• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی: حوزه های علمیه باب نظریه پردازی در زمینه زیارت را بگشاید.

  • کد خبر : 37142
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰:۳۰
آیت الله مبلغی: حوزه های علمیه باب نظریه پردازی در زمینه زیارت را بگشاید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که زیارت دست کم از سه مؤلفه اساسی “سیاحت در ارض “، “ارادت به اهل بیت (ع) و “اجتماع پر تکرار و پر جمعیت ” تشکیل شده است، گفت: هر یک از این مؤلفه ها در منطق دین، جایگاهی مهم به خود اختصاص داده است، بر همین اساس، حوز های علمیه باب نظریه پردازی در زمینه زیارت را بگشاید.

تصاویر سخنرانی آیت الله احمد مبلغی در مسجد جامع کوهدشت (3)

به گزارش «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که زیارت دست کم از  سه مؤلفه اساسی “سیاحت در ارض “، “ارادت به اهل بیت (ع) و “اجتماع پر تکرار و پر جمعیت ” تشکیل شده است، گفت: هر یک از این مؤلفه ها در منطق دین، جایگاهی مهم به خود اختصاص داده است، بر همین اساس، حوز های علمیه باب نظریه پردازی در زمینه زیارت را بگشاید.

مولفه ارادت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در زیارت

 آیت الله احمد مبلغی در اولین کمیته زیارت – که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد- گفت: ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)  که در  زیارت موج می زند،  برای ما کانونی ترین فرصتی است  که از درون آن می تواند  اخلاق، انسانیت، عرفان، معنویت، فقاهت، عقلانیت، سیاست و … بر خیزد.

وی ادامه داد بر این اساس  برنامه ریزی در زیارت باید به سمت بهره گیری جامع تر از اهل بیت (ع) به پیش رود.

اهمیت مؤلفه سفر در زیارت

   مسافرت از نظر دين، واجد قابلیت هایی جهت تاثیر گذاری در اقتصاد، فرهنگ و دانش است و می تواند در تامین و تقویت بهداشت روحی و روانی موثر بیافتد.

وی با اشاره به این که ادبیات وارده در نصوص دینی اسلام پیرامون سفر از عمق نگاه اسلام به این مقوله پرده بر می دارد، گفت: واژه هایی همچون: “سرازیر شدن رزق به شهر”،  “تامین عیش گوارا”، “منافع ناس”، “اکتساب معیشت” و “تجارت برای سفر” حاوی مفاهیم ومعانی بلندی پیرامون سفر و برخوردار بودن آن از ایفای نقش نسبت به رشد و بهره وری اقتصادی است.

 مبلغی گفت:  سفر همچنین عامل توسعه دانش، دستیابی به فرهنگ و آداب و زدودن هموم (بهداشت روحی و روانی) است و امام علی (ع) به این موارد اشاره کرده است.

 آیت الله مبلغی اظهار داشت: باید اذعان کنیم بر اساس منطق دین نسبت به سفر (به ویژه سفر نهفته در زیارت) برنامه ریزی و قبل از آن نظریه پردازی نکرده ایم، و  به نوعی دچار رها شدگی  شده است.

. مؤلفه اجتماع در  زیارت

 آیت الله مبلغی گفت: زیارت دست معجزه آسای خود را در زمینه ایجاد اجتماع و گردهم آمدن انسان ها به صورت انبوه و پر تکرار در اماکن مقدس نشان داده است که بهره گیری عمیق از این اجتماع ها باید نهادی شود.

ضرورت استحصال فرصت  های زیارت

مبلغی با اشاره به این که متاسفانه فرصت ها، قابلیت ها و ظرفیت های نهفته در زیارت که از  سه مولفه آن (سفر، عشق ورزی به اهل بیت و اجتماع) ، به دست می آید چندان استحصال نشده است، آنچه که رخ می دهد به صورت خودجوش، بدون برنامه و تا حدودی کوتاه مدت است.

وی بیان داشت: البته آستان های مقدس در مشهد و قم تلاش های خوب و موثری در این زمینه آغاز کرده اند ولی ظرفیت های بیشتری در زیارت نهفته است.

تشکیل کمیته زیارت

وی ضمن اعلام موجودیت کمیته زیارت توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گفت:  این کمیته تشکیل می شود تا باب نظریه پردازی در  زمینه زیارت را بگشاید و نگاه معرفتی، نظریه ای و تقنینی نسبت به زیارت را ایجاد و تقویت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انتظار این است که کمیته زیارت بتواند زمینه های تولید معرفت های لازم تا سرحد نظریه پردازی در ارتباط با زیارت را ایجاد کند و با ایجاد راهبردها و استفاده از ظرفیت تقنین وگنجاندن برخی مواد در برنامه ششم توسعه، گام های لازم را در حوزه زیارت بردارد.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: این کمیته باید توسط آستان های مقدس  کشور، مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فضلای حوزه حمایت شود تا بتوانیم در زمینه زیارت اقدامات مهمی را انجام دهیم

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=37142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.