• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

کوهدشت انبار غله لرستان در آتش خشک‌سالی /سایه سنگین کم‌آبی بر سر کشاورزان/کاهش 42درصدی بارندگی در کوهدشت+عکس

  • کد خبر : 8962
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲:۲۰
کوهدشت انبار غله لرستان در آتش خشک‌سالی /سایه سنگین کم‌آبی بر سر کشاورزان/کاهش 42درصدی بارندگی در کوهدشت+عکس

به گزارش “کانون سبحان” به نقل از “تسنیم” شهرستان کوهدشت دارای 160هزار هکتار اراضی کشاورزی است و باوجوداینکه بین دو رودخانه سیمره و کشکان قرار گرفته اما با خشک‌سالی جدی روبه‌رو است. کشاورزان شهرستان کوهدشت چشم‌به‌راه هستند تا با راه‌اندازی سد معشوره زمین‌های تشنه‌شان سیراب شود اما هنوز آینده این سد مشخص نیست و اعتبار […]

به گزارش “کانون سبحان” به نقل از “تسنیم” شهرستان کوهدشت دارای 160هزار هکتار اراضی کشاورزی است و باوجوداینکه بین دو رودخانه سیمره و کشکان قرار گرفته اما با خشک‌سالی جدی روبه‌رو است.

کشاورزان شهرستان کوهدشت چشم‌به‌راه هستند تا با راه‌اندازی سد معشوره زمین‌های تشنه‌شان سیراب شود اما هنوز آینده این سد مشخص نیست و اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

شهرستان کوهدشت به‌همت مردم سرسختش توانست لقب انبار غله لرستان را به خود بگیرد اما متأسفانه چند سال اخیر کاهش بارندگی و به‌موقع نبودن باران خسارت‌های فراوانی به کشاورزان وارد کرد و این در حالی است که معیشت 90 درصد مردم کوهدشت به کشاورزی وابسته است.

سایه سنگین کم‌آبی بر سر کشاورزان کوهدشتی

مراد کریمی یکی از کشاورزان کوهدشتی در رابطه با مشکلات خشک‌سالی این شهرستان به تسنیم گفت: هزینه ناچیزی که بابت بیمه پرداخت می‌شود پول دو کیسه آرد هم نیست، بنابراین از مسئولان می‌خواهیم پرداخت وام‌های خشک‌سالی را تمدید کنند.

وی افزود: سال گذشته 18 هکتار زمین کشاورزی خود را با هکتاری 10هزار تومان بیمه کردم اما باوجود 100‌درصد خشک‌سالی بیمه فقط 300هزار تومان را پرداخت کرد.

حسن امیری یکی دیگر از کشاورزان کوهدشتی گفت: به‌دلیل خشک‌سالی نمی‌توانیم علوفه گوسفندانمان را تأمین کنیم. امسال کاه گوسفندان را کیلویی خریداری کردیم و از طرفی سبوسی که از بازار تهیه می‌شود به‌خاطر مخلوط بودن با آهک و گچ گوسفندها را تلف می‌کند بنابراین با این وضع نمی‌شود دامداری کرد.

امیری عنوان کرد: اگر موقع خشک‌سالی به روستایی‌ها مانند عشایر سبوس، علوفه و جو بدهند، خیلی از مردم مجبور نیستند دام‌هایشان را بفروشند و برای گذران زندگی به شهر بروند.

کریم رحمتی یکی دیگر از کشاورزان کوهدشتی در رابطه با وضعیت کشاورزی این شهرستان گفت: امسال 90 روز بارندگی نداشته‌ایم، بذرهایمان کوتاه هستند مگر خداوند رحمی به حال مردم و کشاورزی این منطقه بکند وگرنه کشاورزی از دست رفته است.

10درصد اراضی آبی لرستان در کوهدشت

بهمن فریدونی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از وسعت 160هزار هکتار اراضی شهرستان کوهدشت تنها 14هزار هکتار آبی است. همچنین کمتر از 10 درصد اراضی آبی استان در شهرستان کوهدشت است.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: پایین بودن میزان اراضی آبی کوهدشت به این دلیل است که در دشت‌های کوهدشت آب جاری وجود ندارد و تمام استحصال آب جز در حاشیه رودخانه سیمره ناشی از استحصال آب‌های زیرزمینی است.

وی بیان کرد: متأسفانه کشاورزان از چاه‌های مجوزدار برداشت بی‌رویه انجام داده‌اند و همین امر سبب سرعت استحصال منابع آب زیرزمینی شده است. در چند سال اخیر خشک‌سالی و کمبود بارندگی سرعت تزریق آب منابع زیرزمینی را کاهش داده است.

کاهش 42درصدی بارندگی در کوهدشت

فریدونی گفت: میزان بارندگی‌های شهرستان کوهدشت از سال 93 تاکنون 220 میلی‌متر بوده و نسبت به بارندگی مشابه سال قبل (379 میلی‌متر) 42 درصد کاهش یافته و از طرفی نسبت به بلندمدت نیز 34 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: خشک‌سالی علاوه بر اثراتی که بر کشت‌های دیم دارند با کاهش ذخیره‌سازی آبی، سال آینده اثراتش را در کشت‌های آبی نیز نمایان می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت افزود: کنار حفظ تولید روش‌هایی به کار گرفته می‌شود که مصرف آب کمتری داشته باشند بنابراین در کاشت آبی به کشاورزان توصیه‌شده از کلزا به‌عنوان یک محصول تولیدی خوب جایگزین گندم شهرستان شود زیرا کلزا کلاً باوجود خشک‌سالی آبیاری زیادی لازم ندارد.

استفاده از کلزا به‌جای کشت گندم

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: در کاشت چغندرقند به کشاورزان توصیه شده به‌جای کاشت فروردین و برداشت مهرماه، کشاورزان در فصل پاییز کاشت و در بهار برداشت کنند تا از بارندگی‌های پاییز و زمستان استفاده شود.

فریدونی بیان کرد: به‌خاطر خشک‌سالی سعی می‌شود از اقلام زودرس کاشت شود چون اقلام دیررس حدود شش ماه آبیاری نیاز دارند، در حالی زمان آبیاری ارقام زودرس حدود سه ماه است. با کاشت اقلام زودرس می‌توان با عملکرد کمتر، دوره آبیاری را به نصف کاهش داد بنابراین با این روش سرعت برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی کمتر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت گفت: در بحث باغداری به باغداران توصیه می‌شود درختانی بکارند که گونه آنها در مقابل کم‌آبی و خشک‌سالی مقاوم باشد.

وی تصریح کرد: یک مرکز تحقیقاتی در روستا داوود رشید در حال بررسی اقلام مختلف گونه پسته است تا مشخص کند کدام درخت پسته با محیط سازگاری بیشتری دارد.

بیشترین مصرف آب کشاورزی کوهدشت از سفره‌های آب زیرزمینی

فریدونی افزود: در شهرستان کوهدشت بیشترین مصرف آب بخش کشاورزی از طریق سفره‌های آب زیرزمینی است بنابراین باید با برنامه‌ریزی از این سفره‌ها استفاده کرد.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به اینکه میزان خشک‌سالی کوهدشت در مناطق مختلف متفاوت است، عنوان کرد: در مناطق گرمسیر مانند کوهتانی، گران و درب گنبد میزان خشک‌سالی نسبت به دشت کوهدشت بیشتر است.

وی بیان کرد: با بیمه کشاورزی مکاتبه شده، بازدیدهایی انجام گرفته و به‌طور یقین به درخواست کشاورزان بیمه‌شده رسیدگی می‌شود.

فریدونی تصریح کرد: در بحث خشک‌سالی تنها منبع حمایت‌کننده کشاورزی عوامل خسارت‌زا صندوق بیمه کشاورزی است و توسط دولت انجام می‌شود. در جهت کاهش اثرات خشک‌سالی روی کشاورزی چهار ایستگاه پمپاژ توسط جهاد کشاورزی در دست احداث است.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت افزود: کار ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان کوهدشت از سال 81 شروع شده و با پیگیری ویژه رئیس سازمان کشاورزی استان همه کارگاه‌ها فعال هستند.

افزایش تولیدات کشاورزی با راه‌اندازی پمپاژ درب‌گنبد

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: ایستگاه پمپاژ درب‌گنبد حدود هزار و 300 هکتار اراضی دیم را آبیاری می‌کند و به‌طور یقین با راه‌اندازی آن تولید پنج‌هزار تن افزایش می‌یابد.

فریدونی بیان کرد: به‌زودی در منطقه اولاد قباد در حاشیه رودخانه سیمره ایستگاه کوره‌دشت شروع به کار می‌کند. کار بازنگری ایستگاه چم‌بور و زیتون کوهدشت انجام شده و در آینده‌ای نزدیک ایرادات ایستگاه چم‌ساران نیز برطرف می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت گفت: به کشاورزان کوهدشتی نوید داده می‌شود که سال آینده جهاد کشاورزی هیچ‌گونه ایستگاه نیمه‌کاره و رهاشده‌ای نداشته باشد.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=8962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.