• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ملکشاهی:وکلا همواره از چهره های فرهیخته و خوشنام کشور بوده اند./نقش پررنگ وکیل در قانون آئین دادرسی کیفری/تصویب طرح مالکیت صنعتی در کمیسیون قضایی مجلس

  • کد خبر : 9009
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲:۰۴
ملکشاهی:وکلا همواره از چهره های فرهیخته و خوشنام کشور بوده اند./نقش پررنگ وکیل در قانون آئین دادرسی کیفری/تصویب طرح مالکیت صنعتی در کمیسیون قضایی مجلس

خرم آباد – رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از تصویب طرح مالکیت صنعتی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش“کانون سبحان”، الهیار ملکشاهی ظهر چهارشنبه در ۲۴ امین اجلاس سراسری کانون های وکلای ایران اظهار داشت: لرستانی ها مردمی هستند که در مقابل ظلم و ستمگری سر تسلیم فرود نیاورده و حتی تلاش های رضاخانی هم نتوانست آنها را به ستوه آورد.

وی افزود: در شهرستان کوهدشت بارها قوای رضاخان به محاصره در آمد و مردم این خطه آن ها را به زیر کشیدند و این نشان دهنده این بوده که مردم لرستان در مقابل ظلم و گردن کشی کوتاه نخواهند آمد اما در مقابل افراد ضعیف دارای روح لطیفی هستند.

وکلا همواره از چهره های فرهیخته و خوشنام کشور بوده اند

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائل حقوقی و آئین دادرسی بسیار پیچیده و ظریف هستند بیان داشت: از آنجا که افراد عادی جامعه نمی توانند بر این قوانین اشراف پیدا کنند لذا عقل حکم می کند افرادی وجود داشته باشند که از افراد ناتوان در این زمینه دفاع کنند.

ملکشاهی با اشاره به اینکه ضرورت وجود وکیل عقلا لازم است عنوان کرد: هر کسی نمی تواند در محکمه و دادگاه از کسی دفاع و خواسته ها و مطالبات افراد را مطرح کند و بسیاری از افراد جامعه ما به خاطر عدم طرح دعوی درست حقشان ضایع می شود لذا وکیل این وظیفه خطیر را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: وکلای کشور در اعصار گذشته تا به امروز از چهره های ارزشمند، فرهیخته، خوشنام و اثرگذاری بوده اند.

نقش وکلا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نقش و حضور وکلا را در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تاثیرگذار و ارزنده دانست و گفت: از ظرفیت کانون وکلا در جریان انقلاب استفاده شد و برخی از اطلاعیه ها و بیانیه هایی که کانون های وکلا در زمان انقلاب صادر می کردند در پیروزی انقلاب و جلب نظر و حمایت بین المللی از انقلابیون ما تاثیر گذار بود.

ملکشاهی افزود: امروز هم می توانیم از این ظرفیت مادی و معنوی برای حمایت از کشور، دولت و ملت استفاده کنیم بطوریکه حمایت کانون های وکلا در مباحث حقوق بشری و مذاکرات بین المللی می تواند پشتوانه ارزشمندی برای مدیران اجرایی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم وکیل مقتدر، مستقل، باشجاعت و با شهامت را حفظ کنیم افزود: خوشبختانه امروز نظام ما به سمت حفظ و حمایت از وکلا پیش رفته است.

نقش پررنگ وکیل در قانون آئین دادرسی کیفری

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون آیین دادرسی کیفری که اخیرا در مجلس تصویب شده است اشاره کرد و گفت: در این قانون نقش وکیل بسیار دقیق و پررنگ دیده شده و مطابق ماده ۴۸ این قانون متهم می تواند با شروع تحت نظر قرار گرفتن درخواست وکیل کند.

ملکشاهی تصویب قانون آیین دادرسی کیفری را گام بلندی به سوی آزادی و مدنیت دانست و بیان داشت: در ماده ۱۹۰ این قانون به حق همراه داشتن وکیل با متهم در همه مراحل تصریح دارد و حتی تعدد وکلا را نیز پذیرفته است.

وی ادامه داد: در تبصره ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است اگر تحقیقاتی بدون حضور وکیل انجام شده باشد آن تحقیقات می تواند از درجه اعتبار ساقط شود که از این تبصره می توان اینطور استنباط کرد که وکیل یکی از ارکان دادرسی است.

نظارت بر عملکرد وکلا به صورت درونی و بیرونی

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه با پایان عمر هر مجلس تمام موجودات آن مجلس از لوایح و طرح هایی که بررسی نشده اند کان لم یکن خوانده می شود عنوان کرد: اگر لایحه ای در مجلس بررسی نشد مجلس بعدی نمی تواند به آن لایحه و طرح ادامه دهد بلکه آن لایحه بایستی از اول مطرح شود.

ملکشاهی افزود: مواد آیین دادرسی کیفری بیش از ۸۰۰ مورد هستند و طول عمر یک مجلس این اقتضا را ندارد که لوایح آن را بررسی کند.

وی به موضوع لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: در حاضر یک طرح جامع وکالت و دو لایحه جامع وکالت در مجلس وجود دارد که به ترتیب از جانب تعدادی از نمایندگان مجلس و قوه قضائیه به مجلس واصل شده اند و  من نه از این لایحه ها دفاع می کنم و نه آن ها را رد می کنم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: در مجلس کار کارشناسی سنگینی بر لوایح صورت می گیرد و حقوقدان برجسته، مرجع کارشناسی مجلس شورای اسلامی و کارشناسان قوه قضائیه تک تک موارد مربوط به لوایح را بررسی می کنند.

ملکشاهی تصریح کرد: ما سعی داریم استقلال وکلا و کانون وکلا را حفظ کرده و تلاش کنیم نظارت بر آن ها را درونی کنیم هر چند ممکن است نظارت های بیرونی هم در این زمینه صورت گیرد ولی قطعا نظارت ها بابستی منطقی و معقول باشند.

وی بیان داشت: مجلس به عنوان ذی نفع شخصی به لوایح و طرح های مطرح شده نگاه نمی کند بلکه تلاش دارد نظرات کارشناسی را به قانون تبدیل کند و امیدواریم بتوانیم قوانینی در مجلس تصویب کنیم که از حقوق مالکیت معنویت و فکری دفاع کند.

تصویب طرح مالکیت صنعتی در کمیسیون قضایی مجلس

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح مالکیت صنعتی خبرداد و یادآور شد: کمیسیون قضایی مجلس هفته گذشته با حضور کارشناسان مختلف مالکیت اختراعات و علائم را تحت عنوان مالکیت صنعتی مصوب کرد که به زودی تقدیم صحن مجلس خواهد شد و این قسمتی از مالکیت معنوی عمومی است.

ملکشاهی با بیان اینکه مالکیت فکری و معنوی هم در دستور کار مجلس قرار دارد اضافه کرد: قسمتی از لایحه مالکیت فکری و معنوی توسط دولت تنظیم شده و به مجلس تقدیم شده است منتظر مابقی این لایحه هستیم و این خواسته به حقی است که علاوه بر دفاع از حقوق مادی از حقوق معنوی نیز حمایت کنیم.

وی گفت: این اطمینان را به وکلا و دستگاه قضا خواهیم داد که کمیسیون قضائی مجلس در جهت استقلال کانون وکلا و خود وکلا تلاش خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=9009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.