• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آیت الله مبلغی:فقه باید انسان معاصر را درک و به آن نزدیک شود.

  • کد خبر : 45633
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۳:۰۸
آیت الله مبلغی:فقه باید انسان معاصر را درک و به آن نزدیک شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید فاصله فقه را با شریعت کم کنیم، گفت: از جمله تلاش ها اینکه دو رشته مهم و گسترده، تحت عنوان “فقه روابط اجتماعی” و “فقه انسان” در حوزه های علمیه تاسیس شود، چه آنکه شریعت به صورت جدی به این دو پرداخته است.   آیت الله […]

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید فاصله فقه را با شریعت کم کنیم، گفت: از جمله تلاش ها اینکه دو رشته مهم و گسترده، تحت عنوان “فقه روابط اجتماعی” و “فقه انسان” در حوزه های علمیه تاسیس شود، چه آنکه شریعت به صورت جدی به این دو پرداخته است.

  آیت الله احمد مبلغی دردیدار با جمعی از اساتید دانشگاهی کشور لبنان یادآور شد: فقه اصیل، و تنها راه ما به سوی کشف  شریعت است، به همین دلیل باید بکوشیم فاصله فقه را با شریعت کم کنیم و توانایی فقه را در  انعکاس بخشی به شریعت وانعطاف های نهفته در آن برای پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر افزایش دهیم.

* مؤلفه های تاثیرگذار بر انسان معاصر

  رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: انسان معاصر از آنجا که از مولفه های مترابطی مانند بر خورداری از تکنولوژی و بهره گیری از آن در زندگی، ظهور نیازهای جدید، پیدایی قدرت برای تامین نیازهای متنوع و متعدد، پیچیده شدن روابط پدیده های اجتماعی و مناسبات در جامعه و میل به رسانه و دریافت پیام ها به صورت سریع  و.. تاثیر می پذیرد، لازم است فقه، انسان معاصر  را درک و به آن نزدیک شود.

وی افزود: ما فاقد مطالعات علمی معطوف به ابعاد حضور دین در جامعه هستیم

* بجای ملامت، مطالعات دین پژوهانه را عمق ببخشیم

  وی ادامه داد: نباید انسان معاصر را به خاطر وقوع تحول در نوع و ابعاد زندگی و پیشرفت در علم ملامت کنیم به این دلیل که این تحول باعث شده حضور دین در جامعه به سهولت که قبلا وجود داشته، انجام نگیرد.

آیت الله مبلغی گفت: انسان را نباید در این زمینه مقصر تلقی کنیم، انسان باید پیشرفت کند؛ زیرا لازمه خلقت او، پیشرفت اوست، بلکه حتی فراتر پیشرفت، شرط لازم برای تعالی و الهی شدن انسان است.

وی یادآورشد:مشکلِ صعوبت حضور دین در جامعه معاصر در این نهفته است که مطالعات علمی و کوشش های اجتماعی برای حضور بخشی به دین در جامعه،  فاقد حجم لازم، کیفیت کافی و جامعيت فراخور با نيازهاي انسان است.

* اقناع انسان معاصر نسبت به دین، ضروری است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که خود دین، شیوه اقناع انسان و دعوت به تعقل پیرامون برنامه های خود را در پیش کشیده است، گفت: عملیات اقناع دینی در قبال نسل های جدید وضعیتی مضطرب به خود گرفته، و لازم است ما بر اقناع انسان معاصر برای پیدا کردن باور به دین تمرکز جدی نماییم؛ چرا که  دین برای مردم است و دین بدون باور شکل نمی گیرد.

وی افزود: اگر بکوشیم دین را به صورتی ناظر به زندگی چند ضلعی انسان معاصر با ادبیاتی عصری و اقناعی ارائه کنیم، گرایش به دین روندی طبیعی به خود می گیرد و امواجی از گرایش فوج فوج به دین (یدخلون فی دین الله افواجا) پدید می آید.

* نقش متوقع از فقه در قبال انسان معاصر

وی با اشاره به ضرورت توسعه فقه گفت: باید فقه را توسعه دهیم زیرا شریعت وسیع تر از ابواب و احکام کنونی فقه است و زیرا ابواب انسان به ویژه انسان معاصر بیشتر از ابواب کنونی فقه است.

آیت الله مبلغی افزود: فقه باید نقشی اطمینان بخش، نظم بخش و هماهنگ کننده بین ابعاد مختلف انسان در زندگی چند ضلعی اجتماعی کنونی را ایفا نماید

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=45633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.