• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

ماه گرفتگی در ساعت 4:37 دقیقه بامداد فردا /واجب شدن خواندن نماز آیات برای مردم

  • کد خبر : 17753
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
ماه گرفتگی در ساعت 4:37 دقیقه بامداد فردا /واجب شدن خواندن نماز آیات برای مردم

به گزارش “کانون سبحان”؛ حجت‌الاسلام علی موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، گفت: ماه گرفتگی در بامداد روز دوشنبه(6 مهر) ساعت 4:37 دقیقه شروع می‌شود و در ساعت 5:41 تمام ماه می‌گیرد و به اصطلاح، ماه‌گرفتگی کلی شروع می‌شود، در این زمان در تهران […]

13910429000039_PhotoAبه گزارش “کانون سبحان”؛ حجت‌الاسلام علی موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، گفت: ماه گرفتگی در بامداد روز دوشنبه(6 مهر) ساعت 4:37 دقیقه شروع می‌شود و در ساعت 5:41 تمام ماه می‌گیرد و به اصطلاح، ماه‌گرفتگی کلی شروع می‌شود، در این زمان در تهران حدود 15 دقیقه به طلوع آفتاب مانده که ماه کاملاً‌ می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شروع باز شدن ماه در تهران و بسیاری از مناطق ایران دیده نمی‌شود، چون ساعت 6:53 ماه شروع به باز شدن می‌کند _ در این هنگام خورشید طلوع کرده است _ همچنین در نقاط شرقی ایران از جمله استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان، بسیاری از مناطق استان کرمان شاهد ماه گرفتگی کلی نخواهند بود. چون در آن زمان خورشید برای این شهرها طلوع و ماه غروب خواهد کرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: برای حدود دو سوم کشور ایران این ماه‌گرفتگی به صورت کلی اتفاق می‌افتد و از آنجا که ماه‌گرفتگی، کلی است اگر کسی متوجه نشود و بعد از اتمام ماه‌گرفتگی دریابد که ماه‌گرفتگی رخ داده باید نماز آیات را به صورت قضا بخواند.

موحدنژاد ابراز داشت: اغلب فقها می‌گویند از زمانی که ماه می‌گیرد تا زمانی که شروع به باز شدن می‌کند می‌توان نماز آیات را در زمان مقرر شده به نیت ادا خواند هرچند خود فرد شاهد ماه‌گرفتگی نباشد و آن را با چشم رؤیت نکرده باشد. ماه در تهران خیلی دیر شروع به باز شدن می‌کند یعنی در ساعت 6:53 دقیقه و در واقع شهروندان تهرانی حدودا یک ساعت بعد از طلوع آفتاب برای خواندن نماز آیات ماه‌گرفتگی فرصت دارند.

وی گفت: کسانی که به محاسبات نجومی اطمینان دارند کافی است و دیگر نیازی به مشاهده ماه‌گرفتگی ندارند. البته چون ماه ارتفاع کمی با زمین دارد ممکن است موانعی درافق از جمله ساختمان‌های بلند یا کوه وجود داشته باشد که برخی از افراد نتوانند ماه را ببینند بنابر این همین که به محاسبات اطمینان دارند کفایت می‌کند و می‌توانند نماز آیات را بخوانند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=17753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.