• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

شورای شهر یا شر شورا / فرشاد جمالی

  • کد خبر : 42505
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
شورای شهر یا شر شورا / فرشاد جمالی

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» / فرشاد جمالی: به نام خداوند جان وخرد مقدمه دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی در دوم خرداد ۷۶ به پیروزی رسید. تاکید بر گسترش مشارکت مردمی که یکی از پایه های اساسی توسعه سیاسی محسوب میشود در فصل هفتم قانون اساسی و در قالب اصول یکصدم و یکصدو […]

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» / فرشاد جمالی:

به نام خداوند جان وخرد
مقدمه
دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی در دوم خرداد ۷۶ به پیروزی رسید. تاکید بر گسترش مشارکت مردمی که یکی از پایه های اساسی توسعه سیاسی محسوب میشود در فصل هفتم قانون اساسی و در قالب اصول یکصدم و یکصدو ششم راه را بر احیای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط دولتمردان گشود.اصولی که هم از مبانی شرعی برخوردار هستند و هم مقوم مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند.
مولفه های زیر ضرورت توجه به این مواد مهم قانون اساسی را بیش از پیش نمود : ۱- پرکردن خلا مدیریت شهری و تلاش در جهت ارتقا کیفی آن ۲- انتقال مدیریت از دولت به مردم و لذا اجرای سیاست عدم تمرکز ۳- سرعت بخشیدن به کارها با سپرده شدن کار به مردم وکاستن فشار دولت بر مردم ۴- نظارت بر پروژه های عمرانی رفاهی و شفاف سازی بیشتر امور مالی عمرانی و …۵- تلاش در جهت حذف تبعیض از امور شهری با نظارت بر روند امور توسط خود مردم و …..
اکنون باگذشت زمان و اتمام سه دوره چهارساله (به استثنای یک دوره اضطراری ۷ساله) ضرورت تامل نظری و پژوهشی برعملکرد انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان این پروژه مشارکت محور، جهت بهبود عملکرد در فضای پیش رو امری لازم وضروری است.
با تامل درحیطه های مختلف وظایف و اختیارات شوراهای شهر که به راحتی می توان برای آنها نقش تصمیم گیر ، نظارتی و کنترلی را قائل شد ،بررسی کیفی و کمی این عملکرد امری بسیار ضروری بنظر می رسد. لذا ما بر آن شدیم با توجه به حیطه بندی مختلفی که از وظایف این شوراها می توان به عمل آورد عملکرد شوراهای شهر کوهدشت را مورد کنکاشی مفهومی و کیفی قرار دهیم. بدیهی است مثال های بکار رفته و تحلیل های انجام یافته صرفا از آن این حوزه انتخابیه بوده که بر اساس شواهد و قراین زندگی ۳۰ساله محقق در این مکان انجام یافته است و قابلیت تعمیم به جاهای دیگر را ندارد. نگارنده به عنوان یک شهروند فعال به موضوع نگریسته و تا حد امکان از جهت گیری شخصی بدور مانده است جای نقد برای منتقدین این مقال کاملا میسر می باشد.
۱- عملکرد شورا در حوزه عمرانی کالبدی:
عملکرد حوزه عمرانی شورای شهر در قالب مولفه های زیر قابل بررسی است : الف)احیای بافت های فرسوده ب) توسعه فضای سبز ج)مشکلات شهرسازی و کمربند سبز شهر د)حفظ و نگهداری زیرساخت های شهری ،پارک ها و تاسیسات بهداشتی ه)برنامه ریزی های کلان ز)حمل و نقل شهری.
نگاهی اجمالی به این شاخصها هرشهروندی را که در این شهر طی ۲۰سال گذشته زندگی نموده به این جمع بندی می رساند که فقط گسترش فضایی کالبدی شهر اتفاق گریزناپذیر این مکان بوده است پارک دلیجانی و درختهای کاشته شده آن مقطع زمانی هنوز تنها فضای سبز پایداردر این شهر می باشد چرا که پارک شهید بهشتی به جولانگاه گوسفندان و چراگاه چارپایان تغییرکاربری داده !!پارک میدان کشاورز با تاسیس بدون ضابطه جایگاه سوخت ، به مکانی ناامن برای حضور خانواده ها تبدیل شده است.
ساخت وساز های غیرمجاز و خارج از محدوده شهری ، بدون هرگونه طرح توجیهی بدلیل تغییر کاربری های بی مورد کشاورزی به مسکونی یا آموزشی تفریحی به مسکونی ، گاها ساخت و ساز هایی بدون مجوز ، خود نشانی از عدم نظارت یا کم کاری شوراهای محترم می باشد.
بافت های فرسوده شهری بیشتراز قبل فرسوده شده اند.به غیر از خیابان اصلی شهر که هراز گاهی به دلیل عدم زیرسازی و نظارت کافی پیاده رو های آن سالانه با بودجه های گزاف ترمیم یا بازسازی می شوند در هیچ کجای دیگر شهر شاهد زیباسازی و آسان سازی تردد نبوده ایم.
از ساعت ۱۰صبح تا ۱بعدازظهر و ۴عصر تا ۷ شب یک جای پارک امن و بدون دغدغه از میدان ولی عصر تا فرمانداری با خیابانهای فرعی اطراف آن در این شهر پیدا نمی شود .
بوی تعفن باغ مثلا پرندگان!! در اقتصادی ترین مکان شهر!!! فرار را بر قرار هر بیننده ای ترجیح پذیر می داند!!هیچ گونه برنامه ریزی درازمدتی نه در باب این مکان بکر بلکه در جاهای دیگر شاهد نبو ده ایم.به طوری که حتی به نظر می رسدکاربری قبلی این مکان که پارکی باز با ورود و خروج آسان بود بسیار بهتر از این مکان ایزوله متروک غیر قابل استفاده بود.
البته در این بین اذعان به سامان بخشی یکسال اخیر شهرداری محترم به برخی اماکن از جمله بهشت زهرا، ترمیم برخی خرابه های سالیان دور و روکش آسفالت کوچه هایمان که همه را از این همه دلسوزی ذوق زده نموده خالی از لطف نمی باشد. هر چند با چرخی در حاشیه های شهر چهره کریه حاشیه نشینی و مصائب آن را بیشتر لمس خواهیم نمود.
۲-حوزه توسعه شهری اجتماعی فرهنگی:
این حوزه شامل مولفه های زیر می باشد: الف)بهبود امور بهداشتی و زیبایی شهر ب)نظارت بر کار فروشندگان و دست فروشان و سد معبر ج)راه اندازی نمایشگاههای مختلف د) نامگذاری خیابانها و تبلیغات شهری .
واقعا هر مسافر ناگزیری که مجبور شود از شهر ما عبور کند و مشکل سرویس بهداشتی داشته باشد باید به کجا مراجعه نماید؟!! از ابتدای ورودی تا انتهای خروجی کمربندی شهر یک مکان سالم و بهداشتی برای رفع حاجت گرفتاری !!من که نمی بینم!!
میدان های شهر به قرق دست فروشهای وانتی و غیره در آمده اند بوی میوه های گندیده ی تلمبار شده در درون رودخانه وسط شهر بر زیباییهای جاذب آن افزوده است!!
البته پس از سالها آدرس سنتی دادن ما شاهد نام گذاری کوچه هایمان بودیم که جای قدردانی دارد.
شهر بنر زده و تابلو محور شاید یهترین تعریفی باشد که می توان برای این مکان شهری قلمداد نمود، داربست هایی که درآمد ماهیانه آنها ازدرآمد مهندسان شهرساز و طراحان شهری این شهر مهندس زده !بیشتر است چرا که هیچ گاه فرود نمی آیند. بر خلاف دفاتر فنی و مهندسی که به دلیل عدم ارباب رجوع با سیستم ها و نرم افزار های طراحی شهریشان کلش آف کلنز بازی می کنند!!!
نمی دانم بالاخره سرنوشت پارک بانوان ، پارک کوهستانی شمال کوهدشت ،سالن تئاتر شهر و زمین های ورزشی محافظت شده شهری به کجا انجامید؟!!
۳- حوزه اقتصادی و مالی:
مولفه های قابل بررسی دراین حوزه شامل موارد زیر است: الف)تصویب عوارض ،شیوه دریافت عوارض و میزان رضایت مردم ب)افزایش فرصت های شغلی ج)شفاف سازی سیاست های درآمدی و هزینه های مدیریت شهری .
امان از لحظه ای که گذر شهروند کوهدشتی به شهرداری بیافتد چنان دباغی می شود که نگو و نپرس ! البته پرداخت دستمزد بیش از ۶۰۰نفر پرسنلی که به جای ۱۵۰نفر مثلا فعالیت می کنند مدیریتی کاملا خلاقانه و زیرکانه را می طلبد .!این بار تکفل اضافی یکی از نتایج عملکردهای سیاسی شورای محترم شهری است.در هیچ دوره ای هیچ شهروند کوهدشتی ندیده است که شهرداری یا روابط عمومی شورای شهر صورت درآمد و هزینه شهرداری را طی بولتن خاصی یا در نشریه خاصی اعلام نماید.
یکی از افتخارات شهرداری کوهدشت در خصوص در آمدزایی و اشتغالزایی احداث تعدادی مغازه در نا امن ترین مکان شهری یعنی در مسیر سیلاب های فصلی رودخانه ای که هر ازگاهی طغیان نموده و خسارات فراوان مالی و جانی را به همراه آورده است می باشد. فارغ از مباحث ترافیکی و زیبایی شهری !!بیچاره کسانی که کل زندگی خود را سرمایه ای نموده و درون آلونک های پول ساز شهرداری گذاشته اند .(البته شنیده ها حاکی از جمع آوری آنهاست که خود بدتر از پیش است اتلاف سرمایه و هزینه و بیکاری عده ای و ناامیدی بیشتر مردم …)
از درگیریهای حاشیه ساز اعضای محترم شورا با شهرداران و تعویضهای پی در پی ایشان و ایجاد حاشیه ناامن برای برخی کارکنان صادق تا تبعیض ها و اجحاف ها و فرارهای عوارضی و تخریب اراضی کشاورزی و کوچک کردن متراژ عرضی کوچه ها و غیره وغیره همه نشان از شری است که این سبک شورای شهر برایمان رقم زده است . شورایی که می بایست مظهر و مصدر خیر ،عدالت، نظم و شفافیت می بود .همان تکیه گاه محکمی که در آیات و روایات دینی و عقلی برآن تاکید نموده ، پشتیبان موکدی که قرآن کریم یک سوره را به آن اختصاص داده است: «و امرهم شوری بینهم..»
حال چه باید کرد؟
۱- تا زمانی که نگاه انتخابی ما برمبنای اصول ملوک الطوایفی و تکیه گاه فکری مان تعصبات عشیره ایست، درب شورای شهر کوهدشت بر همین پاشنه خواهد چرخید . پاشنه آشیل انتخابات سالم و بدون خدشه در این شهر دوری از همین نگاه عشیره محور دوران خان خانی است .به تبع آن انتخابات سالم است که ما شاهد توسعه انسان محور در این دیار خواهیم بود.
۲- شیک پوشان کت شلواری با ته نشست فکری قاجاری ،به همراه هوی و های زلزله محور عشیره ای، که آخرین تخصص کاری شان گرفتن مدرکی پولی، تهی از دانش و مهارت آن هم به زور،از راه دور شاید از طریق پیام نور!بوده و خود را محق کسب کرسی شورای شهر می دانند و به شلوغ کاریهای متقلبانه روز انتخابات دل بسته اند دستاوردی به غیر از شر برای شهر نخواهند داشت.
۳- بار مسئولیت بر دوش خواص فرهنگی وسیاسی شهر است .کارروشنگری رسالت اول فرهنگیان اعم از معلمان ،حوزویان هنرمندان ورزشکاران دانشگاهیان و دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. هیچ خانه ای در این شهر خالی از عناصر فرهنگی نیست همگان موظفیم شر شورای عشیره محور غیرتخصصی را داد بزنیم. از هر طریق و به هر شیوه صحیح اطلاع رسانی . سینه به سینه مکتوب و تصویری ،عملیاتی و الگو محور.
۴- مسئولین برگزاری انتخابات شهرستان بدانند که انتخابات در کوهدشت همیشه با چالش اجرایی مواجه بوده است چرا که روند برگزاری آن از هنگام تعیین اعضای هیات های اجرایی و نظارت شهرستان تا صندوق ها و تا پایان رای گیری با چالش جهت داری مواجه بوده است که البته این مقال جای آن نیست و در عریضه بعدی این حقیر با عنوان آسیب شناسی انتخابات در کوهدشت به سمع و نظر منتقدان خواهد رسید. تا این مهم اصلاح نشود خروجی درستی نخواهیم داشت.
درود بر دانایی

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=42505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 7
  1. من مدافع شهرداری و شورا نیستم و از عملکرد انها هم راضی نیستم
    ولیکن نگارنده، بسیار مغرضانه و اندکی مدافع شهردار اصلاحطلب!! قلم نوازی کرده.
    انشاالله کاندیدای موردنظر ایشان برنده انتخابات شده و امور را اصلاح نماید

  2. من مدافع شهرداری و شورا نیستم و از عملکرد انها هم راضی نیستم
    ولیکن نگارنده، بسیار مغرضانه و اندکی مدافع شهردار اصلاحطلب!! قلم نوازی کرده.
    انشاالله کاندیدای موردنظر شما برنده انتخابات شده و امور را اصلاح نماید

  3. باسلام ودرود بر جناب جمالی عزیز
    آنچه در این متن زببا آمده است حرف دل مردمی است که دستشان به جایی نمی رسد وفریادشان را کسی نمی شنود.ولی متا سفانه همین مردم در انتخاب امروز وفرداهایشان همواره ناکام بوده اند امید داریم که در این مرحله بدور ازتعصب از شر دوری نموده وشورای شهر فهیم وبااخلاق وکاردان ومتعهد ومتخصص را انتخاب نمایند تا به امید خدا پله های ترقی را آرام آرام در پیش بگیریم.

  4. ساماندهی به دستفروشان جنب سد را ندیدید
    بوی تعفن سد را بیاد ندارید که با تلاش ستودنی حل شد

    و فقط الونک ها !! رو دیدید

  5. درود بر شما جناب جمالی عزیز.
    در این دیار به گل نشسته هر جا دست بزاری درد ی نهفته است.امیدوارم با بیداری و دانایی مردم فهیم شهرمان از شر شورای بدون تخصص و استوار بر تخلف و روابط عشیره ای رهایی یابیم.

  6. با کلیت مطالب شما موافقم
    هر چند از فضای بی طرفی خارج شده اید و سعی در سیاه نمایی داشته اید.
    انشاالله با انتخاب افراد شایسته از معضلات پیش روی شهرمان رهایی یابیم

  7. فقیر هم نوم سر دولت من جاته
    چند روژتر مری انتخاباته
    شاسیبِلِگَل کول پا پیاده
    چو راهپیمایی کتِنِ جاده
    سلامَ مکن جوون و پیر مون
    هم چو چوار سال پیش کتِنِ ویرمون
    دسمو جَرَ من چو برا دلسوز
    مال مال مگیردن هر چو عید نوروز
    شعارون بیه آبادی کویشت
    کول سینه سزیا آزادی کویشت
    کولون اِل کر و کولون بِل کرن
    مچِن تا نیلِن حق مردم بَرِن
    و کی و کی بونَ شورا شَر
    هر که کار نکه مَکَنِ اِ دَر
    یکونِ موشه چالَل پرا مَهَم
    اِ شَهرلِ تِر لودر کرا مهم
    یکه تر موشه سرمایه دارم
    اگر رای بینو کارخونه مارم
    یکه تر موشِ یکه تریج هم…
    کار مکیشِیه رون و برینج هم
    کول بعدِ شعار مرگ بر آمریکا
    اِ پول نخت مَن تا سیگار زیکا
    سرشار سخاوت کول مهربونن
    کول استاد سخن شیرین زبونن
    تا ساته بچِن بونَ شورا شَر
    لباس ریاست هم مَکنِ وَر
    چو شیر بِرندَ تیژ هرچو داسِن
    رفیق گیون گیونیج دی نمشناسِن
    رضا خانی عبدلی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.