• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

کوهدشت لرستان سرزمین یاقوت‌های سرخ/انارستان‌هایی که در سایه بی‌توجهی مسئولان آب می‌روند+تصاویر

  • کد خبر : 48126
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کوهدشت لرستان سرزمین یاقوت‌های سرخ/انارستان‌هایی که در سایه بی‌توجهی مسئولان آب می‌روند+تصاویر

به گزارش کانون سبحان به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، لرستان را می‌توان بهشت ظرفیت‌های مغفول مانده معرفی کرد، چرا که با وجود موهبت‌های فراوان اما، گرد بی‌توجهی متوجه آن شده و کسی را گویا یارای کمک به آن نیست. لرستان آب‌وهوایی مناسب، رودهایی پرآب و خاک حاصلخیز داشته و لذا استعداد ویژه‌ای برای […]

به گزارش کانون سبحان به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، لرستان را می‌توان بهشت ظرفیت‌های مغفول مانده معرفی کرد، چرا که با وجود موهبت‌های فراوان اما، گرد بی‌توجهی متوجه آن شده و کسی را گویا یارای کمک به آن نیست.

لرستان آب‌وهوایی مناسب، رودهایی پرآب و خاک حاصلخیز داشته و لذا استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی و باغبانی دارد، به نحوی‌که 31 نوع میوه و محصول باغی شاخص در این اقلیم کشت و تولید می‌شود.

انار، این یاقوت سرخ بهشتی از ظرفیت‌های خوب لرستان بوده که به دلیل اینکه در تولید آن سموم و مواد شیمیایی به کار نرفته، از دسته محصولات سبز به شمار رفته و ضمن اینکه از نظر کیفی در رتبه بالایی قرار دارد، توان عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را نیز داراست.

به دلیل اقلیم مناسب و مساعد لرستان برای کشت و پرورش انار، 2 هزار و 800 هکتار از باغات استان زیر سطح کشت این محصول قرار داشته که 2 هزار هکتار آن بارور است، اما این باروری از آن باروری‌های دل خوش کن بوده و برای باغبانش ثمره‌ای بر جای نمی‌گذارد.

محصولات باغی به صورت تازه‌خوری و با قیمت پائین به فروش رسیده و تنها سهم باغدار سود اندکی است از نگهبانی‌های چند ماهه و حال اگر سردخانه‌ای احداث شود می‌توان محصولات باغی را چندین ماه نگهداری کرد و با قیمتی مناسب‌تر به دست متقاضیان رساند.

از طرف دیگر یکی از راه‌های حمایت از تولیدکننده، سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنایع تبدیلی و دسته‌بندی محصولات بوده و لذا ورود جدی بخش خصوصی در این حوزه به شدت احساس شده تا ضمن ایجاد اشتغال، فرآوری و صادرات، از تولید کننده حمایت شود.

نبود مجموعه منسجم در راستای حمایت از باغ‌داران

در همین راستا باغ‌دار اهل تنگ سیاب در شهرستان کوهدشت به خبرنگار فارس گفت: به طور متوسط سالانه 45 تن در هکتار تولید انار دارم و از این منظر در سال‌های 89 و 91 به عنوان باغ‌دار نمونه کشوری و دو بار نیز به عنوان باغ‌دار استانی انتخاب شدم.

وی خاطر نشان کرد: انار این منطقه پوستی نازک و دانه‌هایی درشت داشته و از آنجا که کودی در تولید آن به کار نرفته، می‌تواند محصول خوبی برای صادرات باشد.

مهدی آدینه‌وند با بیان اینکه مجموعه منسجمی در راستای حمایت از باغ‌داران وجود نداشته، بیان داشت: در چند سال اخیر شاهد این هستیم که واسطه‌هایی از استان‌های مجاور همچون ساوه و ایلام به تنگ سیاب آمده و انار این منطقه را با قیمت پایین خریداری کرده و به اسم استان خود به فروش می‌رسانند.

نبود صنایع تبدیلی و برند سازی، از مهمترین مشکلات باغ‌داران انار سیاب

این کشاورز و باغ‌دار نمونه نبود صنایع تبدیلی و برند سازی را از مهمترین مشکلات باغ‌داران انار سیاب دانست و اظهار کرد: متاسفانه مسئولین تنها به بیان سطح زیر کشت اکتفا کرده و فکری به حال فرآوری و بسته‌بندی و حتی برندسازی محصول انار سیاب نکرده‌اند.

آدینه‌وند با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌ها، بیان داشت: نبود کارخانه بسته‌بندی، سورت‌بندی و کارتون‌سازی در این منطقه سبب شده کشاورزان با ضرر و زیان زیادی مواجه شوند.

این فعال حوزه کشاورزی نبود سیستم قطره‌ای آب را دیگر مشکلات منطقه عنوان و خاطر نشان کرد: مسئولین می‌توانند با اعطای تسهیلات در راستای استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای، کمک شایانی را به باغ‌داران کنند.

وی ادامه داد: بی‌برنامه‌گی در مدیریت آب سبب شده برخی‌ها آب را با قیمت بالایی خریداری کنند در حالی‌که آب این منطقه با برنامه‌ریزی مسئولین و ایجاد سدهای خاکی می‌تواند ذخیره شده و در ماه‌های آب‌دهی، درختان را با آن آبیاری کرد.

دلالی واسطه‌ها، نبود سردخانه و جاده دسترسی عوامل موثر در کاهش صادرات

اسدالله جعفری از دیگر باغ‌داران منطقه تنگ سیاب بوده که شرایط آب‌وهوای ویژه و خاک حاصلخیز ای منطقه را برای کشت و تولید انار مساعد دیده، به خبرنگار فارس گفت: شهرستان کوهدشت و به ویژه انارستان تنگ سیاب از جمله مناطق متمرکز تولید انار در کشور است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این منطقه برخی حیوانات وحشی همانند گراز وجود داشته که به باغات انار ورود پیدا کرده و خسارات فراوانی را ایجاد می‌کند.

جعفری ادامه داد: مسئولان تسهیلاتی برای فنس‌کشی باغات در اختیار ما نمی‌گذارند و از این رو مردم مجبورند با نگهبانی شبانه‌روزی از محصولات خود محافظت کنند.

این باغ‌دار کوهدشتی از نبود سردخانه و دلالی واسطه‌ها گفت و بیان داشت: کشاورز به دلیل اینکه سردخانه‌ای برای نگهداری محصولاتش وجود نداشته مجبور است به قیمت پایین محصولش را به فروش برساند.

وی خاطر نشان کرد: کرم گلوگاه باغ‌ها را نابود کرده و به آفتی برای درختان انار تبدیل شده و هر ساله خسارات فراوانی را به باغ‌داران وارد می‌کند.

جعفری ادامه داد: متاسفانه برنامه‌های آموزشی برای کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌ها توسط کارشناسان جهاد کشاورزی انجام نمی‌شود و تنها سم‌فروشی به بهانه فروش محصولات خود به بیان ضررهای این آفت  و تبلیغ کالای خود می‌پردازد.

این فعال حوزه باغبانی نبود جاده دسترسی را از مشکلات مردم منطقه تنگ سیاب عنوان و افزود: متاسفانه جاده دسترسی به روستای تنگ سیاب مختص ادوات کشاورزی بوده و هر چند وقت یکبار تخریب شده و این خود عاملی برای نبود صادر کننده و ورود بخش خصوصی به این منطقه است.

جعفری تصریح کرد: کارخانه رب‌انار و آب‌اناری در روستا فعال بود که آن نیز متاسفانه به دلیل نداشتن پشتوانه مالی مناسب به حالت نیمه‌فعال درآمده است.

عدم وجود کارخانه بسته‌بندی و سبدسازی و همچنین نبود زیرساخت‌ها، صادر کننده را با مشکل روبه رو می‌کند

صادرکننده نمونه محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به شرایط صادرات محصول، اظهار کرد: هر محصول صادراتی برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی ابتدا باید زیرساخت‌هایش فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: اولین مشکل منطقه سیاب این بوده که درختان آن غیر کارشناسی کاشته شده و نظارتی بر آن انجام نشده، به نحوی‌که انارهای این درختان یا خیلی درشت بوده و یا خیلی ریز و یا آفتاب یک بخش آن را سیاه کرده و بخش دیگر آن بی‌رنگ مانده است.

محمد جمشیدی با بیان اینکه در این روستا سردخانه‌ای برای نگهداری محصولات وجود نداشته، بیان داشت: محصول درجه یک پس از برداشت بایستی در سردخانه قرار گیرد که متاسفانه در منطقه سیاب سردخانه وجود نداشته و این خود مشکلی برای صادرات است.

فعال عرصه صادرات تصریح کرد: منطقه سیاب با این وسعت و حجم تولید انار، هنوز کارخانه بسته‌بندی و سبد سازی نداشته و صادر کننده با وجود این مشکلات، اقدام به خرید نخواهد کرد.

وی فقدان آموزشی کشاورزان در جهت درجه‌بندی انار را یک ضعف عنوان و گفت: متاسفانه کشاورزان انارهای مخصوص آب‌گیری، صادراتی و فروشی را از هم تفکیک نکرده و به صورت سنتی تمامی نوع‌های انار را در یک سبد قرار می‌دهند.

جمشیدی یادآور شد: کشاورز به دنبال سود خود بوده و این مشکلات متوجه مسئولین است که زیرساخت‌های صادراتی را برای محصولات استان خصوصا انار فراهم نکرده‌اند.

صدور مجوز صنایع تبدیلی انار در استان لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: درخت انار از جمله درختان ارزشمندی بوده که بیشترین تولید، بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین تنوع رقم آن مربوط به کشور ایران است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 760 رقم و ژنوتیپ انار در کشور وجود داشته، خاطر نشان کرد: انار دارای ارزش غذایی، خواص دارویی و درمانی بالایی بوده، از جمله اینکه برگ درخت این محصول به عنوان چای خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

اسفندیار حسنی مقدم تصریح کرد: در استان لرستان به دلیل اقلیم نیمه‌گرمسیری، انار در سطح زیر کشت بالایی تولید شده به گونه‌ای که سالانه بین 35 تا 40 هزار تن از باغات استان برداشت می‌شود.

این مسئول متوسط عملکرد باغات انار لرستان را 18 تن عنوان و بیان کرد: استان از نظر سطح زیرکشت رتبه دهم و از نظر تولید رتبه نهم را در بین استان‌های کشور دارد.

وی یادآور شد: در خصوص انار مجوز صنایع تبدیلی صادر شده که انارهای درجه 2 و سه به عنوان رب‌انار، آب‌انار و کنسانتره انار مورد استفاده قرار گیرد.

حسنی مقدم در خصوص کارخانه نیمه‌فعال منطقه سیاب، گفت: مشکلات مالی متوجه این کارخانه بوده که مساعدت‌هایی از قبل انجام شده و در حال حاضر به دلیل بدهی مالی نیمه‌فعال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توسعه باغات استان در چهار شهرستان خرم‌آباد، پلدختر، دوره چگنی و کوهدشت خبر داد و افزود: تنها 30 ژنوتیپ سنتی در استان وجود داشته که قصد داریم در قالب یک پروژه علمی تحقیقاتی ژنوتیپ‌های برتر را شناسایی و در باغات مدرن به کار بریم.

وی عنوان کرد: در بازدیدی که از باغات منطقه سیاب انجام گرفت خسارت کرم گلوگاه به باغات انار 10 درصد تخمین زده شد و در جهت کنترل این آفت مدیریت حفظ نباتات اقدامات خوبی انجام داده است.

رعایت بهداشت باغ انار، اصلی‌ترینپ راه برای کنترل کرم گلوگاه

این مسئول مشارکت باغ‌داران را امری ضروری در راستای کنترل این آفت دانست و اظهار کرد: اصلی‌ترین و اساسی‌ترین نکته برای کنترل کرم گلوگاه، رعایت بهداشت باغ انار بوده که توسط باغ‌داران بایستی انجام شود.

حسنی مقدم بیان داشت: کشاورزان بایستی انارهایی را که دچار آفت‌زدگی شده را از درخت و باغ جدا کرده و در مکانی دور از باغ معدوم سازند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در استان حداقل 100 هزار تن فضای انباری و سردخانه‌ای در استان وجود داشته، گفت: اکنون تنها 12 هزار تن آن محقق شده و مابقی آن نیازمند حضور بخش خصوصی است.

استقبال سازمان جهاد کشاورزی لرستان از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان سیاست‌گذار آماده هر گونه همکاری با افراد توانمند و بخش خصوصی با دادن مجوز و تسهیلات در راستای ایجاد کارخانجات بسته‌بندی و سردخانه دارد.

حسنی مقدم تاکید کرد: باغ‌دار و صادرکننده هر دو  بخش خصوصی بوده و در این میان تنها برخی مجوزها توسط سازمان جهاد کشاورزی داده شده که هیچ منعی برای ورود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

ضرورت تشکیل شرکت‌های صادراتی در لرستان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه در سال‌های گذشته صادرات محدود انار انجام شده، به خبرنگار فارس گفت: در سال 95 از طرف سازمان جهاد کشاورزی و اداره گمرک هیچ گزارشی مبنی بر صادرات انار دیده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: صادر کننده از استان‌های دیگر به لرستان مراجعه کرده و انار این استان خصوصا منطقه سیاب را خریداری کرده و با برند خود در بازارهای هدف به فروش رسانده‌اند.

حسین خدیش تصریح کرد: بحث صادرات محصولات کشاورزی، بحث تخصصی نبوده و بلکه یک موضوع عمومی است، مزیت نسبی در برخی محصولات لرستان از جمله انار وجود داشته که قابلیت صادرات دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان با ابراز اینکه در محصولات کشاورزی مزیت صادراتی مطرح بوده، اظهار کرد: در بازار بین المللی رقابت محصولات وجود داشته و از این رو کارخانجاتی باید وجود داشته باشد که محصولات را در قالب‌های مخصوص بسته‌بندی کند.

وی تشکیل شرکت‌های صادراتی را در لرستان یک ضرورت دانست و بیان داشت: صادرکننده‌های بومی به صورت سیستماتیک عمل نکرده و از این رو اتاق بازرگانی استان  پایه‌گذاری و اقدامات خوبی را در راستای تشکیل این شرکت‌ها انجام داده است.

خدیش تاکید کرد: در بازاری که حالت رقابتی داشته محصولات بایستی به استاندارد صادراتی رسیده باشند چرا که خریدار صرف اینکه محصول متعلق به کدام کشور و منطقه بوده محصول را خریداری نمی‌کند و تنها کیفیت و قیمت برایش مهم است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید، یادآور شد: 13 هزار تن از محصولات انار استان قابلیت صادرات داشته به شرطی که شرایط را به استانداردهای صادرات برسانیم.

بنا بر این گزارش انار لرستان به عنوان یک ظرفیت توانایی عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را داشته و این توانایی تنها با همت مسئولین و صد البته ورود بخش خصوصی بالفعل خواهد شد.

از آنجا که سطح زیادی از زمین‌های کشاورزی استان به باغات انار اختصاص یافته و سالیان سال است که مردم این استان خصوصا روستای تنگ سیاب در کشت و تولید این محصول فعال بوده، لذا فراهمی زیرساخت‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکیدات ویژه‌ای بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و همچنین تکیه بر نیروی بومی و داخلی داشته، بنابراین در راستای منویات رهبری، ورود بخش خصوصی برای حمایت از تولید کننده و حفظ پایداری تولید انار یک ضرورت است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=48126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.