• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی:دور ساختن روابط بین ادیان و مذاهب از تعصب های تنش آلود از اصول وحدت ساز اسلام است.

  • کد خبر : 41511
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
آیت الله مبلغی:دور ساختن روابط بین ادیان و مذاهب از تعصب های تنش آلود از اصول وحدت ساز اسلام است.

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت شکل گیری رویکرد و جنبش مشترک دینی در فضای بین المللی از سوی باورمندان به ادیان و مذاهب، گفت: باید میراث مشترک انبیاء را در فضای بین المللی به مثابه یک جریان، پیگیری و به آن جنبه ای عینی و فعال ببخشیم تا […]

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت شکل گیری رویکرد و جنبش مشترک دینی در فضای بین المللی از سوی باورمندان به ادیان و مذاهب، گفت: باید میراث مشترک انبیاء را در فضای بین المللی به مثابه یک جریان، پیگیری و به آن جنبه ای عینی و فعال ببخشیم تا به سالم سازی روابط بشری و معنویت بخشی به انسان ها بیانجامد.
آیت الله احمد مبلغی در جمع گروهی از روحانیون عرصه بین الملل خاطرنشان کرد: تحقق یک جریان دین مدار بین المللی بدون ایجاد یک هویت مشترک ادیانی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: این هویت را قرآن برای فضای بین الادیانی در نظر گرفته است و آن فعال سازی واژه “ملت ابراهیم” و اقتضاءات آن است. وی تاکید کرد: اندیشه ملت ابراهیم برای تقویت هویت مشترک ادیانی ضروری است.
اصول تعاملات بین ادیانی در فضای بین الملل
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چهارده سرفصل مهم در فعالیت های دینی فراگیر بین المللی گفت: حرکت بین الملل دینی باید بر پایه اصول وحدت ساز و آفریننده اخلاق که اسلام بر آن تاکید جدی دارد، شکل گیرد.
آیت الله مبلغی، اصولی همچون تعمیق رابطه با خدای متعال (ما غرکَ بِرَبک الکريم)، تقویت زمینه های هم شناسی بین ملت ها (لتعارفوا)، تزریق دو عنصر انصاف و مدارا به کالبد روابط بشری (انصفوا الناس/ مداراة الناس)، تلاش برای استقرار مفاهیم و ادبیات فخیم و زیبا در فضای اجتماع بشری (قولوا للناس حسنا)، تمرکز بر استقرار عدل در مناسبات بين بشر (لیقوم الناس بالقسط/ تقسطوا الیهم) را از جمله اصول وحدت ساز و آفرینده اخلاق در اسلام ذکر کرد.
همکاری و هم افزایی برای تقویت حس نیکوکاری اجتماعی در اجتماعات بشری (تعاونوا علی البر)، تعامل فزاینده برای تعمیق خداترسی، معنویت و کرامت دینی در انسان ها (تعاونوا علی البر والتقوی)، دور ساختن روابط بین ادیانی و بین مذاهبی از تعصب های تنش آلود و تاکید بر هویت مشترک ادیانی (قل بل ملة ابراهیم)از دیگر اصول وحدت ساز در اسلام بیان شده است.
وی ادامه داد: تقویت رویکرد به سلم جهانی (ادخلوا فی السلم کافة)، احترام به داشته های سالم فرهنگی ملت ها (ولا تبخسوا الناس اشیاءهم)، تقویت گردشگری سالم در زمین با تکیه بر منطق دین نسبت به گردشگری (فسیروا فی الارض)، تقویت ایده حفظ زمین و شرایط زیستی در آن برای همه مردم و همه نسل ها (والارض وضعها للانام)، تلاش برای عاری سازی زمین از فساد (ولا تعثوا فی الارض مفسدین) از دیگر اصول وحدت ساز و اخلاق آفرین می باشند.
عضو مجلس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ايجاد مسابقه بين نهادهاي اجتماعي و علمي وابسته به اديان مختلف جهت انجام تلاش هاي خيرخواهانه مشترك و مؤثر و آرامش ساز در روابط بين ادياني (فاستبقوا الخيرات) نیز در زمره این اصول جای می گیرد.
اصول تعاملات بین مذاهبی
آیت الله احمد مبلغی خاطرنشان کرد: چگونگی مواجهه اخلاقی – اجتماعی مذاهب با یکدیگر به نظریه پردازی و طرح اندیشه های کلان نگر و فراخ نگر نیاز دارد؛ نظریه ها و اندیشه هایی که عرضه و بسط آن بر عهده حوزه ها و دانشگاه هاست.
وی گفت: دعوت پیروان یک مذهب از اتباع مذهب دیگر برای پیوستن به مذهب متبوع خود، نه تنها تاثیر چندانی ندارد بلکه عمدتا مضر و خطرناک است و در مناسبات بین مذاهب اختلال و بحران ایجاد می کند.
آیت الله مبلغی با بیان این که باید تعامل اجتماعی خود با دیگران را در همه حوزه بر پایه اخلاق ژرف نگر، کلان اندیش و حساسیت زدا بنا کنیم، گفت: همه باید بدانند که تکفیریان می خواهند فقها را، چه شیعه و چه اهل سنت، از عرصه خارج کنند.
اصالت الاجتهاد از اندیشه های کلان و زیر پایه
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از اندیشه های کلان، اصالت الاجتهاد است، که به اقتضای آن، اندیشه های منسوب به دین، باید در چارچوب اجتهاد شکل گیرد.
آیت الله مبلغی گفت: در حوزه دین شناسی، اندیشه هایی که از چشمه اجتهاد آب ننوشیده اند، نوعا یا به افراط یعنی تکفیر انجامیده، یا به تفریط یعنی رفتن به سمت نفی حضور دین در جامعه گرویده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یکی از توافق های مؤثر شیعه و سنی باید توافق بر”اصالة الاجتهاد” و التزام به ضرورت گذشتن اندیشه های دینی از مجرای اجتهاد باشد.

بهمن اطمینان, [۲۰.۰۲.۱۷ ۱۰:۴۳]
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: این توافق باعث خواهد شد تا انديشه ورزی ديني در جهان اسلام ضمن آن که به سمت ایجاد و حفظ فرصت های لازم برای خلاقیت فکری و ابداع علمی پیش رود، در مسیرهای تضعیف کننده نسبت به منطق و جایگاه دین قرار نگیرد و جامعه را در افراط و تفریط فرو نبرد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=41511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.