• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی:هماهنگی دین و فطرت از فراورده های عاشورایی است.

  • کد خبر : 36391
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
آیت الله مبلغی:هماهنگی دین و فطرت از فراورده های عاشورایی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خشونت ستیزی، ذلت ناپذیری، عقلانی اندیشی، منطق گرایی، انصاف گرایی (که در کلام امام به نصف تعبیر شده) وجدانی اندیشی، خیرخواهی امت، نفی عبور از خطوط قرمز انسانی از مهمترین مولفه های جهاد عاشورایی است.

جلسه شورای اداری فرمانداری کوهدشت با حضور آیت الله احمد مبلغی  (11)

  به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله احمد مبلغی در سخنانی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: در جهاد امام حسین(ع) و قیام عاشورا مفاهیمی همچین نسب، شرافت، نصیحت و خیرخواهی، موعظه، منطق، ذلت ناپذیری، عبد و عبید نبودن موج می زد و اینها مفهوم واقعی جهاد در اسلام را به نمایش می گذارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت:  امام حسین (ع)  در عین تحمل بیشترین، سخت ترین و قساوتمندانه ترین خشونت ها، رفتار و سلوکی را در عاشورا به نمایش گذاشتند که از اصلی ترین پیام های آن، این است:  خشونت گرایی در منطق اسلام نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه امروزه در فضای منطقه و جهان، گروه های خشونت گرای تکفیری، قساوت مندانه ترین رفتارها و خشونت ها را تحت عنوان جهاد انجام می دهند و به همین دلیل نفرت بارترین برداشت ها را نسبت به واژه جهاد و مفهوم آن در اذهان جهانیان ایجاد کرده اند.

مبلغی تاکید کرد: بر این اساس ضرورت تجزیه و تحلیل قیام عاشورا با تمرکز بر عنصر جهاد و مولفه های آن بیش از پیش احساس می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مهمترین مولفه های جهاد را بعدی انسانی و عاطفی آن دانست و گفت: قیام حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا، سرشار از احساس، عاطفه و نگاه انسانی حتی نسبت به لشکر دشمن و انسان های بیرحمی بود که ناجوانمردانه در مقابل او و یارانش صف آرایی کرده بودند.

آیت الله مبلغی بیان داشت: در قیام عاشورا، امام و یارانش به هیچ وجه تمایلی به کشتن کسی و یا ورود و آغاز کردن به جنگ نداشتند، وعدم تلاش برای شروع جنگ و واقع نشدن حادثه، کوشش مدام در خلال جنگ برای دست کشیدن طرف مقابل از ادامه جنگ، در رفتار آنها کاملا مشهود و محسوس بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حتی حضرت سید الشهدا (ع) در سخت ترین لحظات جنگ که بسیاری از عزیزان ایشان بر زمین افتاده بودند، این سلوک را از خود به نمایش گذاشتند.

وی با اشاره به این که این سلوک حضرت (یعنی: دعوت به انتهاء  مواجهه) از سر پذیرش ذلت یا ترس از مرگ نبود؛ چرا که بارها و با کمال صراحت بر ذلت ناپذیری تاکید کرده بودند، گفت: بلکه می خواست این سلوک اسلامی را به نمایش بگذارد که خشونت خط قرمز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که امام به هیچ وجه ذلت را نمی پذیرفتند، گفت:  عنصر جهاد نزد آن حضرت، صد در صد  از جهادهای خشونت بار  متمایز و جدا است؛ امام به دنبال انجام یک نهضت در جهت اصلاح مشکلات امت بودند و وضعیت آن روز در بدترین شرایط خود، هم از حیث عدل و هم از نظر ارزش های اسلامی و انسانی قرار گرفته بود.

آیت الله مبلغی با اشاره به این که شفافیت و صداقت دو عنصر دیگر در جهاد عاشورایی است، گفت: این دو عنصر به صورت بی نظیری در سیمای رفتار امام موج می زند ، و به همین اندازه، آشکار کننده چهره زشت و محتوای غیر انسانی خشونت های طرف مقابل بود.

وی همچنین گفت:  امام حسین (ع) در سخت ترین شرایط با تاکید بر مفاهیم دینی، اثبات کردند که جهاد، خشونت گرایی نیست و جهاد در مقابل خشونت گرایی قرار دارد؛ چرا که مولفه های هر یک غیر از دیگری است.

وی گفت: جهاد تکفیری وجدان انسانی را می آزارد و از خطوط قرمز انسانیت تجاوز می کند در حالی که جهاد عاشورایی، کاملا انسانی و مقید به ارزش های انسانی و فطری است.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه در نهضت حسینی مفاهیم انسانی، تربیت خانوادگی و پاکیزگی نفس موج می زد(حجور طابت و طهرت”) گفت: امام دنبال خشونت نبودند انجا که می فرمایند” فانظروا هل یحل لکم قتلی” جنگ و قتل را به طرف مقابل نسبت می دهند و خواهان ان هستند که این حادثه رخ ندهد و یا انجا “ولاتعجلو حتی اعظکم” تعجیل نکنید. با این سخن، آنها را دعوت می کند به اینکه وارد این عمل خشونت بار نشوند.

عنصر ذلت ناپذیری در جهاد عاشورایی

آیت الله مبلغی با اشاره به این که عنصر ذلت ناپذیری یک عنصر انسانی – اسلامی دیگر در قیام امام حسین(ع) است، گفت: ذلت ناپذیری به واضح ترین صورت در جهاد عاشورایی حسینی، برجسته شده است.

او گفت:  این عنصر هم در رفتار و هم در سخنان امام تجلی پیدا کرده است.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت:  مفاهیم انسانی در جهاد عاشورا به شدت مورد تاکید قرار دارد و جمله ” كونوا احراراً في دنياكم” کاملا نشان می دهد جهاد در نزد امام نه تنها با آزادگی و نگاه های انسانی مغایر نیست بلکه این جهاد، به قیودی توجه نشان می دهد  که با قطع نظر از دین، طبیعت انسانی آن را می پذیرد.

وی ادامه داد: اینکه امام این جمله”فكونوا احراراً في دنيا كم” را زمانی فرمودند که دشمن رفتارهای غیرانسانی در قبال زن، بچه و خیمه های حرم را در پیش گرفت، نشان می دهد که از یک طرف رفتار آن لشگر، عبور از خط قرمز انسانی بود و از طرف دیگر دین و طبیعت آدمی هماهنگ هستند.

آیت الله مبلغیگفت: هماهنگی دین و فطرت از آن جهت که طبق سخن حضرت، این دو در قبال عمل ننگین هجوم به زنان و بچگان، به یک نقطه می رسند.

وی با اشاره به این که عاشورا به نحو بی نظیری واقعیت تلائم دین و فطرت را تبیین و آشکار کرده، گفت: بی جا نیست حادثه عاشورا در طول تاریخ هموار مورد توجه، تامل و جذب انسان ها، گروه ها و مجموعه های بشری از غیر مسلمانان بوده است.

وی ادامه داد: فراتر از آنچه که امروزه به عنوان عزاداری نسبت به امام حسین (ع) شکل می گیرد ( که امری لازم است) باید  تبیین درست مفاهیم اساسی مطرح در جامعه معاصر (همچون: جهاد، خشونت، وجدان عمومی و …) را با معیارهای عاشورایی محک بزنیم، و از معدن پرذخیره عاشور اندیشه های مناسبات اجتماعی را استخراج نماییم

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=36391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.