• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی: امام خمینی به عرفان تجلی و رنگ و بوی اجتماعی بخشید./دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

  • کد خبر : 40876
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
آیت الله مبلغی: امام خمینی به عرفان تجلی و رنگ و بوی اجتماعی بخشید./دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

به گزارش  کانون سبحان؛عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل به عرفان تجلی و رنگ و بوی اجتماعی بخشید، گفت: حضرت امام  از خاستگاه اصولی مانند “عیال الله بودن خلق”،  “قیام لله داشتن به صورت مثنى و فرادى”، اصل “عالم همه محضر خداست” واصل”عدم اکتفاء به صالح بودن و ضرورت مصلح شدن” […]

به گزارش  کانون سبحان؛عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل به عرفان تجلی و رنگ و بوی اجتماعی بخشید، گفت: حضرت امام  از خاستگاه اصولی مانند “عیال الله بودن خلق”،  “قیام لله داشتن به صورت مثنى و فرادى”، اصل “عالم همه محضر خداست” واصل”عدم اکتفاء به صالح بودن و ضرورت مصلح شدن” و اصول دیگر به عرفان رنگ وبوی اجتماعی بخشید.

آیت الله احمد مبلغی در سخنانی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) عرفان الهی را  فردی،  انزوایی و عزلتی نمی دیدند بلکه آن را عمدتا اجتماعی، حرکت آفرین و پویایی بخش می دیدند و به اتکاء امواج فکری عرفان اهل بیتی و از رهگذر تزریق درونمایه های عرفانی و ایمان حاصل از آن، انقلاب اسلامی ایران را پدید آوردند.

وی در تشریح ابعاد اجتماعی امام و نقش آن در تکوین انقلاب اسلامی ایران گفت: یکی از رویکردهای جدی و عمیق امام راحل،  باور به مردم بود به گونه ای که  تا قبل از انقلاب این “پدیده اجتماعی مردم باوری”  در تاریخ اسلام بعد از بعثت به هیچ روی رخ نداده بود.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: تا قبل از قیام امام راحل و انقلاب اسلامی، عمدتا مردم با نگاهی تجزیه شده، عوام خوانده شده و با نگاهی تنزلی دیده می شدند، این امام راحل بودند که برای اولین بار، مقوله مردم را  با نگاهی شبه قداستی، پرلطافت، غیر قابل شکستن، نزدیک به خدا و گره خورده با معنویت وارد ادبیات اجتماعی حوزه و جامعه کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حضرت امام راحل، خیلی سریع تر از آنچه که ما فکر کنیم  طوفانی از مردم را به صورت فراگیر،  عظیم و با انسجامی فوق حد تصور، بپا کرد و انقلاب را به لطف و اذن خداوند ایجاد نمود

آیت الله مبلغی اظهار داشت: نگاه امام راحل صرفا نگاه جامعه شناختی نبود بلکه خمیرمایه های این نگاه -که منتهی به باور عظیم به مردم شد- عرفانی بود و از خاستگاه “بازتفسیر اصل تجلی”، آن را در موارد و مثال هایی محدود نمی دید بلکه به پدیده های کلان نیز سرایت می داد و از اینجا به مردم رسید.

   وی گفت:  کافی است یکبار دیگر سخنان امام را در انقلاب پیرامون مردم مرور کنیم تا دریابیم چگونه نگاه او به مقوله مردم نگاهی برخاسته از صدق و معنویت بود و این در طول تاریخ بی سابقه است.

وی ادامه دا: طرح شعار استکبار ستیزی و نفی قدرت های بزرگ نیز ریشه در عرفان امام داشت.

آیت الله احمد مبلغی همچنین گفت: در عرفان اسلامی، نه تنها عزلت و انزوا تعبیه نشده، که حتی فراتر، اجتماع اولا به مثابه ظرف شکل گیری عرفان اسلامی و ثانیا ظرف عمق يابي آن و ثالثا ظرف تجلی آن است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن دعوت همه اقشار مختلف جامعه برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن گفت: انقلاب اسلامی ایران یک خیزش عمومی برای احیای بعثت پیامبر (ص) بود، حضرت امام خمینی (ره) زمانی که انقلاب کردند در بسیاری از موارد به صورت مکرر بر قیام انبیاء الهی و اهداف آنها سخن به میان آوردند.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه بعثت پیامبر اسلام (ص) مادر خیزش ها در جهان اسلام است، گفت: در ذیل بعثت نبوی، هر حرکت در جهت تقویت اسلام و قیام به سوی خداوند، رنگ و بوی بعثت و ارتباط با آن حادثه پیدا می کند و امروز علما و مسلمانان باید حرکت انبیاء الهی را متناسب با زمان خود دنبال کنند

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=40876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.