضوع ارتباط مستقیم با اطلاعات کشور پیدا می‌کند و در خیلی از موارد مربوط به اطلاعات سری و ارزشمند کشور است که نباید به آسانی به دست کسی بیفتد.
عراقچی تاکید کرد: از ان جا که برنامه هسته ای ما برنامه ای کاملاً صلح آمیز و در چارچوب قواعد ام پی تی لذا ما هیچ نگرانی از شفاف سازی، نظارت و بازرسی‌ها نداریم چرا که هیچ چیز برای پنهان کردن نیست.
برنامه هسته ای ما کاملاً صلح آمیز است و ما با بازرسی و نظارت مشکل نداریم اما با سوء استفاده از بازرسی‌ها مقابله خواهیم کرد
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور تصریح کرد: ما تحت نظارت آژانس فعالیت می‌کنیم و آژانس به عنوان یک مرجع بین‌المللی در خصوص صلح آمیز بودن برنامه ما قضاوت می‌کند که ما به طور اصولی در این راستا مشکلی نداریم اما ما با سوء استفاده از نظارت‌ها مشکل داریم.
وی تاکید کرد: برنامه ما برای نظارت در چارچوب قواعد بین‌المللی و نظام‌هایی است که وجود دارد ولی اجازه نخواهیم داد که از این نظارت‌ها سوء استفاده شود.
عراقچی تاکید کرد: قطعاً دسترسی به اطلاعات مهم کشور برنامه شناسایی دانشمندان کشور به منظور اطلاع از برخی سیاست‌های کشور اجازه داده نخواهد شد و این یکی از خطوط قرمز بسیار پررنگ ماست.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور یادآور شد: دستوری که ما داشتیم این است که ما در چارچوب نظام‌های شناخته شده و متعارف بین‌المللی نظارتی با آژانس همکاری داریم و در همین چارچوب نسبت به مسائل نظارتی و دسترسی‌ها با آژانس همکاری می‌کنیم که یکی از این چارچوب‌های متعارف بین‌المللی پروتکل الحاقی است.
تشریح پروتکل الحاقی
وی در تشریح پروتکل الحاقی اظهار داشت: پروتکل الحاقی پروتکلی در تکمیلی ان پی تی است و ان پی تی قاعده ای است برای کنترل اشاعه هسته ای و کشورهایی که متعهد به ان پی تی می‌شوند موافقت نامه ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان موافقت نامه پادمان امضا می‌کنند.
عراقچی تاکید کرد: از آن جا ان پی تی و معاهده پادمان نقایصی در امر بازرسی‌ها داشت پروتکل الحاقی نوشته شد تا یک سری بازرسی‌ها و دسترسی‌های گسترده تری برای آژانس ایجاد کند که این پروتکل توسط همه کشورها در کنفرانس خلأ سلاح ژنو امضا شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه رویکردی وجود دارد که از بازرسی‌ها به شکلی که در گذشته سوء استفاده شد، سوء استفاده نشود، گفت: ما با نظارت‌ها و بازرسی‌ها مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در خصوص سوء استفاده‌ها از نظارت‌ها بازرسی است که منجر به شناسایی دانشمندان ما شود و همان واقعیتی که قبلاً تکرار شد تکرار شود.
وی اظهار داشت: همان طور که گفته شد در چارچوب پروتکل الحاقی که یک نظام متعارف بین‌المللی است و 124کشور در حال حاضر آن را اجرا می‌کنند که این امر نشان می‌دهد که این نظام یک نظام متعارف نظارتی است شیوه‌هایی پیش بینی شده که سوء استفاده از نظارت و بازرسی‌ها صورت نگیرد.
عراقچی ادامه داد: ما باید دقت کنیم که این راه‌هایی که پیش بینی شده دقیقاً رعایت شود و این که ممکن است در گذشته این نکات رعایت نشده باشد و اطلاعاتی از داخل مراکز ما به دست بازرسان افتاده باشد قطعاً نقطه ضعفی است که باید به آن دقت کنیم تا هیچ سوء استفاده از اطلاعات صورت نگیرد و اطلاعاتی از مراکز ما خارج نشود که این موضوع دغدغه و نگرانی ماست و باید سعی کنیم تا هیچ سوء استفاده صورت نگیرد لذا قواعدی وجود دارد که همه کشورها آن را رعایت می‌کنند و ما هم باید بر این استانداردها کاملاً مسلط باشیم و اجازه ندهیم که از بازرسی‌های سوء استفاده صورت گیرد.
پروتکل الحاقی به عنوان یک رژیم متعارف بین‌المللی جزء خطوط قرمز ما نبود
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور یادآور شد: پروتکل الحاقی به عنوان یک رژیم متعارف بین‌المللی برای ما جزء خطوط قرمز نبود و از همان ابتدا با توجه به متعارف بودن این رژیم به ما اجازه پذیرفته شده پروتکل الحاقی داده شد و این مورد به عنوان یکی از مواردی که می‌توانست مورد توافق قرار گیرد جزء دستورالعمل‌های ما بود البته همان طور که عرض شد ممکن است خطوط قرمز جا به جا شود و در مقطعی این موضوع قابل پذیرش باشد یا در مقطعی قابل پذیرش نباشد ولی در حال حاضر دستورالعمل‌های ما تغییر نکرده و پروتکل الحاقی برای ما قابل پذیرش است.
وی تاکید کرد: در پروتکل‌های الحاقی دسترسی به سایت‌های غیر هسته ای وجود دارد.
عراقچی در ادامه در پاسخ به این سؤال که مجلس در دوره ای دسترسی‌های فراتر از موافقت نامه پادمان را منع کرده است و این موضوع را شما چه طور ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: هنوز چیزی پذیرفته نشده و قاعده مجلس نیز هنوز بر سر جای خود باقی است ولی اگر به توافق رسیدیم طبعاً این موضوع  منوط به نظر مجلس است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور تاکید کرد: ما مأمور به مذاکره هستیم و هنوز توافقی صورت نگرفته ولی اگر به توافق رسیدیم باید نظر مجلس گرفته شود و این روال قانونی اصلاح شود.
وی اظهار داشت: در مذاکره پذیرش پروتکل الحاقی یکی از مواردی است به ما اختیار داده شده تا ما بپذیریم ضمن این که در توافق ژنو یکی برنامه اقدام مشترک نیز گفته شده بود که توافق نهایی پروتکل الحاقی هم یکی از المنت ها خواهد بود ولی منوط به اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی  یعنی در توافق نامه ژنو این موضوع خیلی به  صراحت ذکر شده و این موضوع در بیانیه نهایی هم همین طور خواهد بود.
عراقچی اظهار داشت: پروتکل الحاقی چه داوطلبانه و چه بعد از تصویب نهایی منوط به نظر مجلس و منوط به طی روال‌های قانونی است و ما به عنوان مذاکره کننده دولت نمی‌توانیم از طرف مجلس چیزی را قول دهیم بنابراین  برای این که خیال همه راحت شود بنده این جا عنوان می‌کنم که هیچ چیزی غیر از روال قانونی خود پذیرفته نخواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور اظهار داشت: فرض کنید که این روال‌ها طی شده و پروتکل الحاقی پذیرفته شده است که در پروتکل الحاقی در خصوص سایت‌های غیر هسته ای که ممکن است شامل مراکز نظامی هم باشد اما این دسترسی‌ها مدیریت شده است.
ادامه خبر را در منبع خبر مشاهده نمایید.
لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=13247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.