• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

برکناری فانی برای جلوگیری از انتشار ابعاد فساد چند هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان بود/ ضرورت پاسخگویی رئیس جمهور درباره این فساد بزرگ

  • کد خبر : 37292
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱:۵۹
برکناری فانی برای جلوگیری از انتشار ابعاد فساد چند هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان بود/ ضرورت پاسخگویی رئیس جمهور درباره این فساد بزرگ

به گزارش «کانون سبحان»؛ به نقل از خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، زلزله سه‌ریشتری در کابینه روحانی که با استعفای اجباری و برکناری سه وزیر ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش همراه بود حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد. فارغ از چرایی استعفای جنتی و گودرزی، استعفای اجباری یا عزل فانی دلایل خاصی داشت […]

2016-10-22_015824

به گزارش «کانون سبحان»؛ به نقل از خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، زلزله سه‌ریشتری در کابینه روحانی که با استعفای اجباری و برکناری سه وزیر ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش همراه بود حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد.

فارغ از چرایی استعفای جنتی و گودرزی، استعفای اجباری یا عزل فانی دلایل خاصی داشت و به تعبیر کارشناسان سیاسی فساد چندین هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان باعث شد دولت با برکناری به‌موقع فانی مانع از استیضاح وی و عمومی شدن رسوایی فساد هشت هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان در صحن علنی مجلس شود و به اصطلاح زمان بخرد اما همانطور که نمایندگان مجلس و فعالان حزبی تاکید دارند شخص رئیس جمهور باید پاسخگوی این فساد بزرگ باشد.

آنچه در ادامه می‌آید بخشی از مهم‌ترین نظرات فعالان سیاسی، حزبی و نمایندگان مجلس درباره فساد گسترده صندوق ذخیره فرهنگیان است:

*دولتی‌ها می‌خواستند در جلسه استیضاح حرفی از فساد صندوق ذخیره فرهنگیان به میان نیاید

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به فساد موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:‌ در هر نهاد یا سازمانی که نظارتی نباشد و افرادی که در قید و بند مسائل شرعی و دینی و انضباط مالی نیستند منصوب شوند، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور باید کسانی را به کار بگمارد تا گزارش‌های دقیقی از مفاسد به وی ارائه کنند که در غیر این صورت مسئولیت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقای رئیس جمهور است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برکناری وزیر آموزش و پرورش از سمت خود، اظهار داشت: کنار گذاشتن علی‌اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش نوعی فرار به جلو بود و دولت با این کار خود سعی کرده تا در جلسه استیضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح نشود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که موضوع فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کنیم و بیان این مصادیق نه تنها ضعف نیست بلکه نشانه قوت نظام است که به طور دقیق اینگونه موارد را رصد و به مردم اعلام می‌کند.

سلیمانی: دولت در فساد صندوق فرهنگیان مانند حقوق‌های نجومی به‌دنبال ماله‌کشی است

از سوی دیگر محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به تغییرات در کابینه روحانی و عزل و برکناری سه وزیر اظهار داشت: هیچ‌یک از این سه وزیر کارنامه پربار و قابل دفاعی نداشتند، اما مسئله اینجاست که وزرای ضعیف‌تر از آنها نیز در دولت وجود دارند.

 

 

سلیمانی با بیان اینکه برخی وزرا، صنعت و اشتغال را دچار رکود کرده‌اند، تصریح کرد:‌ اگر دولت به دنبال بهبود شرایط بود، باید سه وزیر دیگر را تعویض می‌کرد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: نکته‌ای که درباره برکناری وزیر آموزش و پرورش وجود دارد این است که این اقدام انتخاباتی و کار سیاسی است و در کارهای کلان و بزرگ اگر سیاسی‌کاری صورت گیرد نتیجه آن به نفع مردم نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه یک بده بستان سیاسی در دولت در حال انجام است، به فساد گسترده صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و افزود: رسیدگی به فساد صندوق فرهنگیان مانند حقوق‌های نجومی است و دولت می‌خواهد در این زمینه مالی‌کشی کند و اجازه ندهد گستره این فساد به اطلاع مردم برسد.

سلیمانی با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند ار سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش سؤال کند، یادآور شد: اگر دولت هرچه زودتر وزیر جدید را معرفی نکند، این شبهه که تعویض فانی در راستای سرپوش گذاشتن بر فساد فرهنگیان بوده بیشتر می‌شود.

*فروزنده: فساد صندوق ذخیره فرهنگیان از دلایل برکناری فانی است

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به تغییرات در کابینه روحانی و برکناری سه وزیر اظهار داشت: واقعیت این است که کلیت دولت کارآمدی لازم را ندارد و نتوانسته است وعده‌های خود را محقق کند و از سوی دیگر توقع مردم بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور است.

فروزنده با اشاره به عملکرد وزارت ارشاد و فاصله گرفتن از برخی ارزش‌ها ادامه داد: سوال ما این است که کجای تغییر سه وزیرتدبیر و عقلانیت است و این در حالی است که این افراد دولت قبل را برای این مسائل زیر سوال می‌بردند در حالی که امروز سه وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران با اشاره به دلایل تغییر سه وزیر تصریح کرد: عدم کارآمدی، نفوذ جریان دوم خردادی و اهداف انتخاباتی از دلایل این تغییر است و مهم‌ترین این دلایل نیز عدم اجرای وعده‌هاست.

وی با اشاره به دلایل تغییر وزیر آموزش و پرورش به موضوع فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت و افزود: فساد صندوق فرهنگیان مطرح است و این یکی از دلایل استیضاح بود که می‌تواند یکی از دلایل عزل آقای فانی هم باشد، بنابراین نمایندگان باید درباره این مسئله شفاف‌سازی کنند.

فروزنده تاکید کرد: وزیری که کنار رفته باید خودش هم پیگیر این موضوع باشد و پاسخ بدهد و از سوی دیگر قوه قضاییه و ستاد مبارزه با فساد که آقای جهانگیری همواره از آن صحبت می‌کند امروز باید وارد عمل شود.

وی یادآور شد: دولت به خاطر حفظ اعتبار خود باید دستور شفاف‌سازی درباره فساد این صندوق را بدهد و با عوامل این فساد برخورد کند چراکه کناره‌گیری کفایت نمی‌کند.

*کریمی: هدف دولت از برکناری فانی جلوگیری از افشای فساد گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان بود

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به تغیییرات کابینه، اظهار داشت: اگر چه به ظاهر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای استیضاح اعلام

آمادگی کرد، اما واقعیت این است که دولت با توجه به تخلفات و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین مشکلات عدیده‌ای در سطح وزارت آموزش و پرورش که نارضایتی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور به وجود آورده بود، در مجموع با این تصمیم عملاً از افشای واقعیت‌ها و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان بود جلوگیری کرد و پازل نسبتا گسترده‌ای که برای جابجایی بین وزرا و مسئولین دولت و جابجایی‌ها و تغییراتی که تحت عنوان ترمیم کابینه دنبال می‌کرد، را عملیاتی کرد.

وی افزود: اگر چه اخبار و شواهد نشان می‌دهد که ترمیم در این سه وزارتخانه، تماماً تغییرات مورد نظر رئیس‌جمهور و دولت نیست و چه بسا تغییرات دیگری هم در ادامه اتفاق بیفتد، کما اینکه اظهارنظرهایی توسط شخصیت‌های سیاسی نزدیک به دولت می‌شود که همه اذعان و اصرار دارند در تیم اقتصادی دولت هم تغییراتی به وجود آید، هر چند اخباری هم از فشار به وزیر امور اقتصاد و دارایی برای استعفا در محافل سیاسی مطرح شده است.

نماینده اراک در مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه که برای معرفی گزینه جدید وزارت آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد این است که وزیر معرفی‌شده باید گزینه‌ای غیرسیاسی و مدافع حاکمیت جریان سلامت در مجموعه وزارت آموزش و پرورش به ویژه صندوق ذخیره فرهنگیان و دارای این عزم و اراده باشد و به مجلس قول دهد که با مجموعه فساد اتفاق افتاده در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه آن برخورد جدی و قاطع خواهد داشت، البته مجلس هم در همین راستا طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را به تصویب رسانده و قطعاً با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به گستردگی مشکلات در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش به ویژه مسائل فرهنگیان عزیز کشور، لذا لازم است گزینه جدید وزارت آموزش و پرورش که هفته آینده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی خواهد شد، در خصوص رویکردهای کلان آموزش وزارت و پرورش برنامه‌های شفاف و روشنی داشته باشد تا بتواند خلأها و مشکلاتی که در 3.5 سال گذشته لاینحل مانده بود را در مدت باقیمانده از عمر دولت یازدهم حل کند و از سطح نارضایتی گسترده‌ای که بین فرهنگیان کشور وجود دارد، کاسته شود.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص 2 وزارتخانه دیگر به خصوص وزارت ورزش و جوانان هم این دغدغه وجود دارد، همین طور وزارت ارشاد؛ با توجه به دغدغه‌های جدی که طی سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ به وجود آمده، این انتظار هست که گزینه‌هایی برای وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شوند که بتوانند پاسخگوی دغدغه‌های نمایندگان در حوزه‌های ورزش و فرهنگ کشور باشند.

*دولت پاسخگوی فساد صندوق ذخیره فرهنگیان باشد/ سؤال از رئیس جمهور درباره فساد صندوق

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به کنار گذاشته شدن وزیر آموزش و پرورش از سمت خود گفت: با توجه به اینکه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس اعلام وصول شد و وی باید هفته آینده در صحن حاضر می‌شد، قطعاً بخش عمده‌ای از مباحث مطروحه در جلسه استیضاح به موضوع فساد صندوق ذخیره فرهنگیان اختصاص می‌یافت به همین خاطر قبل از استیضاح وزیر، وی از سمتش کنار گذاشته شد.

وی افزود: حال که علی‌اصغر فانی از سمتش کنار گذاشته شده دولت خود باید پاسخگوی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد و از آقای رئیس جمهور باید در این باره سؤال کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان از فجایع اقتصادی در این دولت است و انتصاباتی که در این صندوق انجام شده و عدم نظارت که دولت بر عملکرد این صندوق و امثال این موارد نکاتی است که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد.

کریمی قدوسی با اشاره به کنار گذاشته شدن 3 نفر از وزرا در دولت خاطرنشان کرد:‌ آقای روحانی به این جمع‌بندی رسیده که در ماههای پایانی کار دولت دست به جراحی در کابینه بزند تا بدینوسیله در ماههای پایانی دولت با فضا سازی در مسائل سیاسی صورت پذیرد که به نظر من این نوع رفتار فرار از پاسخگویی به مسائل معیشتی مردم و اقتصادی  و مسائل مربوط به بخش تولید و همچنین آسیب‌های اجتماعی، عدم موفقیت و شکست برجام است.

وی در پایان گفت: فشارهای ناشی از مسائل اقتصادی، معیشتی و… بر دوش دولت سنگینی می‌کرد و دولت می‌خواهد تا از طریق تغییر برخی از وزرا زمان را مدیریت می‌کند تا فشارها به دولت برای پاسخگوی کمتر شود.

حاجیلری: مسؤولان دولت در خصوص فساد صندوق ذخیره فرهنگیان برای مردم توضیح دهند

حجت‌الاسلام حسین حاجیلری خطیب جمعه آبدانان اظهار داشت: هنوز تکلیف مفاسد اقتصادی برای مردم مشخص نشده است و مسؤولان امر باید در این رابطه برای مردم و تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه دهند و با متخلفان برخورد کنند.

امام جمعه آبدانان به فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: یک معلم پس از گذشت 30 سال از خدمت و تحمل سردی‌ها و گرمی‌های شغلی باید همچنان منتظر پاداش پایان خدمت باشند.

وی ادامه داد: اما به راحتی از صندوق ذخیره فرهنگیان مبالغ هنگفتی که حق فرهنگیان است اختلاس می‌شود و هیچ مسؤولی در این رابطه برای مردم توضیح نمی‌دهد که قرار است چگونه با مفاسد اقتصادی برخورد شود.

*قاضی‌زاده: دولت به دلیل نگرانی از برخی افشاگری‌ها درباره صندوق ذخیره فرهنگیان «فانی» را برکنار کرد

 

 

همچنین سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به عزل و برکناری فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و تغییرات دیگر کابینه، اظهار داشت: دولت با ایجاد تغییرات جدید در کابینه 3 هدف را دنبال کرد.

وی افزود: امروز اصلی‌ترین مسائل و مشکلات کشور در حوزه‌های اقتصاد، معیشت و دستاوردهای برجام است، اما دولت 3 وزیری را تغییر داد که حوزه کاری‌شان اصلاً مرتبط با این موارد نبود، دولت می‌خواهد با ایجاد این تغییرات زمین بازی را عوض کند و آدرس غلط به افکار عمومی بدهد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به برکناری وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: دولت نگران صحبت‌هایی بود که در روز استیضاح فانی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد، دولت نگران برخی افشاگری‌ها در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان و سایر مسائل مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و امثالهم بود، به همین دلیل پیش از استیضاح فانی، او را برکنار کرد.

وی با تأکید بر اینکه تغییرات کابینه کاملاً انتخاباتی بود، خاطرنشان کرد: از طرفی نظرسنجی‌هایی که حتی خود سایت‌های اصلاح‌طلب انجام داده بودند نشان‌دهنده عدم رضایت بیش از 97 درصد جامعه فرهنگیان نسبت به وزیر آموزش و پرورش بود، دولت می‌خواست با تغییر فانی پیش از استیضاحش در پارلمان و با توجه به اینکه می‌دانست وزیر پس از استیضاح رفتنی است، به جامعه فرهنگیان بگوید من خودم به مطالبه شما پاسخ دادم و وزیر را تغییر دادم تا بتواند از این طریق این عصبانیت و خشمی که در جامعه فرهنگیان نسبت به دولت ایجاد شده است، را کمی تعدیل کند.

*دیرباز: دولت نمی‌خواهد نهان‌های فساد صندوق ذخیره فرهنگیان آشکار شود

حجت‌الاسلام عسگر دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به تغییرات در دولت و برکناری سه وزیر اظهار داشت: دولت یازدهم از ابتدای تشکیل بنای تغییرات در سطح کابینه را نداشت و حداقل می‌خواست که این تغییرات بسیار کم باشد، اما اینک و در سال چهارم مردم به یکباره با استعفا و برکناری سه وزیر مواجه شده‌اند.

دیرباز تصریح کرد: زمانی که قرار است وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود، برکناری او موجه نیست و باید به مجلس برود و به نمایندگان مردم پاسخ دهد.

 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه دولت نمی‌خواهد نهان‌های فساد صندوق ذخیره فرهنگیان آشکار شود افزود:‌ کلیت دولت مورد تأیید رهبری است اما انتقاد از دولت مجاز است و ما هم به دنبال تخریب نیستیم لذا بهتر بود که وزیر آموزش و پرورش به مجلس می‌رفت و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌داد.

وی عملکرد دولت در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: دولت روحانی مسائل اقتصادی را به برجام گره‌ زد در حالی که روشن بود اعتماد به دشمن اشتباه است اما برخی از دولتی‌ها آمریکا را دشمن نمی‌دانند.

دیرباز با تأکید بر شائبه انتخاباتی داشتن برکناری سه وزیر و اثرگذاری در انتخابات 96 گفت:‌بهتر است که این دولت درباره تفکر خود درباره مسائل فرهنگی و سیاست خارجی تجدید نظر کند چرا که متأسفانه برخی مسئولان قصد دارند جامعه را به سمت دوقطبی شدن سوق دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم تقویت تولید داخلی و اقتصاد و معیشت مردم از سوی دولت اشاره کرد و یادآور شد: مسئله اصلی این است که دولت باید به جای پرداختن به موضوعات فرعی به مسائل اساسی و اقتصادی مردم توجه کرده و با اصلی نکردن موضوعات فرعی در زمین دشمن بازی نکند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=37292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.