• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

فیس‌بوک کارمند معترض به عملکرد ترامپ را اخراج کرد!/ دیل: از فیس‌بوک بیزارم

  • کد خبر : 68028
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲:۱۸
فیس‌بوک کارمند معترض به عملکرد ترامپ را اخراج کرد!/ دیل: از فیس‌بوک بیزارم

فیس‌بوک کارمندی که اعتراض خود نسبت به انفعال این رسانه اجتماعی در مورد توئیت «تیراندازی در برابر غارت» ترامپ را ابراز داشت، اخراج کرد.

کانون سبحان  به نقل از فارس/ علیرضا سپهوند: کارزار انتخاباتی جو بایدن، کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا از طرف حزب دموکرات طوماری خطاب به شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرده و در آن خواستار اقداماتی علیه دونالد ترامپ شد اما این شبکه اجتماعی در پاسخ فقط اطمینان داد از آزادی بیان محافظت خواهد کرد. در این طومار که ستاد بایدن طرفداران خود را به امضای آن فرا می خواند، چنین نوشته شده: من از شما می خواهم که مقرراتی روشن تدوین کنید که برای همه از جمله دونالد ترامپ بوده و رفتارهای تهدید آمیز و پخش اخبار تحریف شده و غلط را ممنوع سازد.

اصل ماجرا از کجا شروع شد؟

فیس بوک یکی از کارکنان مهندس خود را که علناً و با قاطعیت انفعال غول رسانه‌های اجتماعی در مورد دونالد ترامپ را در توییتی بیان کرده بود، اخراج کرد.

این کارمند با نام «براندون دیل»، که مهندس بخش «user-interface»(واسط کاربری) بود، به خاطر توییت مورخه ۲ ژوئن که در آن او همکاری را که از اضافه کردن بیانیه حمایتی «Black Lives Matter»(جان سیاهان اهمیت دارد) به اسناد بخش «open-source»(منبع ـ باز) امتناع کرده بود، به چالش کشید و به همین دلیل اخراج شد.

دیل دیروز جمعه در توئیتر نوشت: امروز آخرین روز کاری من در فیس‌بوک است. من پای حرفی که زده‌ام می‌مانم. آن‌ها حتی به من فرصت ندادند که خودم بروم!

به نقل از رویترز، فیس بوک اخراج «براندون دیل» را تایید کرد اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

این کارمند اخراج شده همچنان در مورد اقدام خود مُصر است. او در یک رشته توئیت که عصر جمعه منتشر کرد، اذعان کرد که اصرار او برای انجام آن کار توسط همکارش ناقض خط مشی  محیط کاری فیس‌بوک است با این وجود من قویا بر اقدام خودم اصرار دارم و پشت آن ایستاده‌ام.

دیل نوشت: من ادعا نمی‌کنم که ظالمانه و به ناحق اخراج شده‌‌ام. من از فیس‌بوک بیزارم، از آسیبی که می‌زند و سکوت همدستانش(از جمله خودم).

پست ترامپ در تاریخ ۲۹ ماه می که در آن معترضین در میناپولیس را جانی و آدمکش خطاب کرد مناقشه آفرین بود. او در مورد ناآرامی‌ها گفت: هر مشکلی به وجود بیاید ما کنترل را در دست خواهیم گرفت، اما با شروع غارت، تیراندازی شروع می‌شود. متشکرم! رئیس‌جمهور آمریکا این پست را در توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر کرد.

توییتر در اقدامی بی‌سابقه برچسب هشدار دهنده‌ای را در مقابل همین پست قرار داد و اظهار داشت که با تشویق خشونت، قوانین را نقض کرده است.(ترامپ ادعا می‌کند که از تاریخچه و عقبه نژادپرستی این عبارت که قبلا نیز از آن در جنگ‌های داخلی آمریکا استفاده می‌شده، مطلع نبوده، و به فاکس نیوز گفته است منظور او این بوده که اگر غارتگری انجام شود، احتمالاً تیراندازی خواهد شد!)

پس از این توئیت جنجال برانگیز ترامپ، فیس بوک با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارکنان خود و دیگران مواجه شده که چرا تصمیم به حذف پست آتش‌افروز و فتنه‌جوی ترامپ نگرفته است. «براندون دیل» یکی از همین کارکنان معترض به انفعال و عدم واکنش فیس‌بوک بود که توییت کرد: از این مساله ناامید شدم، دوباره ، باید این را فریاد بزنم: تمجید و تشویق خشونت ترامپ در فیس بوک منزجر کننده است و این پست باید به‌طور کامل از پلتفرم‌های ما نشانه‌گذاری یا حذف شود. من قاطعانه با هر سیاستی که خلاف و نادرست باشد مخالفت می‌کنم. در یکم ژوئن صدها نفر از کارکنان فیس‌بوک(ازجمله همین براندون دِیل) با توقف کار مجازی، در صحنه اعتراضات ظاهر شدند.

«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک پیش از این گفته بود که پست جنجال برانگیز و معروف «غارت و تیراندازی» ترامپ موجب نقض خط مشی‌های شرکت در منع تحریک خشونت نمی‌شود و وی گفته است که این شرکت «fact-checks» بررسی‌های اطلاعاتی برای سیاستمداران اعمال نخواهد کرد.

به گفته زاکربرگ، فیسبوک در حال بررسی سیاست های تعدیل محتوا خود در پی این بحث است. «کریس کاکس» کمی بیشتر از یک سال پس از ترک فیس بوک، به عنوان مدیر ارشد محصولات به این شرکت بازمی گردد. کاکس از فیس بوک خواسته تا تلاش های خود را برای کاهش قطبیت محتوا و تفسیر اطلاعات نادرست در اولویت قرار دهد، چیزی که زاکربرگ و مدیران ارشد فیس بوک ظاهرا آن را به تعویق انداخته اند.

این هفته زاکربرگ و همسرش «پریسیلا چان» گفتند که از اظهارات ترامپ درباره تظاهراتی که خواستار عدالت نژادی است، عمیقا جاخورده و منزجر شده اند که را در نامه ای که گروهی از دانشمندان مورد حمایت سازمان غیرانتفاعی چان زاکربرگ که همچنین از انفعال فیس بوک در مقابل پست «شلیک جواب غارت» ترامپ انتقاد کرده بودند، عنوان شده بود.

«مارک زاکربرگ» در تلاشی مضحک برای توضیح اینکه چرا فیس بوک هیچ اقدامی در قبال اظهارات رئیس جمهور انجام نداده است، اظهار داشت که وی نسبت به این نوع لفاظی های تفرقه آمیز و التهابی واکنش منفی درونی دارد.

کارزار جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات،  همچنین در این هفته با فراخوان هواداران برای امضاء نامه ای سرگشاده به فیس بوک، خواستار اقدام به موقع و دور از انفعال این غول رسانه های اجتماعی برای حذف اطلاعات نادرست در پلتفرم و اعتبار سنجی(fact-check) تبلیغات سیاسی شد.

فیسبوک در پاسخ به کارزار بایدن، در بخشی از جوابیه اش گفت: انتخابات در ماه نوامبر برگزار می شود و ما حتی اگر شدیدا هم با آن مخالف باشیم، از گفتار سیاسی محافظت خواهیم کرد.

فیس بوک همچنین گفت: دو هفته پیش رئیس جمهور ایالات متحده دستورالعملی اجرایی را برای هدایت  آژانس های فدرال برای جلوگیری از مشارکت سایت های رسانه های اجتماعی در فعالیت هایی مانند اعتبار سنجی(fact-check)  سیاسی صادر کرد.

دستور اجرایی ترامپ به تاریخ ۲۸ ماه می از عصبانیت وی نسبت به اقدام توئیتر در برچسب گذاری توئیت او با عنوان محتوای نادرست درباره رای گیری از طریق پست الکترونیکی، نشات می گیرد، که تلاش می کند تا در صورت دیدگاه هایی که مخالف او هستند، از تامین مسئولیت های قانونی این شرکت های اینترنتی جلوگیری کنند. پس از این ماجرا یک گروه فناوری بلافاصله ترامپ را به اتهام دستوری که متمم اول قانون اساسی آمریکا را نقض می کند، تحت پیگرد قضایی قرار داد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.