• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

کلاف سردرگم سد معشوره در میان وعده‎ها!

  • کد خبر : 45306
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کلاف سردرگم سد معشوره در میان وعده‎ها!

سد معشوره چندسال است به بهانه حجم ظرفیت ذخیره‌سازی معطل است و این درحالیست که مقامات عالی کشور در هر مصاحبه‌ای خبری از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‎دهند و این موضوع در همان حد حرف و اما و اگر باقی می‌ماند.

سد معشوره چندسال است به بهانه حجم ظرفیت ذخیره‌سازی معطل است و این درحالیست که مقامات عالی کشور در هر مصاحبه‌ای خبری از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‎دهند و این موضوع در همان حد حرف و اما و اگر باقی می‌ماند.

به گزارش کانون سبحان، سد و نیروگاه معشوره در لرستان یکی از مطالبات مردمی شهرستان کوهدشت است که در دولت‎های مختلف و تاکنون با وعده‌های گوناگون روبروست و پس از گذشت چندین سال بازهم منتظریم که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شروع به کار این سد باشیم، این درحالیست که اعتبار اولیه برای آغاز عملیات اجرایی این سد در بودجه سال 90 مشخص و مقرر شد با دستور استاندار وقت با بهره‎برداری از این پروژه 36 هزار هکتار از اراضی منطقه آبی و 12 هزار فرصت شغلی ایجاد شود، موضوعی که چندین سال مردم چشم انتظار تحقق وعده‎ها‎هستند که شاید روزی جامه عمل به خود گیرد.
با احداث سد معشوره شرایط منطقه به لحاظ توریستی دگرگون می‎شود
در این باره قدرت الله فلاح نژاد درباره مزیت سد معشوره برای اهالی منطقه گفت: چنانچه این سد عملی و بحث تخصیص آب آن محقق شود، دریاچه آن در منطقه “قلایی”‌ می‌افتد و شرایط این منطقه را به لحاظ توریستی دگرگون می‌کند. این منطقه 23 روستا دارد و با احداث این سد محرومیت‌های آن به نوعی رفع خواهد شد.

اجرای سد معشوره از نان شب برای مردم این شهرستان واجب‎تر است
در این باره نیز  نورمحمد فردی بیرانوند، فرماندار کوهدشت نیز با تاکید براینکه اجرای سد معشوره از نان شب برای مردم این شهرستان واجب‎تر است‌، افزود: دو رودخانه بزرگ سیمره و کشکان در شرق و غرب کوهدشت عبور می‎کنند و در بخش کشاورزی دارای بیش از 148 هزار هکتار اراضی مرغوب و دارای بهترین جنس خاک هستیم و این در حالیست که فقط 10 درصد از این مزارع آبی است.

فرماندار کوهدشت تصریح کرد: یکی از راه‎های تغییر در وضعیت اقتصادی مردم تبدیل اراضی دیم به آبی از طریق سد معشوره بوده که به نظر می‎رسد از نان شب برای مردم واجب‎تر است .


سد معشوره هیچ ضرر و زیانی برای شهرستان پلدختر ندارد
در این باره ‌دکتر رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز با بیان اینکه برای تامین آب شرب پایدار جمعیت آینده شهرستان‌های کوهدشت و چگنی و آب بهنگام کشاورزی ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان پلدختر با مشکل مواجه هستیم و تنها راه حل، احداث سد معشوره است‌، اضافه کرد: با کمک بازوند مدیریت ارشد استان، بعد از حل مشکل تخصیص سد و توافق وزارت نیرو و طی مراحل اداری و قانونی و رفع موانع و مشکلات، سد معشوره اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: سد معشوره در صورت عملیاتی شدن، هیچ گونه ضرر و زیانی برای شهرستان پلدختر نخواهد داشت و علاوه بر مهار بخشی از سیلاب‌های مخرب فصلی، بلکه آب تنظیمی مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ واشیان، جایدر، چم مهر و موتور تلمبه‌های مجاز پایین دست را در فصول کم آبی رودخانه تامین خواهد کرد.

میرزایی افزود: طراحی سد معشوره براساس سیلاب‌های فصلی زمستانه و بهاره است و حق‌آبه‌های پایین دست شهرستان‌های پلدختر و چگنی و حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کشکان در آن دیده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه آب و سدسازی یک موضوع کاملا تخصصی است، گفت: طی سال‌های گذشته متاسفانه اطلاعات نادرستی از طرف افراد غیرمطلع و غیرکارشناس در خصوص اجرایی شدن سد معشوره به مردم شهرستان پلدختر داده شده و این موضوع کشاورزان پایین دست که تنها محل درآمد و ارتزاق‌شان رودخانه کشکان بوده را نگران کرده است‌. سد معشوره برای شهرستان پلدختر خیر و برکت است و حق‌آبه کشت تابستانه آنها را نیز تامین خواهد کرد.


تخصیص آب برای معشوره به استان ابلاغ شده است
در این باره هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در سخنان خود به تازگی اعلام کرده  که خبرهای خوشی را در مورد سد معشوره خواهد داشت.

وی گفته بود: در حوضه سرریز کرخه به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم 300 میلیون مترمکعب تخصیص آب به لرستان بدهند. تا این لحظه با این پیشنهاد موافقت نشده است اما تلاش خواهیم کرد تا این امر محقق شود. البته این میزان تخصیص علاوه بر تخصیص موجود است.

بازوند با اشاره به آخرین وضعیت سد معشوره گفت: خوشبختانه تخصیص آب برای این سد مهم استان ابلاغ شده است. البته اجرایی شدن این سد به همان کیفیت سابق نیست  و صرفاً شرب و کشاورزی اتفاده خواهد شد.

استاندار لرستان تأکید کرد: سد معشوره بعد از سد رودبار بزرگترین سد استان است که اجرایی می‌شود و در حال حاضر پیگیر هستیم تا ساز و کار آن انجام شود. پیشنهاد ما این است که همچنان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) مجری این پروژه باشد. با وجود چیت‌چیان وزیر نیرو 100 درصد این پروژه انجام خواهد شد.

وی گفته بود: تکلیف تخصیص آب سد معشوره مشخص شد و الان آقای نوبخت با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه به این پروژه موافقت کرده است.

نماینده عالی دولت اظهار کرد: بزرگترین چالش ما در لرستان، در بحث آب شرب و کشاورزی کوهدشت است که تقاضا داریم سد معشوره که از مصوبات هیأت دولت است هرچه زودتر عملیاتی شود.
احتمال تعطیلی کامل پروژه سد معشوره وجود دارد
سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز با اشاره به آخرین وضعیت سد معشوره، اذعان کرده بود: از سد معشوره تقریبا زمان بسیار زیادی می‌گذرد اما همچنان متوقف است که مسئولان باید پیگیری کنند علت توقف چیست؟

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اضافه کرد: دولت دهم بر اجرای سد تاکید کرده و در دولت یازدهم نیز رئیس جمهور و مسئولین قول دادند اجرا شود اما هیچ اتفاقی نیافتده و همچنان قرارگاه هزینه می‌کند. در صورت ادامه یافتن این وضعیت احتمال تعطیلی کامل پروژه سد معشوره وجود دارد.
عملیات ساخت سد معشوره حتما شروع خواهد شد
در این باره الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از یک مترمکعب کسری آب معشوره نمی‎گذریم، افزود: این ظلم را نباید بپذیریم؛ تخصیص داده شده باید اجرایی شود. درحال حاضر راجع به احداث سد معشوره هیچ شکی وجود ندارد و عملیات ساخت این سد حتما شروع خواهد شد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس بیان کرد: در شهرستان کوهدشت با احداث سد معشوره 273 میلیون مترمکعب تخصیص آب به لرستان اضافه می‌شود که این پروژه را وزیر نیرو بی‌دلیل تعطیل کرده و مدعی است که مطالعات در این پروژه ضعیف بوده و این دلیل را هیچ کس نمی‌پذیرد.

وی گفت: سد معشوره اجرایی شده و 80 درصد زیربنای ساخت سد نیز انجام شده، اما اینکه وزیر می‌گوید کارشناسی نشده، این ادعا درست نیست. البته وزیر نیرو اخیراً قول داده که عملیات اجرایی سد معشوره آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: با احداث سد معشوره با 273 میلیون مترمکعب شهرستان‌های پایین‌دست نظیر پلدختر و چگنی سود می‌برند، چراکه سیلاب‌ها در این سد جمع‌آوری شده و علاوه بر محیط زیست کشکان و رودخانه کشکان این دو شهرستان مذکور نیز ذینفع خواهند شد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان گفت: هیچ حساسیتی روی برق‌آبی شدن سد معشوره نداریم چون برای استان توجیه اقتصادی ندارد و سدهایی برای لرستان ارزش دارند که منجر به تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت شوند.
احداث سد معشوره با قول صد درصدی وزیر نیرو انجام می‌شود
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس‌ با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم ظرفیت این سد از دست استان برود، گفت: چنانچه ‌آب سد معشوره اضافه بر مصرف پایین دست باشد، به شهرستان کوهدشت نیز منتقل خواهد شد.

ملکشاهی تصریح کرد: کوهدشت در وضعیت هشدار و بحران آب است؛ احداث سد معشوره با حمایت‌های استاندار و قول صد درصدی وزیر نیرو انجام می‌شود، این سد برای استان و شهرستان حیاتی است و خیر و برکت آن به شهرستان‌های دوره چگنی و پلدختر نیز می‌رسد.
به محض تکمیل مطالعات، سد معشوره اجرایی خواهد شد
حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز در چندین سفر پیاپیش به لرستان گفته بود مطالعات این سد هم‌اکنون در حال تکمیل است و به محض تکمیل مطالعات، سد معشوره اجرایی خواهد شد.
موضوع این سد در شورای عالی آب کشور مطرح شود
همچنین رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در جریان بازدید چندباره اش از پروژه‎ها و وضعیت استان گفت: در حال حاضر سد معشوره کارشناسی شده و مسئولین استانی آن را بررسی کرده‌اند. مقرر شده است موضوع این سد در شورای عالی آب کشور مطرح و مدارک لازم تامین شود.

لرستان و کوهدشت با بحران آب دست و پنچه نرم می‌کند و معشوره باید مورد اهتمام جدی متولیان امر قرار گیرد و نباید این پروژه مهم و زیرساختی استان و شهرستان به حال خود رها شود.

گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگارایسنا

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=45306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.