• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آیت الله مبلغی:گروه تروریستی داعش افکار را در سطوحی علیه اسلام بسیج کرده است.

  • کد خبر : 39386
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۲۴
آیت الله مبلغی:گروه تروریستی داعش افکار را در سطوحی  علیه اسلام بسیج کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی که دچار بدفهمی و کج فهمی هستند و قرائت غط و نادرستی از آیات دارند، فکر می کنند قرآن با کلمه “قتال فی سبیل الله”، می خواهد به انسان ها هجوم ببرد و مسیر جنگ را به عنوان سبیل الله به صورت گسترده باز کند

 

.

آیت الله احمد مبلغی روز یکشنبه  در نشستی با برخی از میهمانان خارجی کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی، در رد شبهه ای که می گوید: قتال فی سبیل الله، یعنی میل به کشتن انسان ها به بهانه حمایت از اسلام، افزود: متاسفانه پاره ای از رسانه ها در سطح جهان نیز گاه این مساله را دستاویز قرار داده و به تبلیغ نادرستی علیه اسلام دست می زنند.

وی ادامه داد: گروه تروریستی داعش نیز  به دلیل نگاه ناروا و فهم غلط از مفهوم “فی سبیل الله” به صورت گسترده به  افعال زشت مرگبار علیه انسان ها دست می زند و افکار را در سطوحی  علیه اسلام بسیج کرده است.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در رد این شبهه گفت: حقیقت این است که سبیل خدا، سبیل ارتباط روحی، فکری با مبدء علم، رحمت، بخشش و محبت است.

 مبلغی ادامه داد: اسلام با گره زدن جنگ به ارتباط با خداوند متعال می خواهد جنگ را از مبتنی شدن بر پایه توجه به دنیا، موقعیت طلبی ها و انتقام گیری ها و…  خارج سازد و انسان ها را در صورت وقوع در جنگ در مسیر توجه به مبدا کمال، اخلاق و زیبایی قرار دهد.

وی گفت:  بنابراین “فی سبیل الله” یک خاستگاه  مهم برای تقلیل دایره جنگ، و در صورت وقوع شکل گیری اخلاق در جنگ است.

آیت الله مبلغی همچنین گفت: این مضمون از “ولا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا تبتغون عرض الحیاة الدنيا فعند الله مغانم….” نیز استفاده می شود زیرا  آیه از یک طرف بين جنگیدن برای خدا و جنگیدن برای کالای دنیوی تقابل ایجاد می کند و از طرف دیگر جنگیدن برای دنیا را عامل توسعه در کشتن انسان ها به حساب می آورد و به همان اندازه یا بیشتر، توجه به خدا را عامل سلم و سلام محسوب می کند.

وی گفت: اگر فی سبیل الله به معنای قرآنی و درست آن نباشد، جنگ در معرض جدی برای مهار گسیخته شدن و غیر اخلاقی شدن قرار می گیرد در حالی که سبیل خدا سبیل سلم و سلام است.

  وی ادامه داد آیه هشتم سوره مائده”و لا یجرمنّكم شنئان قوم علی الّا تعدلوا” تفسیر کننده دیگری برای فی سبیل الله است.

وی یادآور شد: مستفاد از  این آیه این است که اگر قومی ظلم و ناروایی  به شما انجام داد، کار آن ها  باعث نشود که شما نیز ظلم کنید، بلکه عدالت داشته باشید.بر این اساس، می توان گفت: “فی سبیل الله” خاستگاه واقعی اخلاق و حقوق بشردوستانه است.

دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته قبل در شهر مقدس قم برگزار شد. در این کنفرانس حدود 70 میهمان خارجی از 20 کشور جهان حضور داشتند

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=39386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.