• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

نام «هاشمی» فرآتر از عناوینش بود!/حجت الاسلام عباسی فرد

  • کد خبر : 40579
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲:۱۹
نام «هاشمی» فرآتر از عناوینش بود!/حجت الاسلام عباسی فرد

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد: با عرض تسلیت بمناسبت ارتحال بزرگمردی که سوگ مصیبت او ایران را در ماتم، منطقه را  در وحشت و جهان را در بهت و حیرت فرو برد. ابعاد شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به قدری وسیع است که از زاویه های […]

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد: با عرض تسلیت بمناسبت ارتحال بزرگمردی که سوگ مصیبت او ایران را در ماتم، منطقه را  در وحشت و جهان را در بهت و حیرت فرو برد. ابعاد شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به قدری وسیع است که از زاویه های مختلف می توان به آن پرداخت. اما بهتر است بحث را از مجلس و آن هم از مجلس خبرگان قانون اساسی شروع کنیم تا یک ترتیب زمانی داشته باشیم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه جهانی ، منطقه و حتی در داخل کشور عده ای آنچه را که  در عرضه و تحکیم بنیان های جمهوری اسلامی از آیت الله بهشتی، آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی به بروز و ظهور نشست باور نداشتند و اصلاً چنین توقع هایی در ذهن جامعه نبود. تصور این بود که آنها عده ای شخصیت های سیاسی انقلابی بزرگ هستند که تجربه و قدرت عمل به خصوص در امور حقوقی و قانونی نخواهند داشت و به ناچار برای انجام این امور وام دار کارشناسان داخلی و خارجی خواهند شد.اما می ببینیم که در همین  قانون اساسی ما که چندین دهه از تصویبش گذشته و فقط یک بار در آن بازنگری انجام شده تا کنون هیچکسی نتوانسته درباره اصول و احکام این قانون که از سوی این بزرگان و زیر نظر امام راحل تنظیم شده و ظرفیت های بالای آن برای اداره امور کشور ایراد و اشکالی وارد نماید که این را می توان چیزی شبیه معجزه از ناحیه این نوابغ بزرگ به شمار آورد. متاسفانه ما خیلی دیر متوجه ارزش وجودی این عزیزان شدیم. من هنوز هم که حدود دو هفته از رحلت آیت الله گذشته است مرگ ایشان باورم نمی شود و گاهی می گویم شاید خواب  می بینم.
اما بعد از تصویب قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی می رسیم . بنده در مجلس اول نماینده بودم و باید بگویم که آن زمان، هم عده ای رجال برجسته و هم شخصیت های پر مدعائی در این مجلس نماینده بودند. اما در ظرف مدت کوتاهی که مجلس با هیات رئیسه موقت اداره می شد. شخصیت هاشمی چنان بروز و ظهور پیدا کرد که تمام افراد حاضر در مجلس که همه می دانیم کلکسیونی از تمام  فرهنگ ها، فکرها، جریانات و نحله های مذهبی و سیاسی بودند همگی به این نتیجه رسیدند که تنها مرد این میدان آیت الله هاشمی رفسنجانی است و ایشان  بدون رقیب و بی تبانی و توافق های پشت پرده به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد و من معتقدم مجلس اولی را که ایشان بنیادش را محکم کرد،  شیوه و روش  قانونگذاری مردم سالاری دینی اش برای همیشه  الگو مانده است. اینکه  آیت الله هاشمی برای چند سال و چند دوره رئیس مجلس میماند  خیلی معنادار است و بر اساس یک اتفاق نیست. عظمت روح، شخصیت کاریزمائی، علم، عمل، تقوا، پاکی، مدیریت و تدبیر همه در وجود ایشان جمع بود که توانست  یک پایه گذاری اساسی را در امر حقوقی و قانونگذاری در مجلس ایجاد کند تا برای سال ها این شیوه ادامه پیدا کند.
من به عنوان کسی که در مجلس شورای اسلامی و خبرگان و در مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جا همراه آیت الله بوده ام می گویم اگر بنا بود از هر راه و روشی  وارد شویم تا مجمع تشخیص مصلحتی پاسخگو، قدرتمند در رابطه با منافع ملی و مردمی، نظام و رهبری و هر آنچه به مصالح و منافع جامعه و تاریخ و نظام برمی گردد به جز به آیت الله هاشمی نمی رسیدیم.
یادم می آید یک روز خدمت ایشان رسیدم که آیت الله به دیدار مقام معظم رهبری در بیمارستان رفته بودند. من ایشان را در شرایط مختلف و سختی مانند سقوط خرمشهر و بمباران شهرها و … دیده بودم اما  هرگز ندیده بودم چنین بهم ریخته باشد. به هر حال آن روز خیلی کلافه بود. گفتم حاج آقا چه شده می شود به من بگویید؟ قدری تامل نموده و فرمودند: «نگرانم و خیلی هم نگرانم. اگر خدای ناخواسته برای آیت الله خامنه ای اتفاقی بیفتد هر چه فکر می کنم کسی را برای جایگزینی ایشان نمی بینم. البته ما همیشه خدا را داریم. »  و من شرح این ملاقات که روزنامه ها و سایت های خبری که بطور گسترده به آن پرداخته اند را بعنوان “دیدار تلخ” بازگو نمودم.
به نظرم نقش ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نقش پدرانه و خیرخواهانه بود. آقای هاشمی نقشی را که در موضوع مصلحت به کار می برد ابعاد گوناگونی داشت و به خواسته عده ای خاص توجه  نمی کرد. در تصمیم گیری هایشان جامع نگر بود و مصلحت نظام، اسلام، راه امام و انقلاب، مردم و کشور را می دید و خوب و بد را جمع بندی می کرد. می دانیم آنچه که به مجمع مصلحت می آید در واقع به منزله گره کوری است که از طرق عادی باز نمی شود یعنی یا از نوع اختلافی است که بین شورای نگهبان و مجلس پیش آمده است یا از نوع سیاست های کلی که از اختیارات رهبری است و مجمع باید به عنوان بازوی رهبری مشاوره بدهد و یا برای حل معضل نظام راهگشایی شود.
در آنجایی که شرایط عادی جواب نمی دهد و به بن بست رسیده، هر کسی مرد این میدان نیست که بتواند افکار و نظرات را جمع بندی کند. حتی به آن سمت و سو بدهد و آمادگی این را داشته باشد که نظر نهایی را اعلام کند آقای هاشمی در مجمع در یک کلام به اسلام، نظام، مردم و مصالح ملی فکر می کرد. دیدیم که ۲۰ سال جانانه در مجمع کار کرد. برای بیان اقتدار و ذکاوت ایشان درهر بخش یک مثال می زنم تا روشن شود. در مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش اختلافات،  قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ را مثال می زنم می دانیم که اهمیت این موضوع تا چه اندازه بود چرا که این یعنی ورود به یک اصل قانون اساسی که باید بعد از قرآن و وحی الهی برای اجرای احکام نورانی اسلام دستورالعمل ما باشد و در یک کلام مملکت را با آن اداره کنیم. حالا تصور کنید که  می خواستیم به این اصل ورود کنیم  و مسیر ۲۰ سال گذشته یک قانون را برای  امروز هموارتر کنیم. من شنیده ام که مقام معظم رهبری در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی بعد از آنچه که در مجلس و شورای نگهبان و آنچه که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن گذشت،  فرموده اند: ” از این مصوبه مجمع انتظار یک انقلاب اقتصادی دارم.”
در بخش سیاست های کلی به چشم انداز ۲۰ ساله به عنوان یک سندی که بعد از قانون اساسی جزء اسناد بالا دستی نظام است، اشاره می کنم. از دیگر اقدام های مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل معضل موضوع قانون تعزیرات حکومتی را یادآوری می کنم. که می دانیم اگر تعزیرات حکومتی  نبود چه می شد؟  و آشفته بازاری بدتر از وضع موجود می داشتیم. همین قانون تعزیرات حکومتی در مجمع تشخیص معضلش حل شد.
و باز در بخش سیاست های کلی هم باید به سیاست های کلی قضایی اشاره کنم. من خودم در قوه قضائیه بوده ام می دانم قبل از این سیاست های کلی و تصویب مجمع تشخیص مصلحت واقعاً مشکلاتی بروز و ظهور می کرد که با قوانین عادی قابل حل نبود.
و چنین است که امروز و بعد از ارتحالش در داخل و منطقه و جهان این سوال جدی مطرح می شود که چه کسی می تواند بجای او بر آن  کرسی مصلحت اندیشی تکیه بزند. قبل از پاسخ به این سوال توضیحی لازم می دانم بیان کنم. تصورم این است که منظور جناب علیزاده این بود که ما اگر در احکام اولیه  با توجه به شرایط حکومتی و کشور داری با مشکلی مواجه شویم می توانیم بر اساس یک ضرورت و مصلحت آن هم به تشخیص عقلا و افراد صاحب نظر برای همان مورد و همان زمان خاص از احکام  ثانویه استفاده کنیم البته خود احکام  ثانویه از عناوین شرعی است.
اما در ادامه باید بگویم آقای هاشمی انسانی جامع الاطراف بودند و در خیلی موارد اگر نگوییم بی نظیر، کم نظیر بودند. یک وقتی گفتم امام از آن مردانی بود که هر هزار سال یک بار باید منتظر آمدن مانند او باشیم آقای هاشمی و امثال او نیز از آن مردانی می باشند که هر صد سال یک بار ممکن است در جامعه ظهور کنند.
حقیقتاً باید گفت فارغ از شخصیت روحانی، ایشان در نوآوری های فقه و حدیث و قرآن و تفسیر  از طرفی و در امور سیاسی و اجتماعی و کشورداری از طرف دیگر و در شهامت و شجاعت در برخورد با سختی ها و بحران ها  کم نظیر بودند. او با اینکه دوره های آکادمیک سیاست را نگذرانده بود ولی دنیای سیاست همه جا به قدرت فهم و تحلیل و تصمیم های او اعتراف نموده و او به اعتراف دوست و دشمن از معدود شخصیت ها و رجال سیاسی جهان بشمار می آمد.
او دوره های جنگ و امور نظامی را نگذرانده بود اما به اعتراف صاحبنظران نظامی بعنوان جانشینی فرماندهی کل قوا از جمله سرآمدهای جنگ و دفاع مقدس بود. به نظر من برای ایشان منهای عناوینی مانند آیت الله یا حجت الاسلام در عبارت “هاشمی رفسنجانی” همه چیز عیان است و باید بگویم همین آقای هاشمی که همه خوبی ها و ارزش ها را در خود جمع و همه کینه  و دورویی و ضد مردمی ها و بدی ها را از خود دور کرده است و به قول یکی از پسرانش حتی  با دشمنانش هم مهربان بود مسیر حقوق و حقوقدانی و حقوقمندی و پایه گذاری های قانون جامعه امروز ما از کوچه باغ های او می گذرد. چرا که از تاثیرگذارترین اعضای شورای عالی انقلاب بود که کار اصلی اش قانونگذاری به جای مجلس و قبل از تشکیل مجلس بود. بعد به خبرگان قانون اساسی می رسیم که آقای هاشمی و آیت الله بهشتی در کنار رهبری فعلی و آیت الله منتظری در مجلس خبرگان قانون اساسی توانستند  با عظمت و بزرگی روح خود به خوبی از پس اداره کردن آن برآیند و قانون اساسی تصویب شد. سپس به  مجلس شورای اسلامی می رسیم که دو دوره کامل و عمده دوره سوم را آیت الله رفسنجانی بر عهده داشتند و بنیان گزار و پایه ریز مجلس بودند. مدیریتی که تا الان در مجلس وجود دارد از مدیریت ایشان به ارث رسیده است. از سوی دیگر بسیاری از امور زیربنایی کشور در زمان آقای هاشمی پایه ریزی شد و با دست خالی کشور و زیرساخت های آنرا محکم نمود. قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی هم  که یکی از میراث های مجمع تشخیص مصلحت نظام است در این راستا تعریف می شود. آیت الله هاشمی با این گونه اقدامات می خواست کاری کند تا با پول و کمک سایر کشورها  بتواند کشور را بسازد و موفق هم شد. بهترین یادگار آقای رفسنجانی یک مصوبه یا یک قانون در مجلس یا شورای عالی انقلاب یا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. روشی را که بنا گذاشت و فرهنگی را که در اهمیت قانون و قانونگذاری و اجرای آن گذاشت بهترین یادگار او در امور حقوقی می باشد. هاشمی رئیس همان مجلسی بود که امام (ره) فرموند: در راس امور است. کشاندن مجلس به راس امور و قانون به عنوان فصل الخطاب از  یادگار های آقای هاشمی است.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=40579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. دستگيري23 نفر متخلف در كوهدشت

    گروه استان ها- لرستان- فرمانده انتظامي كوهدشت از دستگيري 23 نفر متخلف در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي نقاط آلوده و جرم خيز اين شهرستان در روز گذشته، خبرداد.
    به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ “يارالله عبدي چراغ” گفت: با اجراي 3 طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در روز گذشته در نقاط آلوده و جرم خيز اين شهرستان توسط ماموران كلانتري 11،12، پاسگاه هاي انتظامي، پليس هاي تخصصي و ستاد اين فرماندهي به مرحله اجراء گذاشته شد.

    وي افزود: در اين مدت تعداد 18 نفر معتاد و خرده فروش مواد مخدر،2 نفرسارق، 1 نفر كلاهبردار و 2نفر متهم تحت تعقيب دستگير شدند.

    عبدي چراغ، گفت : همچنين در اين راستا 2دستگاه موتورسيكلت متخلف توقيف ، 9 قطعه تجهيزات ماهواره كشف- 1فقره كالاي قاچاق به ارزش000/000/12 دوازده ميليون ريال، و مقاديري مواد مخدر کشف وضبط گرديد.

  2. باسلام به محضرجناب آقاي دكترعباسي فرد ،ازآنجايي كه حضرت عالي يكي ازچهره هاي شناخته شده واز ياران ديرين مرحوم هاشمي رفسنجاني مي باشيدمصيبت ارتحال آن فقيد سعيدرابه محضرجناب عاتي تسليت ميگويم وازخداوند منان علودرجات براي آن راحل وصحت وسلامت براي شما خواهانم .

  3. واقعا ناراحتی از چهره جناب عباسی فرد می بارد تسلیت می گوییم داغ هاشمی سخت وجانکاه است خدا صبر عنایت کند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.