• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بهداشت روان، تضمین‌کننده سلامت روح و جسم افراد

  • کد خبر : 47997
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
بهداشت روان، تضمین‌کننده سلامت روح و جسم افراد

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان: بهداشت روان یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی، هر شخص و هر کسی که سازگاری با خود و محیط را داشته، از سلامت روان برخوردار است. کسانی که همیشه با خودشان درگیری داشته و افکار منفی را پرورش می‌دهند، مداوم در معرض خطر اختلالات روحی و […]

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان: بهداشت روان یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی، هر شخص و هر کسی که سازگاری با خود و محیط را داشته، از سلامت روان برخوردار است.
کسانی که همیشه با خودشان درگیری داشته و افکار منفی را پرورش می‌دهند، مداوم در معرض خطر اختلالات روحی و روانی هستند.

مشخصه‌های بهداشت روانی را می‌توان به چند محور تقسیم کرد:

1- داشتن هدف در زندگی؛ یک فرد سالم همیشه هدف معینی در زندگی خود دارد و هیچ وقت زندگی را پوچ و بی معنی ندانسته و برای زندگی ارزش قائل است.

2- توانایی نه گفتن؛ انسان‌ها باید در مقابل خواسته‌های غیرمنطقی خود و دیگران توانایی نه‌گفتن داشته و کارها را براساس رضایت درونی انجام دهند و نه بخاطر رضایت دیگران.

3-  صداقت در رفتار افراد؛ افرادی که بین نیت درونی آن‌ها با رفتار بیرونی‌شان هماهنگی بیشتری وجود داشته، از سلامت روان بهتری برخوردارند. به عنوان مثال کسانی که مرتکب دروغ می‌شوند، انرژی زیادی را صرف فاش نشدن دروغ می‌کنند.

4- درک توانایی خود و دیگران؛ هر فردی باید از نقاط ضعف و قوت خود و دیگران باخبر بوده و ضمن توانایی گذشت، هیچ وقت در مقابل اشتباهات خود را سرزنش نکند.

شرایط محیطی و عوامل فردی نبایستی بر روی روان ما تاثیر منفی گذاشته، بلکه با مدیریت صحیح و توانایی در برابر مشکلات باید بتوانیم سلامت روان را تضمین کنیم.

هدف از بهداشت روان، تقویت اعتماد به نفس و عزت به نفس خود و خانواده و حتی جامعه بوده و کمک به افراد در رسیدن به زندگی شاد تامین سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی را به‌همراه خواهد داشت

هر کدام از ما باید در جهت پیشگیری از اختلالات روحی و روانی تلاش کنیم، چرا که اختلالات روانی زندگی را فلج کرده و ما را از اهداف زندگی دور می‌کند.

سلامت روان همانند سلامت جسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و لذا چنانچه به نتیجه رسیدید که دچار عدم سلامت روان هستید با مراجعه به‌موقع به روانشناس و روانپزشک از این بیماری نجات پیدا کنید.

از جمله راه‌های تقویت بهداشت روان، محیط زندگی آرام و با نشاط، اعتماد سازی در خانواده و جامعه و همچنین پرورش ابعاد روحی، معنوی و  جسمی بوده و هر کدام از ما باید به احساسات خود و خانواده توجه کنیم تا شاهد صمیمیت ، اعتماد ، و امید در زندگی باشیم.

یادداشت از علی جمیاری/ روانشناس بالینی_مدرس و عضو انجمن بالینی هیپنوتیزم ایران

انتهای پیام/85016

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=47997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.