• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

باید “مدل سبک آرمانی در شهر اسلامی” را بازطراحی کنیم/ تحقق “اقتصاد مطلوب شهری” در گرو استقرار قوانین مناسب و برنامه ریزی جامع است.

  • کد خبر : 42267
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱:۳۱
باید “مدل سبک آرمانی در شهر اسلامی” را بازطراحی کنیم/ تحقق “اقتصاد مطلوب شهری” در گرو استقرار قوانین مناسب و برنامه ریزی جامع است.

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت حرکت به سمت ایجاد و استقرار یک اقتصاد مطلوب شهری گفت: در این زمینه نیازمند تلاش های حقوقی – تقنینی هستیم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه آماده همکاری با انجمن اقتصاد مدیریت شهری برای تنقیح و اصلاح قوانین موجود است. […]

به گزارش «کانون سبحان»؛ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت حرکت به سمت ایجاد و استقرار یک اقتصاد مطلوب شهری گفت: در این زمینه نیازمند تلاش های حقوقی – تقنینی هستیم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه آماده همکاری با انجمن اقتصاد مدیریت شهری برای تنقیح و اصلاح قوانین موجود است.
آیت الله احمد مبلغی در دیدار با اعضای انجمن اقتصاد مدیریت شهری خاطرنشان کرد: برای اصلاح اقتصاد یک کشور در مرحله اول باید فرهنگ اقتصاد شهری تعریف، و سپس ایجاد گردد.
شهر در ادبیات تمدن گرایان و فلاسفه
آیت الله مبلغی با اشاره به این که همواره شهر در نگاه تمدن گرایان و فلاسفه جایگاه اساسی داشته است، بیان داشت: در ادبیات تمدنی، فلسفی و اجتماعی شهر به عنوان یک مجموعه پر قابلیت که می تواند انسان ها را با نظم، قانون، فرهنگ، رویه، منش و الگوی خاص در مسیر یک جامعه متعالی قرار دهد، تلقی شده است.
وی ادامه داد: فیلسوفان بزرگ وقتی می خواستند یک “جامعه انسانی آرمانی” را تبیین کنند، نقطه واجد شرائط و کانونی چنین جامعه ای را شهر می انگاشتند و این آرمان را در ظرف شهر قابل تحقق می دیدند و از اینجا واژه آرمان شهر پدید آمد.
مبلغی گفت: درست است که امروز در برش های جغرافیایی مرزهای کشوری و منطقه ای مطرح هستند، ولی این شهر است که نقطه کانونی جهت طراحی مدل و سبک زندگی را تشکیل می دهد.
شهر محور تمدن انسان و ظرف تعالی و رشد اجتماعی و آرمانی اوست.
وی گفت: شهر، نماد هویت فرهنگی صاحبان آن است که روابط اجتماعی را بین خود در آن برقرار کرده اند.
وی ادامه داد: حتی می توان گفت: هر اندازه که جوامع بیشتر به سمت جهانی شدن به پیش روند، نه تنها از جایگاه شهر در آن ها فروکاسته نخواهد شد بلکه اهمیت کانونی آن نیز بیشتر می شود و لذا امروز کشورها را از نظر شیوه و پیشرفت زندگی با شهرهای آن ها شناخته می شوند .
* تبلور شاخصه ها و راهبردهای یک اقتصاد شهری موفق و آرمانی در آیه 112
آیت الله مبلغی با اشاره به این که در ادبیات قران، بر واژه “قریه” تمرکز شده است و این قریه در ادبیات دینی (بلکه در لغت عرب)به معنای روستا نیست، گفت: آیه 112 سوره نحل”وَضَرَبَ اللَّه مَثَلًا قَرْيَة كَانَتْ آمِنَة مُطْمَئِنَّة يَأْتِيهَا رِزْقهَا رَغَدًا مِنْ كُلّ مَكَان فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ … ” انعکاس دهنده یک شهر آرمانی است که به دلیل کفر و کفران دچار هبوط شدند.
وی با بیان این که از کلمه ضرب الله… در این آیه به دست می آید که قریه مورد نظر در این آیه ابتدا در یک وضع آرمانی قرار داشته است، گفت: تمرکز آیه (يَأْتِيهَا رِزْقهَا رَغَدًا مِنْ كُلّ مَكَان) بر آنچه امروز اقتصاد شهری خوانده می شود، به وضوح به دست می آید.
آیت الله مبلغی با اشاره به این که محورِ اقتصاد آرمانی مورد نظر در این آیه، “رغد” است، گفت: از آنجا که در لغت “عیش رغد” به زندگی گوارا گفته می شود، به دست می آید: که نسخه ای که این آيه برای زندگی می پیچید، یک زندگی بخور و نمیر نیست؛ بلکه زندگی است که گوارا و بدون رنج باشد.
وی گفت: در همین آیه بر دو وصف “مطمئنة” و “آمنة” (آسوده خاطری و در امن و امان بودن) تاکید شده است، بنابر این، آیه به اقتصادی برای شهر نظر دارد که محور توجه در آن، زندگی گوارا است و نه یک زندگی سخت و پرمرارت، و به تعبیر دیگر، اقتصادی که به سمت ایجاد عیش رغد و گوار گام بر دارد.
آیت الله مبلغی یادآور شد: بر اساس این آیه، اقتصاد باید به سمت برقراری تبادل یک شهر با شهرهای دیگر گام بردارد،
و این از “يَأْتِيهَا رِزْقهَا رَغَدًا مِنْ كُلّ مَكَان” به دست می آید؛ زیرا مکان های دیگر هنگامی حاضرند که کالاهای خود را در اختیار یک شهر بگذارند که تبادل و تعامل با آن برقرار کنند و از اینجا می فهمیم که بر اساس قرآن شهری مطلوب است که در زمینه تبادل اقتصادی، فعال عمل کند.
وی ادامه داد: از شاخصه های اقتصاد شهری مطلوب، آرامش است، و طبیعتا اقتصادی می تواند چنین باشد که بتواند روی پای خود بایستد و از اینجا اقتصاد مقاومتی معنی خود را باز می یابد؛ چه آن که اقتصادی که تحریم آن را از پای درآورد با آرامش همراه نیست.
*ضرورت طراحی سبک زندگی مبتنی بر آرمان شهر اسلامی
آیت الله مبلغی با اشاره به این که در زمینه آرمان شهر اسلامی چند مرحله پیش رو داریم، گفت: این مراحل عبارتند از: ارايه “نظريه آرمان شهر اسلامی”، طراحی “سبک زندگی بر اساس آرمان شهر اسلامی”، برنامه ریزی و در آخر سر عملیات اجرایی کردن آن سبک.
وی در خصوص نظریه آرمان شهر و مدل و سبک زندگی مبتنی بر آن ، گفت: متاسفانه در زمینه نظریه آرمان شهر، تنها بر نگاه چند فیلسوف قدیم تمرکز کرده ایم در حالی که با نگاه به قرآن و با بهره گیری از علوم و با توجه به پیچیدگی های اقتصادی و رابطه پیچیده سیاست، اقتصاد و فرهنگ باید نظریه آرمان شهر اسلامی و نیز مدل و سبک زندگی بر اساس آرمان شهر اسلامی را ارایه کنیم.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر باید ابتدا بدانیم که آرمانشهر، بنیه ها و مولفه های آن چیست، سپس سبک زندگی را بر اساس آن ارائه نماییم.
وی گفت: نسخه پیچیدن برای سبک زندگی بدون در دست داشتن نظریه آرمان شهر اسلامی، اقدامی ناقص، و فاقد انسجام است و نیز سبک زندگی در شهر اسلامی با توجه به زندگی متداخل و چند لایه و پیچیده امروز باید انجام گیرد.
آیت الله مبلغی گفت: یک شهر آرمانی باید بتواند از نظر فرهنگی دارای جاذبه های گردشگری، و از نظر زیستی دارای ارتباط پویا و حیاتبخش با محیط زیست و از نظر بهره مندی از مواهب طبیعت، دارای چارچوب رعایت کننده نسبت به عدالت باشد و حقوق شهرهای دیگر را نخورد و دارای روابط عادلانه با آن ها باشد.
وی ادامه داد: برخی از مفاهیم در زمینه اقتصاد شهری باید بازتعریف و باز فهم شوند؛ به عنوان نمونه، مفهوم اسراف را با استفاده از منطق دین، به گونه ای بازسازی و بازتعریف کنیم که هم از یک طرف، قابلیت پیاده شدن در شرائط دنیای امروز را پیدا کند و هم از طرف دیگر کارامدی های مورد نظر اسلام را در جامعه از خود نشان دهد.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=42267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.