پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵

حجت الاسلام موسوی: مساجد همواره مورد حرکت های مهم و اساسی بوده اند. موسوی کانون مساجد

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های  فرهنگی وهنری مساجد استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در خرم آباد، گفت: مسجد محل عبادت، بندگی و محل اجتماع و وحدت جهان اسلام است. وی، با اشاره به کارکرد های مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مساجد همواره […]

۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان در لرستان 2016-08-21_021356

به گزارش«کانون سبحان» به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان، امروز(۲۷ مرداد) درجمع خبرنگاران، گفت: مهلت ثبت نان اینترتی در جشنواره قرآنی مدهامتان تا ۳۱ مرداد تمدید شده است. وی افزود:  تاکنون  حدود ۴۰۰نفراز اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به […]

کد خبر:917 | بازدید: 120
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۷:۲۱ ب.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب

متن کامل سخنرانی مراسم سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله ماشاالله مروجی

ویژه نامه مروج دین:: متن کامل سخنرانی حضرت حجت الاسلام الله رضا اکبری-سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله ماشاالله مروجی-تیرماه ۹۲ مسجد جامع کوهدشت به گزارش کانون سبحان /ایشان در ابتدای فرمایشات خود روایتی را از وجود مبارک امام صادق(ع) که در کتاب شریف (بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ ) می باشد […]

ویژه نامه مروج دین::

متن کامل سخنرانی حضرت حجت الاسلام الله رضا اکبری-سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله ماشاالله مروجی-تیرماه ۹۲ مسجد جامع کوهدشت

به گزارش کانون سبحان /ایشان در ابتدای فرمایشات خود روایتی را از وجود مبارک امام صادق(ع) که در کتاب شریف (بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ ) می باشد را ایراد کردند و فرمودند در روایتی است به این شرح : عن ابی عبدالله(ع) قال خرج حسین بن علی(ع) علی اصحابه: امام صادق می فرماید :[…]

ویژه نامه مروج دین::

متن کامل سخنرانی حضرت حجت الاسلام الله رضا اکبری-سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله ماشاالله مروجی-تیرماه ۹۲ مسجد جامع کوهدشت

به گزارش کانون سبحان /ایشان در ابتدای فرمایشات خود روایتی را از وجود مبارک امام صادق(ع) که در کتاب شریف (بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ ) می باشد را ایراد کردند و فرمودند در روایتی است به این شرح  : عن ابی عبدالله(ع) قال خرج حسین بن علی(ع) علی اصحابه: امام صادق می فرماید :حضرت أبا عبدالله(ع) به میان اصحابش تشریف آوردند و این جملات نورانی را بر زبان جاری کردند،فرمودند: «أَيهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلا لِيعْرِفُوهُ – فرمود: ای مردم خدای متعال بندگان را خلق نکرد مگر برای  اینکه اینها عارف بشوند  اینها خدا را بشناسند هدف از خلقت شناخت و دل به خدای متعال است چرا بشناسند ؟فرمودند:     فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ  – تا وقتی خدا را شناختند در مقابل عظمت خدای متعال سر تسلیم و خضوع فرود بیاورند و خدا را عبادت بکنند؛چرا خدا را عبادت بکنند؟ خدا چه نیازی به عبادت ما بندگان ضعیف و ناتوان دارد؟ می فرماید نیاز خدا نیست نیاز شماست، فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَن سِوَاهُ»؛ وقتی خدا را شناختند و خدارا عبادت کردند  به واسطه عبادت خدا از عبادت غیر خدا مستغنی می شوند.کسانی که خدا شناس هستند،تملق دیگران را نخواهند کرد ،کسانی که خدا شناس باشند در مقابل قدرت های قهّار ظاهری،در مقابل آمریکا، در مقابل دشمنان اسلام سر تعظیم فرود نخواهند آورد،در مقابل مشکلات این ها،کمرشان خم نخواهد شد،، فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَن سِوَاهُ»؛ وقتی که خدا را عبادت کردند به واسطه عبادت خدا،از عبادت غیر خدا مستغنی می شوند ، کسانی که خدا را نشناسند،خدا را عبادت نخواهند کرد،کسانی که خدای متعال  را عبادت نکنند ،عبادت غیر خدا را قطعا خواهند کرد، فرمود:

 

سیه رویی ز ممکن در دو عالَم*** جدا،هرگز نشد، والله اعلم(شیخ محمود شبستری)

 

 

ماهمه بنده ایم،مابنده ایم !،ما خدا نیستیم،این بنده اگر خدا را عبادت نکند در مقابل پول ،سر خم خواهد کرد،در مقابل صاحبان زر و زور ،احساس خضوع و  خشوع  خواهند کرد.

حضرت ابا عبد الله حسین(ع) فرمود: النّاسُ عَبيدُ الدُّنْيا ،مردم بندگان دنیا هستند.( بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۳ .) اگر این روحیه عبادت ،روحیه بندگی در مردم ایجاد نشود،اینها نقاط ضعفشان بسیار زیاد خواهد شد ،تکیه گاه نخواهند داشت،در مشکلات کم خواهند آورد،وقتی با مشکلی مواجه می شوند چون تکیه گاه ندارند،احساس بی پناهی می کنند،احساس نا امیدی می کنند،اینهایی که دنیا به چشمشون تیره و تار می شود،به بن بست می رسند،خودکشی می کنند،اینها افراد بی پناه اند،این ها کسانی اند که خدا را به خدایی نشناخته اند،این هایی که قدرت ریسک کردن ،در مسیر زندگی پیدا نمی کنند؛ جرأت نمیکند جوان است؛ازدواج بکند،میگه از کجا بیاورم با  این تورم،با این همه خرج های گران؛اینها بخاطر این است که پایش محکم نشده است به اعتقاد به خدا، در قرآن کریم می فرماید: إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ( سوره محمد آیه ۷) اگر شما خدا را یاری کنید ،خدا شما را یاری خواهد کرد.قدم های شما را مستحکم خواهد نمود، در جایی دیگر فرمود: إِن يَنصُرْكُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَكُمْ  (سوره آل عمران آیه ۶)  اگر خدا شما را یاری کند هیچ قدرتی شما را مغلوب نخواهد کرد، شما پیروز میدان های مختلف علمی ،اقتصادی،تربیت فرزند،تعامل با همسر،تعامل با همسایگان،با همکاران،در کار اداری،در کارها و فعالیت های علمی خواهید شد،جایی نخواهد ماند که شما با اتکال به خدای علیم،خدای قادر متعال آن جبهه را فتح نکنید هر جایی که شما با مشکل مواجه می شوید این اعتقادتان ضعیف شده است؛بنده در همان ایامی که شهید سرافراز اسلام ،شهید صیاد شیرازی  به شهادت رسیده بود یکی از همرزم های  شهید،تشریف آوردند به آن مدرسه علمیه ای که مشغول تحصیل بودیم. خاطره را گفتند از شهید صیاد شیرازی؛ فرمودند : وقتی که در جبهه ها کار به جاهای باریک می کشید،وقتی گره در کار می افتاد،قدرت و تصمیم گیری نظامی مشکل می شد،این شهید سرافراز با بن بست مواجهه می شد،موقعیت هایی پیش می آمد که نمی داسنت که چه کند و از این مخمصه خارج شود،وقتی مشاوره ها و مشورت ها به جایی نمی رسید،یک دفعه می فرمود:آقایون از سنگر بفرمایید بیرون!یک ساعت خلوت می کرد،لامپ رو خاموش می کرد،یک حالت معنوی پیدا می کرد،اتصال را برقرار می کرد با خدای متعال،وقتی از سنگر بیرون می آمد،می دیدیم از بس گریه کرده،و سر به خاک گذاشته،اثر مهر بر پیشانی،چشم های سرخ شده از گریه،بعد بیرون می آمدند،یک تصمیمی،یک دستوری می دادند،راه باز می شد،محور باز می شد،من یکبار از ایشون سؤال کردم: این رو هم رزم شهید صیاد شیرازی نقل می کردند،گفتم آقا ان چه بساطی است،معمولا فرماندهان در یک مسئله ای مشکل پیدا می کنند،شورای جنگ تشکیل می دهند،این چه روشی است،که شما دارید ایجاد می کنید،ایشان گفتند:روایت داریم از رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، می فرماید:من کان لله کان الله له  . کسی که برای خدا حرکت کند ،برای خدا باشد،خدا برای اوست.(بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۷۹، ص ۱۹۷ ) .اگر خدا با کسی باشد شکست معنا نخواهد داشت،وقتی ما با مشکل مواجهه می شویم ،این نشان از این می دهد،که آن اتصال ما به خدای متعال  اتصال ،اتکاء ما به خدای متعال،معرفت ما نسبت به خدای متعال،کم شده وقتی ابراز خضوع و خشوع در مقابل خدای متعال می کند می گوید،فکری به ذهن من می آید،واین محور ها باز می شوند،این روشی است که علمای بزرگوار به این سربازان و سرداران اسلام آموخته اند،ایشان پرورش یافته ی یک عارف به تمام معنا مثل حضرت آیت الله بهاءالدینی (ره) بود.

این مجلسی که بعد از گذشت سه سال از وفات این عالم ربانی حضرت آیت الله مروجی(ره) با این شکوه،و عظمت برگزار شده ،برای چی برگزار می شود؟ برای این است که ما این زندگی این افراد پاک و مومن و عالمان ربانی را بازخوانی بکنیم ،رمز آن آرامش ،آن موفقیت ها،این همه محبوبیت،؛ طرف می بینی در یک خانواده ای که دو سه تا بچه دارند  پدر در آنجا محبوبیت ندارد ،چه شده است،که بعد این چند سال از عمر شریف این حضرت آن حضرت این همه محبوبیت در بین مردم است.این همه مردم این عالم را می ستایند.تمجید می کنند.این به خاطر چیست؟ من دو سه روایت را خدمت عزیزان عرض می کنم،در روایت وارد شده است،رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند: یقول الله عز و جل : فرمودند خداوند متعال می فرماید: و عزتي و جلالي  به عزت و جلالم سوگند و عظمتي  به عظمتم سوگند و كبريائي و نوري و علوّي و ارتفاع مكاني،به نورم سوگند ،به بلندی مقامم سوگند،(  اصول کافی، ج ۲ ، ص ۲۲۵ ،ح ۲ .) ؛این همه قسمِ خداوند متعال برای بندگان،حتما یک مسئله مهم را خداوند می خواهد بیان بفرمایند.


 

مسئله مهم این است! و رمز موفقیت عالمانی مثل عالم ربانی حضرت آیت الله مروجی(ره) در همین نکته است. فرمودند: ،‌لا يُؤثرُ عبد هواه علي هواي الاّ شتتّ عليه امره هیچ بنده ای خواسته خودش را بر خواسته من ترجیح نمی دهد مگر این که کار هایش را در هم می پیچانم،سردرگم می شود،طرف نمی داند،مشکل دارد، مرتب مشکل برایش پیش می آید،دست برای هر کاری می برد می بینند در این کار مشکل ایجاد شد، در مسائل اقتصادی در مسائل ازدواج،درمسائل تربیت فرزند،در روابط اجتماعی هر کجا این می رود این با گیر مواجهه می شود، فرمود: هرکسی خواسته خودش را بر خواسته من ترجیح بدهد کارهایش را در هم می پیچانم.اُمورش را متشکک می کنم، فرمود : ،‌و لَبَّستُ عليه دنياه دنیا برای او شبهه ناک می شود،دنیا برای او یک معمای لاینحل می شود.

و شغلت قلبه بها  دل این رو مشغول به دنیا می کنم.مرتب فکرش در این است که چه چیز گران شد و چه چیز ارزان شد.فلان سرمایه ام در فلان جا؛ ورشکسته شده ام؛قیمت دلارپایین آمد،قیمت دلار بالا رفت،فکرش روی این مسائل است. وبعد فرمودند: ،‌و لم اؤته منها الاّ ما قدّرت له  خیلی تلاش می کند برای دنیا ، ولی همان مقداری  که خودم مقدر کردم در نهایت همان را به او می دهم.منتها با جان مرگی،باذلّت ،اضطراب باحقارت،بانگرانی؛ وبعد فرمودند: و عزتي و جلالي  به عزت و جلالم قسم،و عظمتي و كبريائي و نوري و علوّي و ارتفاع مكاني ،‌لا يؤثر عبد هواه علي هواي الاّ شتتّ عليه امره ،‌و لبّست عليه دنياه و شغلت قلبه بها ،‌و لم اؤته منها الاّ ما قدّرت له ،‌و عزّتي و جلالي و عظمتي و نوري و علوّي و ارتفاع مكاني ،‌لايؤثر عبد هواي علي هواء الاّ استحفظته ملائكتي فرمود: هرکسی خواسته  من را که خدا هستم بر خواسته خودش ترجیح بدهد . فرشتگانی را مأمور حفاظت از او می گزارم،در زمان جنگ می بینی این آرام است،در مواقع بحرانی می بینی این آرام است،در بدر می بینی آرام است،در زمانی که همه مضطرب اند نگرانند ،این آرامش دارد،گویا کسانی از او حفاظت می کنند؛گویا نیست !حفاظت می کنند! فرشتگان الهی مأمور حفاظت او می شوند، و كفّلت السماوات و الارضين رزقه  تمام آسمان ها و زمین را مأمور می کنم که رزق این را کفالت بکنند. حضرت آیت الله مروجی(ره) چقدر فعالیت اقتصادی می کرد،کجا سرمایه گزاری کرد،چند باب منزل و چند دهنه مغازه داشت،در کدام شرکت سهام خریداری کرده بود،؛  چرا این همه آرامش؟چرا این همه اطمینان؟چرا این همه اطمینان به خدای متعال؛ می فرماید: من آسمان ها و زمین را متکفل روزی او می کنم،مگر این ها اسباب خدا نیستند،مگر این ها جنود خدا نیستند لله جنود السماوات والارض (سوره فتح آیه ۷)

 

جمله ذرات زمین و آسمان لشگر حقند، پیدا و نهان***

 

ما به دریا حکم طوفان می دهیم،***

 

 ما به ابر و موج فرمان می دهیم،***

 

آتش ما سوخت ،هرجا ،هرچه سوخت،***

 

 سوزن ما دوخت ،هر جا ،هرچه دوخت***

 

مگر این ها سربازان خدا نیستند،این سرباز ها می شوند خادم این فرد، فرمودند: و كنت له من وراء تجاره كل تاجر افراد تاجرند تجارت می کنند من پشت این تجارت این ها روزی این ها را هم می رسانم،این دارد زحمت می کشد روزی این رامی رسانم،همین را مأمور می کنم روزی این را بیاید بدهد، با عزت؛ ،‌وأتته الدّنيا و هي راغمه . دنیا به نزد او می آید در حالی که دنیا در مقابل او خاضع است،خاشع است،خاکی است،دنیا سرکش نیست،رام تو می شود،شما نگاه بکنید این مجلس تشریفات نیست،این ها برای این است که ما طلبه ها یاد بگیریم،باید چگونه بندگی خدا بکنیم، گفت:

 

 

 

 

تو بندگی چو گدایان به‌شرط مزد مکن***

که خواجه خود، منش{روش} بنده‌پروری داند ***

(حافظ شیرازی)

 

تو برای خدا کار کن،خدا می تواند به کار تو ،برکت بده، حوزه علمیه ای دائر بکنی،شاگردان متعددی تحویل جهان اسلام بشود،این ها هر روایتی بخوانند تو در کار این ها سهیمی،شریکی،نه پولی می خواهد داشته باشی،نه قدرتی،نه مکنتی ،نه به جایی تکیه بکنی،نه تملق کسی را بکنی،تو را عزیزانه ،مقتدرانه،حمایت می کنم،آرامش می دهم ،رزق تو را تأمین می کنم،این رمز موفقیت این عالم ربانیست،فرمودند: اگر کسی برای دنیا کار بکند ،درس می خواند،می آید،قال صادق(ع) و قال باقر(ع) هم ممکن است بخواند،یا فیزیک می خواند،یا شیمی می خواند، درس بخواند و فعالیت بکند برای دنیا؛امام صادق(ع) فرمود: مَن اَصبَح و اَمسَی و الدُّنیا اَکبرُ هَمِّه جعل اللهُ تعالی الفقرَ بینَ عَینَیه  کسی که شب و روز را بگذراند، در حالی که هم و غم او دنیاست، فکر این است که کدام مسئولیت را بگیرد که پول بهتری را به دست بیارد.یک شغلی داشته باشد که پول بهتری  دارد،مرتب دنبال مادیات؛ خداوند می فرماید: این مهر ذلت فقر را روی پیشانی او می زنم،این مرتب فقر می بیند،ممکن است میلیاردر  هم باشد،ولی ممکنه به پول خرد،دست یک پیرزن هم ،تملق داشته باشه،خداوند مهر ذلت را در بین پیشانی او قرار داده است،. و شتّتَ اَمرَه امرش را متشتت می کنم؛گران ،درهم و برهم،زندگی خراب، حال منقلب،افکار پریشان، و لم یَنل من الدنیا الا ما قَسَم الله له به دنیا هم جز به آنچه روزی اش داده نمی رسد و من اَصبَح و امسی و الآخرةُ اکبرُ همِّه جعل الله تعالی الغِنی فی قلبه و جَمع له امرَه  کسی که تلاشش برای آخرت باشد خدا کارهایش را ردیف می کند،همین  طور کار هایش مرتب است. (کلینی،اصول کافی، ج ۲، ص ۳۱۹، ح۱۵ )


 

 

ماتوفیق پیدا کردیم در این چند سالی که  خدای متعال توفیق خدمت گذاری به ملت عزیز شهرستان کوهدشت داد،به محضر این عالم بزرگوار جهت عرض ادب می رسیدیم،حقیقتا این آرامش را با کل دنیا نمی شود خرید،در وقتی که قم تشریف داشتند،یک بار خدمت این بزرگوار ،منزل آقا زاده شان شرف یاب شدیم،آن حالی که دیگر  آثار مرگ نمودار شده، تمام قوت و سلامت و جوانی گرفته شده،پیرشده ، مرتب باید قرص و از دکتر و از این قبیل استفاده بکند، عرض کردم که حاج آقا حالتان چه طوره؟ با یک آرامش می گفت: الحمد لله رب العالمین  . به به!حالمون خوب است چی از این بهتر، وقتی که ایشان افتاده بودند و پایش شکسته بود، بینی و بین الله خدمت ایشان رسیدم ،کوچکترین  اثری از نارضایتی درچهره ایشان نبود،آرامش ؛  با چه چیز می شود این ها را خرید.

 بعد از آن طرف برای دیگران یعنی همه مردم، دو بعد می شود در  نظر گرفت: یکی اینکه انسان به اینها نگاه بکند به عنوان کسانی  که عزت و ذلت من در دست این هاست،روزی من در دست این هاست،اگر کسی این گونه به مردم نگاه کند در واقع مردم را جای خدا گذاشته است، عزت دست خداست، قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ  خدایا خیر به دست توست ،هرکه را بخواهی عزیز می کنی ،هرکه را بخواهی ذلیل میکنی خیر در دست توست ،إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (سوره آل عمران آیه ۲۶) .

 

ولی کسی که به مردم به این گونه نگاه بکند،خدا پرست نیست،مردم پرست است،مردم ،سالار اویند،مردم به او فرمان می دهند،در مقابل قدرت ها نمی تواند احساس خضوع نکند، حضرت امیر المومنین (ع) فرمودند: مردمی که بنده دنیا هستند ،وقتی این دنیا را دست هرکسی ببیند،در مقابل او مثل یک حیوانی که دم می جنباند در مقابل او،احساس خضوع و ذلت ،مسکنت می کند، خدای متعال می فرماید:کسی که برای آخرت کار بکند ،دلش را آرام می کنم،دنیا را خوار دست او می کنم، فرمود: کسی به فقه،به مقام درک صحیحی از دین نخواهد رسید،امیر مومنان علی (ع)  فرمودند: از رسول مکرم اسلام(ص) نقل می کنم، حضرت پیغمبر (ص) فرمودند: یا أباذر  ای اباذر لا یفقه الرجل كل الفقه حتی یری الناس أمثال الأباعر   فرمود:  ای اباذر آدم  به مقام فقه نخواهد رسید مگر اینکه مردم را مثل شتر ببیند. (بحارالأنوار ۸۴ ۷۴ باب ۴)    یعنی چه؟  فلا یحفلُ بوجودهم ولایغیره ذلک کما یغیره وجود بعیر عنده، این وقتی نماز می خواهد بخواند ،مثله اینکه  چند نفر هستند،نگاه می کنند،مگر شما شتری در کنارتان باشد ،می گوئید به خاطر این که این شتر یک مقداری من را تمجید بکند  بگم، الله اکبر (به صورت درشت)! نه خیر !شتر که نمی فهمد،کاری از دستش نمی آید،برای این {شتر} عبادت کنم این کی هست،شعور ندارد،درک ندارد،برای این کار بکنم،”کسانی که کار می خواهند رضایت خانمشان را جلب بکنند،”، رشوه می گیرد،نزول می گیرد،حلال و حرام را قاطی می کند،برای اینکه خانم وقتی می آید بگوید :احسنت!

 

برای خانمش دارد کار می کند،برای فرزندانش دارد کار می کند؛برای خدا نیست،  می فرماید این ها نتیجه اش را خواهند دید،  اولاً این آرامش نخواهد داشت،انسان نمی تواند ۱۰۰۰ خدا را راضی کرد ،ببینید  وقتی یک خدا شد ،یک خدا را می توان یک جوری راضی کرد، وقتی شد دو تا خدا،این رو راضی کنیم اون یکی ناراضی می شود،تملق این رو می کنیم اون یکی به پر قباش بر می خوره، فرمود:کسی فقیه خواهد بود که مردم را مثل شتر ببیند،برای این شتران کوچکترین خضوعی نشان نخواهد داد.شما دیدید جناب آقای مروجی (ره) پیش یک سرمایه داری،مثلاً احساس خضوع بکند، ولی یک فقیری وقتی می آمد،به اون بی محلی بکند،وبگوید این کاری از دستش بر نمی آید،ولی برای این {سرمایه دار} بگوید  این خیلی بزرگه؛؟ 

این چه چیزش بزرگ است، همش بنده ی خداست،فرمود : وقتی فرد  فقیه خواهد شد،که همه را مانند شتران ببیند،برای اونها تصمیم نگیرد،برای آن ها کار نکند،نمازش را بخاطر آن ها خراب نکند،کارش را بخاطر آن ها خراب نکند،یک نفر شاید این را بگوید که این طوری فرد متکبر خواهد شد،می گوید:نه!خودش را از همه این ها کوچکتر بداند.

 

 

 

فرمود: به خودش نگاه می کند،احساس می کند این از همه آن ها کوچکتر است،از همه آن هایی که شتر تلقی می کرد ،این از همه آن ها کوچکتر است،مالِ همین است نه کبر دارد،نه غرور دارد،ونه تملق می کند،نه کسی را بیش از حد می ستاید،در مقابل کسی احساس خضوع نمی کند،اما اهل خدمت هست،اهل نوکری هست،اهل خدمتگزاری به مردم هست؛چرا؟چون رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) فرموند: خدای متعال می فرماید:این مردم را که می بینید،اینها روزی خور های من هستند،این ها نان خور های من هستند،مخلوقین من هستند،محبوب ترین مردم کسی است که به این نان خور های من خدمت بکند،به این ها مهربانی بکند،وقتی کسی می آید،نوجوان است  ،جوان است جلوی پایش بلند بشود،ادب می کند،احترام می کند،پیرمرد است،جلوی پایش بلند بشود،احترام می کند،حالش را می پرسد،کاری از دستش بر می آید برایش انجام می دهد،کمکی،فکری مالی،از دستش می آید کوتاهی نمی کند،این ها بندگان خدا هستند،؛وقتی این جوری شد،این کمک ها،این لطف ها،دیگر تملق نیست،به خاطر رضای خداست،مالِ همین است ارزش پیدا می کند،دیگر نمی شود{مصداقِ} قربان بند کیفتم،دیگر قربان بند کیف این و آن نیست،قربان عبودیت و بندگی وایمان آن هاست،این رمز این همه شکوه،این همه جلال ؛این همه عزت،این همه آرامش؛

یک جمله ای را از این بزرگوار شنیدم،از یکی از کسانی که سال ها در محضر این عالم بزرگوار تلمذ کردند،ایشان نقل می کردند،گفتند: آقا به من فرمود،اگر در استان لرستان،دونفر خیلی لذت ببرد از زندگی اش،اگر من اولی آن نباشم، دومی آن من هستم،(خیلی از زندگی اش لذت ببرد)،بعد وقتی نگاه می کرد،می دید خانه کوچک،محقر،خاکی،پرده ای مندرس،فرشی مندرس و کهنه، از چه چیز لذت می برد؟ این عزت و لذت مال آن  اتصال بی نهایت  به خدای متعال است. فرمود :کسانی که به دنبال دریا می دوند،دنیا مانند آب دریا شور است،هر چی می خورد تشنگی او بیشتر می شود، این نیست که بگوید اگر خدا یک، ده میلیونی به من می داد دیگه بس بود، نه خیر! یازده که شد، صد که شد ،دویست که شد،میلیارد که شد،احساس سیری نمی کند طرف،تشنه تر می شود،گرسنه تر می شود،. خدای متعال همه ما را کمک بکند،آن نجابت این عالم فرزانه را،آن معنویت و قداست این عالم فرزانه را،آن توجه به مردم شان،آن عبادت های شبانه شان،آن اخلاص شان،در ما هم ان شاءالله بوجود بیاید در این مسیر حرکت بکنیم، شما مردم ،من لیاقت نداشتم توفیق پیدا بکنم،در تشییع جنازه  حضرت آیت الله مروجی(ره) حضور پیدا کنم،البته قم مشرف بودم،توفیق داشتیم،ولی کوهدشت نتوانستم بیایم،ولی پیش بینی می توانم بکنم که چه قل قله ای بوده در این شهر،چه جوری مردم تجلیل کردند از این عالمی که سالیان سال او را دیدند، به صداقت او، ،معنویتش،قداستش،طهارتش،مناعت طبعش،را  علم پیدا کردند.

 

گرد آورنده: حمید آدمی



درج:حمید آدمی/مدیر سایت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین