• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی: بحران در انرژی خاستگاهی برای تنش هايي فراروی صلح جهانی است.

  • کد خبر : 41768
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
آیت الله مبلغی: بحران در انرژی خاستگاهی برای تنش هايي فراروی صلح جهانی است.

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بحران در انرژی خاستگاهی برای چالش ها و تنش های فرا روی صلح جهانی است، گفت: هر گونه ناروایی، بی اعتنایی و ظلم در حوزه انرژی به همه حوزه ها و زمینه های زندگی بشر سرایت و صلح جهانی را دچار تنش و […]

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بحران در انرژی خاستگاهی برای چالش ها و تنش های فرا روی صلح جهانی است، گفت: هر گونه ناروایی، بی اعتنایی و ظلم در حوزه انرژی به همه حوزه ها و زمینه های زندگی بشر سرایت و صلح جهانی را دچار تنش و چالش خواهد کرد.

آیت الله احمد مبلغی در کنفرانس بین المللی فناوری ومدیریت انرژی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفيت های مهمی در اختیار دارد که به اتکای آن می تواند به سمت توسعه عملیات ایجاد و به کارگیری “تکنولوژی انرژی نو و پاک”، ارتقا بخشی به فرهنگ و اخلاق انرژی در جامعه، وضع قوانین فعال در جهت تقویت انرژی های تجدید پذیر به پیش برود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز و تاکید هر چه بیشتر بر انرژی های پاک و مدیریت آن و تعریف معنادار یک همکاری منطقه ای و بین المللی نسبت به آن، خدمت بزرگی به انسان، دین، معنویت است و زمینه های پیشرفت مادی و معنوی را در پی دارد.

آیت الله مبلغی یادآورشد: مهمترین اولویت برای فناوران و دولت ها باید این باشد که بر مقوله حساس، زیربنایی و سرنوشت ساز  انرژی تمرکز کنند و مدیریتی کلان، چند لایه ای و هم افزا را نسبت به مقوله انرژی بازتعریف و بازسازی کنند.

 وی گفت:  آینده بشریت در گرو شکل گیری نگاه های عادلانه و هم افزا نسبت به انرژی در سطح بین المللی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در یک تحلیل عمیق می توان دریافت که سرنوشت توامان مادیت و معنویت به صورت عجیبی به انرژی و بهره گیری عادلانه از آن گره خورده است، تاکید کرد: سرنوشت کره خاکی، محیط انسان ها، حیات بشر، مقوله مهمی مانند صلح در گرو بهبود وضعیت انرژی و نگاه و رفتار عادلانه به مقوله انرژی می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انرژی نقطه اتصال مادیت و معنویت به صورت کلان و اساسی است، گفت: با توجه به ارتباط انرژی با عمل و کار، با حذف انرژی، کار به صورت کلی از گردونه حیات زندگی انسان حذف خواهد شد و اگر بپذیریم که عمل و کار دارای دو وجه معنوی و مادی است و اسلام از آن تعبیر به عمل صالح کرده، به دست می آید که انرژی یک جایگاه اساسی، حیاتی و معنوی در فضای زندگی بشر، تاریخ وحیات بشر دارد.

وی ادامه داد: انرژی تنها نقطه اساسی است که پیشرفت پیرامون آن چه در گذشته و حال و آینده آن دور می زند و مهمترین مساله آینده بشریت است و هر نوع بحرانی که در آن به وقوع بپیوند به سراسر حیات بشر اعم از مادی و معنوی سرایت می کند.

آیت الله مبلغی افزود: هر اندازه که حیات انسانی با پیچیدگی ها، پیشرفت ها، چالش ها و گشایش ساحت های فزون تری مواجه شود اهمیت انرژی، ضرورت تعاون، همکاری و رفتار های هم افزای بین دولت و کشورها بر محور انرژی بیشتر و آشکارتر می گردد.  

وی با اشاره به شعر ” ابر وباد و مه و خورشید فلک در کارند  تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری” بیان داشت: معنای عمیق تر این شعر زیبای سعدی در ارتباط با  انرژی های تجدید پذیر در حال تحقق یافتن است و امروزه انرژی باد، انرژی خورشید و انرژی جزر و مدهای حاصل از مه عینیت خیره کننده ای برای حیات بشر و روزی و اقتصاد آن پیدا کرده است.

وی گفت: امروز دیگر حیات بشر، بدون به کارگیری انرژی های حاصل از این منابع کانونی هستی، بهبود نمی یابد بلکه با آن رنگ و بوی دیگری پیدا می کند.

آیت الله مبلغی افزود: مدیریت انرژی و فناوری آن از مقوله های اساسی و مهمی است که باید هر چه بیشتر به آن عطف توجه شود و الزامات این مدیریت و فناوری هر چه بیشتر به صورت علمی شناخته شود.

وی گفت: فناوری و توسعه انرژی نو و پاک به شدت هر چه تمام نیازمند یک مدیریت کلان با ابعاد و اضلاع متعددی مانند مدیریت آموزشی، فرهنگی، علمی، فناوری و همکاری های بین المللی، تقنینی و اجرایی است.

آیت الله مبلغی ادامه داد: انرژی یک امر کلان است و مدیریت آن هم باید امری کلان تلقی شود و به صورت آهسته جلو رفتن و ابعاد و اضلاع این مدیریت را تامین نکردن، بدان معنا است که ما می خواهیم تلاش اساسی و جدی را شروع نکنیم و عقب بمانیم.

وی ادامه داد: همه این اضلاع باید به صورت هم افزا، همراه و همگام با هم در جهت این امر کانونی و مبنایی یعنی دست یابی به فناوری انرژی نو و پاک انجام گیرد.

وی گفت: جهان به صورت آرام به سمت فناوری و تکنولوژی انرژی تجدید پذیر، نو و پاک می رود و امروزه که  این واقعیت در جهان در حال انجام است توجه به آن باید در اولویت نگاه ها و تلاش های ما قرار بگیرد.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه ما ایرانی ها دارای سوابق درخشانی در زمینه استفاده از انرژی غیر فسیلی هر چند به صورت سنتی هستیم، گفت: در استفاده از انرژی های به معنای امروزی و جدید آن، گذشته ما ایرانی ها بیگانه و نامانوس از این نوع انرژی نبوده است،

وی خاطرنشان کرد: در فضای امروز که جهان به صورت آرام تکنولوژی استفاده از انرژی های فسیلی را به کنار می نهد و فناوری کلان و گسترده بهره گیری از فناوری انرژی های نو را در دستور کار قرارمی دهد، ما نیز باید به این سمت برویم.

وی ادامه داد: کم کاری  در این ساحت و مسیر اساسی فردای ما را در یک مرحله متاخر قرار خواهد داد و آن وقت دیگر دیر است.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از نقطه های اساسی و محوری اقتصاد مقاومتی که به برکت نگاه و دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بشکل گرفته، باید انرژی و فناوری و مدیریت آن باشد.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد مقاومتی نسبت به انرژی، فناوری و مدیریت آن کم اعتنا باشد، آن ایستایی و شکوفایی و رشد و پیشرفت و توانایی حاصل نمی گردد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=41768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.