• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

درگذشت آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی +زندگینامه

  • کد خبر : 38853
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
درگذشت آیت‌الله سید محمد‌نقی شاهرخی +زندگینامه

به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله سید محمد نقی شاهرخی نماینده سابق مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری طی عصر امروز یکشنبه در بیمارستان قم درگذشت. هوشنگ بازوند استاندار لرستان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان خبر درگذشت آیت الله شاهرخی را اعلام و تایید کرد. آیت الله شاهرخی هفته گذشته […]

حضرت آیت الله سید محمد نقی شاهرخی در کوهدشت (3)

به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله سید محمد نقی شاهرخی نماینده سابق مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری طی عصر امروز یکشنبه در بیمارستان قم درگذشت.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان خبر درگذشت آیت الله شاهرخی را اعلام و تایید کرد.

آیت الله شاهرخی هفته گذشته به دنبال عارضه مغزی در بیمارستان قم بستری شده بود.

آیت الله سید محمد نقی شاهرخی فرزند سید علی نقی از سادات لرستان بوده و مرحوم پدر ایشان سیدی جلیل القدر و معلمی مورد احترام در خرم آباد بودند که قرآن و ریاضیات را تدریس می کردند.

ایشان قرآن و دروس ابتدایی و ریاضیات متداول آن زمان را نزد پدر خویش فراگرفته و در سال ۱۳۲۷ شمسی به حوزه علمیه بروجرد وارد شدند و دروس مقدماتی را نزد علمایی همچون مرحوم میرزا لطف الله و فیضیان و جواهری خواندند.

ایشان در سال ۱۳۲۹ به قم هجرت کرده و دروس سطح را در محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، شهید صدوقی یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی طباطبایی فراگرفتند،  دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و گلپایگانی تلمذ کردند، همچنین ایشان اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی خواندند.

ایشان تاییدیه اجتهادشان را در سال ۱۳۴۰ از حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت کردند.

آیت الله سید محمد نقی شاهرخی در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، رسائل، مکاسب و کفایه اسفار و شفا را تدریس می کردند و در سالهای اخیر نیز کلاسهای ادبیات، اخلاق، منطق، فلسفه، خارج اصول و فقه را برای طلاب خارجی برگزار می کردند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) در سال ۴۲ به همراه فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم وارد صحنه مبارزات مردم علیه رژیم استبداد شدند و در طول این مبارزات بارها تحت تعقیب قرار گرفتند.

آیت الله شاهرخی سه بار به زندان افتادند که آخرین مرحله در هجدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ شمسی پس از سخنرانی در مسجد ارک تهران بود که راهی زندان مخوف کمیته شدند و در آنجا با شخصیتهایی همچون آیت الله روحانی، آیت الله دستغیب، علامه یحیی نوری و واعظ شهیر مرحوم فلسفی همراه بودند.

IMG_20160213_210126

آیت الله شاهرخی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در مسئولیت های مختلفی از جمله امام جمعه خرم آباد، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تام الاختیار حضرت امام(ره) در بروجرد و بروجن، نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند، عضو مجمع جهانی اهل البیت(ع)، عضو مجمع تقریب مذاهب و … در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

آیت الله سید محمد نقی شاهرخی بیش از ۲۵ سال در راه معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت پایگاه تشیع و اهل بیت(ع) و وحدت اسلامی در جنوب شرق آسیا فعالیت کرد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=38853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.