• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

پل کشکان خودکشی کرد!

  • کد خبر : 28239
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰:۲۶
پل کشکان خودکشی کرد!

این یادداشت پیش از آن که یک نوستالژی سرگرم کننده باشد نشانی از برخی مشکلات ریشه ای استان لرستان دارد، که با وجود گذشت سال ها مردمان مظلوم این دیار با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ حسین ناصری*: این یادداشت پیش از آن که یک نوستالژی سرگرم کننده باشد نشانی از برخی مشکلات ریشه ای استان لرستان دارد، که با وجود گذشت سال ها مردمان مظلوم این دیار  با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

قطع به یقین شما هم خبر خودکشی پل کشکان را شنیده اید! متخصصین در خصوص این اقدام  غم انگیز نظرات متفاوتی دارند!

بعضی از آن ها معتقدند پل کشکان به خاطر همدردی با قربانیان و خسارت دیدگان سیل اخیر دست به خودکشی زده است! چرا که سبب این همه خسارت را نبود زیرساخت مناسب می دانند. کارشناسان امر در کنار نبود زیر ساخت مناسب، توجه بیش از حد خیلی از رسانه ها و مسئولین ارشد کشوری به قتل دختری افغانی به نام ستایش و غافل ماندن از ” پِژاره دل”  مادران فرزند از دست داده لرستانی را مزید بر علت می دانند!

برخی دلیل شکستن این پل تاریخی را سکته اعلام کردند و درباره علت آن گفته اند پل کشکان به خاطر این همه آب که در این روزها راهی جنوب شده، سکته زده است! چرا که این پل سال گذشته شاهد خشک شدن کشکان بود!

اما بعضی دیگر به ارواح ساسانیان مشکوک شدند و شکستن پل کشکان را کار آن ها دانستند! این دسته از کارشناسان معتقدند ارواح سازندگان پل به این خاطر که کار مرمت و بازسازی زیاد طول کشیده دست به این اقدام زده اند! حتماً شما هم می دانید که کار ساخت این پل در قرن چهارم هجری فقط ده سال طول کشیده است! در صورتی که مجریان طرح بازسازی از سال ۸۱ تا کنون هنوز حتی موفق به مرمت کامل یک دهنه از این پل نشده اند!

تصاویری از پل کشکان (4)

پل کشکان قبل از فرو ریختن طاق

4429917_630

پل کشکان بعد از فرو ریختن طاق

برخی دیگر از کارشناسان نظری متفاوت با سایرین دارند. این دسته اعتقاد دارند پل کشکان با سد معشوره رابطه ای بسیار صمیمی و دوستانه داشته و به خاطر مرگ معشوره، دست به خودکشی زده است! این کارشناسان می گویند متأسفانه جریان زیاد آب خبر مرگ معشوره را به پل کشکان داده و به همین خاطر پل کشکان خودکشی کرده است! اما به نظر بنده اگر مابقی دهنه های پل باخبر شوند که معشوره دو سال پیش مرده است، دیگر اثری از یادگار آل بویه بر روی رودخانه کشکان نمی ماند!

اما آخرین دسته از کارشناسان مربوطه، مسئولین اسبق و حال اداره کل راه و شهرسازی لرستان را قاتل پل کشکان می دانند! این دسته نیز معتقدند پل کشکان خودکشی کرد تا شاید مسئولین اداره کل راه و شهرسازی لرستان متوجه شوند پلی که فاصله چندانی با او ندارد، دیگر تحمل بار سنگین ترافیک کوهدشت به خرم آباد را ندارد و هر لحظه ممکن است قد خم کند و فاجعه ای بزرگ به بار آورد!

 حالا نظر شما چیست؟ به نظر شما دلیل کدامیک از کارشناسان نزدیک به واقعیت است؟ آیا امکان دارد نظرات همه ی کارشناسان درست باشد؟ ما نتیجه این بحث را به مخاطبان گرامی واگذار می کنیم و امیدواریم مسئولین محترم و مردم فهیم لرستان چندین بار مستند باران که چند روز پیش از آسمان و زمین لرستان پخش شد را  در ذهن خود تداعی کنند و با نگاهی به گذشته به فکر آینده فرزندان این مرز و بوم باشند.

*مدیر مسئول سایت خبری وهار و کانون فرهنگی هنری مسجد فاطمیه(سلام الله علیها) شهرستان کوهدشت

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=28239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.